thumb_up88thumb_down 62 komentárov
Imroman 31.01.2021 Kazeta Horsky Bike Youtube Horska Cyklistika Servis Kolesa Komponenty Prevody
Cyklistika nie je úplne lacná žáležitosť a človeku vŕta v hlave, čo vlastne bicykel, resp. jeho komponenty znesú a kedy ho čaká prípadný servis alebo výmena.
Presne tak. Dnes to už nie je ako v minulosti. Maximálne 2 roky a treba meniť. Ideálne deň po skončení záruky.
Ono obrovsky rozdiel spravi to, ak ma clovek napr, k MTB este cestu, alebo nejaky zimak. Vtedy jeden bike robi "spinavu" pracu a vsetko razom vydrzi X krat dlhsie. Samozrejme, nie kazdy ma tu moznost...
to som skusal - akurat som musel servisovat dva biky kym som dostal do ako takeho stavu jeden, mohol som zacat s druhym a tak dookola
Dajte to aj milión - Robíte si to sami ze žeriete ten pseudo vývoj . Ale Campagnolo uz ma 1X13 sadu Sihimano si dalo patentovať 14 kolečko .Ja viem nova reťaz také kríženie poberie ale rýchlo sa vyťahá a keď nemeníš zničí všetko v prevodovom systéme .
Co znesie C9 reťaz na 8 kolečku už po životnosti je až proti prírode!!
Sram vydržal 1000 na 8 kolecku potom ďalších 1000 a roztrhol .
Co vydrží C9 už po vyťahaný nebudem písať lebo nik neuveri keď neskúsi .
Ty si jazdi na starej C9 aleo čo to je, Ja by som sa k starým vykopávkam už nikdy nevrátil.
Tvoj názor 2x9 poberie všetko co 1x12 jazdil som aj na 1x10 aj na 1x12 a pocit rovnaký peňaženka by hovorila niečo iné .Tiež som niekedy za mladi plnil vrecka výrobcom už ma to prešlo . Aj reťaz 870 bola za 30euro teraz je za 12 .
Ale súhlas ja jazdím co chcem Ale vy neplačte ze vám ty novinky idú OK 1000km
Ten rast cien bicyklov je markantný. Alebo aj - rovnaký model je o rok síce za rovnakú cenu, ale na o triedu horších komponentoch.
Príklad: v roku 2016 som kúpil Canyon HT za 999 € s Rebou a komplet SLX osadením! Bicykel vážil oko 11,7 kg bez pedálov (a s trojprevodníkom). Dnes je tam za tú cenu niečo so Suntour XCR, Deore sadou (XT šalter) a bajk podľa stránky váži 13,95 kg!
Napr. minulý rok som riešil nový full. Nekúpil som nový model, ale dva roky starý ročník a 500 € čo som ušetril, tak som dal na nové zapletané kolesá.
mam polrocneho fulla na XTcku 2600 km. Po asi 300km spontanne ohnuta klietka prehazdovacky, na strane do kolesa. Fakt ziaden konar. Vraj pri prudkom prehazdovani (presiel nutene z 2placky na jednotku, kedze logicky 2jky uz nie su) Po 1000 km praskanie pri prudkom sliapani, vraj vymleta vazelina z orecha, spravili mi to v zaruke. O vynechavanom zvuku na volnobehu radsej mlcim, to je len akusticka zalezitost, bez ohladu na funkcnost. Teraz si vobec neviem vyladit radenie, stale to skripe, odozva pri preradeni asi sekunda. Lanko, bowden vymenene....Cely pohon rozslahany. Toto sa mi na predchadzajucom stroji nezacalo diat ani po 5000 km....A to som si nasiel vysnivanu kombinaciu shimano + rock shox, nech mam pokoj....
Tá výdrž komponentov sa neodvíja len od počtu kilometrov, ale veľmi veľa záleží aj od citu pre jazdu. Je jasné, že keď niekto jazdí spôsobom, že berie každú jamu, každý koreň, každý kameň, na brzdách dokáže byť aj 5 minút v kuse a má pasiu v radení v ťahu, nevydrží mu dlho žiaden bicykel. Je to úplne to isté ako pri autách, keď sa niekto vyhovára na zlú značku auta a inému tá istá vydrží dlho. Problém bude teda asi niekde inde. Ale v globále súhlasím, že sa dnes robia tie komponenty na spotrebu a nie sú také robustné ako kedysi, preto sa veľakrát ani neoplatí investovať a drahá značka nie je zárukou absolútne ničoho.
