Slepé vetvy v histórii MTB: Prevodovka HammerSchmidt

Slepé vetvy v histórii MTB: Prevodovka HammerSchmidt

thumb_up49thumb_down 20 komentárov

bimjeam 12.02.2021   Horska Cyklistika Kluky Prevody Radenie Historia

Snaha zbaviť sa prešmyku a zachovať dostatočný rozsah prevodov nie je vôbec záležitosťou posledných rokov.

 

Ešte predtým, než do módy prišli jednoprevodníky s veľkými kazetami, prišiel Truvativ so zaujímavým konceptom, ktorý niesol názov HammerSchmidt.

Adios prešmyk! Prichádza HammerSchmidt


Písal sa rok 2008 a väčšina ľudí na enduro a freeride bikoch vozila prevody 2x9 doplnené o bashguard. O to revolučnejšie pôsobila novinka HammerSchmidt, ktorú Truvativ predstavil po dva a pol roku vývoja. K dispozícii boli dva varianty - jeden s označením AM (all mountain) a druhý FR (freeride), ktoré sa líšili robustnosťou konštrukcie, ako aj farbou.



Konštrukcia, obsah balenia a cena


Načierno lakovaná verzia pre all mountain mala subtílnejšie ramená kľúk, bashguard z karbónu a 15 mm skrutky osky. Vďaka tomu bola o 162 gramov ľahšia a kľuky mali o 8 milimetrov užší Q-faktor. Kľuky verzie AM sa ponúkali v dĺžke 170 a 175 mm. Strieborná freerideová verzia bola navrhnutá viac s ohľadom na odolnosť a ponúkala výber z troch dĺžok kľúk (165/170/175 mm), bashguard mala vyrobený z vysoko odolného plastu a skrutky stredového zloženia mali 12 mm. V balení ste okrem kľúk, stredového zloženia, prevodníka a bashguardu s vodítkom našli aj CD-rom s inštrukciami. Pri oficiálnom uvedení na trh v decembri 2009 bola cena stanovená na 800 amerických dolárov, čo rozhodne nebolo na tú dobu málo.

Ako to vlastne fungovalo?


Mechanizmus kľúk obsahoval planétovú prevodovku, ktorá ponúkala redukovaný prevodový pomer v pomere 1,6:1. Vďaka tomu ste nemuseli voziť 36-zubový prevodník s prešmykačom a vystačili ste si tak s 22-zubovým prevodníkom, ktorý mal omnoho lepšiu priechodnosť terénom. Radenie bolo zabezpečené štandardným triggrom (X.0 alebo X.9), ktorý však mal inverzný chod - na ťažší prevod ste radili väčšou páčkou a na ľahší tou menšou. Prevodovka držala na svojom mieste vďaka ISCG úchytu a pokiaľ ste ho na ráme nemali, ani adaptér vám veľmi nepomohol. Najväčšia výhoda spočívala okrem konštantnej reťazovej linky v doslova instantnom radení, ktoré nebolo závislé od pedálovania. Preradili ste na „veľkú“ bez točenia kľukami, resp. aj pri točení kľukami vzad a pokojne aj v plnej záťaži. Vďaka integrovanému vodítku v bashguarde ste sa nemuseli obávať ani spadnutia reťaze. Ak si odmyslíte vysokú cenu, najväčší problém bola vysoká hmotnosť systému, ktorá atakovala hranicu 1,7 kilogramu.



Základné technické špecifikácie:


  • Prevodník: 22 alebo 24 zubov
  • Prevodové pomery: 1:1 a 1,6:1 (ekvivalent 22/36, resp. 24/38)
  • Hmotnosť: 1623 g (AM 175 mm) 1785 g (FR 175 mm)
  • Kompatibilita: ISCG 03/ISCG 05, stred 68, 72, 88 mm
  • Q-faktor: 169 mm (AM), 177 mm (FR)




  • Výhody:


  • zachovanie rozsahu pri absencii prešmykača
  • možnosť preraďovania bez šliapania
  • rovnaká reťazová linka na oboch prevodoch
  • integrovaný systém zabraňujúci padaniu reťaze


  • Nevýhody:


