Test: MTB tretry Shimano XC5 – modré črievičky do sucha i do vodičky

Test: MTB tretry Shimano XC5 – modré črievičky do sucha i do vodičky

3124 komentárov

Micequal 06.04.2020 12 fotografií   Sezona 2020 Tretry Horska Cyklistika Test Shimano Obuv

Neviem si presne spomenúť, či v čase, keď som sa rozhodol zadovážiť moje prvé tretry, boli v ponuke aj iné značky okrem Shimana a aj tam nebolo moc z čoho vyberať.

 

Dnes je realita celkom iná, výber nekonečný, a tak sa rád bližšie pozriem na možno o viac ako 15 rokov mladší kúsok z dielne japonskej značky.

Dostupné vymoženosti?


Tretry XC5, alebo celým modelovým názvom SH-XC501, boli predstavené ako novinka pre sezónu 2020 ešte v septembri minulého roka na EUROBIKE 2019 Tradeshow. Čo sa mi páči a je u Shimana dobre známe, že postupne technológie a vychytávky z top modelov posúva do nižších radov, a tak si aj obyčajný smrteľník môže za rozumnú cenu vychutnať to, čo bolo nedávno prístupné len profi jazdcom.



No a práve XC5 sa radí niekde doprostred ponuky, a preto tu napríklad suchý zips na špičke dopĺňa sťahovanie Boa® L6 kolieskom a mikronastavením, namiesto klipsne, šnúrky, či komplet suchého zipsu. Zvršok tvorí perforovaná syntetická koža, ktorá je na päte a špičke chránená gumovým nástrekom, ako ochranou proti odieraniu. Zvnútra akoby z jedného kusu, takže žiadne zošívanie v oblasti päty, čo vie mnohým spôsobovať nepríjemnosti. Celý zvršok je tvarovaný tak, aby tretra po dotiahnutí šnurovania čo najlepšie obopínala chodidlo, podľa výrobcu by mala sedieť ako rukavica na ruke.



Znížená medzipodrážka je tvarovaná technológiou Shimano Dynalast, ktorá bola vyvíjaná v spolupráci s profi jazdcami a zameriava sa na správnu polohu chodidla v cyklistickej obuvi tak, aby bolo pedálovanie čo najefektívnejšie.

Pri XC5 ešte nie je medzipodrážka vyrobená z karbónu, ale z plastu zosilneného sklenými vláknami, vďaka čomu je na siedmom stupni tvrdosti z dvanásťdielnej stupnice. Úplne na spodku už teda ostáva podrážka Shimano Michelin, ktorá disponuje dvomi úrovňami hustoty materiálu, čím sa má docieliť zvýšená odolnosť a dlhšia životnosť aj v náročných podmienkach. Rozmiestnenie výstupkov je navrhnuté tak, aby sa nečistoty zachytávali na podrážke v čo najnižšej možnej miere a tým zbytočne nepriberali na hmotnosti. Samozrejmosťou pri MTB tretrách je potom možnosť uchytenia prídavných hrotov na zvýšenie trakcie pri peších „prechádzkach“.



Domáce testovanie


Tento test ma zastihol v situácii, keď už boli školy pozatvárané a v práci sme začali riešiť „Home Office“. Áno, niektoré veci sa dajú zhodnotiť aj z pohodlia domova, ale nakoniec som samozrejme v rámci všetkých hygienických pravidiel prevetral tieto nové topánočky aj mimo civilizácie, veď počasie výjazdom v horskom teréne výrazne prialo.



Obúvanie sa najlepšie cvičí v pohodlí domova a pri tomto type, keď vnútorný diel plní v podstate aj funkciu jazyka tým, že sa podsúva pod vonkajší, ktorý sa potom sťahuje Boa systémom, to obúvanie treba predsa trošičku natrénovať na suchu. Nie je to nakoniec nič zložité, behom pár sekúnd už noha sedela pekne vo vnútri a Boa koliesko okolo nej pevne sťahovalo zvršok tretry. Inštinkt káže zatiahnuť na maximum, aby noha nelietala. Sťahovanie to bez problémov vydržalo, žiadne preskakovanie pri použití maximálnej sily, ale obmedzený prietok krvi ma po minútke donútil utiahnutie povoliť. Potom po väčšinu „Home Office“ dňa som ani nevedel, že mám niečo obuté. Polstrovanie pri vstupe je dostatočné, takže nepríjemné tlaky na šľachy alebo členok sa nedostavili ani neskôr pri pedálovaní, či tlačení bicykla v teréne.



