Zdroj: Autor p.e.t.o.95

Slepé vetvy v histórii MTB: Páky dual control

thumb_up63thumb_down 46 komentárov

bimjeam 05.01.2021   Horska Cyklistika Komponenty Brzdy Radenie Shimano Historia

Viaceré inovácie na horských bicykloch inšpirovali aj svet cestnej cyklistiky – spomeňme napríklad kotúčové brzdy alebo bezdušové plášte. Rovnaký princíp samozrejme platí aj naopak, no v prípade dual control pák to až tak dobre nedopadlo.

 

Od pelotónu ku cross-country


V roku 1990 predstavilo Shimano cestnú sadu Dura Ace 7400 s novým konceptom pák – tzv. „dual control“ a zadefinovalo tak nový štandard ergonómie radenia v cestnej cyklistike, ktorý tu s nami existuje aj dnes s odstupom 30 rokov. Vďaka dualom sa radenie presunulo zo spodnej rámovky do brzdových pák a odpadla tak potreba dávať ruku dole z riadidiel, keď ste potrebovali preradiť.



2003 - Prvá lastovička a prvé ťažkosti


Myšlienku totálnej integrácie sa snažilo Shimano presadiť aj v MTB segmente, trvalo však viac ako dekádu, kým takáto sada uzrela svetlo sveta. Stalo sa tak v roku 2003 a prvou horskou sadou, ktorá ponúkala dual control páky, bola top sada XTR. Tento nový koncept sa samozrejme stretol v počiatkoch s vlnou nevôle najmä kvôli tomu, že ste boli nútení používať hydrauliky Shimano. Rovnako aj horizontálny pohyb pák si vyslúžil rôzne hanlivé označenia (napríklad plutvy).



Konštrukcia a funkcia


Hlavným poznávacím znakom dual control pák bolo skĺbenie radenia brdzových pák do jedného komponentu. Na jednej strane to ponúkalo čistý uhladený dizajn, na strane druhej, pokiaľ ste páčku alebo iný diel pri páde poškodili, tak ste museli meniť súčasne brzdovú páku aj radenie, čo vašu peňaženku samozrejme zabolelo. Rovnako tu chýbala aj podraďovacia páčka radenia. Pomocná odraďovacia páčka na spodu páky zostala zachovaná. Táto páčka bola navyše demontovateľná.



Po funkčnej stránke bola zásadná zmena v spôsobe radenia, ktorú miesto páčok na radení nahradil vertikálny pohyb brzdovej páky. Okrem toho Shimano spolu s dual control pákami uviedlo na trh aj zadnú prehadzovačku s inverzným chodom – tzv. „rapid rise“. V praxi to znamenalo, že pružina neťahala ramienko prehadzovačky na najmenší pastorok, ale smerom hore k najľahšiemu prevodu. Radenie do kopca so stúpajúcim sklonom bolo tak omnoho jednoduchšie, aj keď niektorí ľudia sa sťažovali na častejšie padanie reťaze. Hlavný problém bola však spätná kompatibilita na konvenčné páčkové radenia a chaos pri kúpe nového šaltra.



Koniec éry dualov


V roku 2008 bola predstavená posledná sada (XT) s pákami dual control. Napriek značne prepracovanej ergonómii oproti prvej generácii sa však kvôli nízkym predajom a záujmu o tieto komponenty od tohto konceptu upustilo a sada SLX 2009 už tieto komponenty neponúkala. V roku 2012 bola predstavená pri príležitosti 30. výročia sady XT nová sada M780 a to bola de facto definitívna bodka za érou horských dualov, ktoré s príchodom novej sady z pultov cyklopredajní definitívne vymizli.

Plusy:

  • integrovaný dizajn
  • možnosť súčasne brzdiť a radiť
  • možnosť odraďovať pri úchope na rohoch

Mínusy:

  • v prípade poškodenia niektorej časti ste museli nahradiť brzdovú páku aj radenie zároveň
  • prehadzovačka s inverznou pružinou



Samotná myšlienka integrácie radenia do brzdových pák určite nebol zlý nápad, no nestretol sa s takým pozitívnym ohlasom ako cestné dualy. MTB dualy prišli v dobe, kedy väčšina ľudí viedla názorové boje či je lepší gripshift alebo rapid fire, navyše kvôli potrebe novej prehadzovačky s inverzným chodom a kompatibilite len so Shimano hydraulickými brzdami veľa ľudí upustilo od myšlienky upgradu súčasnej sady.

