Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro

Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro

2831 komentárov

adam.milo111 02.09.2020 24 fotografií   Bicykel Horsky Bike Horska Cyklistika Canyon Enduro Test Full

Ako reálne jazdí tento výborne vybavený bike, hodí sa na klasické enduro, trail alebo do bikeparkov?

 

Canyon je dnes populárna značka, model Spectral si už vybudoval svoje meno a preto si myslím, že tento test bude podstatný pre mnohých, ktorým vďaka nemu pomôžem pri rozhodovaní. Mne do testu pristál model Spectral v takmer najvyššej výbave s označením CF 8.0 vo veľkosti M na 27,5” kolesách. Výborná hmotnosť v kombinácii so špičkovými komponentami by mala zaručovať uspokojenie chuťových pohárikov zanieteným enduristom. Aká bola realita?



Výbava


Pri enduro biku mám chuť začať pružením. Vidlica je Fox 36 Performance Elite a tlmič Fox FLOAT DPX2 Elite. Pár jázd sme si na seba zvykali a musel som ich chvíľu ladiť, aby vyhovovali mojej hmotnosti a štýlu jazdy, no potom sa mi odmenili neskutočne maslovým chodom. A ten zvuk oleja v patróne vidlice pri prejazde po kameňoch je priam balzam na uši. Pri vidlici som v prvom rade nastavil tvrdosť podľa tabuľky. Následne upravím odskok, ale to je individuálne. Ja napríklad mám radšej svižnejší. Kompresiu vačšinou absolútne nemením. Vidlica je teda nastavená a o chvíľu sa môže jazdiť.



Kolesá a prevody


Overená kvalita DT Swiss kolies, konkrétne už vyšší model M 1700 - táto 27,5 “ sada ponúka odolné ráfiky a ľahké náboje s technológiou volnobežky Ratchet System, takže servis je jednoduchý. Kombinované sú s plášťami Maxxiss DHR II 2,4 zmes Maxx Grip. V zjazdoch som sa teda nemal na čo sťažovať a podržali aj na klzkých korienkoch.



Za plášte dávam určite palec hore. Samozrejme, za extra grip v teréne platíte daň vo forme toho, že sa vám o niečo horšie pôjde po klasickej ceste, no už je na vás, či to akceptujete alebo prípadne neskôr siahnete po inom plášti.



O pohon sa staralo moje obľúbené Shimano XT s 12 rýchlosťami a 10-51 zubová kazeta v kombinácii s kľukami taktiež XT a 32-zubovým prevodníkom. Na výšľapy rozsah plne postačoval a funkcia Shadow Plus poskytovala optimálne vedenie reťaze.



Brzdy a sedlovka


Z kopca sa o brzdenie starali (nazvem ich fenomenálne) štvorpiestové brzdy XT na 203/180 mm kotúčoch. Ich účinnosť a chod páky boli výborné. Po dlhých zjazdoch som cítil len minimálny úbytok brzdného účinku. Páky nemali ani tendenciu prepadávania či tvrdnutia.



Teleskopická sedlovka Fox Transfer mala našťastie zdvih 150 mm (iný výrobcovia obľubujú pri veľkosti M dávať len 125 mm). Ovládanie sedlovky už je tradične z riadidiel pomocou lanka, čiže sa vyhnete zbytočnému servisu. Na jej vrchu je potom usadené sedlo SDG Radar.



Za spomenutie určite stojí objímka sedla, ktorá je integrovaná do prednej strany sedlovej rúrky. Čistý dizajn a zabránenie prenikaniu nečistôt do rámu vďaka tomuto riešeniu a gumenému tesneniu na vrchu opäť hodnotím ako technologicky veľmi vyspelý bike, na ktorom dbali na detaily.



Inovácie a zaujímavosti rámu


Štvorčapové prepákovanie zadnej stavby s kompaktnými vahadlami by mali zvýšiť citlivosť na trailoch. Vďaka umiestneniu ložísk (Anti - Squat - Kinematics) by malo eliminovať zbytočné pohupovanie pri šliapaní do pedálov a tým zlepšiť efektivitu.



