Najkrajšie stúpania – Tichá a Kôprová dolina

Imroman 15.11.2020 18 fotografií   Najkrajsie Stupania Youtube Bianchi Vysoke Tatry Cestny Bike Cestna Cyklistika Tatry

Poďte sa s nami pozrieť do dvoch nádherných dolín, ktoré ležia na hranici Západných a Vysokých Tatier a sú zároveň aj oficiálnou cyklotrasou.

Príde mi až neuveriteľné, ako dlho tieto doliny unikali mojej pozornosti. Ale celkovo, čo sa týka jazdenia v Tatrách, ak vynechám maratón Horal, sa moje obzory výrazne rozšírili až s jedným lokálnym borcom z Popradu . Predsa len som typ, čo na 99,9 % vyráža z domu do svojho okolia a nie ten, čo naloží bike do auta/vlaku a ide niekam úplne mimo svoju lokalitu. Do toho sa ale postupne dostávam, resp. to vyplynie z nejakej okolnosti – asi osud .

S cestným bicyklom som bol v Tatrách prvýkrát len minulý rok, dovtedy som tam chodil v podstate len na VHT a lezenie. Odvtedy už pribudlo niekoľko výjazdov, viacero z nich ste v podstate aj videli takže na nejakého veľkého znalca sa rozhodne nehrám. No práve kontrast žiletky a hôr, teda elegancie a prírody sa mi na tom všetkom zrejme páči najviac. Ťažko sa to presne vysvetľuje, no myslím, že viacerí pochopia, čo mám na mysli...

Veľkou výhodou tejto lokality je fakt, že leží trochu viac mimo klasického tatranského „mainstreamu“. Samozrejme hotel Permon je známy, ale na okolie Štrbského alebo Popradského sa nechytá. Takže možno tip, ak zistíte, že vaša pôvodne vybraná lokalita počas leta praská už vo švíkoch .

Výletné parametre

Parametre stúpaní som už načrtol vo videu a môžem použiť aj výraz naklonená rovina. Tichá dolina má na dĺžku cca 10 km a priemer 3 %, čo ale skresľuje dlhý "nástup". Väčšinu metrov naberiete v záverečnom úseku, ktorý má asi 2,6 km a priemer 5,2 %. Opačne je na tom Kôprová, kde väčšinu metrov naberiete hneď v úvode a potom už je to zase "kochačka". Takže dĺžka asi 5,9 km a priemer 3,3 %. Každopádne stále sa jedná o stúpanie a moju kategóriu najkrajších stúpaní rozhodne spĺňa... práve z toho dôvodu je názov tejto série, aký je .

Povrch – zase sa ideme drncať?

Rovno sa pozriem na povrch, keďže práve ten bude zrejme veľmi zaujímať fanúšikov žiletiek. Je to v podstate hrubý a zrnitý asfalt, miestami rozbitý, ale zďaleka nie tak, ako je cesta na Sliezsky dom v strednej časti. Môžete mi veriť, že cestnému bicyklu sa naozaj na takých cestách nič nestane.

Jazdím takto pravidelne a nevidím žiadne následky, jediné čo odporúčam sú aspoň 28 mm a o niečo odolnejšie plášte, ktoré vozím cca na 4-5 bar. Dlhodobo na cesťáku používam model Pirelli Cinturato v šírke 30 mm. Predtým som mal aj 28 mm verziu. Idú krásne nahodiť ako bezdušové a za celý čas ma nepostihol na nich jediný defekt. Jedinou daňou je možno cca 60 g navyše oproti niečomu ľahšiemu, čo mne osobne absolútne nevadí obetovať a mať tak svätý pokoj. Samozrejme voziť ich môžete aj s dušami. Rovnako karbónové kolesá držia v pohode už takmer 2 roky. Ak máte aspoň trochu cit pre jazdu, bicyklu nič nespravíte a že sa občas trochu trasie, nevadí...môžete si hovoriť, že idete severské klasiky . Ak neveríte mne, Janči Halik je ďalší dôkaz. Na Sliezsky dom chodí v lete skoro denne na modeli Pinarello F12 a 26 mm plášťoch. Najväčšia nevýhoda cestného bicykla je tá, že cestou nadol musíte ísť opatrnejšie a bude vám to o niečo dlhšie trvať, s čím treba rátať - najmä ak je chladno.