Rovnako aj súčasné radenie a brzdenie v rozbitom teréne je tiež diametrálne iné ako na cestnom bicykli na rovnej a pevnej ceste. V konečnom dôsledku všetko je však hlavne o zvyku a aj keď viacerí bikeri na horské dualy nedajú dopustiť, trh ukázal jasne, že dualy patria na žiletky. Ak ste horské dualy jazdili, pokojne môžete do komentárov napísať svoje skúsenosti, prípadne ich porovnať s odstupom času so súčasnými typmi radení.

Ak vás téma slepých uličiek v cyklistike zaujala, prečítať si môžete aj články s podobným obsahom:

Slepé vetvy v histórii cyklistiky: Mavic Zap/Mektronic
Slepé vetvy v histórii MTB: Shimano Airlines

Zdroj fotografií: shimano.com


[Foto na úvode: Autor p.e.t.o.95]

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

Tecka 05.01.2021 (11:42)

thumb_up11thumb_down


Zacinal som s novinkou XT M760 s hydraulokami, paradina to bola. Neskor som to upgradol na druhu generaciu XTR a to bola totalna supa. Dal som to z bajku dole len preto, ze som upgradoval bajk na 11 rychlosti, ALE duali skoncili na druhom bajku a jazdia dodnes. Inverzny salter je pecka tiez, ziadne radenie cez zuby, ale hladky chod. Mam odlozene dva tieto saltre XT a XTR, ak by nahodou som dostal chut na nostalgiu. Ak by dnes bolo dostupne taketo radenie na 12s, tak si ho kupim.

 
elpha Tecka 06.01.2021 (02:37)

thumb_up0thumb_down


mozes ho pouzit s 9x 11-46 alebo 11-50

 
motorik 05.01.2021 (12:19)

thumb_up3thumb_down


Nič lepšie ako šalter s inverznou pružinou som nemal. Verzia XTR radila neskutočne dobre aj v zabere. Toto za minus nepokladam.
Ako píše Tecka ak by sa predaval šalter na 12r sadu s inverznou pružinou idem do toho tiež.

 
XMarekX 05.01.2021 (13:28)

thumb_up3thumb_down


Mal som LX, XT 765 a 775 aj XTR 965 a 975, mechaniky aj hydrauliky. Naozaj vyborna vec, ked to prislo na trh, tak som snival aj ci len o LX s katalogom 2005 pod vankusom o nich, ( v tej dobe na mechanicke brzdy stali cca 6000 Sk). Mam ich dodnes na biku na postu, ten design na riaditkach je naozaj vydareny najma M 765 a M 965 spolu s klukami M 960 to bol skvost pre oci. A paradoxne, medzi uzkou skupinou su dodnes stale vysoko cenene.

 
mjanek007 05.01.2021 (19:27)

thumb_up2thumb_down


ja mám komplet cannondale na XTR M960 i duálne radenie jedine co som to mal rozobraté ocistene dal som nové lanka, bowdeny nechápem ako po tolkych rokoch to je stale take presné

 
JohnnyZLiptova 05.01.2021 (21:11)

thumb_up2thumb_down


Na dual control len dobre spomienky!

 
Gusto0 05.01.2021 (13:05)

thumb_up1thumb_down


inverznu pruzinu som mal dlhe roky - pacilo sa mi to - nikdy som nemal radenie v dobrom stave takze dolezite bolo hladke podradovanie v stupani a to inverzna splnala. na tazsie prevody som to uz packou volako ponatahoval dnesne 11-12sp radia ale krasne, tam mi to uz nechyba. no dualy som nikdy ani neskusal ani ma to nelakalo. navyse sa mi nepacili.