Zbaliť kufre a vyraziť


Pri samotnej montáži kufrov ma milo prekvapili vystúpené vodiace čiary, ktoré výrazne pomáhajú nastaviť kufor na ľavej i pravej strane rovnako, taká praktická maličkosť. Netvrdím, že správnu polohu nájdete okamžite, len prenos nastavenia z jednej tretry na druhú je presnejší a jednoduchší. Možno aj vďaka prvotnému „zahrievaciemu“ noseniu v domácnosti sa tretry celkom rýchlo prispôsobili a suchý zips, ktorého chod nie je veľký, som pri obúvaní a vyzúvaní celkom prestal používať. Celkovo mi vyhovoval voľnejší priestor na prsty, zvyšok však vďaka Boa sťahovaniu sedel ako prilepený.

Syntetické materiály mávajú často problém s ventiláciou, čo vie výrazne znížiť komfort nosenia hlavne pri dlhších výjazdoch, či v horúcich dňoch. Pri pohľade na bodkami posiatu tretru som nečakal žiadny zázrak, čo sa prúdenia vzduchu týka, o to viac som bol prekvapený, keď mi začali mrznúť pršteky v prvom zjazde pri vonkajšej teplote zhruba 10 stupňov. Na pocit to bol slušný prievan, a to vôbec nie som zimomravý, takže ďalšie poučenie, že pod 10 stupňov skrátka treba návleky aj tu.



Pri cvaknutí do pedálov podrážka navádza nohu automaticky, tým pádom som žiadny problém v tomto smere nezaznamenal, vždy sa to podarilo na prvýkrát. Rovnako aj vycvaknutie prebiehalo bez zaváhania, akoby sme spolu jazdili už roky. Hodnotenie tvrdosti na úrovni sedem z dvanástich nikomu nič moc nepovie, ale keď si to porovnám s ostatnými, čo som jazdil, možno aj s karbónovými cestnými, tak pocit pri šliapaní do pedálov je tuhý a nie je cítiť žiadne bodové tlaky. Naopak pri peších presunoch, či už v exponovaných úsekoch alebo len tak okolo bicykla pri čistení, sa zdajú byť poddajné a chôdza má od drevákov našťastie ďaleko.



Michelin podrážka má tiež niečo do seba, priľnavosť na skalnatom podklade bola výborná, určite ju oceníte aj pri ceste do sprchy, či na WCko pri upršaných pretekoch niekde na dlažbe v kulturáku, kde už nejedna „takmer plastová“ podrážka sklamala unavené nohy pretekára . Avizovaná schopnosť neudržiavať blato v podrážke je daná skôr rozložením výstupkov ako vlastnosťou materiálu. Extrémne blato som neskúšal, ale po povolení ranných mrazov sa čo to zachytilo len v oblasti kufra, ale nič také, čo by znížilo schopnosť cvaknúť na prvýkrát.

Plusy:

  • vodiace čiary na montáž kufrov
  • dostatočná celková tuhosť
  • dobrá priľnavosť k povrchom
  • ľahké čistenie

Mínusy:

  • na inak peknom modrom povrchu je hneď vidieť prach




Celkový dojem, ktorý vo mne zanechali tieto tretry, je pozitívny a určite nesklamú žiadneho jazdca, hoci aj s vyššími ambíciami. Komu sa modrá nepozdáva, zachráni to klasická čierna a čo tiež hodnotím pozitívne je, že sú dostupné aj v dámskom prevedení ako XC5W.

Takže ak chcete v týchto karanténnych časoch spraviť radosť svojmu partnerovi, alebo až sa tento výnimočný stav skončí, konečne vyraziť na ďalší výjazd s priateľmi, a to v nových tretrách, tak aj XC5 sú určite jedna z možností. Doporučená maloobchodná cena testovaného modelu je na úrovni 149 € a bližšie informácie môžete nájsť na stránkach slovenského distribútora Paul Lange Oslany alebo aj našom MTBIKER shope.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Jaiub 06.04.2020 (13:16)