  • vysoká hmotnosť
  • potreba ISCG 03 alebo ISCG 05 úchytu na ráme
  • stredové zloženie nekompatibilné s inými kľukami
  • cena
  • dosadacia plocha stredového zloženia a ISCG úchytu museli byť presne zafrézované
  • vyšší odpor pri pedálovaní pri zaradení prevodu 1:1,6




  • Nadčasový koncept


    Vysoká cena odradila väčšinu ľudí, ktorí by napriek vyššej hmotnosti boli ochotní tento systém vyskúšať. Navyše po akvizícii značky Truvativ americkým koncernom SRAM a postupnej likvidácii produktov s logom Truvativ v portfóliu k ďalším vylepšeniam a druhej generácii HammerSchmidtu už nikdy nedošlo. Určite by však bolo zaujímavé, ak by tento systém existoval aj v dnešnej dobe dutých oversize osiek, narrow/wide prevodníkov, prehadzovačiek so spojkami a karbónových kľúk. Keďže sa ale história opakuje, minulý rok s podobným konceptom vyrukovala značka Classified - tu sa však jedná o dvojrýchlostný zadný náboj s bezdrôtovým ovládaním preraďovania, ktorý vyžaduje kazetu s atypickým rozhraním. Ten je však určený výhradne pre cestné bicykle.

    Ak vás téma slepých uličiek v cyklistike zaujala, môžete si prečítať aj články s podobným obsahom:

    Slepé vetvy v histórii cyklistiky: Mavic Zap/Mektronic
    Slepé vetvy v histórii MTB: Shimano Airlines
    Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

    Zdroj fotografií: užívatelia d555d, salat63 a truvativ.com

    Páči sa ti tento článok?

    Článok je zle napísaný
    V článku sú chyby
    Nepáči sa mi obsah
    Nepáčia sa mi predstavované produkty
    Iné
    Odoslať

    Podobné články

    Výber z produktov

    Prejsť do shopu (Komponenty ~ Kľuky a prevodníky)

    Komentáre

    volodaj 12.02.2021 (10:55)

    thumb_up8thumb_down


    Planétovú nie planetárnu . Satelity vykonávajú planétový pohyb okolo centrálneho kolesa.

    Pamätám si keď to vyšlo, celkom zaujímavý koncept to bol. Škoda, že vývoj nepokračoval. Díky za túto sériu Slepých vetiev, zaujímavé čítanie to je.

     
    bimjeam volodaj 12.02.2021 (17:19)

    thumb_up2thumb_down


    Vďaka za upozornenie, v ang. je to všade "planetary", tak som sa nechal uniesť

     
    volodaj bimjeam 12.02.2021 (20:15)

    thumb_up0thumb_down


    Hej, aj som si myslel, že kvôli tomu anglickému prekladu 🙂. O nič nejde, hlavne že vieme o čo ide. Kašlať na terminológiu 👍🏻

     
    Plazzer 12.02.2021 (13:42)

    thumb_up7thumb_down


    Suhlas, viac takychto technickejsich clankov. Celkom to tu "zkavickovelo" a "zcestarilo"

     
    bimjeam Plazzer 12.02.2021 (17:20)

    thumb_up7thumb_down


    teším sa, že aj o takéto "kajšmentke" témy je tu záujem, určite vymyslím ešte nejaké pokračovanie

     
    Sesulak 12.02.2021 (12:15)

    thumb_up2thumb_down


    Classified Cycling vyzera velmi slubne. Dufam, ze ked robia gravel, zacnu robit aj MTB - to by bola revolucia.

     
    ernesto55 12.02.2021 (14:29)

    thumb_up1thumb_down


    Neviem ci bol HammerSchmidt zrovna slepa vetva. Pamatam si ako bol par rokov velmi popularny, iked nam sa to mozno vzhladom na vysoku cenu nezdalo. Zato v zahranici to ficalo. Urcite to je pre mna menej slepa vetva ako napriklad vyrabat v dnesnej dobe riaditka hrubky 35mm

     
    bimjeam ernesto55 12.02.2021 (17:29)

    thumb_up2thumb_down


    Túto sériu "slepých vetiev" treba chápať skôr ako technické riešenia, ktoré sa v čase ich uvedenia na trh neujali, ako niečo, čo bol technický nezmysel pre dané použitie.
    Veľa z tých riešení sú nadčasové a inovatívne veci a vo svojej ére sa neujali, skôr preto, lebo boli drahé, resp. materiály ako karbón neboli moc cenovo dostupné.