Osobne mi ale takéto mierne rozbité cesty v podobných lokalitách, kde sa vyskytujú navyše aj turisti, vôbec nevadia. Prečo? No vďaka nim sú cyklisti nútení ísť opatrnejšie a teda pomalšie. Ak si niekto chce dokazovať, aký je „borec“ a púšťať si to dole v podobných miestach, je skôr obyčajný blbec. Hovorím natvrdo ale je to fakt, pretože ide o život. Jednoducho si „naložím“ cestou hore a dole sa pustím na pohodu. To píšem aj vzhľadom na Sliezsky dom, kde je situácia oveľa horšia a vídať tam kopec „plašanov“. Z toho vznikajú samozrejme kolízne situácie. A predstavte si, ak tam nakoniec opravia tú rozbitú strednú pasáž, kde miestami vôbec nevidieť do zákrut a ešte tam chodí veľmi často zásobovanie, čí vývoz hostí k hotelu, o turistoch ani nehovorím. Preto dúfam, že vy čo čítate tento text medzi nich nepatríte a pôjdete vždy dole s rozumom. Pretekať sa môžete inde....

Offseason znamená veget

Všetky predchádzajúce verzie kopcov, ktoré ste už videli, boli spojené s tým, že hore som išiel pre mňa ostrejšie tempo. Dôvodom je, že chcem, aby videá z týchto kopcov boli autentické, aby mali dynamiku a hlavne pre mňa je ten pocit zo stúpania vtedy úplne iný. Proste potrebujem cítiť, že telo pracuje na plné obrátky a ukrajujú sa metre...rovnako potom viem aj kopec lepšie „zhodnotiť“ a opísať pocity. A hlavne ten feeling, keď sa blíži vrchol, človek už ide skoro naplno, potom povolí v zábere, vydýcha sa a vychutnáva vrchol. Droga, ktorú možno viacerí poznáte. Adam to má vtedy zase ťažšie, pretože si musí s kamerou nadbiehať na "booste" a rýchlo hľadať vhodné scenérie. Čo ale moc nefunguje, ak sa ide napríklad po rovine, kedy elektro podporu vypne...

Ale teraz ho už na začiatku ubezpečujem, že dnes ideme v "offseason" režime . Keď je pekné miesto, zastavím, prípadne sa kúsok vrátim. A že tých krásnych miest po ceste bolo. Na konci Tichej doliny nám akurát zasvietilo slniečko, je úplné bezvetrie a keďže predtým pršalo a je chladnejšie, takmer dokonalá viditeľnosť. Doslova raj pre kameramana. Z videa možno vidieť, ako si užívame úplný veget a prírodu, a tak tomu aj bolo...

Keď si hmla ide svoje

Každopádne príroda si s nami aj trochu zahrala. Kôprová dolina je totiž známa tým, ako nad ňou doslova trčí vrchol tatranského Kriváňa, pričom asi ťažko budete hľadať lepšiu panorámu. Na konci Tichej doliny sme mali krásne azúrko a dúfame, že než pôjdeme Kôprovú, zdvihne sa hmla aj tam. Lenže nad Kriváňom sedel jednoducho dekel, ktorý nie a nie povoliť a pritom o pár km ďalej je všade jasno. Asi 100 x sme sa otáčali po ceste nadol, či sa aspoň na chvíľu neukáže...neukázal. Na druhej strane sme zase mali v doline „tajomnú“ jesennú atmosféru, ktorá tiež nie je zlá. Nakoniec hovorím Adamovi, že možno je to dobre a aspoň máme dôvod sa sem znovu vrátiť s kamerou. Dôvod alebo téma sa určite nájde .

Pre všetkých

Viackrát spomínam, že táto lokalita sa hodí pre všetky kategórie cyklistov a samozrejme aj na výlet s rodinou. Vyhnete sa spomínanému totálnemu návalu a rovnako sem môžete vyraziť s vozíkom, prípadne tieto kopce nebudú tak náročné ani pre deti. Navyše tam máte krásny potok a ešte spomínaný Kmeťov vodopád ako bonus. My sme si tu s Lenkou počas leta spravili kombináciu s kočíkom a bikom, kedy som si potom pridal práve Tichú dolinu sólo a vo výsledku z toho bol skvelý rodinný deň. Bolo stále leto, nedeľa a rozhodne sme nemali žiadny problém s parkovaním alebo nátreskom. A kúsok od parkoviska je koliba, kde môžete potom „zabiť“ halušky .