 
mirom2 05.01.2021 (16:51)

thumb_up1thumb_down


Taktiež som mal dual control XT dlhé roky. Veľmi mi to vyhovovalo. Mal som ich kým som nevymenil MTB. Teraz ho zdedil môj otec a funguje doteraz bez problémov. Žiaden problém s nimi nie je. Aj napriek tomu, že veľa ľudí na ne nadávalo.

 
trial 05.01.2021 (11:17)

thumb_up0thumb_down


Mal som ich.Inak boli aj dualy pre mechanicke brzdy.Nie len hydr.

 
rastorb trial 05.01.2021 (12:07)

thumb_up0thumb_down


Ono to je myslene ze si mohol pouzit len shimanacke kotucovky s tym radenim. Klasicke radenie mozes kombinovat aj s inou znackou .

 
trial rastorb 05.01.2021 (12:09)

thumb_up0thumb_down


No dalo by sa kombinovat ale ano.Mensia variabilita

 
svajka 05.01.2021 (12:33)

thumb_up0thumb_down


Nemam ziadne skusenosti, ale inverzna pruzina mi pride ako rozumna vec. Ak to chapem spravne tak inverzna prehadzovacka pracuje spolu s gravitaciou a nie proti nej, ako je to bezne.

 
milancaban 05.01.2021 (13:39)

thumb_up0thumb_down


Dualy hlavne nevyzerali pekne.. rovnako ako trebars dnesne elektricke presmykace... Bola to taka hrca na riaditkach a trochu zvlastne sa to ovladalo co mi neprislo dost rychle na reakcie oproti RapidFire radeniu. Zato GripShift mi prisiel super a keby nebola skoda vyhodit xx1 radenie tak si ho dam i teraz.

 
ppi 05.01.2021 (14:16)

thumb_up0thumb_down


tamten stef nie je dual control (o akom je tu tipujem rec)
neda sa nim brzdit a sucasne radit

 
trial ppi 05.01.2021 (14:54)

thumb_up0thumb_down


To je len integrovane radenie v packe 🙂

 
rajcziovamaria 05.01.2021 (14:50)

thumb_up0thumb_down


Ja som to tiež mal v roku 2005

 
Svancy 05.01.2021 (17:57)

thumb_up0thumb_down


M 965 som jazdil doteraz a je to pecka aj po x rokoch funguje ako hodinky a vydrzi to naozaj dost ak by exstovala 12 rychlostna verzia s jednoplackou nevaham a idem do toho ...

 
ochoo 05.01.2021 (19:34)

thumb_up0thumb_down


Inverzny salter xtr ma zena aj syn 10r. A je to pre nich super. Lahsie a rychlejsie radenie do kopca.

 
dodes 05.01.2021 (19:42)

thumb_up0thumb_down


Brutalne spokojny som bol s prvou generaciou dualov (XT/mech.brzdy). Intuitivne...
Ukazovak na pake, prostrednik furt oprety o paku zospodu. Palec s prstennikom a malíčkom mohol byť furt na gripe. Radil som si krasne hore/dole aj počas brzdenia.
Po 2km som si zvykol aj na inverz. Pripadne pady na biku sa obisli bez odtrhnutych pak, lebo tie sa "uhli".
A to som presiel na tento setup z rapidfire XTR (ktore povazujem za najhladsie radenie ever, potom uz XTR radenia isli uz furt az dodnes pritvrdo)
Toť z historickeho okienka 16-17 rokov dozadu

 
fko07 06.01.2021 (01:03)

thumb_up0thumb_down


Takéto páčky vo verzii Deore LX mám na starom bicykli v kombinácii s klasickými V-brake. Pôvodná zadná prehadzovačka (Deore LX M580) už doslúžila, vymenil som ju za "súčasnú" Deore M591 ( https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/prehadzovace/mtb-7-8-9-prevodov/shimano-deore-rd-m591-sgs-9-rychlostna-prehadzovacka.html ) a funguje to OK.

