Slepé vetvy v histórii MTB: Prevodovka HammerSchmidt

Slepé vetvy v histórii MTB: Prevodovka HammerSchmidt

Snaha zbaviť sa prešmyku a zachovať dostatočný rozsah prevodov nie je vôbec záležitosťou posledných rokov.

Ešte predtým, než do módy prišli jednoprevodníky s veľkými kazetami, prišiel Truvativ so zaujímavým konceptom, ktorý niesol názov HammerSchmidt.

Adios prešmyk! Prichádza HammerSchmidt


Písal sa rok 2008 a väčšina ľudí na enduro a freeride bikoch vozila prevody 2x9 doplnené o bashguard. O to revolučnejšie pôsobila novinka HammerSchmidt, ktorú Truvativ predstavil po dva a pol roku vývoja. K dispozícii boli dva varianty - jeden s označením AM (all mountain) a druhý FR (freeride), ktoré sa líšili robustnosťou konštrukcie, ako aj farbou.



Konštrukcia, obsah balenia a cena


Načierno lakovaná verzia pre all mountain mala subtílnejšie ramená kľúk, bashguard z karbónu a 15 mm skrutky osky. Vďaka tomu bola o 162 gramov ľahšia a kľuky mali o 8 milimetrov užší Q-faktor. Kľuky verzie AM sa ponúkali v dĺžke 170 a 175 mm. Strieborná freerideová verzia bola navrhnutá viac s ohľadom na odolnosť a ponúkala výber z troch dĺžok kľúk (165/170/175 mm), bashguard mala vyrobený z vysoko odolného plastu a skrutky stredového zloženia mali 12 mm. V balení ste okrem kľúk, stredového zloženia, prevodníka a bashguardu s vodítkom našli aj CD-rom s inštrukciami. Pri oficiálnom uvedení na trh v decembri 2009 bola cena stanovená na 800 amerických dolárov, čo rozhodne nebolo na tú dobu málo.

Ako to vlastne fungovalo?


Mechanizmus kľúk obsahoval planétovú prevodovku, ktorá ponúkala redukovaný prevodový pomer v pomere 1,6:1. Vďaka tomu ste nemuseli voziť 36-zubový prevodník s prešmykačom a vystačili ste si tak s 22-zubovým prevodníkom, ktorý mal omnoho lepšiu priechodnosť terénom. Radenie bolo zabezpečené štandardným triggrom (X.0 alebo X.9), ktorý však mal inverzný chod - na ťažší prevod ste radili väčšou páčkou a na ľahší tou menšou. Prevodovka držala na svojom mieste vďaka ISCG úchytu a pokiaľ ste ho na ráme nemali, ani adaptér vám veľmi nepomohol. Najväčšia výhoda spočívala okrem konštantnej reťazovej linky v doslova instantnom radení, ktoré nebolo závislé od pedálovania. Preradili ste na „veľkú“ bez točenia kľukami, resp. aj pri točení kľukami vzad a pokojne aj v plnej záťaži. Vďaka integrovanému vodítku v bashguarde ste sa nemuseli obávať ani spadnutia reťaze. Ak si odmyslíte vysokú cenu, najväčší problém bola vysoká hmotnosť systému, ktorá atakovala hranicu 1,7 kilogramu.



Základné technické špecifikácie:


  • Prevodník: 22 alebo 24 zubov
  • Prevodové pomery: 1:1 a 1,6:1 (ekvivalent 22/36, resp. 24/38)
  • Hmotnosť: 1623 g (AM 175 mm) 1785 g (FR 175 mm)
  • Kompatibilita: ISCG 03/ISCG 05, stred 68, 72, 88 mm
  • Q-faktor: 169 mm (AM), 177 mm (FR)




  • Výhody:


  • zachovanie rozsahu pri absencii prešmykača
  • možnosť preraďovania bez šliapania
  • rovnaká reťazová linka na oboch prevodoch
  • integrovaný systém zabraňujúci padaniu reťaze


  • Nevýhody:


  • vysoká hmotnosť
  • potreba ISCG 03 alebo ISCG 05 úchytu na ráme
  • stredové zloženie nekompatibilné s inými kľukami
  • cena
  • dosadacia plocha stredového zloženia a ISCG úchytu museli byť presne zafrézované
  • vyšší odpor pri pedálovaní pri zaradení prevodu 1:1,6




  • Nadčasový koncept


    Vysoká cena odradila väčšinu ľudí, ktorí by napriek vyššej hmotnosti boli ochotní tento systém vyskúšať. Navyše po akvizícii značky Truvativ americkým koncernom SRAM a postupnej likvidácii produktov s logom Truvativ v portfóliu k ďalším vylepšeniam a druhej generácii HammerSchmidtu už nikdy nedošlo. Určite by však bolo zaujímavé, ak by tento systém existoval aj v dnešnej dobe dutých oversize osiek, narrow/wide prevodníkov, prehadzovačiek so spojkami a karbónových kľúk. Keďže sa ale história opakuje, minulý rok s podobným konceptom vyrukovala značka Classified - tu sa však jedná o dvojrýchlostný zadný náboj s bezdrôtovým ovládaním preraďovania, ktorý vyžaduje kazetu s atypickým rozhraním. Ten je však určený výhradne pre cestné bicykle.

    Ak vás téma slepých uličiek v cyklistike zaujala, môžete si prečítať aj články s podobným obsahom:

    Slepé vetvy v histórii cyklistiky: Mavic Zap/Mektronic
    Slepé vetvy v histórii MTB: Shimano Airlines
    Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

    Zdroj fotografií: užívatelia d555d, salat63 a truvativ.com
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    Páči sa ti tento článok? thumb_up50thumb_down comments 20 komentárov report_problem
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    comment Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

    SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

    Elektronické radenie síce nie je ničím novým, avšak najčastejšie sme ho mohli vídavať len v top sadách. SRAM však tento problém vyriešil jednoducho – obľúbená sada GX Eagle tentokrát prichádza v elektronickom bezdrôtovom prevedení.
    Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

    Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

    Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
    Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

    Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

    Viaceré inovácie na horských bicykloch inšpirovali aj svet cestnej cyklistiky – spomeňme napríklad kotúčové brzdy alebo bezdušové plášte. Rovnaký princíp samozrejme platí aj naopak, no v prípade dual control pák to až tak dobre nedopadlo.
    keyboard_arrow_up