     
    ernesto55 bimjeam 12.02.2021 (20:55)

    thumb_up0thumb_down


    ale hej, velmi dobre som to pochopil moj koment bol trosku zveliceny

     
    FiLus ernesto55 13.02.2021 (18:01)

    thumb_up0thumb_down


    slepou vetvou sa nemôže stať niečo čo tlačia samotný výrobcovia... ale chápem kam tým mieriš

     
    pyrotexnik 13.02.2021 (16:56)

    thumb_up1thumb_down


    Pekný článok, díky zaň.
    Ten Classified Cycling systém vyzerá tiež zaujímavo. Je to vlasne taká moderná obdoba systému Sram Dual Drive = vpredu jeden prevodník a vzadu 3-rýchlostný náboj spolu s 8-rýchlostnou kazetou... Čo dáva dokopy 24 prevodov...

     
    Kikirik000 12.02.2021 (16:13)

    thumb_up0thumb_down


    O tomto som ešte nepočul, ale v podstate išlo ako by o nábojovú prevodovku, akurát bola atypická a nebola vzadu ako prevodovka v náboji, ale vpredu. Alebo to bolo úplne niečo iné a som úplne vedľa?

     
    bimjeam Kikirik000 12.02.2021 (17:30)

    thumb_up0thumb_down


    Prevodovku v náboji robí Rohlhoff, prevodovku v strede Pinion.
    Toto bola dvojrýchlostná prevodovka v kľukách

     
    Martin73 12.02.2021 (19:20)

    thumb_up0thumb_down


    Nenašiel by sa niekto kto by Hammerschmidt predal🙂?

     
    volodaj Martin73 12.02.2021 (20:16)

    thumb_up1thumb_down


    Dosť dlho tu bol na bazare a ani nebol nejaký extra drahý. Treba sledovať možno sa časom zase objaví.

     
    FiLus 13.02.2021 (17:58)

    thumb_up0thumb_down


    osobne si viem niečo takéto ale v modernejšej a ľahšej podobe predstaviť toto ako nástupcu tých nezmyselne veľkých kaziet a prekliate nízko visiacich šaltrov

     
    Sesulak FiLus 13.02.2021 (19:53)

    thumb_up0thumb_down


    To je prave v zavere spominany Classified Cycling. Dokonca sa da to jadro s prevodovkou jednoducho menit medzi bicyklami (musia mat samozrejme Classified naboj). Radi to vraj uplne spickovo za 0,15 sekundy a moze sa preradovat pod zatazou az 1000W. Neviem preco este nerobia MTB kazety - ci ich nebrzdi nejaky patent Shimana, alebo Sramu.

     
    FiLus Sesulak 13.02.2021 (20:01)

    thumb_up1thumb_down


    to som zachytil, no s pohľadu fullka je to zasa len pridanie neodpruženej hmotnosti ak by to teda bolo na MTB... ja by som radšej zaťažil stred, zníženie ťažiska biku, odpružená hmotnosť, a dozadu len nejakú ľahkú malú kazetu... za mňa ideál pinion no škoda že pri tvrdšom použití (na EN bikoch) nečítam zrovna pozitívne ohlasy...

     
    xfce4 FiLus 14.02.2021 (22:46)

    thumb_up0thumb_down


    Nezmyselne veľkých kaziet to je skoro ako na upálenie to sa tu nesmie

     
    phercek 14.02.2021 (00:52)

    thumb_up0thumb_down


    Alternativa je aj Sturmey Archer CS-RK3:
    https://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/cs-rk3-black
    Oproti Classified Power Shift Hub bude isto tazsi a menej efektivny. Ale ma 3 rychlosti a nahodite nan standardne kazety. Myslim, ze nema thru-axle verziu

    Ale super rad by som videl modernu alternativu k HammerSchmidt prevodovke. Pridana hmotnost na odpruzenom rame vadi menej.

     
    Pridaj komentár
    keyboard_arrow_up