Top komponenty sú orientované na čo najnižšiu váhu a nie na výdrž. Občas je vhodné zvoliť strednú triedu - kompromis medzi výdržou a hmotnosťou.
Kto sa chce dnes vozit na mtb a nevie si nic urobit to bude mat tazke. Servis bikera stoji nemale peniaze. Viac sa oplati kupit si naradie a spravit si veci sam. Zacal som defektami, dnes uz si repasujem aj odpruzenie. Spokojny som ja, lebo ma to bavi, aj moja penazenka. Kto zainvestuje 200E do naradia, vratane montazneho stojana z Lidla ma vsetko. Btw 200E sa da minut za jeden zbytocny servis biku po sezone!
Presne tak to je. Aj mna bavi servisovat si veci sam, ale nie je to pre kazdeho. Kto jazdi casto a dava materialu zabrat, tak je to skoro nevyhnutnost aj s ohladom na cas. Najviac ma "seru" ceny kaziet, tie sli sialene hore. Priemerna 12tkova Sram GX okolo 160, lahka X01 250,-. Za to kupis nove brzdy alebo kluky a tie su tam na furt. Neostava len tocit 3-4 retaze, pekne cistit a merat az do uplneho konca. Inak ja mam GXP Pressfit a nemam s nim uz 3 sezonu (ca. 9000km) ziadny problem aj ked vela ludi nadava. Ale zase je fajn ze vypadol ten presmyk.
S tym sa da jedine suhlasit a hlavne asi najcennejsia je ta uspora casu a toho, ze ti bike kdesi nestoji alebo necaka v servise,,
Servis je peklo a pekne drahe. Hockedy sa pytam, preco som si nevybral inu zabavku. Po tom co sa mi zlomil dokonca ram, som aj dumal, ze to nadobro necham. Ale nedal som to. V suboji s MTB taham za kratsi koniec. Citim sa neslobodny, som vlastne otrok MTB.
Ano, v tom mas pravdu a v tomto veru vyhrava cesta na celej ciare ... Len skoda, ze je to taka nuda Inak ram som zlomil aj ja, este davno jeden hlinikovy Stumpjumper po asi 3 sezonach
Kúp si starý crmo RAM a kvalitne komponenty 2x9 alebo 2x10 maximálne
Super zhrnutie, s ktorým plne súhlasím. Pekne napísané. Thumbs up. Za mña zatiaľ najväčšie prekvapenie nové deore, ktoré intenzívne jazdím od začiatku septembra. Zatiaľ bez merateľného natiahnutia reťaze. Kľudne by som ho menil za GX na druhom bajku. To hovorím úplne vážne 🙂. Nedokážem si predstaviť, že niekto by si za vlastné peniaze namiesto toho kúpil Sx / Nx.
Treba povedat, ze Shimano podla mna v tych nizsich sadach kvalitou vitazi. Ako spominas, Deore je krasny dokaz...
pri najazde okolo 10t. rocne zacinam uvazovat ci nebude jednoduchsie kupit kazdu jar nove hlinikove xc-ko na deorecku a potom ho pod cenu za par drobnych predat a kupit dalsie. clovek si usetri kopec starosti, vydavkov, zhanania, babrania sa stym, kupu drahych nastrojov, nahanania servisu a mam pocit ze dnesne biky ani niesu stavane na viac ako tych 10t. konzum vitaj
Nemusis...staci mat jeden zimak, ktory spravi spinavu pracu a ktory moze "dedit" komponenty. A potom sa zataz rozlozi tak, ze vsetko vydrzi X krat dlhsie.
Nie kazdy ma doma garaz na xy kusov bajkov. Vela ludi ma problem uskladnit aj 1.
Ja tomu rozumiem, myslim, ze dost cast hovorim "ze nie kazdy ma tu moznost" a pod. V tomto texte a videu asi X krat Ked mas 1 bike na vsetko, rovnako vsetko sa viac derie...
