Dobrý elektrobicykel nemusí nutne stáť veľa. V teste som mal jeden s nižšou cenovkou a sám som bol zvedavý, ako zakladné prevedenie ebiku bude fungovať. Komu sa bude hodiť?
Išlo konkrétne o model Pulze pre rok 2020 od slovenského výrobcu CTM. Ako aj na fotkách môžete vidieť, je to hardtail, ktorý vám vďaka elektropohonu pomôže v strmých stúpaniach či na nekonečných rovinkách. Jazdil som na ňom vyše dvoch týždňov, nazbieral viac ako 1200 kilometrov v rôznorodom teréne a teraz prinášam zopár postrehov.
Taká veľká škatuľa ešte ku mne neprišla
Kuriéri ku mne chodia veľmi často a viacerí ma už aj dobre poznajú. Jeden z nich tentoraz skonštatoval, že
toto je suverénne najväčšia krabica. Problém ale nebol v bicykli. Elektrobicykle chodia často prakticky zložené. Na tomto bolo osadené už aj predné koleso a sedlovka,
stačilo priskrutkovať riadidlá a mohol som jazdiť. Špecifikáciu a kompletnú výbavu si pozrite na fotografiách nižšie. Ja idem hneď jazdiť.
Srdcom tohto bicykla je motor Bafang M400. Názov je exotický, ale je to silná značka, ktorú používa viacero výrobcov.
Má výkon 250 W a krútiaci moment 80 Nm. Nábeh elektromotora nebol dokonale plynulý, hlavne pri vyšších režimoch podpory vás to „zatlačí do sedla“.
Z elektrickej výbavy treba spomenúť aj
plne integrovanú batériu Panasonic s kapacitou 576 Wh. Jej nabíjanie mi trvalo o 2 hodiny viac ako deklaruje výrobca. Ja som ju nabil z nuly na 100 percent v priebehu 7 hodín. Ale samozrejme, nejaké dobitie na horskej chate pri obede vám môže zachrániť výjazd a určite tam nemusíte sedieť 7 hodín. Jedinou nevýhodou ale je, že nabíjačka je veľká, a teda jej rozmery zaberú vo vašom ruksaku značné miesto. Batéria je integrovaná, no
na nabíjanie si ju môžete vybrať z rámu a nabíjať v byte či dome. To oceníte určite aj počas zimy, kedy nebude musieť batéria trpieť teplotami v pivnici či garáži.
Je to ale stále bicykel
Netreba zabúdať, že CTM Pulze 2020 je stále bicykel. Bez šliapania sa nepohnete z miesta.
Radenie zabezpečuje Shimano Altus, prednú vidlicu tu máme od značky Suntour. Možno viacerí budú krútiť nosom, no výbava zodpovedá cenovke. A mimochodom, s radením nebol absolútne žiaden problém. Vidlica
žehlila nerovnosti obstojne, no mala tendenciu stvrdnúť pri dlhších zjazdoch.
Ráfiky od WTB boli obuté do pneumatík totožnej značky v prevedení Trail Boss. Tie poznáte aj zo sveta klasických bikov. Za mňa asi najpozitívnejší moment výbavy tohto elektrobicykla, ak neberiem do úvahy elektrickú výbavu spomenutú nižšie. Plášte sú na nejaké zjazdy či trailovú zábavu.
Kvalitný a moderný displej
Nielen mňa, ale aj ľudí okolo
mňa hneď zaujal displej. Malá farebná obrazovka pôsobí veľmi moderne a futuristicky. V nej nájdete nespočetné množstvo informácií, ktoré poznáte aj z klasických cyklopočítačov. Mám tým na mysli prejdenú vzdialenosť či nastúpané metre a mnoho ďalšieho, ale máte tam aj údaje, ktoré priamo súvisia s elektrobicyklom. To je napríklad
odhadovaný dojazd pri aktuálnom sklone a nabití, menu na nastavenie bicykla a elektomotora či nedajbože chybové hlásenia a informácie o nutnom servise. Pri odhadovanom dojazde ide o to , že ak šliapete po rovine či dolu kopcom, tak sa vám môže stať, že dojazd sa vám logicky predlžuje. Ak idete hore kopcom, tak dojazd sa vám zníži, pretože bicykel počíta s tým, že v tomto sklone budete pokračovať ďalej a ďalej, až kým sa baterka nevybije. Ale priemerný dojazd som mal na úrovni 70 kilometrov. Viditeľnosť displeja na slnku je výborná. Veď si na ňom môžete nastaviť jas, ako to poznáte napríklad z mobilných telefónov. Pri tomto bicykli je aj
funkcia walk assist, čo ocenia hlavne seniori či dámy.
Zopár postrehov
Počas testu
som si, samozrejme, všímal všetky dôležité aspekty bicykla, ktoré by vás mohli zaujímať. Ak to zoberiem chronologicky, tak by som začal takto: pri vyberaní z krabice, pri manipulácii či pri prehodení bicykla cez závoru v lese sa poriadne zapotíte. Hmotnosť 24 kilogramov je v podstate vrece cementu a tie som v minulosti počas letných brigád dvíhal. No asi som z formy, pretože teraz to bolo o niečo ťažšie.
