Na čo sa zamerať pri výbere ebiku?

Každý máme iné potreby a očakávania od elektrobicykla, pomocou týchto odporúčaní bude výber toho pravého ebiku pre vás hračkou.

Na výber ebiku pôjdeme logicky a zameriame sa na to podstatné. Pokúsime sa tento článok poňať tak, že na jeho konci si budete vedieť vybrať konkrétny model s tými správnymi komponentami pre vaše jazdenie. Pozrieme sa na rôzne kategórie, povieme si základné odlišnosti jednotlivých prevedení a zvlášť sa povenujeme pohonu.

Správny druh ebiku

Dnes sa najčastejšie ebiky vyrábajú v prevedení horských bicyklov, či už celoodpružených alebo s pevným rámom a zvlášť kategória sú ebiky zo sveta trekingového a krosového jazdenia. Základný rozdiel je v tom, že tie druhé, môžeme ich nazvať aj tour ebiky, sa hodia pre tých, ktorí vedia, že do lesa alebo do väčšieho terénu sa nechystajú a radšej využijú výhody týchto tour ebikov ako:

• väčšie kolesá s tenším obutím, ktoré sa lepšie odvaľujú
  • dobrá hmotnosť
  • široké príslušenstvo, ako blatníky, nosiče, z batérie ebiku napájané svetlá,...
  • v dámskom - mestskom prevedení uľahčené nasadanie
  • tieto ebiky okrem asfaltu zvládnu aj horší povrch, štrk, poľné cesty, hrádze,...
  • vďaka odpruženej vidlici a prípadne aj sedlovke sú na týchto povrchoch tieto ebiky pohodlné

Prehľad tour ebikov vhodných do mesta, na dochádzanie do práce alebo výlety aj po horšom asfalte nájdete na tomto odkaze.

Na druhú stranu, ak je návšteva lesa v pláne, tak je lepšie vyberať z klasických horských ebikoch, začať môžeme tými s pevným rámom. Ich silné stránky sú:

• zvládnu náročnejší terén, jazdu lesom
  • sú robustnejšie, stavané na zvládanie jazdy v teréne
  • v tomto teréne budú zásluhou horských plášťov a odpruženej vidlice s vyšším zdvihom pohodlnejšie
  • motor a batéria sú stavané aj na jazdu v prudkých stúpaniach a v horšom teréne
  • ich komponenty viac vydržia, v teréne lepšie fungujú a prispôsobené tomu sú aj prevody
  • na druhú stranu nič nebráni ich použitiu aj v meste a na asfalte
  • sú najuniverzálnejšie, dobre poslúžia od mesta cez štrkové cesty až po les

Rôzne vybavené horské ebiky s pevným rámom pre mužov aj ženy nájdete na tomto odkaze.

No a na záver sme si nechali celoodpružené ebiky, tzv. fully, ktoré ponúkajú tieto výhody:

• zvládnu aj náročnejšie zjazdy a najťažší terén
  • v zjazde vás vďaka menším kolesám a širšiemu obutiu podržia a zabavia
  • vďaka odpruženiu lepšie šetria telo jazdca od nárazov a vibrácií
  • vhodné pre tých, ktorí sú citliví na otrasy napr. pre zdravotné problémy
  • vďaka tomuto pohodliu sú ideálne aj na dlhšie alebo celodenné výjazdy
  • vďaka pohonu si hravo poradia aj s rovinou či výjazdom do kopca

Na výber sú rôzne zdvihy a výbava celoodpružených ebikov, prehľad tu.

Materiál rámu

Na ebikoch tvorí najčastejšie základ rám z hliníka. Tento materiál má všetky predpoklady, aby okrem dobrej hmotnosti a tuhosti bol dostatočne pevný a zniesol zvýšené požiadavky ebikov. Preto sa používa aj na tie najvyššie modely ako napr. Theos I90 (test tohto modelu) alebo Tygon 70.

Interná alebo externá batéria

Ak ste už našli svoje preferencie v konkrétnej kategórii ebikov a v ponuke sa nachádza prevedenie externej aj internej batérie, povedzme si, komu sa hodí aká.

Výhody externej batérie sú:

• hlavná výhoda je možnosť ľahko batériu z ebiku demontovať a vziať napr. domov na nabíjanie
  • bez batérie sa s ebikom ľahšie manipuluje, nižšia hmotnosť
  • ebike bez batérie nie je taký citlivý na chlad pri skladovaní

Príkladom takéhoto riešenia môže byť model Kellys E-carson 70 z kategórie tour ebikov.

Výhody internej, zabudovanej batérie sú:

• výrazne tuhší a pevnejší rám
  • lepšia ochrana batérie pred nečistotami, chladom
  • lepšie rozložená hmotnosť a tým pádom aj ťažisko
  • dizajn

Dnes v najnovších modeloch prevláda toto riešenie, je predpoklad, že budúcnosť je práve v interných batériách. Príkladom takéhoto riešenia a ukážka uhladeného dizajnu v dostupnom modeli môže byť Kellys Tygon 10.