 
Optocom 06.01.2021 (21:28)

thumb_up0thumb_down


Zaujímavé že nikto nespomenul radu Hone . Tiež mali dualcontrol

 
milancaban Optocom 06.01.2021 (22:13)

thumb_up1thumb_down


pravda a dokonca aj SAINT ich mal. Snazili sa to pretlacit rovnako ako vsetky novinky .. jazdili to profici ale nie moc dlho. Ono tym ze to bolo drahsie sa to tazsie aplikuje medzi masy...nieco ako dnesne ASX ked salter stoji 700e tak si to clovek rozmysli aj ked by to rad vyskusal.

 
bimjeam Optocom 07.01.2021 (09:11)

thumb_up0thumb_down


Ono HONE dualy boli v podstate len na šedo nastriekané LX páky.
Konštrukčne tam žiaden rozdiel nebol

 
bonfo 07.01.2021 (12:32)

thumb_up0thumb_down


Jazdil som duály Deore, bol som s nimi maximálne spokojný, len ten inverzný prehadzovač mi nesedel, tak po 150 km som ho vymenil za štandartný XT, a takto jazdil zopár rokov...

 
renearnoux 07.01.2021 (23:04)

thumb_up0thumb_down


V roku 2007 som mal HTčko LeaderFox Outline https://kolo.cz/clanek/leader-fox-outline-2007 vo výbave Shimano DeoreLX. Kupoval som ho práve kvôli systému Dual Control, na ktoré som si rýchlo zvykol. Systém Dual Control mi veľmi vyhovoval a je škoda, že sa neujal.

 
milos21 08.01.2021 (22:17)

thumb_up0thumb_down


Na to, že dualy zomreli skôr, ako som k nim mohol pričuchnúť, je tu nejako podozrivo veľa chvály. Ak bolo a je tak super, prečo neuspelo ako 12sp, ktoré je zas tak zlé

 
bimjeam milos21 10.01.2021 (17:28)

thumb_up0thumb_down


Dôvodov je viacero, celkovo sa to ako aftermarket moc nepredávalo, skôr len na nových bicykloch. V tej dobe ľudia neboli moc ochotní experimentovať. Navyše nešlo len o výmenu pák, ale odporúčalo sa meniť aj šalter. Rovnako, ak už si mal hydr. kotúčové brzdy (ktoré vtedy stáli neskutočnú raketu) a neboli to shimaná, tak si musel kupovať aj tie. Luxusný chod mala 2. generácia XTR, ale to je zasa sada, ktorú si moc ľudí dovoliť nemohlo a nezachránilo to už ani lacnejšie XT-čko v 2008-mom. Napriek tomu si myslím, že v dnešnej dobe by to malo určite väčšie šance na úspech. Ľavým dualom by sa dala krásne ovládať teleskopka, alebo lock-out a netrebalo by žiadnu páčku navyše.

 
artsvk 05.01.2021 (11:45)

thumb_up-1thumb_down


Bol to mackopes

 
Kenai 05.01.2021 (17:43)

thumb_up-1thumb_down


Pohon 1x tu este chyba, ale raz tu bude.

 
Lechu Kenai 06.01.2021 (01:55)

thumb_up0thumb_down


Preco si to myslis? S mojeho prostredia kazdy si ten system chvali. Ukazuju to aj predaje, napriek tomu ze dvojprevodnikove vybavy su v ponuke.

 
Kenai Lechu 06.01.2021 (15:17)

thumb_up-1thumb_down


V skratke, mensi rozsah prevodov, vacsie skoky medzi prevodmi, mensia zivotnost, vyzsia cena, vacsie straty v pohone, menje hlatke radenie, sirsia zadna stavba, velky Q faktor na klukach, zla retazova linka a paranie retaze pri toceni spat (velky problem v technickom terene)

Pozitivum je len blbovzdornost ovladania.

 
vmikusik Kenai 06.01.2021 (18:46)

thumb_up0thumb_down


Širšia zadná stavba je dôsledok toho, že ľudia chcú aj na XC bikoch širšie plášte a bostove osky. Toto a výrobcom zvolená reťazová linka ovplyvňuje Q-faktor. Ja mám na graveli 2x10, ale na XC biku idem do 1x12. V pohode tam dám plášť 2,35 a kľuky máju Q faktor 172, rovnako ako pri 2x systémoch. S väčšími skokmi počítam. Na biku nepretekám, takže väčšie straty prežijem, ale mám jednoduchšiu údržbu a hlavne očistu biku, kde prešmyk doslova priťahoval blato. Padanie pri točení dozadu nie je pravidlo, závisí od reťazovej linky. A horšie radenie som pri žiadnom testovanom biku nepostrehol.