Gusto, napriek tomu, ze ta ako bikera uznavam, dovolim si s tebou nesuhlasit. Ak si vies bike poservisovat aj sam, co predpokladam, ze zrovna ty s tym problem nemas je dnesny bike prakticky neznicitelny stroj. Loziska sme menili aj na starych bicykloch, teda venceky... Shimano za par drobnych predava male pastorky, ktore vyderies zaroven s retazou, drahsie mtb retiazky vydrzia kludne aj 3000 km, brzdy su dnes prakticky neznicitelne, co si raz za rok vymenim olej a dva krat do roka platnicky. Vidlicu pri dobrej udrzbe neznicis nikdy, iba v pripade padu. Neviem co mate za ramy, ale ja som ten svoj karbon obuchal riadne, ale drzi, raz mi praskol, ked som spadol, ale dal som si ho zalepit a od vtedy presli 3 roky a bez problemov. Ako ked si spomeniem na stvorhranne kluky, jednostenne rafiky, V brdy, male ramy, dlhe predstavce, 26 palcove kolesa, hlavove zlozenia s vencami, 5mm osky kolies, uzke rajdy, trojpila s 48z. ktoru si skrtol na velodrome o zem... To kam sa ubera cylkistka je urcite spravny smer. Ceny su uz ina kapitola.
Ešte teraz jazdim sadu Shimano 300EX z roku 1992 a do 1996 mala rocne 12000-15000 km.
Pozrel som si to a bol som zhrozeny ako vela travite udrzbou a ako malo vydrzia komponenty. Odhadujem ze je to predovsetkym preto, ze jazdite v blate a dazdi ako pretekari. Ja sa do takych zlych podmienok dostanem iba ked sa nevydari predpoved pocasia a zachyti ma to pocas vyjazdu. Bicykel neumyvam a uz duplom nie vapkou. Jedina situacia kedy bicykel umyjem je ked ma zachyti daz a je velmi blatovy. Vtedy ho iba oblejem zahradnym postrekovacom, aby sa blato zmylo. Ak je na bicykli iba trocha blata tak ho iba zoskrabnem.
Jedine co robim pravidelne skoro po kazdom vyjazde je otretie teleskopov vidlice, sedlovky a tlmica handrou. Obcas ich aj namazem.
Kotrola natiahnutia retaze a jej mazanie a kontrola brzdovych platniciek a kotucov; toto vsetko asi tak raz mesacne.
Tu je moja skusenost s vydrzou. Teraz rocne najazdim asi 8000 km MTB. Ked som zacinal tak to mohlo byt tak 4000. V podsate jazdim iba hore kopcom (bajocko 10-13%), trosicka po rovine a potom dole tym istym kopcom. Takze 3 useky, kazdy asi 1/3 celkovej dlzky. Iba hlinikovy ram komponenty urovne Deore XT, SLX. System 2x10.
Hlinikovy ram vydrzi asi 3 roky kym praskne samotny ram alebo vidlica zadnej stavy. Po 3 rokoch bol bicykel uz vypredajovy a novy ram som kupil za asi 350 eur.
Predna vidlica funguje v pohode celych 5 rokov co ju mam bez akejkovlek udrzby okrem cistenia samotnych teleskopov.
Zadny tlmic bol neudrziavany (okrem cistenia teleskopu) a meneny po asi 3 rokoch. Ocelova podlozka ventila tlmica sa zodrala pravdepodobne v dosledku kavitacie.
Retaz sa meni asi raz maximalne dva krat rocne.
Z lozisiek som menil iba raz za 5 rokov loziska stredoveho zlozenia. Brat jazdi podobne a menil raz jednu dvojicu lozisk zadnej stavby (tiez za 5 rokov).
Zoderiem asi jeden kotuc rocne? A asi 4 pary platniciek? Neviem isto. Moc to nesledujem, je to iba par eur.
Po asi 3 rokoch som vymenil kazetu a prevodnik, ale stare boli este OK a dal som ich na zalozny bicykel. Dovod zmeny: vacsi rozsah. Zalozny bicykel jazdim iba ked je hlavny pokazeny a caka na suciastky (co je asi tak 2-3 tyzdne v roku?).
Asi raz rocne treba vycistit piestiky na hydraulickych brzdach aby sa odstranil problem "lazy seal" co je ako bolest v zadku. Ale da sa to spravit bez kompletneho rozobratia.
