Zdroj: Autor p.e.t.o.95

Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

Viaceré inovácie na horských bicykloch inšpirovali aj svet cestnej cyklistiky – spomeňme napríklad kotúčové brzdy alebo bezdušové plášte. Rovnaký princíp samozrejme platí aj naopak, no v prípade dual control pák to až tak dobre nedopadlo.

Od pelotónu ku cross-country


V roku 1990 predstavilo Shimano cestnú sadu Dura Ace 7400 s novým konceptom pák – tzv. „dual control“ a zadefinovalo tak nový štandard ergonómie radenia v cestnej cyklistike, ktorý tu s nami existuje aj dnes s odstupom 30 rokov. Vďaka dualom sa radenie presunulo zo spodnej rámovky do brzdových pák a odpadla tak potreba dávať ruku dole z riadidiel, keď ste potrebovali preradiť.



2003 - Prvá lastovička a prvé ťažkosti


Myšlienku totálnej integrácie sa snažilo Shimano presadiť aj v MTB segmente, trvalo však viac ako dekádu, kým takáto sada uzrela svetlo sveta. Stalo sa tak v roku 2003 a prvou horskou sadou, ktorá ponúkala dual control páky, bola top sada XTR. Tento nový koncept sa samozrejme stretol v počiatkoch s vlnou nevôle najmä kvôli tomu, že ste boli nútení používať hydrauliky Shimano. Rovnako aj horizontálny pohyb pák si vyslúžil rôzne hanlivé označenia (napríklad plutvy).



Konštrukcia a funkcia


Hlavným poznávacím znakom dual control pák bolo skĺbenie radenia brdzových pák do jedného komponentu. Na jednej strane to ponúkalo čistý uhladený dizajn, na strane druhej, pokiaľ ste páčku alebo iný diel pri páde poškodili, tak ste museli meniť súčasne brzdovú páku aj radenie, čo vašu peňaženku samozrejme zabolelo. Rovnako tu chýbala aj podraďovacia páčka radenia. Pomocná odraďovacia páčka na spodu páky zostala zachovaná. Táto páčka bola navyše demontovateľná.



Po funkčnej stránke bola zásadná zmena v spôsobe radenia, ktorú miesto páčok na radení nahradil vertikálny pohyb brzdovej páky. Okrem toho Shimano spolu s dual control pákami uviedlo na trh aj zadnú prehadzovačku s inverzným chodom – tzv. „rapid rise“. V praxi to znamenalo, že pružina neťahala ramienko prehadzovačky na najmenší pastorok, ale smerom hore k najľahšiemu prevodu. Radenie do kopca so stúpajúcim sklonom bolo tak omnoho jednoduchšie, aj keď niektorí ľudia sa sťažovali na častejšie padanie reťaze. Hlavný problém bola však spätná kompatibilita na konvenčné páčkové radenia a chaos pri kúpe nového šaltra.



Koniec éry dualov


V roku 2008 bola predstavená posledná sada (XT) s pákami dual control. Napriek značne prepracovanej ergonómii oproti prvej generácii sa však kvôli nízkym predajom a záujmu o tieto komponenty od tohto konceptu upustilo a sada SLX 2009 už tieto komponenty neponúkala. V roku 2012 bola predstavená pri príležitosti 30. výročia sady XT nová sada M780 a to bola de facto definitívna bodka za érou horských dualov, ktoré s príchodom novej sady z pultov cyklopredajní definitívne vymizli.

Plusy:

  • integrovaný dizajn
  • možnosť súčasne brzdiť a radiť
  • možnosť odraďovať pri úchope na rohoch

Mínusy:

  • v prípade poškodenia niektorej časti ste museli nahradiť brzdovú páku aj radenie zároveň
  • prehadzovačka s inverznou pružinou



Samotná myšlienka integrácie radenia do brzdových pák určite nebol zlý nápad, no nestretol sa s takým pozitívnym ohlasom ako cestné dualy. MTB dualy prišli v dobe, kedy väčšina ľudí viedla názorové boje či je lepší gripshift alebo rapid fire, navyše kvôli potrebe novej prehadzovačky s inverzným chodom a kompatibilite len so Shimano hydraulickými brzdami veľa ľudí upustilo od myšlienky upgradu súčasnej sady.

Rovnako aj súčasné radenie a brzdenie v rozbitom teréne je tiež diametrálne iné ako na cestnom bicykli na rovnej a pevnej ceste. V konečnom dôsledku všetko je však hlavne o zvyku a aj keď viacerí bikeri na horské dualy nedajú dopustiť, trh ukázal jasne, že dualy patria na žiletky. Ak ste horské dualy jazdili, pokojne môžete do komentárov napísať svoje skúsenosti, prípadne ich porovnať s odstupom času so súčasnými typmi radení.

Ak vás téma slepých uličiek v cyklistike zaujala, prečítať si môžete aj články s podobným obsahom:

Slepé vetvy v histórii cyklistiky: Mavic Zap/Mektronic
Slepé vetvy v histórii MTB: Shimano Airlines

Zdroj fotografií: shimano.com

[Foto na úvode: Autor p.e.t.o.95]

report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up66thumb_down comments 47 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Dvanásť rýchlostí s jednoprevodníkom je niečo na svetelné roky vzdialené od môjho prvého stretnutia so sadou Shimano Deore. Takže o to viac ma teší, že sa môžem dnes tejto najnovšej generácii pozrieť na zúbok.
Unboxing: SRAM XX1 Eagle AXS upgrade kit – elektronická topka

Unboxing: SRAM XX1 Eagle AXS upgrade kit – elektronická topka

Takýto šperk si zaslúži, aby bol ukázaný na pekných fotografiách. Nie každý má možnosť pokochať sa naživo top elektronickou bezdrôtovou MTB sadou od SRAMu, takto vyzerá kit na prerobenie mechanického radenia.
Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
keyboard_arrow_up