 
Kenai vmikusik 06.01.2021 (19:51)

thumb_up0thumb_down


Ano mas pravdu boost nie j nevyhnutne pre 1x. Ale prislo to spolu. Ale v zasade to ani nei je nevyhoda. Nevyhoda je ta retazova linka ktora s tym priamo suvisi. To ze si zmiereny zo vsetkymi negativami 1x nezmaena ze je to dobry system. To ze presmyk nechyta blato je super, ale 12s sytem je zasadne citlivejsi ako 3x9 na blato. Tiez moderne prehadzovace zo spojkou potrebuju ovela vacsie sili ako stare na radenie a na kolko tam nemas presmyk tak to bez spojky dobre fungovat nebude.

Cize co z tohp co som vymenoval si jedno vyvratil a s jednym si OK a tie ostatne ?

 
vmikusik Kenai 07.01.2021 (05:51)

thumb_up0thumb_down


Menši rozsah prevodov mi na XC biku nevadí. Skoky na 1x12 sú pre mňa akceptovateľné. O životnosť oceľového prevodník, ani shimanackej kazety sa nebojím a že reťaz vymením po 800 miesto 1000 km ma nezabije. Straty moc neriešim, ale keby to bolo tak tragický, tak by to profíci nevyužívali. Radenie na bikoch čo som testoval fungovalo dobre a dlhodobú skúsenosť budem mať až tento rok. Ak nejazdíš enduro a máš primerane nastavenú spojku, tak ani ovládacie sily nie sú problém. Manželka si prestavbu biku na 1x10 pochvaľuje.

 
Kenai vmikusik 07.01.2021 (11:39)

thumb_up0thumb_down


Ano, manzelka je presne cielova skupina pre 1x. Teda moja nie ta si 3x 10 pochvaluje ale mam kamaratku ktora za 10 rokov nepochopila ako 3x funguje, cize ano ta je adept na 1x. Ale 1x10 s prevodnikom 28z a kazetou 46z. Rychlo sa aj tak boji. Este som zabudol citlivost na dlzku retaze. Nemozes prehodit kazetu ani za mensiu bez skracovania retaze. Co vlastne brani akemukolvek prisposobeniu biku na konkretny vyjazd/prestek. Dalej nemozes vozit prevodnik s neparnym poctom zubov. Tiez musis vozit ochranu prevodnikov, lebo ak mas len jeden a chytis kamen tak domov tlacis. Profici jazdia to co im sponzor da. Kauzalita je opacna v tomto pripade. Ak chce vyrobca nieco natlacit ludom, zacne profikmi, ktori musia jazdit to co sa im da, inak maju po zmluve Tiez je im jedno ci budu mat na jeden pretek jenu kazetu, retaz a prevodniky. Nie jeden z nich povedal, ze na 26" bikoch s v-brzdami a 2x systemom robil lepsie casy, ako teraz. Tie bicykle boli min o kilo lahsie. Ja mam na 1x11 skok z 15z pasotorku na 18z a to mi sposobuje taky problem, ze je to na rovine v lahkom terene nejazditelne. Bud tocim nizko, alebo vysoko. Ak tocim na 15z 90RPM idem 27km/h, ale ak to nevladzem udrzat, potrebujem lachsi prevod zaradim o jedno na 18z vyletim na 108RPM co je v terene na platformach recept na stratenie pedalu. Urcite sa najde kazeta co nema taky skok na spodu, ale zase ho bude mat inde. Proste ked mas 520% na 12 prevodoch nemoze to byt odstupnovane dobre. A 12 rychlostne naboje maju mensi flange ako 11 a menej. Cize opat slabsie koleso. Preto na velikansku radost vsetkych prichadza superboost :-Z Uhol krizenia retaze je 2.5 stupna v krajnych polohach. Vies ze retaz samotna vytvara 2x vacsie strany, ako vsetky ostatne loziska na bicykli v sucte ? A to ak ide priamo bez krizenia! Mysli na to az budes mazat/menit loziska aby ti bike lepsie isiel.