Oceňujem zapuzdrenie ložísk dvojitým priemyselným tesnením, ktoré tak zaručí dlhšiu životnosť, navyše sú pod krytmi, ktoré zabraňujú prístupu nečistôt. Rovnako je dobrá aj servisovateľnosť a prístup k ložiskám po jednoduchej demontáži krytov pomocou imbusového kľúča.



Zaujímavou vychytávkou je kryt spodnej rámovej rúrky a to je zároveň vodítko bowdenov. Tie sú hladko integrované do rámu, ktorý tak vyzerá „čistejšie“ a okrem iného tento kryt stišuje hrkanie bowdenov v ráme, chráni rám zospodu a umožňuje jednoduchú údržbu. Kokpit je od samotnej značky Canyon G5, predstavec nesie 780 milimetrov široké rajdy s rise 20 mm. Vo výsledku celá táto zmes komponentov dáva hmotnosť biku 14 kilogramov bez pedálov.



Geometria


V prvý moment mi prišiel malý na moju výšku, aj keď podľa tabuliek s výškou 176 cm by som mal byť v pohode. Rovnaký pocit ostal aj počas jazdy, v zjazdoch som cítil, že je Spectral kratší a potrebovali sme si na seba zvyknúť. Keďže však toto nie je môj prvý test, už viem, že treba dať všetkému svoj čas, tak som z toho vedu nerobil a po pár jazdách sme si našli k sebe cestu. Využil som jeho potenciál hravosti a začal som si jazdy užívať.



Kvôli takto navrhnutej geometrii som naozaj cítil aj to, ako je bike pomalší pri presunoch na trailoch, prispievali k tomu aj 27-palcové kolesá a plášte. Takáto zjazdovejšia geometria so svojimi zdvihmi a s citeľne kratším rámom ho predurčujú skôr pre zábavu smerom dole z kopca, Spectral bude výborným spoločníkov v bikeparkoch.



Plusy:

  • hmotnosť
  • kvalitná výbava
  • Fox pruženie a teleskopická sedlovka
  • karbónový rám
  • 4-piestové XT brzdy
  • DT Swiss sada kolies
  • plášte s dobrým gripom
  • ochrana ložísk

Mínusy:

  • 27,5” kolesá
  • pomalší pri presunoch



Sumár


Canyon Spectral CF 8.0 je už na prvý pohľad veľmi pekný bike plný kvalitných komponentov či technologických vychytávok. Jediná škoda je, že výrobca neponúka verziu na 29” kolesách, tam by som už silno uvažoval o tejto rakete na ďalšiu sezónu.

Inak si myslím, že kto hľadá špičkový bike, tak je na správnom mieste. Jeho hravosť a ovládateľnosť mu nemôžem vytknúť, a preto si myslím, že je ideálny do bikeparkov, ako som už spomínal. Ak väčšinou platí, že každý špás niečo stojí, tak v prípade Canyon za tie peniaze dostanete skutočne veľa muziky. Aby som bol konkrétny, cena tohto modelu sa pohybuje okolo 3 499 € a viac informácií vrátane jeho kompletnej špecifikácie spolu s geometriou nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

LacoR 03.09.2020 (09:45)

6


Zákazníkov v USA zvolavali na servis a vymienali zadné trojuholníky ešte pred prípadným prasknutím. Ale na SK nie, u nás je o kus lepšia životná úroveň. Tu keď sa čosi zlomí neriešime, hneď hodíme do koša,vyberieme 4000€ a kúpime new zejo😏

 
phercek 02.09.2020 (22:36)

4


Vypada fajn. Pre mna su 27.5" kolesa vyhoda. Lahsie sa s tym bude kluckovat medzi stromami.

 
extaza phercek 03.09.2020 (07:22)

1


Ja mam Torque 2018 AL 5.0 a keby ze nemam seriove plaste tak to je masinka co zastupi bicykle od XC az po DH mam na tom cez 3000km nabehane a nemam prvy bike tak viem trosku ohodnotit, plus som byvali zjazdar tak uz nieco od biku ocakavam, oproti serii mam ine gripy a brzdy magury mt5 s magura storm kotucmi

 
phercek extaza 03.09.2020 (09:28)

0


Tento novy Spectral ma troskulepsiu zadnu spodnu vidlicu. Jej lava cast je rovnejsia. To je dobre z hladiska pomeru pevnost/vaha.

