Test: Set PRO Tharsis 3FIVE - karbón a gravity disciplíny idú tiež dokopy

Test: Set PRO Tharsis 3FIVE - karbón a gravity disciplíny idú tiež dokopy

1213 komentárov

adam.milo111 16.07.2020 18 fotografií   Sezona 2020 Predstavec Pro Horska Cyklistika Paul Lange Oslany Test Komponenty

Pamätám si tie začiatky, keď sme jazdili 720 mm riadidlá s tým, že sú naozaj široké a už bolo cítiť lepšiu stabilitu.

 

Každý túžil po krátkom predstavci a časom sa to stalo už samozrejmosťou. Dnes v dobe 29” kolies sa bežne jazdia 800 mm riadidlá a mne do testu pristáli karbónové s predstavcom od PRO, konkrétne model Tharsis 3FIVE.

Široké riadidlá, krátky predstavec - k čomu to je dobré?


Rozmery kokpitu sú v prvom rade dané parametrami, aké sedia jazdcovi a následne jazdeckými preferenciami. To znamená, že ľuďom s vyšším vzrastom búdu logicky sedieť širšie riadidlá, to platí aj pre jazdca so širšími ramenami. Čo sa týka jazdeckých preferencií, tak kratší predstavec nájde uplatnenie skôr na AM/EN bicykli ako XC stroji - aj keď aj tu badať výrazné skracovanie. V zásade platí, že kratší predstavec lepšie prenáša trakciu na predné koleso, vedenie bicykla je istejšie a presnejšie.



Dlhé riadidlá patria ku kratšiemu predstavcu, väčšia páka, lepší prenos sily na koleso v zákrutách a stabilita v technických pasážach... toto sú opäť jasné benefity. Nevýhodou širokých riadidiel môže byť napríklad prejazd úzkymi pasážami medzi stromami. V gravity disciplínach sa navyše jazdia riadidlá s tzv. riser, kde sú zdvihnuté nad predstavcom a tvarom to môže pripomínať lastovičku. V prípade testovaných riadidiel PRO Tharsis 3FIVE Carbon je rise 20 mm.

Komu by som ich odporučil?


Set PRO Tharsis 3FIVE CNC STEN a 800 mm karbónových riadidiel je určený predovšetkým pre AM/EN ladených jazdcov, aj keď s ich hmotnosťou by neurazili ani XC ridera. Riadidlá sú z karbónu (UD CARBON) a predstavec zo zliatiny AL 7050, pričom priemer úchytu je 37,8 mm. Predstavec pôsobí masívne a je pekne opracovaný CNC frézou, uchytenie je štandardné dvoma skrutkami na krk vidlice. Riadidlá sú uchytené pomocou 4 skrutiek.



Ako som spomínal, jedná sa o karbónové riadidlá so zdvihom 20 mm, takže taký zlatý stred. Ich hmotnosť je udávaná na stránke výrobcu 198 g, ja som navážil 201 g kuchynskou váhou. Takže podľa mňa OK. Tu by som rád podotkol, že moje pôvodné hliníkové riadidlá vážili niečo cez 400 g.

Dizajn tohto setu sa nesie v jednoduchom „industrial“ štýle, čiernočierne logá sú kombinované so striebornými a pár vkusnými lesklými dizajnovými prvkami. Na koncoch je mierka na orezanie šírky podľa vašej potreby až do 720 mm.



Prax


Na mojom bicykli jazdím totožnú kombináciu - 35 mm predstavec s 0-stupňovým sklonom a 780 mm/20 mm riser. Set od PRO je teda papierovo identický, až na to, že som pri riadidlách ušetril až 200 g, čo je už myslím naozaj slušné. Riadidlá som pred nahodením zrezal podľa mierky na 780 mm, keďže 800 mm by už bolo na mňa príliš. Pocitovo boli poriadne tuhé a aj keď som jazdil zavreté technické traily, v pohode som sa zmestil medzi stromy. Tuhosť riadidiel rovnako zvýšila aj kontrolu nad bicyklom a zlepšila reakciu na pohyb rúk. Cítil som to najmä v klopených zákrutách alebo pri skokoch, kedy bike podo mnou robil presne to, čo som chcel. Každý pohyb mal svoj zámer. V konečnom dôsledku to malo za následok rýchlejší prejazd zákrut či redukciu doby letu pri skoku.



Počas jazdenia sa, samozrejme, stalo, že som škrtol malíček alebo lakeť, ale to skôr pripisujem mojim chybám. Plnú šírku 800 mm ocenia vyšší jazdci alebo Ronnie Coleman.



Takže Tharsis-u nemám čo vytknúť. Dosť záleží aj na tom, či si až tak zakladáte na tej hmotnosti bicykla a ste ochotní si za to priplatiť, lebo 200 g je už číslo hodné zamyslenia a pre niekoho dôvod k výmene. 800 mm riadidlá sú už naozaj dosť a nájdu skôr využitie do bikeparkov, pre enduro jazdca sú ideál až po zrezaní, na čo vlastne aj výrobca myslel.



