Slepé vetvy v histórii MTB: Prevodovka HammerSchmidt
Snaha zbaviť sa prešmyku a zachovať dostatočný rozsah prevodov nie je vôbec záležitosťou posledných rokov.
Ešte predtým, než do módy prišli jednoprevodníky s veľkými kazetami, prišiel Truvativ so zaujímavým konceptom, ktorý niesol názov HammerSchmidt.Adios prešmyk! Prichádza HammerSchmidt
Písal sa rok 2008 a väčšina ľudí na enduro a freeride bikoch vozila prevody 2x9 doplnené o bashguard. O to revolučnejšie pôsobila novinka HammerSchmidt, ktorú Truvativ predstavil po dva a pol roku vývoja. K dispozícii boli dva varianty - jeden s označením AM (all mountain) a druhý FR (freeride), ktoré sa líšili robustnosťou konštrukcie, ako aj farbou.Konštrukcia, obsah balenia a cena
Načierno lakovaná verzia pre all mountain mala subtílnejšie ramená kľúk, bashguard z karbónu a 15 mm skrutky osky. Vďaka tomu bola o 162 gramov ľahšia a kľuky mali o 8 milimetrov užší Q-faktor. Kľuky verzie AM sa ponúkali v dĺžke 170 a 175 mm. Strieborná freerideová verzia bola navrhnutá viac s ohľadom na odolnosť a ponúkala výber z troch dĺžok kľúk (165/170/175 mm), bashguard mala vyrobený z vysoko odolného plastu a skrutky stredového zloženia mali 12 mm. V balení ste okrem kľúk, stredového zloženia, prevodníka a bashguardu s vodítkom našli aj CD-rom s inštrukciami. Pri oficiálnom uvedení na trh v decembri 2009 bola cena stanovená na 800 amerických dolárov, čo rozhodne nebolo na tú dobu málo.Ako to vlastne fungovalo?
Mechanizmus kľúk obsahoval planétovú prevodovku, ktorá ponúkala redukovaný prevodový pomer v pomere 1,6:1. Vďaka tomu ste nemuseli voziť 36-zubový prevodník s prešmykačom a vystačili ste si tak s 22-zubovým prevodníkom, ktorý mal omnoho lepšiu priechodnosť terénom. Radenie bolo zabezpečené štandardným triggrom (X.0 alebo X.9), ktorý však mal inverzný chod - na ťažší prevod ste radili väčšou páčkou a na ľahší tou menšou. Prevodovka držala na svojom mieste vďaka ISCG úchytu a pokiaľ ste ho na ráme nemali, ani adaptér vám veľmi nepomohol. Najväčšia výhoda spočívala okrem konštantnej reťazovej linky v doslova instantnom radení, ktoré nebolo závislé od pedálovania. Preradili ste na „veľkú“ bez točenia kľukami, resp. aj pri točení kľukami vzad a pokojne aj v plnej záťaži. Vďaka integrovanému vodítku v bashguarde ste sa nemuseli obávať ani spadnutia reťaze. Ak si odmyslíte vysokú cenu, najväčší problém bola vysoká hmotnosť systému, ktorá atakovala hranicu 1,7 kilogramu.Základné technické špecifikácie:
Výhody:
Nevýhody:
Nadčasový koncept
Vysoká cena odradila väčšinu ľudí, ktorí by napriek vyššej hmotnosti boli ochotní tento systém vyskúšať. Navyše po akvizícii značky Truvativ americkým koncernom SRAM a postupnej likvidácii produktov s logom Truvativ v portfóliu k ďalším vylepšeniam a druhej generácii HammerSchmidtu už nikdy nedošlo. Určite by však bolo zaujímavé, ak by tento systém existoval aj v dnešnej dobe dutých oversize osiek, narrow/wide prevodníkov, prehadzovačiek so spojkami a karbónových kľúk. Keďže sa ale história opakuje, minulý rok s podobným konceptom vyrukovala značka Classified - tu sa však jedná o dvojrýchlostný zadný náboj s bezdrôtovým ovládaním preraďovania, ktorý vyžaduje kazetu s atypickým rozhraním. Ten je však určený výhradne pre cestné bicykle.Ak vás téma slepých uličiek v cyklistike zaujala, môžete si prečítať aj články s podobným obsahom:
Slepé vetvy v histórii cyklistiky: Mavic Zap/Mektronic
Slepé vetvy v histórii MTB: Shimano Airlines
Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control
Zdroj fotografií: užívatelia d555d, salat63 a truvativ.com