Z mojho pohladu je tiez sanca ho prerobit na nejaky custom 2x12 po pricapeny vhodneho adaptera. To je dobre.

 
miro_o phercek 03.09.2020 (16:55)

1


naco ti je na takomto biku 2x12 prosim ta? planujes chodit 40tkou po rovinkach na tych 2.4 zjazdovych gumach?

 
phercek miro_o 03.09.2020 (18:05)

-1


Hej presne tak, aby som mohol ist asi tak 40 po rovinkach. Ja nekupujem samostatny bicykel na traily a rovinatejsie XC. Mam rad ked to vsetko zvladne jeden bicykel.
2.4" plaste budu mat maly valivy odpor ako aj 1.8" plaste. Valivy odpor zalezi skoro vylucne od tlaku a stredoveho dezenu a iba minimalne od sirky.

 
antonsimo 02.09.2020 (19:40)

2


Ahojte.Vaha je celkom dost na karbon cakal som menej.

 
double 02.09.2020 (19:41)

2


Hmm spectral do Bikeparkov?. Som myslel že je skôr určený na hrebenovky a traily. Čo potom strive alebo torque podľa mňa by bola chyba pre teba aj na 29 ho zobrať. Skôr strive na 29. Škoda že tie viac zdvihove bicykle nedávajú až tak na testy
Komponenty inak presne podľa môjho gusta. Až na tu kazetu a hliníkovú zadnu stavbu.

 
AdMich double 03.09.2020 (09:03)

0


Na to je už Neuron...

 
Djexpres 03.09.2020 (09:47)

2


Je som nad ním dlho rozmýšľal, a presne 27.5 kolesá sú dôvod prečo som ho nekúpil. Nakoniec som šiel do Cube Stereo 150 C62, mam tam pekne 29,ktoré môžem podľa potreby prestavať na 27.5 + ak by som chcel trosku fat, a všetko od foxu mam na kashime (factory36, dpx2, transfer za rovnaku cenu a bez čakania.

 
piskotpoprad Djexpres 03.09.2020 (10:26)

0


ahoj, to stereo som mal 2 mesiace a cube nikdy viac zadna stavba sa kyvala uz po 3tyzdnoch a poznam dalsich 2ludi co sa im stalo to iste

 
Djexpres piskotpoprad 03.09.2020 (13:51)

1


Nemám ten problém hlavne je 2 roky záruka a jazdím skaly šutre, už mám slušný nájazd, každopádne len za tie komponenty ktoré tam su by som dal o 2000e viac než za celý bike a ked sa naseriem kúpim si ibis ripmo v2 rám, všetko na to pasuje vrátane osiek/sedlovky/hlavy/stredu

 
adam.milo111 piskotpoprad 03.09.2020 (22:48)

1


Ja mam tiez cube stereo 150 rv. 2019 a spokojnost neskutocna 🙂

 
Dusolino 02.09.2020 (21:19)

1


Zadná stavba ešte stále praská?

 
phercek Dusolino 02.09.2020 (22:36)

-1


Mozes to praskanie specifikovat lepsie?

 
Dusolino phercek 03.09.2020 (06:53)

0


Je pomerne dost prispevkov po forach / slovenskych - zahranicnych / ze sa ludom zlomy / praskne / zadna stavba. Viem ze to bol hlavne problem par rokov dozadu a Canyon hovoril ze to opravil ale dalej to pomerne vela ludom praska.
Ako mas zaruku na ram 6 rokov / co je dobre / ale dlho trva reklamacny proces.

 
phercek Dusolino 03.09.2020 (09:03)

0


Aha, ja som mysle,l ze myslis nejake praskave zvuky co tam nemaju byt uz aj na novom bicykli.
Ale prasknutie/zlomenie zadnej stavby som videl aj ja ... uz dva krat. Takze verim, ze je to casty prooblem. Vypada to, ze to bicyklove firmy bezne navrhuju pre luci co bud malo jazdia alebo ked jazdia vela tak nemaju ziadnu nadvahu Ale podla mna toto nebude specificky problem iba Canyon-u.