No a potom pre tých náročnejších odporúčam dolinky zaradiť do nejakého výletu. Spojiť ich môžete napríklad s trasou na Čierny Váh, alebo prípadne pridať k Tatranskej vrchárskej korune, čo z nej spraví korunu v podstate ultimátnu . Samozrejme nikto nevraví, že musíte ísť na žiletke, takže možností je kopec.

S peknými kopcami budeme pokračovať aj ďalej, už teraz máme vybraných viacero a medzi nimi samozrejme aj mnohé „legendárne“ a známe stúpania. Ale táto séria je pre mňa osobne dlhodobá zábavka a hory predsa neutečú. Síce vo videu hovorím o akomsi symbolickom ukončení sezóny stúpaní, no zrejme nevydržím a určite si dáme aj nejakú zimnú verziu. Tak užite jeseň a nechajte sa prípadne prekvapiť .

roman_m 15.11.2020 (10:11)

"A hlavne ten feeling, keď sa blíži vrchol, človek už ide skoro naplno, potom povolí v zábere, vydýcha sa a vychutnáva vrchol. Droga, ktorú možno viacerí poznáte."

Včera, keď som si zaradil jeden kopec navyše a už som fučal a začal si nadávať, či mi to bolo treba, sa ozval vnútorný hlas "áno, presne toto ti bolo treba, veď poznáš ten pocit hore... ".

Keď som potom doma odkladal bike, tak som si takisto povedal "hm, to je ako droga"

Mattiaa 15.11.2020 (15:50)

Chalani, klobúk dole, super to robíte. Nádherné prostredie, krásne zábery, človek spozná nové lokality a tie videá sú čoraz lepšie a lepšie. Teším sa na ďalšie.

Imroman Mattiaa 15.11.2020 (19:58)

Diky, urcite sa aj Adam potesi

aesel 15.11.2020 (15:20)

Ten úvod je parádny, pripomenul mi Barabášove filmy z Tatier

Imroman aesel 15.11.2020 (19:59)

K tej atmoske sedi klavir ako zadok na serbel

Touro 15.11.2020 (16:32)

Ten kus cesty co je v Tichej teraz strkovy tak to zobrala voda par rokov dozadu. Potom to opravili urbarnici/lesnici. inac obe doliny odporucam aj v zime na bezkach. Zdoraznujem, ze na bezkach lebo cyklisti akurat tak znicia pripadnu stopu, ktoru tam bezkari alebo skialpinisti vychodia . Na druhu stranu to v zime aj tak prechadza pluh. V Tichej po tu poslednu chatu a v Koprovej az pod Grunik ale vlastne to su hranice odkial je aj tak zimna uzavera.
PS: pozor na medvedov (osobna skusenost v zime - mali by spat ale ne e)

milos21 Touro 15.11.2020 (18:50)

Bol som aj v zime a bolo super Nemôžu si bežkári privlastniť celú zimu (ale neničil som ich stopu):

Gusto0 15.11.2020 (17:16)

o rok - samozrejme na jesen ked zacne uzavera. vtedy je to aj tak najkrajsie a nikde nikoho. chcel som tento rok no z LM cez Kokavu tam je tieez jeden krasny vyhlad na Krivan, len je moc mokro tak som zvolil cisty asfalt - Hrebienok-Sliezsky-Popradske-a zapad slnka na Strbskom - tiez velka jesenna parada.

double 15.11.2020 (19:53)

Chvalim Adama. Toho nikdy nieje vidiet Bez neho by to bolo len 50%.