Kapacita batérie

Dnes moderné ebiky začínajú na kapacite od 500 Wh, čo by malo pri rozumnom spôsobe využívania pomoci stačiť na dostatočne dlhý výjazd. Dĺžku výdrže batérie ovplyvňuje najmä:

• zvolený režim pomoci
  • prevýšenie trate
  • vaša hmotnosť
  • protivietor
  • chlad
  • voľba prevodov
  • tlak v obutí

Ak už teraz viete, že sa chystáte zdolávať veľké kopce, preferujete agresívnejšiu jazdu, alebo radi vyrazíte na jazdu na celý deň, vďaka značke Kellys môžete využiť batériu s kapacitou až 630 Wh. Spojením so Shimano motorom získala svetové prvenstvo, viac na tomto odkaze. Takto veľkú batériu nájdete už na modeli Tygon 50.

Odporúčanie pre dámy

V ponuke dobrej značky ebikov nesmú chýbať modely pre ženy. Nemali by to byť modely, ktoré sa odlišujú len farebným prevedením, ale môžu byť takto prispôsobené:

• rám k dispozícii aj vo veľkostiach pre nižšie postavy
  • pri modeloch tour ľahšie nasadanie vďaka nižšej rámovej rúrke, ako model napr. E-cristy 70
  • kratší rozmer predstavca a riadidiel
  • na iný tvar sedacích partií žien zvyčajne lepšie sadne širšie sedlo
  • kvôli pohodliu ergonomické rukoväte napr. KLS Wave 2Density ergonomic, ako na modeli Estima 50

Ak nie je uľahčené nasadanie na ebike podmienkou, aj ženy si môžu pokojne vyberať z ostatných modelov, ktoré sú stavané na univerzálne použitie. Videom sme predstavili najdostupnejší horský dámsky ebike Tayen 10.

Správna veľkosť kolies

Nejdeme zachádzať do úplných detailov, ale v skratke, menšie kolesá 27,5” sa viacej hodia pre prípady, keď má jazdec nižšiu postavu, alebo je preferovaná lepšia ovládateľnosť ebiku, napríklad v zjazdoch.

Pri veľkosti 29” využijete lepšie odvaľovanie, filtrovanie a prekonávanie prekážok, pri vyšších postavách stále výborná ovládateľnosť. Pri modeloch tour sa stretnete s veľkosťou kolies ako na cestných bicykloch, tam si môžete byť istý, že takýto ebike aj v prípade vypnutia pomoci motora krásne po rovine poletí.

Vhodné komponenty

Tu už sme vo svete bežných bicyklových komponentov a môžeme si spraviť stručný prehľad toho najdôležitejšieho.

Vidlica

Ak sa chystáte do terénu a na športovejšiu jazdu, zvoľte radšej vidlicu so vzduchovým pružením (air). Výrazne lepšie plní svoju funkciu, má kultivovanejší chod. Už prevedenie modelu Tygon 50 je takouto vybavený.

Alternatíva je pružinová vidlica (coil), ktorá stále pekne filtruje menšie nárazy a vibrácie a hodí sa na akékoľvek bežné jazdenie. Pružinovou vidlicou je vybavený napr. model Tygon 20.

Brzdy

Ideálne je hydraulické prevedenie kotúčových bŕzd, v ponuke značky Kellys sú nimi vybavené všetky modely, dokonca aj tie z radu tour. So stúpajúcim priemerom kotúča sa zlepšuje ich brzdný účinok, dostačujúcim základom je rozmer 160 mm, 180 mm sa hodia do lesa a na športovejšiu jazdu. Do zjazdov a na najväčšiu divočinu vyberajte tie s priemerom 203 mm.

Pri všetkých komponentoch platí to, čo aj pri bežných bicykloch, so stúpajúcou cenou vyšších prevedení klesá ich hmotnosť, zlepšuje sa ich funkčnosť a pokiaľ sa nebavíme o sadách pre pretekárov, tak je lepšia aj ich životnosť a odolnosť. Ale to už poznáte zo sveta klasických bicyklov.

Vďaka týmto radám ste si mohli utriediť vaše preferencie a teraz sa vám z komplexnej ponuky ebikov, ako má značka Kellys, bude ľahšie vyberať. Keď to na záver odľahčíme, na vás sme nechali len výber farby. Veríme, že váš nový ebike vás naštartuje do ešte častejšieho jazdenia, že vďaka nemu objavíte nové miesta a vy tak budete zdravší a viac fit.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.

Kellys: Aktuálna ponuka horských elektrobicyklov zo Slovenska PR článok

Kellys: Aktuálna ponuka horských elektrobicyklov zo Slovenska

Elektrobicykle sú čím ďalej tým viac populárnejšie a toho si je vedomý aj náš domáci výrobca Kellys.
Video: Kellys Theos a skúsenosti pretekára - toto všetko zvládne

Ako sa jazdí s unikátnym elektrobicyklom skúsenému pretekárovi? Prečo Kellys Theos rád využíva v tréningu?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.