Asi 3 krat za tych 5 rokov som hydraulicke brzdy musel "odvzdusnovat" a dolait do nich olej. Ale urobil so to iba tak, ze som postavil bicykel tak, aby packa bola co najvyssie voci strmenu. Otvoril som olejovy system na packe a stlacal som ju ... a nechal bublinky vybublat od strmena az k packe.
Platnicky zoderiem casto az na zhruba 0.7 mm. Co je viac zodrate ako odporucane minimum 1 mm. Kotuce zvycajne zoderiem na 1.3 mm. Co je viac zodrate ako odporucane minimum 1.5 mm. Nikdy som nemal pocit, ze by to sposobovalo rychlejsie zavzdusnenie brzd. Na druhej strane otocenie bicykla hore nohami a stlacenie brzdovej packy zavzdusnenie sposobi. Ale da sa to odvzusnit stlacanim packy ked je bicykel zasa dole nohami.
Po asi 3 rokoch bolo treba odvzdusnit teleskopku. Inak na nej nebola robena ziadna udrzba okrem cistenia samotneho teleskopu.
Chalani, ak travite tak vela casu udrzbou a vymenou komponentov tak je provdepodobne preto, ze jazdite v blate a umyvate bicykel! Tym sa dostava voda a spina do systemu a to ho nici. Mozno je tiez problem, ze pouzivate komponenty prilis vysokej urovne kde je doraz na hmotnost a pohodlie na ukor udrzby a vydrze.
Jo a za tu dobu som znicil jeden zadny naboj kompletne. Zlomil 2 zadne osky. A jedna sada zaklapiek zadneho nabola musela byt vymenena. So zadnymi nabojmi mam horsie skusenosti ako s kazetami co sa tyka vydrze.
To som zabudol napisat. Snad je to teraz uz vsetko.
Veru,ako som už písal,je doba konzumná,a to nielen pri bikoch,ale vo všetkom,napr. taká sada,ako bola STX,ktorú som mal doteraz(naďalej jazdí na nej kolega) nebude.Pôvodné prevodníky,takmer bez údržby,vek 25 rokov,to už je dnes ako z ríše snov.
STX bola legenda, tiez som mal Len zase vtedy som jazdil uplne ine veci a predstava MTB bola v podstate jazda po zvaznickach...
Len dnes dáš ťažko na nejakej sade 60000 km ako jeden čech na STX-ke...Je pravda,že ja nejazdím ťažké terény,ale tiež má toho dosť za sebou.
inak zbytocne by som sa tu nestazoval v komentaroch aj ked je doba spotrebna tak ludia su zase viac lenivci a nie kazdy sa stara ako by bolo treba a druha vec su prehnane ocakavania.
a ten kdo sa stara nema v zasade problem, z retaze sa da dostat aj 12-15.000km len treba vediet ako a o kazete a prevodnikoch ani nehovorim. ultegra je skoro neznicitelna retaz.....atd
len je urcite jednoduchsie nadavat ako je o dnes vsetko nafigu a drahe-vzdy sa da adekvatne vybrat aby to bolo funkcne
Imroman pekny clanok s cielom naznacit ako s udrzbou ale nezavidim, lebo ono sa to ani vseobecne napisat neda co kolko vydrzi (zalezi konkretne od koho, ake diely a ake podmienky a starostlivost a aj ocakavania (casto neadekvatne vyssie menovanemu)
Cauko, ano mas pravdu, preto to X krat opakujem. Cielom bol skor nazorny obraz, kedze ludia uz maju za tie roky aspon cca predstavu co a kolko jazdim (videa, maratony, clanky) a mozu si to pripadne porovnat. Ale tie dotazy chodia velmi casto, preto som sa do toho pustil..
Zdravím Imro. Rád bych se Tě zeptal, kolik prosím v průměru ročně najezdíš km? Jednak jsem zvědaný a jednak by mi to dalo lepší názorný pohled k tvému prezentovanému opotřebení.