Imroman double 15.11.2020 (20:13)

Samozrejme je to timovka Tu najdes rozhovor ak si necital: https://www.mtbiker.sk/clanky/123242/rozhovor-tento-chalan-aj-vela-vie-nielen-ze-vyzera-milo-nas-adam-milo.html

Ale prave to bol zamer u tejto serie, robit ju na vysokom, resp. chutovkovom leveli

marianspes 15.11.2020 (22:04)

nadhera chalani...na jar pozyvam do pienin kde si mozes dat nadherne stupanie na dotyk od belianskych tatier

majkomacek 15.11.2020 (13:03)

Bol som tam v lete a bola to nádhera. Určite sa di dolín vrátim keď bude lepšia situácia s covidom.

ja_michalko majkomacek 15.11.2020 (13:05)

Tak myslim, ze prave v tych dolinach sa s Covidom moc nestretnes.

majkomacek ja_michalko 15.11.2020 (13:07)

Len aby som sa autom dostal na Podbanské

Gusto0 majkomacek 15.11.2020 (17:12)

praveze teraz ked je uzavera, nie zrovna ideal pocasie tam nikoho nebude - bol som minuly tyzden v tatrach a ludi bolo malo, praveze v lete by som to nesiel - aj tak je to tam najkrajsie na jesen.

luky64 majkomacek 15.11.2020 (15:56)

tiež som tam bol v lete, len v opačnom poradí ako vo videu....môžem potvrdiť, že pohľad z doliny na Kriváň je fakt úchvatný...

winter78 15.11.2020 (17:52)

Parádne video. Bývam neďaleko, Podbanské mám z domu 15 km, preto do Tichej a Kôprovej chodím pravidelne počas celého roka. Na klasickom cesťáku 23mm alebo 25mm by som ich nedal, gravel už áno. Aj na crosse na 28" x 38mm plášťoch ma vytriasalo a poriadne, ale tak každý máme hranicu "prijateľného komfortu" v iných medziach .

Ešte by som doplnil....druhá polka jari a hlavne celé leto je tam viac turistov, cyklistov a dokonca aj mamičiek s kočíkmi...a to hlavne na začiatku doliny, hlavne Tichej (na začiatku Kôprovej je hneď stúpanie a preto som tam kočík ešte nestretol ). Takže treba dávať pozor a pripraviť sa aj na "motkanie sa" popred bicykel.

Medveďov sa báť netreba, nikdy som tam žiadneho nevidel a to mám fakt v tých miestach odjazdené kopec km. Maximálne nájdete "pozdrav" na ceste alebo stopu v blate. Ale ak má niekto iný zážitok tak zmením názor.

A kto sa necíti, tak rovno na Podbanskom je požičovňa e.bikov ktorá vznikla hlavne kôli zdolávaniu Tichej a Kôprovej doliny.

Imroman winter78 15.11.2020 (20:01)

Ahoj, pre cele Tatry plati asi jedno zakladne pravidlo...ak chce mat clovek pokoj, idealne skoro rano

Boo_boo winter78 15.11.2020 (20:21)

V Koprovej s kocikom sme to v juni dali

Riki_the_kid 15.11.2020 (18:49)

Peckové video 👍 pre toto ma baví outdoor ako taký, sú to proste zážitky na nezaplatenie 😉 určite pôjdem vyskúšať 😊

hurfo 16.11.2020 (00:03)

Keď už takéto výjazdy kamerujete čo keby ste potom dali záznam do niektorej z aplikácii pre trenažér? Veľmi rád by som si to prešiel niekde na Rouvy alebo FulGaz-e po návrate z prace. Bolo by to super na spoznávanie kras Slovenska aj na jeho propagáciu. Viem skutočný pocit to nenahradí ale viac by ma to potešilo ako jazdiť po Taliansku či Amerike.

Imroman hurfo 16.11.2020 (08:07)

cauko, ale my netocime celu trasu komplet hore aj dole...uvidime, ale radsej robit jednu vec poriadne ako spustat nieco dalsie. Aspon zatial

Tata55 16.11.2020 (09:03)

Úžasné! Na jar to asi skúsim na mojom krosáku. Je to pre mňa síce trochu od ruky, ale naložím bicykel do kufra a odveziem sa.

bedo 17.11.2020 (07:32)

Inak Temnosmrečinské plesá v závere Kôprovej doliny tiež stoja za návštevu. Samozrejme ale od Kmeťovho vodopádu už len pešo.

tomas.ignacak 18.11.2020 (22:45)

Bol som včera- od Permonu do záveru na biku a potom turistika- Červené vrchy, Kasprow , Svinica a späť. Pri schádzaní k bikom nás vystrašil statný macko

DAVEixo 19.11.2020 (08:12)