 
AdMich Dusolino 03.09.2020 (09:04)

0


Bol to model 2016 hlavne, vtedy ešte celkom iná geometria...

 
Sups 02.09.2020 (19:59)

0


Celkom dobry bajk idu vpred

 
motopalic 02.09.2020 (20:57)

0


Bratranec mal staršiu generaciu v hlinniku rovnaka vaha 🤔

 
LacoR 03.09.2020 (09:46)

0


Inak Spectrala mám tretí rok a zatiaľ drží, tak snáď aj bude...

 
mironfs 02.09.2020 (18:00)

-2


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
tomasspura mironfs 03.09.2020 (08:03)

0


no hmotnostou urcite, ano smiesny rozdiel par euro, mohla byt XT, ale ak si odmyslis hmotnost, tak XT radenie je riadny prinos oproti slx, kladky prehadzovacky tiez maju ine loziska (SLX vs XT) takze iba ma kazetu by som to nezovseobecnoval.

 
sorcerer tomasspura 04.09.2020 (22:43)

0


čo je také diametrálne odlišné na radení XT oproti SLX?

 
Strenki sorcerer 07.09.2020 (15:08)

1


SLX vies radit na tazsi iba o 1, kdezdto XT aj XTR vedia o 2 naraz

 
phercek Strenki 07.09.2020 (17:32)

0


Urcite neplati vseobecne. Ja mam SLX packy (SL-M670) a vedia prehodit 1, 2, alebo 3 rychlosti na jeden sup. A toto je vlastnost iba radiacich pacok a nie prehadzovacky alebo viackolecka.

 
Strenki phercek 07.09.2020 (19:17)

0


Z tazsieho na lahsi vies prehodit o 1az3 na SLX, ale opacne vies iba klikat po jednom.
XT/XTR vedia jednym stlacenim prsta prehodit 1az4 na lahsi a hlavne co je rozdiel o 2 na tazsi, to je hlavny bonus v radeni medzi Deore/SLX a XT/XTR. Preletiet celu kazetu ti staci polovicu klikov. Kto skusi, nevrati sa spat ...

 
phercek Strenki 07.09.2020 (21:55)

0


Hej z lahsieho na tazsi je to iba o jedno.

Nikdy mi to nevadilo lebo sa to da vycvakat velmi rychlo. Netraba cakat kym sa retiazka kompletne zasadi na cely obluk mensieho kolecka. Mozno to nacvakat s predstihom co bezne robim. Pointa je v tom, ze sa to da nacvakat rychlejsie ako sa to realne prehodi na kazete kde je to limitovane maximalnym ohybom retaze do strany.

Keby som skusil XT/XTR packy mozno by sa mi to tiez zapacilo. Nemyslim ze by som dokazl prehodit rychlejsie na tazsi prevod, ale nebolo by treba tolko cvakat.

 
Djexpres mironfs 03.09.2020 (09:42)

1


Keď si niekto kúpi taky bike, tak zrejme aj na ňom bude jazdiť a kazeta je jeden z komponentov ktorý pôjde čoskoro na výmenu, čiže podľa toho by som sa vôbec neriadil, jazdím už 11 rokov XT s už ani nevidím zmysel kupovať XT kazetu keď to človek rýchlo zničí

 
michalkrempasky mironfs 03.09.2020 (12:07)

1


xt kazeta vraj nie je vzdy vhodnejsia pokial nepretekas ... niekde som cital, dokonca asi aj tu na mtbikeri v shope v komentaroch ze sa tam vie nieco skor pokazit ... myslim ze drazky su z hliniku a tych par gramov menej moze priniest problem v pevnosti cize netreba sa vzrusovat

 
sorcerer michalkrempasky 04.09.2020 (22:48)

0


pri 12s má kazeta XT dva vrchné pastorky z hliníka, SLX iba posledný a Deore má všetky oceľové

 
Pridaj komentár