Najkrajšie stúpania – Huty alebo hranica medzi Oravou a Liptovom

Imroman 12.07.2020 12 fotografií   Najkrajsie Stupania Youtube Bianchi Vyjazd Cestna Cyklistika Tatry

U nás máme množstvo parádnych kopcov a nie každý je extra prudký, s veľkým prevýšením alebo vedie po rozbitej ceste. Dôkazom sú aj Huty, ktoré vás dostanú svojím okolitým prostredím a zaslúžia si miesto v našej sérii.

Huty, Huty...už x-krát som to slovo počul najmä v spojitosti so populárnym triatlonom Oravaman, prípadne od kamarátov. Vždy hovorili o krásnom kopci a rovnako malebnom prostredí. Tiež si občas strihnem dlhý výjazd smerom na Oravu, napríklad cez Námestovo a potom sa vraciam cez Oravice a Zuberec. Práve tam vždy vidím ceduľku Huty a hovorím si v duchu, ako ten kopec asi vyzerá, ale po X hodinách v sedle sa mi nikdy na prieskum už nechce a idem poslušne na Terchovú a dom . Keď si ale hovorím, ktoré stúpanie by sa mi páčilo na Liptove, okamžite ma napadli práve Huty a rozhodol som sa zaradiť kopec do tejto série v podstate bez toho, aby som tu niekedy v živote bol. Páčilo sa mi tiež, že bolo charakterom zase úplne iné ako Sliezsky dom, ktorý sme točili rovnako v ten istý deň.

Už samotný pohľad na „papier“ hovorí o parametroch, ktoré nevzbudzujú veľkú hrôzu a na Slovensku je samozrejme kopec dlhších a ďaleko strmejších stúpaní. Ale zase nie každé musí byť nutne extra stojka, viesť po šotoline, alebo končiť na nejakom spektakulárnom mieste . No a rovno poviem, že byť v tejto sérii si Huty zaslúžia a viac už vo videu nižšie...

Ak sa pozrieme na južnú stranu, hlavný kopec má okolo 7 km a priemer 5 % s prevýšením 395 m. Lenže celkový priemer dosť skresľuje zjazdová pasáž, pričom spodok ponúka najstrmejšie úseky, vrch zase krásne výhľady a zákruty. Hlavne, keď sa pred vami ukážu Nízke Tatry a Liptovská mara, pochopíte .

Samotný vrchol je pomerne nenápadný, ako hovorím aj vo videu a chvíľami si nie som istý, či už je koniec, no keď cesta stále pokračuje nadol, mám jasno. Chvíľu čakám na Adama, ktorému Sliezsky dom ubral akosi veľa šťavy a ísť na FS s takmer pluskovými AM gumami po asfalte s kamerovou výbavou dá zabrať. Čo ma prekvapilo, tak Huty tvoria v podstate takú náhornú plošinu medzi Liptovom a Oravou, pričom dedinka, ktorá dala kopcu meno, leží pomerne hlboko pod hlavnou cestou. Dve strany kopca spája dlhá rovina a na nej parádna koliba, čo poteší myslím nejedného z vás. Tam posielam Adama, keďže ja chcem ešte omrknúť severnú stranu a na tom asfalte by sa len trápil....a ešte by to trvalo.

Zo severnej strany od Zuberca je kopec akoby rozdelený na 2 časti práve spomínanou rovinou, takže to opäť výrazne skresľuje celok. Každopádne vás čaká strmejší úvod od kameňolomu, potom rovina a samotný záver, ktorý je zase pekne do ťahu. Tam sa môžete porovnať aj s Robertom Gesinkom, či s majstrom únikov Thomasom De Gendtom. Môj čas z druhej strany neznamenal absolútnu krízu, ale je v ňom zarátané aj posedenie v spomínanej kolibe. Ideálne prostredie na vychutnanie kofoly alebo kávičky.

Adam "zabil" bryndzové halušky, ktoré mám síce veľmi rád, ale predstava šliapania (v hocijakom tempe) s takým nákladom v bruchu mi vážne nevonia. V mojom prípade totiž dávajú telu signál, že končíme a už definitívne padla. Cestou naspäť môj kameraman fuňí v druhej časti kopca pod tiahou vybitého ebiku a bryndze, no a potom ešte hľadáme nejaké pekné miesto na „fotošúting“ .

Čo si človek všimne, je naozaj krásne slovenské prostredie a doslova reklama na to, čo doma máme a niekedy ani nevieme. Výletov v okolí sa dá podniknúť kopec, pričom rôzne cestičky v diaľke volajú aj po MTB. Stráviť tu pár dní si viem dokonale predstaviť, pridať k tomu turistiku v Roháčoch a program na parádu.