Tak to sa pomali približujete ku profikom chlapci. palec hore

Imroman DAVEixo 19.11.2020 (08:52)

Diky

milos21 15.11.2020 (18:15)

Ja tam chodím len na MTB, potiahnem obe doliny trochu vyššie. Hlavne v Tichej je pri chatke super miesto na ležanie v tráve pri žblnkotu potoka a len tak pozerať na nebo - toho sa tam neviem nikdy nabažiť... (vždy cesta pre autá, značená TZT, ale už mimo ofic. cyklotrasy)

ppi 16.11.2020 (13:01)

Cestak/gravel je nezmysel si brat na tieto trasy. Prilis kratka - straca sa benefit cestaka,a hrbolata cesta - mna tam vytriaslo aj na neodpruzenom mtb s 1.95" plastami. Ist tam na 28mm alebo dokonca 25mm znamena v zjazde dost casto brzdit. Lepsie je z podbanskeho ist napr. na rackovu dolinu - vyznacenie tej cyklotrasy aj tato web stranka podporila davaju tam tabule na znamost.

Colovlado 16.11.2020 (14:57)

Imroman ako to prosim ta robis, ze to GPX premieta do tej paradnej 3D simulacie, to sa mi megalubi. Uz som to videl na nejakych akciach, ale som myslel, ze to je niecom ci musi niekto digitalne vyrabat, ale uz som to u teba na videach videl viackrat, teda predpokladam, ze to nemusite nejako vyrabat

hurfo Colovlado 16.11.2020 (15:14)

Imroman Colovlado 16.11.2020 (20:41)

Ahoj, ano je to cez relive pricom mam platenu verziu v ktorej to robim aj v HD kvalite

ennio 16.11.2020 (22:48)

hudba od 10:15 v kombinacii so spomalenymi zabermi je celkom chutovka, aky je to track??

Stendly2 17.11.2020 (08:43)

Čau Imro, super videjko. Bavia ma tvoje videjka, tvoje popisy, čo je super pre nás hobbykov, ktorý majú radi cyklistiku chcel by som ťa poprosiť o oblečení Castelli, ktoré máš oblečené, či by si nemohol dať nejaký zoznam veci na toto chladné počasie. (Rukavice, bunda, a pod. )Pretože pozerám a zháňam veci do chladného počasia , ktoré by boli fajn a táto značka, aj keď dosť drahá mi asi najviac rezonuje. Ďakujem drž sa, pozdravuj ľudí z Mtbiker a teším sa na ďalšie videa A samozrejme zdravím aj Adama, bez ktorého by sme ťa tak nevideli dobre celého super práca

Imroman Stendly2 17.11.2020 (18:18)

Ahoj, v popise videa to najdes vypisane ale podrobne video o oblecenie bude coskoro, kde sa na to pozrieme blizsie

Stendly2 Imroman 17.11.2020 (18:19)

Aha super. Ďakujem pekne. Opäť si nesklamal myslíš na všetko

desertfremen 17.11.2020 (15:28)

Stretol sa niekto v tých dolinách s medveďmi? Myslím len úseky pokiaľ vedie asfaltová cesta. To ma trochu odrádza lebo všade sa píše ako sú premnožené.

Imroman desertfremen 17.11.2020 (18:19)

Ahoj, na to kolko chodim po horach, rovnako skoro rano a pod tak ziadne kontakty nemavam.

radjazdim 18.11.2020 (06:35)

Vynikajúce sú tie vaše videá. Si dobrý,obe doliny sú krásne, škoda tých popadanych stromov. Pamätám ešte hustý les, popri ceste.Skusiš aj nejaké zimné stúpania, na snehu?

Imroman radjazdim 18.11.2020 (08:05)

Ahoj...ano tak ako bolo pisane v zavere

Gusto0 19.11.2020 (09:04)

hmm mapy.cz maju nejaku chybu alebo ma vazne cast cyklo v Tichej doline zimnu uzaveru? https://sk.mapy.cz/s/ducozobobo

milos21 Gusto0 19.11.2020 (09:48)

Áno, je to správne, máš to aj na tabuli pri tom prístrešku...

PeterT Gusto0 23.11.2020 (15:26)

Uzávera je okrem ochrany prírody aj kvôli lavínam, ktoré dosť často padajú z hrebeňa Červených vrchov