Ale ok, ja ti nevyhovaram, ze ti 1x vyhovuje. Placebo je silna zbran. Ale to, ze ti to vyhovuje neznamena, ze je to lepsie. Mne vyhovuje jazdit HT, je to lepsi bicykel, sotva. Aby sme posudili co je to lepsi alebo hosrsi sytem treba objetivne data. A tie som ti napisal. Kopec nevyhod a dve vyhody. A z toho jedna o nechytani blata je taka dost otazna. Ale uznavam jo spolu s lepsim vzhladom kokpitu za 1 arkgument.

 
vmikusik Kenai 07.01.2021 (14:59)

thumb_up0thumb_down


Moja manželka jazdí 32 zubov vpredu a 11-42 vzadu. Na trasy, ktoré jazdí so mnou jej to stačí a nebrzdí ju to ani po rovine.
Čo sa profíkov týka, tak dostávajú veci od sponzorov, ale prechod na novu techniku v poli je postupný a ak by sa Schurter prepadol do druhej desiatky za jazdcov na 2x systémoch, tak by to asi nebola dobrá reklama.
Ja si uvedomujem možnosti 1x aj 2x systému. Na graveli som chcel dvoj placku a na MTB chcem jednoplacku. Jej nevýhody pre mňa nie sú natoľko relevantné, aby prevážili výhody. Absencia prešmyku je len jedna výhoda. Tá podstatnejšia je možnosť mať krátku zadnú stavbu a 2,35 široké 29" kolesá, bez ústupku v Q-faktore. Ak by som mal jeden bike na všetko, tak by to asi bol bike s dvojplackou.
Inak čo sa týka odporov, tak hlavné odpory sú valivý odpor a odpor vzduchu, prípadne v kopci moja hmotnosť. Nenaháňam desatinky, aby som špekuloval s ložiskami a mazaním. Okrem toho ani na doterajšom 3x10 systéme som neradil vždy, tak aby bola reťaz priamo. Občas proste nechceš preradiť vpredu a radšej dáš pár metrov kríženia reťaze. Oceľoví prevodník chránený reťazou nie je až tak citlivý na odletujúce kamene a 12 rýchlostná kazeta ma zjavne lepšie rozloženie prevodov, lebo je tam 14-16-18.

 
Kenai vmikusik 08.01.2021 (00:05)

thumb_up0thumb_down


Nino vies ake ma cca FTP presne cisla neviem, ale pocitam cez 600W. Myslis, ze jeho polozi 15-20W na prevodoch. Pre neho je to mensi problem, ako ked sa zle vyspi. Pre nas amaterov je to 20% toho co sme schopny. alebo inak pol roka tvrdeho treningu. Cize tym smerom ani neuvazuj.

32 na 42 prevod znamena, ze ak chces mat aspon 80rpm tak pri 60kg musi tlacit 288W v 15 percentnom stuopani. Musi mat slusnu kondicku.

Zaujimavy pohlad na absenciu najmeniseho prevodnika. ja som mal vzdy pocit, ze jeho absencia ma nuti radit do kriza nie ze mi nieco umoznuje. Tak ci tak Q faktor to nikako neovplyvnuje, ten je dany sirkou zadnej stavby v moeste kde sa mina s pedalmi. A to je dane sirkou plasta. Cize pri 1x ak 3x bude Q faktor zhodny. To na co poukazujes je o retazovej linke.

"Okrem toho ani na doterajšom 3x10 systéme som neradil vždy, tak aby bola reťaz priamo" To si mohol napisat rovn v tom pripade 1x vyrobili aj pre teba, nie len pre moju kamosku..