MOC predstavca je stanovená na 99 € a nájdete ho na tomto odkaze. Riadidlá sú dostupné za 159 € a viac informácií nájdete na tejto adrese.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Kenai 16.07.2020 (14:05)

0


PRO riadítka KORYAK RISER 20 mm rise 31,8/760 mm AL2014 hmotnost 274g cena 33.90E. Cize jeden gram usetrenej vahy stoji 1.75Eur. K tomu si treba priratat ze vacsina vyrobcov odporuca vymenu karbonovych komponentov po kazdom vaznejsom pade, leob poskodenie nemusi byt vidiet volnym okom... no ja ostavam u al.

 
TopSecret 16.07.2020 (14:47)

0


Dobrý reklamný článok avšak nevhodný pre bajkerov čo sa pozerajú na cenu, výkon či váhu.
Neoplatí sa to a je to cenový nezmysel toto kupovať.

 
Karel72 TopSecret 16.07.2020 (15:40)

4


Nejlepší je redukovat váhu na jezdci

 
Davac Karel72 19.07.2020 (07:36)

0


A poriadne trenovat. Rozdiel medzi bicyklom za 1000E alebo za 10000E urobi menej ako mesiac treningu a mesiac kysnutia na prdelj.

 
imajoros 16.07.2020 (13:54)

-1


OMG 258 euro za 200g usporu

 
Kenai imajoros 16.07.2020 (14:34)

-1


Ja som zistil ze to vychadza v priemere 1E na 1 usetreny gram u cestnych bikov pod 8kg.

 
hansol710 17.07.2020 (10:18)

-1


dam moj prizmeny amatersky nazor, dovolim si vyjadrit popchybnost nad tym ze karbonove riaditka su tuhsie alespie sa ovlada bicykel nekrutia sa a zakrutu prejde clovek rychlejsie, to su podla man take dristy ako z telesopingu. Ked che niekto setrit hmotsnost, tunit ok, ale zdvovodnovat to takymito dritami je silna kava.
Tak isto 800 je vela ale 780 je ok, lebo 10mm na stronu je brulal rozdiel to by som uz nedal

 
tomasspura hansol710 17.07.2020 (21:57)

1


a aj si riaditka 800mm, 780mm, 760mm jazdil???.
Lebo ja som mal 800mm a bolo to vela, potom som presiel na 760mm (aj teraz) a naozaj sa mi sprvoti zdalo, ze je to uzke a rozmyslal som, ze tie 800 na 780 skratim.
Zatial mi tie 760 vyhovuju, ale stale sa pohravam s myslienkou 780mm.

 
ppi 16.07.2020 (16:21)

-3


No netusim kto prisiel s kratkymi predstavcami a preco. Ja skor od biku ocakavam ze bude s mensou namahou drzat smer a to sa lepsie dosiahne dlhsim predstavcom. Kratkym prave bude tazsie ho udrzat v rovnom smere. A nehovoriac o dalsich minusoch napr ze bike musi byt dlhsi ak chcem mat zachovany urc. hlavovy uhol.

 
Kenai ppi 16.07.2020 (16:57)

1


U biku je to vzdy nieco za nieco, Jedno je lepsie na jazdu hore, druhe dolu, jedno na rozbity teren druhe na hladsi povrch. Dlha geo ma tiz svoje pre a proti. Sedi skor aktivnemu jadznemu stylu, kde jazdec cielene pacuje s taziskom. Stra skola tazisko v strede mediz kolesami sa skor uchyti na kratsej geometri s dlhsim predstvcom.

 
Karel72 Kenai 16.07.2020 (17:26)

0


Přesně,nic na světě není dokonalé

 
Martis ppi 16.07.2020 (22:54)

0


Išiel som z 55mm na 35mm a ten rozdiel bol dosť patrný. Takže kratší má zmysel. Každému čo vyhovuje. Z kratším predstavcom stačí menší pohyb rúk a hneď to zabáča. Proste fyzika nepustí. A nemám problém ísť ani 60km/h na traile. Stabilita tam je. Najdôležitejší prvok na biku je aj tak medzi sedlom a riaditkami 😉

 
Kenai Martis 17.07.2020 (23:16)

2


Mozes mi osvetlit tu fyziku za tym. Preco stačí menší pohyb rúk a hneď to zabáča ? To totiz plati prave u kratsich riaditok, predstavec ovplyvnuje skor vahu na prednom kolese a tym padom tendenciu biku drzat stopu. Treba to chapat ako rovnicu o troch premennych. Uhol hlavoveho zlozenia, dlzka predstavca, sirka rajdov. Ak je to spravne zladene = bike prijemny na jazdu. Vsetky tieto premenne sa vzajomne ovplyvnuju. Rolu tu hra aj rake a trail vidle ale to uz nejdem komplykovat. Zjednodusene povedane cim mensi uhol HZ., tym biku svedci kratsi predstavec, ale zaroven potrebuje sirsie rajdy.

 
Pridaj komentár