Tip na výlet: Jesenná jazda plná objavovania

Ak sa vám ku koncu sezóny stalo, že domáce terény sa už zunovali, tak tu mám tip na budúci rok na dobre dostupný región, kde si zajazdia víkendoví jazdci alebo aj vyznávači drsnejšej zábavy.

Špeciálne tento rok sa ľahko mohlo stať, že domáce trate vám už tak nechutili a miesta, kde ste už boli niekoľkokrát za posledné mesiace sezóny, vás už tak nebavili. Dobrým liekom proti takémuto stereotypu je vlastnenie viacerých bicyklov, jeden na cestu, ďalší MTB a tak ďalej a ich striedaním si to spestríte. Nie každý má však chuť jazdiť na cesťáku, preferuje les alebo proste už nemá doma na ďalšie biky miesto alebo rozpočet. Týmto jazdcom potom odporúčam sadnúť do auta a vybrať sa objavovať nové miesta.

Dostupnosť

Nie každému musí voňať nakladanie bikov na auto a sú zvyknutí jazdiť miesta dostupné z domu na bicykli. Ja som z Trnavy, takže u mňa je toto bežná prax, keďže les mám vzdialený 20 km. Vyriešil som to kúpou značkových nosičov na strechu, kam mám bike vyložený za 15 sekúnd. Ale tiež by som na bežné jazdenie nechcel cestovať dlhšie ako 1 h, podľa čoho si miesto bikovačky vyberám.

Ak už sa rozhodnem takto za prírodou presúvať, rád si vyberiem náročnosť terénu. A Tribeč sa triafa do môjho vkusu, je to také malé-veľké pohorie, dobre sa mi v takom jazdí. Ak aj nie ste z toho istého smeru ako ja, tak tým, že je Nitra dostupná cestou R1, dobre sa tam pocestuje z mnohých miest na Slovensku.

Miesto štartu

Už som sa nad Nitrou bol raz vozkať, vtedy sme si vybrali za cieľ vysielač Zobor, čo bol tiež výborný nápad, hore je super výhľad, robia sa tam pekné fotky. Zjazdom sa dostanete až ku kostolu svätého Michala archanjela, ktorý leží na neďalekom holom kopci a tiež je tam dobrý výhľad. Keď si to miesto vygooglite, zistíte, že už ste ho u niekoho na foto určite videli. Pre druhý výlet v týchto končinách sme chceli zmenu, a tak padol tip na obec Horné Lefantovce, kde sa nachádza kaštieľ, ktorý je dominantou obce. Tu nechávame auto a vyrážame na naplánovanú trasu.

Plánovanie

Ak sa chystáte na miesta, kde ste ešte neboli, ideálne je veľmi nevymýšľať a držať sa hlavných cyklotrás, nech sa z užívania nového nestane stresové blúdenie. Na tento účel výborne poslúžia buď naše cyklotrasy alebo aj stránky Nitrianskeho kraja, ktorý má užitočnú stránku, kde uvidíte cyklotrasy tohto regiónu, mne sa najviac páči pohľad na mapu, kde ich všetky vidím. Plus tam nájdete aj informácie, ako dĺžka trasy, náročnosť, povrch, fotky a na stiahnutie gpx súbor, ktorý si môžete nahrať do vášho GPS zariadenia. My sme vyrážali modrou cyklotrasou.

Náročnosť

Bez snahy o prehnané chválenie mám pocit, že svoj terén si tu vyberie každý. Viaceré cyklotrasy v tomto regióne sú menej náročné štrkovo-asfaltové cesty, výborne sa hodiace pre víkendových alebo starších jazdcov, na otestovanie nového ebiku alebo na gravel. Tiež tu pekne vyvetráte celú rodinu, netreba sa tu báť o deťúrence, lepšie ako ich brať do premávky.

Na druhú stranu si tu užije aj ostrieľaný biker, každý les trošku iný, bavilo ma tieto rozdiely pozorovať a porovnávať s tým, čo už poznám. Kto máte pochodené Malé Karpaty alebo Považský Inovec, tak Tribeč z toho, čo som videl počas dvoch výletov, zaraďujem niekde medzi. Malé Karpaty mi prišli zjazdnejšie, hlavne povrch nebol taký kamenistý ako napr. okolie vrchu Veľký Tribeč. Od výšky 700 m to prestalo byť príjemné, kamene boli ostré, nebezpečné na zjazd a znemožňovali stúpanie. Tak sme si aj potlačili.

Škoda, že sa nám nepodarilo trafiť cestou dole miestne traily, aspoň máme dôvod sa vrátiť. Ak zoberiem zase P. Inovec a hlavne smerom od Trenčína, tak stúpania sú v pohorí Tribeč miernejšie, príjemnejšie na šliapanie. Ale nie som miestny znalec, súdim len z toho, čo som videl a ak sa tam vyznáte, budem rád za doplnenie alebo aj opravu v komentároch.

Jesenné pojazdeníčko

My sme vyrazili po týždni častých prehánok, ešte aj noc pred jazdou bola búrka a musím povedať, že ak by sme sa držali len klasických cyklotrás, neboli by sme zablatení tak, ako by sa dalo čakať. A dokonca aj keď sme občas v lese zablúdili a nejaké blatko našli, bolo fajn nelepivé, čakal som, že to bude horšie. Asi dobré zloženie pôdy. Takže ideálne miesto na jesennú bikovačku.

Po stopách knihy Trhlina

Ak ste túto knihu čítali alebo ste videli film, tak váš pocit z tohto miesta bude týmto poznamenaný. Hlavnou myšlienkou je, že táto oblasť na čele s vrchom Veľký Tribeč a zrúcaninou Čierny hrad je považovaná za ekvivalent Bermudského trojuholníka, keďže sa tu údajne stratilo už mnoho ľudí.

Toľko na preskúmanie

Keď sa začítate do cyklotrás v tomto kraji zistíte, koľko tých možností tu je. Či na cesťák alebo na poctivé MTBčko, či na výlet s rodinkou alebo pohľadať nejaké traily. Môžete sa na chvíľu stratiť civilizácii a pochodiť si miestne hrady a zrúcaniny alebo preskúmať okolité obce a pofotiť si tunajšie kaštiele, navštíviť miestne reštaurácie a turistické atrakcie.

Ak sa budete pohybovať v rámci oficiálnych turistický trás, spoľahnúť sa dá na dobré značenie, všade je kopec smerovníkov. Aj my, keď sme sa niekde zamotali, nebolo to tým, že by sme stratili smer, ale skôr že sme príliš špekulovali.

Každopádne aj to k takýmto objaviteľským jazdám patrí. Netreba byť lenivý na skúšanie nových vecí, nových miest, veď život je ako bonboniéra a ty nikdy nevieš…. Tribeč som nenavštívil naposledy, ak máte nejaký tip na miestne zábavné jazdenie, vopred ďakujem.

Stravu mám spojenú s našimi výjazdmi, automaticky sa tam prenášajú jazdy, ľahšie sa tak vzájomne môžeme inšpirovať.