Ak pises o eagle XX1 tak tam je zase skok medzi 10 a 12 ktory je este horsi. Ak je to tak nezabudni uviest, kolko ta kazeta stoji, asi len 10x tolko co 11-36 ktora ti v 3x systeme ponuka 655 %
Ale kazdemu co jeho jest. Ja som jazdil 29" 2.35" s velmi kratkou zadnou stavbou, ale pri prvej prilezitosti som to vymenil za dlhsiu. Pri dlhych bikoch je kratka zadna stvba prezitok. Zda sa, ze to pomaly dochadza aj vyrobcom. Optimalna distribucia vahy je len jedna jedina. Predlzis predok musis aj zadok.

 
vmikusik Kenai 08.01.2021 (05:40)

thumb_up0thumb_down


Ale Nino nepreteká so mnou, ale s inými profíkmi. Ktorý majú ftp podobne ako on.
Moja manželka so mnou 15% stúpania nejazdi. Tam kde jazdi so mnou sú maximá okolo 8%-9%. Nehovoriac o tom, že prechod 24/34 na 32/42 nie je tak dramatická zmena.
Skok 10-12 ma trápi oveľa menej, lebo je to v rýchlostiach kde po rovine
na MTB nejazdím. A kazeta je shimano, kde viem za pár šupov vymeniť
malé pastorky. Aj ako celok je ja výrazne lacnejšia ako SRAM.
Radenie vpredu je pomalé. Neviem kde jazdíš, ale ja mám v okolí dosť úsekov, kde sa vlní terén a môžeš zrýchliť ale nie tak dlho, aby sa oplatilo radiť vpredu.
Ty si si vybral rám, kde nevieš dať prešmyk. Takže na každej vlne zastavíš a rukou prehodíš? Nie proste radíš ako na 1x systéme, ale kríženie reťaze v jednom smere bude vždy horšie, ako keby si mal vpredu len jednu pílu.

 
Kenai vmikusik 08.01.2021 (13:09)

thumb_up0thumb_down


S Ninom si nepochopil pointu, Skusim na inom priklade, ked si vezmes 20kg ruksak do auta tak si to na jazdnych vlastnostiach ani nevsimnes, ale daj si ho na chrbat na babetu. Pre Nina strata 20W nie je zaujimava, pre teba je to pruser. Ked sa Nino zle vyspi, alebo ma zlu naladu FTP mu lieta ovela viac, jeho psychicka pohoda ma na jeho vykon vacsi vplyv, ako to ci strati 20W na nahone. Dava zmysel?

No ak tvoja zena jazdi len stupania do 8% tak potom to sprevodovanie chapem. Ako napisal zihadlo 5 nie je to ani do kopca nai na rovinu cize tych < 8% je presne na 1x system.

Stavim sa s tebou, ze sa dostanem na 3x systeme z najlahsieho na najtazsi rychlejsie ako ty. XT a XTR radi po 4 v zadu a v predu su to len dve kliknutia. Nebrzdi to spojka a nehrozi kolizia vodiacej kladky a pastorkov pri radeni o viac ked sa nestihne este retaz napnut. Cize z prevodu 44/11 na 22/36 je to 3 stlacenia na oboch packach na raz a trva to pod sekundu. Je to o 655% zmena prevodu. Dokonca to dam aj v zatazi, lebo v predu sa retaz uvolnuje v zadu napina cize nic nepotrham.

K simono 12s kazete, na co vozis teda 10 a 12 z pastorok ked ho nepouzivas. To mas potom 1x 10 v praxi, Nebolo by lepsie dat do predu mensi prevodnik a pouzivat ho ? Mimochodm tie microspilne kzaety su pohroma. Uz ti hrkocu nity ci este jazdis s lahkou nohou ? Simano tam totalne podstrelilo pevnost uchytenia najvacsich 3 pastorkov. Riesili sme to tu na fore tusim v demolaciach, pohladaj.