Ak už som začal trochu tým Oravamanom, mnohí zrejme tušíte, že sa potom pokračuje ďalej a do ďalšieho parádneho kopca, konkrétne na Ťatliakovu chatu. Tá môže tvoriť skutočnú čerešničku výjazdu a hlavne tam vedie aj asfaltová cesta a v pomerne kvalitnom stave – určite oveľa menej rozbitá ako napr. na Sliezsky dom. Ale nechcem si vystrielať všetky parádne kopce a lokality naraz, takže sem sa určite ešte pozrieme. To ale neznamená, že dovtedy sa sem nemôžete vybrať .

Dúfam, že sa vám tento legendárny kopec na Liptove páčil, aj keď nemá nijaké extrémne parametre. Ale tie tvoria len jednu časť a keďže nerobíme sériu „najbrutálnejšie stúpania“, svoje miesto si Huty podľa mňa určite zaslúžia. Kam sa pozrieme nabudúce? Nechajte sa prekvapiť...

MiroSurin 12.07.2020 (19:33)

Ahojte chcem len trochu opraviť.
Kopec respektíve sedlo cez ktoré ide cesta Orava-Liptov sa volá Holica je to teda presnejší názov ako Huty, čo je malebná dedinka v doline pod touto cestou. Sú tam aj obce Malé a Veľké Borové a kto má rád kopce nech ide skúsiť to Malé je tam 19% stojka pomedzi dreveničky a domčeky.
Na "Tatliačku" Tatliakovu chatu už triatlon Oravaman z logistických dôvodov nerobíme dva ročníky (tento rok to mal byť už tretí krát bez Tatliačky).
Ak keď budete robiť tú Tatliačku nezabudnite ešte aj na vedľajšiu dolinu Látana je síce o 1/2 kratšia ale je tam suprový nový asfalt, takmer bez turistov a začiatok ma 9-12% a ptom už len 6%.
Zo Zuberca do Oravíc sa da prejsť cez sedlo pod Borkom tiež ma v závere okolo 10% a z Oravickej strany je záver strmší tak 12%. Rovnako je asfaltový povrch vynovený. Zatiaľ, pokiaľ nám ho drevoťažiari neroz...ú.
Ak budete chcieť s popisom a oravskými kopcami pomôcť som Vám rád k dispozícii som tu doslova doma.

Imroman MiroSurin 13.07.2020 (08:46)

Ahoj, vdaka za tip...ono tie Huty som dal pod tym ako to pozna asi vacsina ludi co nie su odtial ale diky za doplnenie. Na Litpov sa urcite niekedy chystame a urcite ocenime dobre tipy

dobremag MiroSurin 13.07.2020 (10:59)

ahoj, až po Ťatliakovo jazero sa to dá oficiálne na biku, alebo je to partizánčina?

Imroman dobremag 13.07.2020 (11:47)

kludne na biku...teda minuly rok som bol a ziadne zakazy tam neboli...jedine ze by sa odvtedy cosi zmenilo

miroslavtomanek dobremag 15.07.2020 (12:55)

Kludne na biku. Je to oficialne ale lepsie skoro rano lebo potom cestou dole sa len vyhybas davom ludi co nie je najprijemnejsie.

jandudas 12.07.2020 (15:42)

Keďže som z Oravy túto trasu obsolvujem niekoľkokrát do roka. Doporučujem okruh z DK cez Osádku a Lúčky okolo L. Mary na Huty do Zuberca, Podbiela popod Oravský Hrad späť do DK. Možnosť predĺženia cez Oravice alebo Oravice -Oravská Priehrada-Námestovo-DK. Cyklistika cez krásnu slovenskú krajinu. Dĺžka ca. 100km, alebo dlhšie podľa možností.

Imroman jandudas 12.07.2020 (19:28)

To su rozhodne velmi dobre tipy...

Gusto0 12.07.2020 (14:38)

zrovna minuly tyzden som si ho konecne odskrtol. cesta je dost siroka a zdalo sa mi ze aj soferi tolerantni, cyklistov tam bolo dost. celkom na pohodu kopec - z auta sa mi to zdalo horsie no nabuduce uz zase hore Kvacianskou kedze ziletku nevlastnim.
a v kolibe sa neda nezastavit

Imroman Gusto0 12.07.2020 (19:28)

Veru, ta koliba ma take miesto, ze tazko odolat

Milan_eS 12.07.2020 (15:14)

V časopise Cykloturistika som sa kedysi dočítal, že Huty sú jednou z mála ciest u nás s alpskými parametrami (polomer zákrut, rovnomerné stúpanie - ako v Rakúsku). Preto som bol na ne zvedavý, keď som ich zdolával v rámci akcie Okolo Tatier. Vrelo odporúčam tak ako je to v článku - pre scenériu a výhľady.

ro_so 12.07.2020 (18:28)