Pokud jsi už na to odpovídal tak promiň a děkuji
Najdôležitejší komponent na bicykli je jednotka medzi sedadlom a gripmi - nazvime to centrálna jednotka. Pokiaľ je táto jednotka v poriadku a správne nakalibrovaná, tak údržba bicykla vôbec nestojí také "strašné prachy". Základom je udržiavať pohonný reťazec bicykla v čistote a správne namazaný, brzdové komponenty v čistote (isto nie správne namazané ). Pokiaľ centrálna jednotka nemá prioritnú úlohu udržiavať čistotu, dochádza k predlžovaniu intervalov samotnej údržby a priamoúmerne ku skracovaniu životnosti komponentov. Tu nastáva otázka, ako je možné, že z dvoch bajkerov jeden má neustále problémy na bicykli a druhý len občas vymení reťaz, pri čom obaja jazdia spolu a sú cca rovnako fyzicky stavaní. Rozdiel je v tom, že bajker jedna po každom (ale že fakt po každom) výjazde skontroluje bajk vizuálne - či nie je špinavá kazeta, šalter, prevodník, reťaz, nohy na vidle a učiní potrebné kroky (to neznamená, že to vywapkuje, ani to neznamená, že všetko hneď ide premazávať a čistiť)). Bajker dva, utrie rám od blata či prachu a povie, to je dobre, nie som chuj, aby som to stále čistil, občas to umyje wapkou (alebo to umýva ako šialený po kažých 5 km) Porovnávať neporovnateľné - komponenty spred 20-30 rokov s terajšími a sledovať iba jediný ukazovateľ - výdrž, je skreslené, lebo priority užívateľov i výrobcov sú niekde inde. A to že my by sme chceli mať veci ľahké, lacné, perfektne funkčné a optimalizované, nezničiteľné je iba zbožné prianie - takto to nefunguje. Cyklistika je o cyklistoch, tak ako beh o bežcoch a nie teniskách. Technika (bicyklov, áut, televízorov, telefónov...) je dôležitá, ale v tejto dobe neskutočne preceňovaná (lebo to výrobcom vyhovuje a zabezpečuje odbyt), volá sa to konzum. Osobne to vôbec nevidím tak tragicky, možno preto, že 12 stupňovú kazetu mám na horáku preto, lebo viem, že nezošľahám spodný pastorok na asfalte (ako mnohí užívatelia elektrobajkov)... PS: autor článku to výstižne s jemnocitom básnika napísal, že jazdenie si vyžaduje primeranú údržbu, bez toho to nejde, jednoducho sa s tým treba zmieriť. Ja to poviem tak, ak niekomu permanentne odchádza nejaký komponent, tak je bohapusté hovädo, čo buď neudržiava príslušnú vec v predpísanom stave, alebo ju používa na to, na čo to nie je určené. "Ak si kúpiš opicu, na banány musíš mať ...." a ešte dodám slovo "primeranosť" je veľmi dôležité
To servisovanie a nebodaj umyvanie v panelaku teda nikomu nezavidim 😊
V pohode, horák ako hovoril Imroman na pumpe + docistenie doma a cesťak pekne osprchujem vo vani.
Veru cestak aj po X hodinach v dazdi sa da ocistit celkom dobre. Staci na to len voda v bidone a potom handry pred bytom
Ja som na umývanie vonku pri bloku kúpil aku Bosch wapku s 15l nádržkou. Nižší tlak k tomu netrápi komponenty. Všetky prípravky mám eko, keby náhodou niekoho vonku trápilo, že čo robím.
Na umývanie bicykla stačí obyčajný záhradný postrekovač za 10 €
Alebo vedro s vodou a kefou z Ikea. Kazdemu ako vyhovuje
By som si pozrel ako by si dnes umyl ten moj bez wapky. Btw mam ten postrekovac ale je to len na decentnu spinu.
Mobilná WAPka a kanál za blokom, eko čistiace prostriedky a nemám žiadny problém. 😉
Ta mobilna Wapka je hlavne skvela na maratony a cestovanie
Nj ta zrusena wapka na vlkoch nad billou pekne nas***, pardon nahnevala aj mna. Tam to bol ideal, minimum ludi a za 50centov sa dal fakt ze dobre bajk umyt. Ked to porovnam s takym rondlom.....
Ahoj Imroman, ten tretí nadpis si oprav, inak zábavné čítanie.