Vybral som ram kde neviem dat presmyk a lutujem to. Predtym som 1x nemal a myslel som si vymasirovany reklamou, ze to bude v pohode. Ze nie je, som zistil az ked som to zacal jazdit.
Enduro 2x je na nieco ine ako pises. Je to na to ked jazdis DH traily, cize ked lezies z dolinyu na trailhead tak si roukou hodis mensi prevodnik a ked vylezies hore jazdis normalne 1x. Je to clekom dobry kompromis. Ale stale kompromis.
Ku krizeniu, myslis sa je to lespie ako 1x. Idealna retazova linka pre 1x boost je 48-50mm nie 52mm ako tlaci shimano. Cize potrebujes neboost kluky na boost bike. Ja tam mam klasicke 3x kluky. Na strednom prevodniku je N/W na velkom bashring a na malom klasicky 26z. Na kolko na 26z jazdim pochopitelne len hore,tak pouzivam iba hornu cast kazety cize krizenie je skoro ziadne. Na N/W je retaz rovno presne na 6 pastorku. Ked to spravis takto, tak ani pri toceni spat retaz nepada a nemas hore kopcom straty krizenim, aspon pri dlhych vyslapoch, tam kde to cicti najviac. Je rozdiel tlacit 20W na vrch v stojke 5m a 2 hod po asfalte na vrch kopca. Problem je samozrejme s nastavenim prehazdovaca lebo je to citlive na dlzku retaze kvoli vyosenej kladke. Preto som musel dat do predu 26z nie 24z ako som chcel. Nie kazdy ram ti to ale umozni. Ako vravim je to kompromis, ale akceptovatelny. Tiez hra rolu ake jazdis kluky, ja by som rad isiel na 170mm kvoli minimalizacia zachytavania pedalmi, ale nemozem, lebo by mi prevod 32/46 nestacil, musel by som ist do mensieho prevodnika, ale 32/11 mi je uz teraz malo, na asfaltovych presunoch s vetrom v chrbte. Proste ani na rovinu ani do kopca, zihadlo to dal presne.

 
milos21 Kenai 08.01.2021 (22:16)

thumb_up1thumb_down


V skratke, menší rozsah a väčšie skoky áno - ale nevadí, pokiaľ to nie je SRAM kazeta, tam to je už extrém
Menšia životnosť možno, ťažko povedať, XTR kazeta nevydrží veľa, to je pravda, lenže má hliníkové a titánove pastorky ktoré majú nižšiu životnosť, SLX a SRAM kazety budú na to oveľa lepšie
Vyššia cena asi nie, so zarátaním inflácie a všeobecné zdraženie v segmente do cien 3x9 a 2x10/11 systémov to nebude veľký rozdiel
Väčšie straty - môže byť z princípu, ale
Do radenia som vyše roka nemusel zasahovať, za mňa dobré, na rovnakej úrovní ako 3x9, 2x10/11 pohon alebo mám len šťastie a pohon si vždy nastavím na 1. krát na 100%
Reťaz točením späť nepadá, Shimano to má myslím dobre vychytané
Širšia zadná stavba má +
Ostatné netuším, nezájem

 
tomasspura Kenai 06.01.2021 (09:34)

thumb_up0thumb_down


1x je to najlepsie co mohlo prist .
Ano mame tu roky 1x11, roky 1x12, uz aj 1x13.
Skoro vsetky nove mtbcka maju 1x prevod.
1x zacina byt viditelny aj v gravel segmente, pomaly uz aj road, ale je to mrtva vetva .
Ako vravia amici "wishful thinking"


p.s. preco mas na HT 1x prevod, ked to povazujes za slepu cestu? Ides naspat k 2x alebo 3x?

 
Kenai tomasspura 06.01.2021 (15:19)

thumb_up0thumb_down


Pozri si sedlovu trubku. Stravil som na fore mesiac aby som vyriesil montaz presmyku. Nevyriesil. Nakoniec jazdim 2x enduro = nemam presmyk radim rukou.

 
Vuk 05.01.2021 (13:53)

thumb_up-3thumb_down


 
trial Vuk 05.01.2021 (22:29)

thumb_up0thumb_down


Pozeram ze si to tu ludia dako mylia.To co mas ty,nie su duali

 
mirom2 Vuk 05.01.2021 (22:40)

thumb_up0thumb_down


To nie je dual.

 
Vuk mirom2 07.01.2021 (09:59)

thumb_up0thumb_down


Viem ze dual je radenie tou istou pakou ako sa brzdi. Ale to ma opodstatnenie len pri cestnych. Na mtb si to neviem predstavit. Toto co mam ja je lepsie na ovladanie podla mna.

 
Pridaj komentár