Trasu zo smeru Liptov - Orava som absolvoval dva krát. V oboch prípadoch sa mi stalo (asi aj na presne tom istom mieste), že z protismeru ma na zákrute takmer zmasakrovalo auto. Raz to bola motorka, raz osobné auto. vyhol som sa len tak tak ... Inak stúpanie super a rád sa tam vrátim. Pôjdem okúsiť opačný smer, prečo a či naozaj sú tie zákruty také vynášacie ...

stehlo 13.07.2020 (10:57)

Vďaka Imroman za seriál o slovenských stúpaniach, rád ho sledujem. Dojdi aj na Podpoľanie, je tam tiež kde naberať výškové

Imroman stehlo 16.07.2020 (10:07)

Diky za tip...je to dlhodoby projekt takze urcite budu pribudat rozne destinacie

senderista 14.07.2020 (13:00)

pred par lety na dovolene v Zuberci jsem jel- samozrejme na biku- ze Zuberce pres Huty a dal pres Bobrovec a Jalovec na Cervenec, kde je chata Pod Naruzim, a zpet. Pekny jednodenni vylet s casovou rezervou. Na teto chate se da v sezone i prespat. Muzu doporucit.

Maros87 12.07.2020 (21:50)

Bike Oravaman 2017

Mtnt 12.07.2020 (21:59)

Mňa by zaujímala hranica Kysuce Orava, z Vychylovky do Oravskej Lesnej, pekný kopec a výhľady tiež stoja za to, akurát neviem ci na Kysuciach už dorobili asfalt.

MiroSurin Mtnt 12.07.2020 (22:07)

Tento rok som tam ešte nebol. Minulý rok bol asfalt už dosť zjazdený, bez vytlkov ale veľmi hrubý povrch, zjazd je taky vytrasený až sa tešíš kedy budeš dolu. Zimy sú tam tvrdé.

lopo1 MiroSurin 13.07.2020 (16:17)

Vychylovka Oravská Lesná je povrch čím ďalej tým horší objavujú sa už výtlky najmä kysucká strana

jandudas 13.07.2020 (10:31)

Trasa medzi Kysucami a Oravou je v pohode. Absolvoval som ju pred mesiacom. Krátky úsek cesty (1/2 profilu) ešte robili niekde v S. alebo N. Bystrici. Pekné trasy sú Terchová-Zázrivá-O. Lesná-S. + N. Bystrica-Kubíková -Lutiše - Terchová. Alebo z O. Lesnej smer No-Lokca-DK-Terchová. Alebo pre fanatikov z No do Ts-Podbiel-Zuberec-Huty na Liptov, okolo L.Mary cez Lúčky do DK. Pekné cesty, krásna príroda.

senderista 14.07.2020 (12:48)

Pres Huty na Cervenec

maros1974 14.07.2020 (09:10)

toto je skor clanok pre motorkarov ktori tam aj hojne jazdia. Kvoli intenzivnej cestnej premavke motorovych vozidiel tuto cestu nepovazujem za bezpecnu ale dost rizikovu pre cyklistu. Akceptovatelne trasy v okoli popisal MiroSurin. Ja dodam ze z Liptova na Oravu jedine cez Kvacany a stupavy tur. chodnik, dalej cez obec Huty a zvysok onou asfaltkou do Zuberca.
Pre Oravamanov z Hut dalej cez Velke/Male Borove cervenu tzt na vrch Kopec a odtial po tzt do Zuberca.

Imroman maros1974 16.07.2020 (10:08)

Ked tam chces byt sam, staci si aj cez vikend privstat..tak to robim aj u inych ciest, ktore mam rad a chodi tam vela aut.

JanBencic maros1974 17.07.2020 (08:16)

Ahoj Maros, tebou odporucana cesta cez Kvacany je jedine na horske bike-y, na cestnom prakticky nezvladnutelna. Okrem toho cyklista je plne regulerny ucastnik cestnej premavky, na tento krasny horsky prechod nemaju cyklisti ziaden zakaz vjazdu... V pripadoch hroziacich kolizii medzi cyklistom, motorkarom, autom je cyklista ten najslabsi clanok- vystaveny najvacsiemu riziku, najmenej dynamicky. Preto by sa podla mojho nazoru vzdy mali silnejsi ucastnici premavky trochu "ochrancovsky" pozerat a spravat k tym slabsim a vediet pribrzdit. Lebo na motorke ci aute po spomaleni zrychlite naspat raz-dva a vela casu nestratite (samozrejme rozumiem vycitke, ze mnohi cyklisti jazdia nedisciplinovane a ohrozuju druhych. To mi je zial luto, ze su taki, netreba vsak vsetkych hadzat do jedneho vreca). A na zaver- cyklista je oproti motorizovanym ucastnikom cest. premavky najviac eko-friendly, co by malo byt v dnesnej dobe uprednostnovane