5


Vlastnim ich od minuleho tyzdna, tej farbe som neodolal Ale zatial som z nich mierne v rozpakoch, budem porovnavat so starymi Shimanami M089, ktore boli moje prve tretry.
-Na nohe sedia lepsie, daju sa urcite pevnejsie stiahnut. Ale to je zaroven tak trochu nevyhoda, treba fakt odhadnut silu upnutia, ktora sa spociatku moze zdat dobra, ale po chvili reze vrchny lem do nartu a treba povolit, ako sa v clanku spomina.
-Chodi sa mi v nich trochu horsie, s tym som ale pocital, M089 mali predsa ine zameranie. Nie zeby som v tretrach chodil, praveze naopak, ale staci prejst z bytu pre bike.
-Zatial som ich mal iba so zimnou ponozkou a navlekmi, ale omnoho viac sa mi v nich poti noha. Preto mi akosi nesedi autorom spominana dobra "vzdusnost". Uvidim ako to bude teraz, ked teploty stupaju a odlozim navleky.
To vsetko su vsak veci, ktore nerobia az taky problem a su v pohode akceptovatelne. Co mi vsak viac vadi a zaroven ma prekvapilo, je tuhost podrazky.
-Index tuhosti maju 7/12, stare tretry mali len 5/12, ale nikdy ma v nich netlacil kufor. V tychto ho citim od prvej jazdy a vobec ma to netesi. Som z toho prekvapeny, ako je to vobec mozne ked by mali byt tuhsie. Uvidim ci a ako mi to bude prekazat v buducnosti, nieje vylucene ze pojdu dalej do sveta, co ma vobec netesi...

 
Lost Jaiub 06.04.2020 (14:49)

0


dík za info... do budúcna plánujem nové trety, pričom vo výbere boli tieto a fizik x5 terra... takže sa skôr prikláňam k fizikom, kde je kvôli karbonu v podrážke tuhosť imho lepšia (index som nenašiel)... na druhú stranu, na chodenie/tlačenie asi veľmi nebudú

 
user_id Jaiub 06.04.2020 (22:38)

0


Ja zvazujem prechod zo Shiman M089 na SH-XC701, kvoli dvom BOA kolieckam a karbonovej podrazke. Na nich snad problem s tuhostou podrazky nebude.
Ako je to inak velkostou ? Mas pri oboch topankach rovnaku velkost, alebo si musel siahnut po inej ?

 
peterpj user_id 07.04.2020 (00:07)

0


Ahoj, uvedeny typ vlastnim druhymrokom, vrelo odporucam.

 
Jaiub user_id 07.04.2020 (07:45)

0


700-vky su hierarchicky o uroven vyssie (a toho je skoda, ale farba vyhrala ) a maju viac zavodne urcenie, takze tam by som uz problem nevidel. Mnoho ludi ich ma a nestazuje sa. Velkost klasicka. Tieto XC5 by som zaradil tak na ambiciozne rekreacne pouzitie, s obcasnou navstevou maratonu. Myslel som ze budu dostatocne, no bohuzial som to podcenil. Uvidim ako to budem vnimat casom a ci to bude prekazat...

 
Micequal Jaiub 07.04.2020 (13:24)

0


Ahoj, nuž tá obuv je vždy na subjektívnom pocite, ja som napríklad nezaznamenal, žeby ma kufor odspodu tlačil ako píšeš vyššie...

 
Jaiub Jaiub 19.04.2020 (19:58)

0


S odstupom casu hodnotim podrazku ako vyhovujucu, po nejakych 10-14 dnoch sa prvotne tlacenie kufrov stratilo. Bol to zrejme len nezvyk, ktory trval dlhsie nez som cakal...

 
GaliPet 06.04.2020 (14:14)

2


Opýtal by som sa, koľko tretier autor už prakticky vyskúšal?
Ja deriem 7. pár (rôzny výrobcovia) a SHXC501 nepatria veru medzi moje obľúbené.

 
phercek GaliPet 06.04.2020 (20:55)

0


Kolko jazdis ked deries 7. par?
Ja urobim denne asi 10-20 km po dobu 6 rokov okrem mokra a moje MT44 vypdaju, ze este vydrzia dalsie 4 roky.

 
infinitipp phercek 06.04.2020 (22:05)

2


Ten uz ma najazdenie viac ako ty odzite

 
GaliPet infinitipp 06.04.2020 (23:40)

-1


👏

 
Bade phercek 07.04.2020 (07:52)

1


ved si pozri jeho profil. za desat rokov 90 000km. tolko niekto nenajazdi za zivot na aute.

 
phercek Bade 07.04.2020 (09:06)

0


AHA, fakt, niektori ludia dokonca vypisuju kolko najazdia do profilu!