Ja síce skúsenosti s výdržou mnohých komponentov mám ale pre porovnanie by viac pomohlo keby uvedieš počet kilometrov ako si povedal pri reťazi a nie počet sezón. U každého je nájazd za sezónou veľmi rozdielny. Ale inak táto téma mi tu chýbala, lebo niekedy mám až strach čo sa deje keď mi nejaké ložisko alebo plášť drží aj päť násobok toho čo iným. Napríklad mlieko, na začiatku dám síce aj cez deci ale nikdy nedolievam (ak nie je defekt) a aj po roku stále "žblnká" a keď mením plášť ani sa mi nezdá že by ubudlo
Ako vravim, toto je subjektivne a samotny najazd nebude presne cislo, kedze tocim kolesa a rovnako aj biky. Skor pre predstavu, co kolko znesie pri skutocne aktivnom pouzivani vratane narocnych akcii.
to ze zblnka nestaci,lebo po 3-5mesiacoch tam moze byt uz len glykol alebo len jedna cast zmesy podla vyrobcu a ak potom dostanes defekt uz nemusi byt funkcna, treba pozriet a vymenit, je to praca na 5-10min na koleso a mas pokoj ked si 2 hodiny prec od domu a vies ze to zabere ked bude treba
Ale funguje krásne aj po roku aj bez dolievania alebo výmeny, ako nestratí vlastnosti keď to je doma vo fľaši tak ani v plášti... možno záleží od značky tmelu ale ja to jazdím hádam 4 roky a žiaden problém... Možno to niektorý vyrobca udáva len aby sa míňalo a kupovalo ☝️
K tomu "Panelákovému systém" zaregistroval som, že existujú rôzne obaly na bike či už na celý alebo len do výšky hornej rámovej trubky máte s tým niekto skúsenosti? Sťahujem sa do bytu a rozmýšľam presne nad tým ako mať v byte čo najmenej bordelu z bikeu.
Ja som si dal urobit bezpecnostne dvere v pivnici. Je murovana.
Tiež mám murovanú pivnicu a rozmýšľal som nad tým či by sa nedala nejako zabezpečiť. Poradíš mi koľko to stálo a o aké dvere sa jednalo a čo si tam menil? Len dvere a zámok? Dakujem
okolo 400e pred 6-7 rokmy, su to cele ocelove dvere aj so zarubnou, do nej sa to zamyka na viacerych miestach tak snad to nieco vydrzi. Robilo to Adlo.
Keď tak čítam tak som rád že jazdím len cestu a gravel.
Mám pocit že keď sa jazdili 3x9 pohony v MTB tak to vydržalo oveľa viac. Aj na ceste to tak je. 2x9 pohon vydrží viac ako 2x10. A 2x10 vydrží viac ako 2x11. A u kolies to je rovnaké. 1600 gramový set hliníkových kolies vydrží určite menej ako 1900 gramový.
Ešte dodám že jazdím na sade SHIMANO TIAGRA (2x10) práve pre to že to má ekonomickú prevádzku a rozdiel oproti 2x11 sade je minimálny. Reťaz ma stojí 15 Eur a kazeta 20 Eur. Veľký prevodník (50z) 35 Eur...
Dobrá téma (pichol si do osieho hniezda xixixi), veď počet lajkov sa blíži počtu komentárov.
Vobec netusim, preco to niekto berie tak osobne ako marketing na predaj...to este ratam aj tie komenty co su pri videu na YT. Clovek X krat povie, ze to ma kazdy ine, ze nie kazdy jazdi extremy, preteky a pod a predsa kazdy si to moze lahko zmerat a uvidi. Je to skor nazorny priklad ale uz som ako kolovratok
dobre a kvalitne komponenty su uz zial minulost. vsetko co sa dnes robi, ak fuguje, tak len podstatne kratsie ak vobec. Priklady: praskajuci pressfit - vymysel desatrocia, dalej tazsie nastavitelny 12sp. system (vid tema na mtbiker). Kvalita XT isla hodne dole (najma kotuce - ciste blato). Nekompatibilita komponentov dokonca aj jedneho vyrobcu. K vydrzi - pred 10. rokmi ti stacilo zmerat 9sp. retaz raz za sezonu, dnes pomaly kazdy tyzden aby si neodpalil najmensi pastorok na 190e kazete z jedneho kusa. Zhrnutie: dnes je cyklistka podstatne drahsi sport ako byval, prispieva k tomu kratka zivotnost komnponentov, coraz odbornejsi servis s potrebou specialnejsieho naradia, do toho neuveritelny narast cien bikov (ako aj ich hmotnosti) a komponnetov. Na druhej strane, ak vsetko funguje, biky su lepsie, napr. urcite v ovladatelnosti, radost z jazdenia je tiez urcite vyssia, ale je to vykupene tym co som spominal.