Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro
Ako reálne jazdí tento výborne vybavený bike, hodí sa na klasické enduro, trail alebo do bikeparkov?
Canyon je dnes populárna značka, model Spectral si už vybudoval svoje meno a preto si myslím, že tento test bude podstatný pre mnohých, ktorým vďaka nemu pomôžem pri rozhodovaní. Mne do testu pristál model Spectral v takmer najvyššej výbave s označením CF 8.0 vo veľkosti M na 27,5” kolesách. Výborná hmotnosť v kombinácii so špičkovými komponentami by mala zaručovať uspokojenie chuťových pohárikov zanieteným enduristom. Aká bola realita?Výbava
Pri enduro biku mám chuť začať pružením. Vidlica je Fox 36 Performance Elite a tlmič Fox FLOAT DPX2 Elite. Pár jázd sme si na seba zvykali a musel som ich chvíľu ladiť, aby vyhovovali mojej hmotnosti a štýlu jazdy, no potom sa mi odmenili neskutočne maslovým chodom. A ten zvuk oleja v patróne vidlice pri prejazde po kameňoch je priam balzam na uši. Pri vidlici som v prvom rade nastavil tvrdosť podľa tabuľky. Následne upravím odskok, ale to je individuálne. Ja napríklad mám radšej svižnejší. Kompresiu vačšinou absolútne nemením. Vidlica je teda nastavená a o chvíľu sa môže jazdiť.Kolesá a prevody
Overená kvalita DT Swiss kolies, konkrétne už vyšší model M 1700 - táto 27,5 “ sada ponúka odolné ráfiky a ľahké náboje s technológiou volnobežky Ratchet System, takže servis je jednoduchý. Kombinované sú s plášťami Maxxiss DHR II 2,4 zmes Maxx Grip. V zjazdoch som sa teda nemal na čo sťažovať a podržali aj na klzkých korienkoch.Za plášte dávam určite palec hore. Samozrejme, za extra grip v teréne platíte daň vo forme toho, že sa vám o niečo horšie pôjde po klasickej ceste, no už je na vás, či to akceptujete alebo prípadne neskôr siahnete po inom plášti.
O pohon sa staralo moje obľúbené Shimano XT s 12 rýchlosťami a 10-51 zubová kazeta v kombinácii s kľukami taktiež XT a 32-zubovým prevodníkom. Na výšľapy rozsah plne postačoval a funkcia Shadow Plus poskytovala optimálne vedenie reťaze.
Brzdy a sedlovka
Z kopca sa o brzdenie starali (nazvem ich fenomenálne) štvorpiestové brzdy XT na 203/180 mm kotúčoch. Ich účinnosť a chod páky boli výborné. Po dlhých zjazdoch som cítil len minimálny úbytok brzdného účinku. Páky nemali ani tendenciu prepadávania či tvrdnutia.Teleskopická sedlovka Fox Transfer mala našťastie zdvih 150 mm (iný výrobcovia obľubujú pri veľkosti M dávať len 125 mm). Ovládanie sedlovky už je tradične z riadidiel pomocou lanka, čiže sa vyhnete zbytočnému servisu. Na jej vrchu je potom usadené sedlo SDG Radar.
Za spomenutie určite stojí objímka sedla, ktorá je integrovaná do prednej strany sedlovej rúrky. Čistý dizajn a zabránenie prenikaniu nečistôt do rámu vďaka tomuto riešeniu a gumenému tesneniu na vrchu opäť hodnotím ako technologicky veľmi vyspelý bike, na ktorom dbali na detaily.
Inovácie a zaujímavosti rámu
Štvorčapové prepákovanie zadnej stavby s kompaktnými vahadlami by mali zvýšiť citlivosť na trailoch. Vďaka umiestneniu ložísk (Anti - Squat - Kinematics) by malo eliminovať zbytočné pohupovanie pri šliapaní do pedálov a tým zlepšiť efektivitu.Oceňujem zapuzdrenie ložísk dvojitým priemyselným tesnením, ktoré tak zaručí dlhšiu životnosť, navyše sú pod krytmi, ktoré zabraňujú prístupu nečistôt. Rovnako je dobrá aj servisovateľnosť a prístup k ložiskám po jednoduchej demontáži krytov pomocou imbusového kľúča.
Zaujímavou vychytávkou je kryt spodnej rámovej rúrky a to je zároveň vodítko bowdenov. Tie sú hladko integrované do rámu, ktorý tak vyzerá „čistejšie“ a okrem iného tento kryt stišuje hrkanie bowdenov v ráme, chráni rám zospodu a umožňuje jednoduchú údržbu. Kokpit je od samotnej značky Canyon G5, predstavec nesie 780 milimetrov široké rajdy s rise 20 mm. Vo výsledku celá táto zmes komponentov dáva hmotnosť biku 14 kilogramov bez pedálov.
Geometria
V prvý moment mi prišiel malý na moju výšku, aj keď podľa tabuliek s výškou 176 cm by som mal byť v pohode. Rovnaký pocit ostal aj počas jazdy, v zjazdoch som cítil, že je Spectral kratší a potrebovali sme si na seba zvyknúť. Keďže však toto nie je môj prvý test, už viem, že treba dať všetkému svoj čas, tak som z toho vedu nerobil a po pár jazdách sme si našli k sebe cestu. Využil som jeho potenciál hravosti a začal som si jazdy užívať.Kvôli takto navrhnutej geometrii som naozaj cítil aj to, ako je bike pomalší pri presunoch na trailoch, prispievali k tomu aj 27-palcové kolesá a plášte. Takáto zjazdovejšia geometria so svojimi zdvihmi a s citeľne kratším rámom ho predurčujú skôr pre zábavu smerom dole z kopca, Spectral bude výborným spoločníkov v bikeparkoch.
Plusy:
- hmotnosť
- kvalitná výbava
- Fox pruženie a teleskopická sedlovka
- karbónový rám
- 4-piestové XT brzdy
- DT Swiss sada kolies
- plášte s dobrým gripom
- ochrana ložísk
Mínusy:
- 27,5” kolesá
- pomalší pri presunoch
Sumár
Canyon Spectral CF 8.0 je už na prvý pohľad veľmi pekný bike plný kvalitných komponentov či technologických vychytávok. Jediná škoda je, že výrobca neponúka verziu na 29” kolesách, tam by som už silno uvažoval o tejto rakete na ďalšiu sezónu.Inak si myslím, že kto hľadá špičkový bike, tak je na správnom mieste. Jeho hravosť a ovládateľnosť mu nemôžem vytknúť, a preto si myslím, že je ideálny do bikeparkov, ako som už spomínal. Ak väčšinou platí, že každý špás niečo stojí, tak v prípade Canyon za tie peniaze dostanete skutočne veľa muziky. Aby som bol konkrétny, cena tohto modelu sa pohybuje okolo 3 499 € a viac informácií vrátane jeho kompletnej špecifikácie spolu s geometriou nájdete na tomto odkaze.