OK, takze rocne najazdi asi dvojnasobok co ja. Takzie pokial kupuje tak trvacne boty ako ja tak by mal jazdid uz asi 35 rokov. Ale Shimano SPD bolo uvedene iba 30 rokov dozadu. Takze sa mu podarilo obcas kupit nejaky nepodarok. Mozno to boli prave Shimano XC5

Hej GaliPet, povedz nam tipy na dobre boticky ked mas tolko skusenosti.

 
Bade phercek 07.04.2020 (11:39)

0


Kamo, ale on nejazdi asfaltkou do roboty. Ale MTB po horach, kde treba aj tlacit, aj nosit bajk obcas. Ja jazdim tak 2K rocne a po tretej sezone uz budu tretry na odpis.

 
kondvi Bade 07.04.2020 (20:15)

0


Pozerám že je z NR ja tak isto, teda tipujem že tu odjazdi vacsinu jázd, povieš mi kde tu tlačí bicykel alebo nedajbože nesie? Maximalne hore na Zobor alebo Žibricu, tiež sa mi to nezdá za 9 rokov zodrať 7 tretier, moje majú za 5000 žiadne opotrebenie a keby ich natrem niečim oživujucim by si nevidel rozdiel medzi novými a mojimi a tiež jazdim iba MTB po Zobore a okoliu

 
katko 06.04.2020 (12:47)

1


do vodičky by som ich rozhodne neodporúčal...to perforovanie na špičke funguje ako špongia...trošku hlbšia mláka a máš mokré nohy...a že to tak urobili aj na tých ME701-tkách, tak to už vôbec nechápem

 
user_id katko 06.04.2020 (22:29)

0


A co osplechnutie? Odolaju aspon tomu ?

 
Micequal user_id 07.04.2020 (13:26)

0


Samozrejme to nie je obuv do vody, to len trošku nadnesený nadpis. Voda cez perforácie samozrejme do vnútra ľahko natečie, ošplechnutie pri umývaní biku som prežil v suchu

 
GaliPet 08.04.2020 (00:04)

1


Nechápem, prečo sa nevyjadrujete k príspevku ale riešite moje papuče.
Ja som sa len pýtal autora článku, koľko už tretier vyskúšal, že ospevuje tretry, ktoré u iných pohoreli. (viď. niektoré príspevky)
Neodpovedal mi. Teda zrejme sú to len jeho druhé.
Pod pojmom "test" by sa mal najmä odzrkadliť názor erudovaného praktika a výrobok by mal aj prejsť istými odbornými skúškami.
Žiaden test. Skrytá reklama ! (viď. záver článku)

 
phercek GaliPet 08.04.2020 (00:24)

0


Pretoze si ich vyskusal uz 7 a naviac si povedal ze uvedene modre crievicky nie su tvoj favorit. (Podla mna tie modrie crievicky vypadaju hrozne.) Kedze si ich skusil tak vela tak som aj myslel,, ze si pravdepodobne natrafil na nejake nepodarky alebo jazdis hodne, hodne, hodne vela.

Takze ma zaujimal tvoj nazor preco Shimano XC5 neboli tvoje oblubene. Akym papaucam sa podla teba vyhnut (ktore su tie nepodarky) a ktore sa ti lubili (ktore vydrzia dlhsie a su pouzitelne). Len sa to nejako zvrhlo vsetko do diskusii o tom, ze som nemehlo lebo nechapem ako niekto moze zodrat 7 perfektne kvalitnych papuc. Co je skoda.

 
GaliPet phercek 08.04.2020 (00:36)

1


Prepáč, neodpoviem ti na tomto mieste. Tu je priestor pre vyjadrenia k článku a nie na osobné diskusie.

 
phercek 07.04.2020 (13:05)

0


Ja jazdim iba MTB tiez. Ale ja chodim pesi iba ked dostanem defekt (co je potom asi 4-5 krat rocne asi 3 km "tura" v priemere).
Ale tam moze byt ten rozdiel. GaliPet asi ma ovela narocnejsie trasy, ktore sa nedaju vyjst na bicykli alebo nema dostatocne lahky prevod takze to vyzaduje vela chodze.

 
Bade phercek 07.04.2020 (13:38)

0


Nemôžeš porovnavat niekoho, kto jazdi zavodne maratony a musi na ne aj trenovat, s tvojimi 10 az 20km rekreacnymi vyjazdami. Proste ked jazdi na vykon, tak sa tie tretry aj vytahaju, obuchaju atd.

 
PaloBB phercek 07.04.2020 (14:39)

0


Skus pozriet jeho palmares v profile, potom Ti to bude mozno jasnejsie

 
Pridaj komentár