Po zapnutí displeja a režimu podpory sa nemusíte báť, že by ste nevedeli nastaviť pohon či obsluhovať počítač.
Všetko je intuitívne a do príručky som sa pozrel len vtedy, keď som chcel vedieť, čo všetko tento bicykel ponúka.
Vidlica ma
potešila uzamykaním z riadidiel a okrem spomínaného tvrdnutia počas dlhých zjazdov to bolo v poriadku. Ale pružinové vidlice sa hodia skôr na lúky a jemnejší terén, ak chcete jazdiť reálne MTB, tak odporúčam už vzduchový variant. Na mňa zapôsobili brzdy Shimano vo verzii M200/SMRT10M, ktoré si vedeli poradiť s hmotnosťou elektrobicykla a testovacieho jazdca. Vedel som sa na ne spoľahnúť. Na takýto ebike dobre zvolená verzia bŕzd.
Pre mňa hlavne vyvetrať hlavu
Počas dní, kedy som mal práce veľa a po náročnom dni nevládal ísť na bicykel, určite potešilo vyvetranie hlavy,
kde neriešite nohy a vašu výdrž. Elektobicykel pre mňa v tieto momenty pôsobil ako pekná forma psychohygieny.
Ak som nemal svoj deň či nevládal, tak som si
zapol najvyšší režím podpory a jednoducho sa preháňal po okolitých lesoch. Alebo som sa len tak vybral k vláčiku a expozícii do obce Zemplínske Hámre, nafotil fotografie do testu, trošku poblbol mimo obce s elektrickou podporou a šiel domov. Pre mňa je teda elektrobicykel hlavne zábava. A inak v pozadí je Sninský kameň.
Ak tento test číta človek, ktorý si chce s CTM Pulze aj zašportovať a potrebuje k tomu nejakú podporu od samotného bicykla, tak sa nemusí v tomto e-biku sklamať. Pulze podľa môjho názoru
predstavuje dobrý pomer medzi cenou a ebikom, ktorý za tie peniažky dostanete. Testovaný model bol vo veľkosti M a pri mojej výške 177 cm sadol ideálne. Celková hmotnosť bicykla sa zastavila na čísle 24,5 kg.
Plusy
- Dostupná cena
- Pekný dizajn
- Spoľahlivé radenie
- Pomer cena a výkon
- Kvalitný cyklopočítač Bafang
- Vyberateľná a integrovaná batéria
Mínusy
- Menej plynulý nástup elektomotora
Dobrá evoľba
Pri elektrobicykloch je často odrádzajúca cena. Minule som neznalému kamarátovi
povedal priemernú cenu za elektrobicykel - prevrátil očami. Ale nehaňme len segment bicyklov či e-bikov. Vyššie sumy pozorujem aj pri takých koníčkoch, ako rybárstvo, vodné športy a podobne. Ale späť k CTM Pulze – za cenu menej ako 2 000 € som v tomto bicykli našiel
silnú podporu a parťáka, s ktorým som si po práci vyčistil hlavu a trocha zablbol. Komponenty a celková výbava podľa môjho názoru zodpovedá cenovke a ako čerešnička na tejto oranžovej torte je displej, ktorý prevalcoval konkurenciu, hlavne čo sa
funkcií a dizajnu týka. Tak čo, ebikeri, aký názor máte na CTM Pulze pre rok 2020 vy?
Cena predstaveného modelu sa pohybuje okolo 1 799 €, viac sa dozviete na
stránke výrobcu.
Fotogaléria k článku
Keby ste v MTBiker mali dajaký (hocaký, ja som nenáročný) elektro treking na testovanie (blatníky by bodli v tomto počasí, a aspoň týždeň), tak by som sa celkom rád podujal na taký menší test ako mi to zmení život pri jazdách do práce (15km) a na výlety po okolí - kľudne až do výdrže batérie, dám aj 100km. Som taký "zoslabnutý" bajker, kondička ide už skôr dolu ako hore, a tú pomoc motora by som vedel využiť. Nepotrebujem ešte ten motor k svojim jazdám, ale rád by som (si) to zanalyzoval že ako to je praxi. Zopár jázd na elektro mám za sebou, ale to sú všetko krátke jazdy (do 20km), to nie je ono. A hlavne každú jazdu by som dal inak - na výkon môj, či na pohodu a výkon motora, a k tomu pridám merania mojej záťaže, možno by sa to dakomu hodilo keby chcel na takom bajku chudnúť (Garmin hodinky zmerajú). Napísať o tom dajaké litánie nemám problém, kľudne aj na viac strán... Lebo nenašiel som dajako veľa článkov "z bežného života s elektro", pretože tí čo tak jazdia zväčša nepíšu... (a možno by bol nudný ten článok...).
Dano