Test: Cyklistické oblečenie Tactic - nohavice na hodiny jazdenia

Podarilo sa španielskej značke z Girony vyrobiť najlepšie nohavice, aké som jazdil? Čo môže byť lepšie na drese, keď stojí o tretinu viacej, ako lacnejší model?

Sám sa priznám, že som značku Tactic nepoznal, až kým som nedostal avízo, že dostanem možnosť testovať ich oblečenie. Náhoda a príjemné prekvapenie bolo, že značka má sídlo a výrobu v španielskom cyklistickom meste Girona, kam som mal zhodou okolností namierené. Takže slovo dalo slovo a dohodli sme sa, že nemusia nič posielať na Slovensko, ale pre veci do testu si prídem osobne.

Nakoniec okrem skúšania a vyberania vecí do testu, som dostal aj prehliadku továrne a celého zázemia firmy Tactic a čo ma potešilo ešte viacej, že sme po týchto oficialitách aj spoločne s chalanom z marketingu a s produkťákom vyrazili na tréning v okolí Girony. Určite to na mňa zapôsobilo, že takto cyklistikou žijú a že im nejaký chlapec z ďaleka stál za to, že sa o mňa pekne postarali a venovali mi pol dňa svojho času. Ale tieto riadky píšem už s dostatočným časovým odstupom, takže pri testovaní vecí budem spravodlivý a primerane prísny.

Girona, Španielsko

Niečo o značke Tactic

Kto ste o meste Girona ešte nepočuli, je to legendárne cyklistické miesto, kam sa zbiehajú na trénovanie nielen profíci alebo aj ostatní cyklonadšenci. Svoje sídlo tu má viacero profi stajní z celého sveta, v preklade to znamená, že tam majú prenajaté skladové priestory, v ktorých odkladajú autá, bicykle a ďalšie vybavenie, aby to všetko bolo pekne k dispozícii jazdcom, ktorých majú v Girone ubytovaných a ktorí tam trénujú a odtiaľ vyrážajú do celého sveta za pretekmi. O Girone budem písať aj samostatný článok, takže ak uvažujete, kam za cyklovýletom, určite si zaraďte do zoznamu aj túto destináciu.

Je logické, že takto cyklistami frekventované miesto priťahuje aj služby a výrobcov produktov pre cyklistov, napríklad ako je značka Tactic. Tá vznikla v deväťdesiatych rokoch a vo svojich počiatkoch sa zameriavala hlavne na zakázkovú výrobu tímových dresov, čomu sa venuje aj doteraz. Ale posledné roky prišli na trh aj s vlastnou kolekciou dresov, nohavíc a doplnkov oblečenia, aby si u nich vedeli vybrať aj jazdci, ktorí klubový dres nepotrebujú. Ako to dopadlo a či sa im podarilo vyrobiť konkurencieschopné kúsky, som sa mohol presvedčiť na vlastnej koži.

Rozdiel v dresoch s rôznou cenou

Pri skúšaní dresov v predajni priamo v priestoroch značky Tactic mi svojím dizajnom padol do oka retro dres s názvom HARD DAY BACK TO 80´S. Tenučký biely dres so zábavnou farebnou potlačou mi sadol vo veľkosti L, svojím strihom ide skôr o voľnejšie prevedenie na pohodové jazdenie, nejedná sa o kombinézy pripomínajúci aero model.

Forcola, Taliansko

Z dvojice vybraných modelov je tento lacnejší, v rámci testu ho porovnám so zeleným top dresom s názvom Signature NOORD. Ten mi sadol vo veľkosti XL. Zelený dres je perfektne padnúci aerodynamický model, vhodný aj na pretekanie alebo lovenie KOMov, v ponuke značky je postavený na vchole, vyššia je aj cena. Pokúsim sa popísať, čo dostane cyklista za svoje peniaze navyše a ako sa to reálne pri jazde prejavuje.

Trnavské Automobilové Závody <i class='fa fa-smile-o'></i>

Čo je lepšie na top modeli

O tretinu vyššia cena by sa mala na drese nejako prejaviť, začať môžem látkou samotnou. Dresy sú letné kúsky, na rôzne panely, z ktorých sú dresy takpovediac poskladané, sú použité rôzne druhy látok. Pod ramenami je látka najviac perforovaná, o trochu menej na rukávoch a predný a zadný panel je už “klasická” lycra.

Do úvodzoviek som dal “klasická”, lebo aj tu sa výrobcovia "hrajú" a používajú rôzne špecialitky. Už tu je prvý malý rozdiel, na zelenom drese je použitá štruktrúrovanejšia 3D látka, ktorá môže lepšie vetrať a prípadne je viacej aero. Biely dres má zase látku s prívlastkom Bacteriostatic s prímesou karbónových vlákien. Pri nosení som zásadný rozdiel nepozoroval, oba dresy spĺňajú to, čo od letného dresu cyklista očakáva.

Detaily robia rozdiel

Okrem látky nájdeme tých rozdielov na dresoch viacej. Prvá vec, ktorú si na dresoch môžete všímať všeobecne je, ako majú ukončený rukáv. Tie lepšie kúsky sú rezané laserom, to znamená, že nie je potrebné rukáv na konci klasicky ukončovať lemom a šiť ho. Toto rezanie laserom je čistejšie, väčšinou je kombinované aj pridaním protišmykovej gumy do vnútornej strany, takéto vyhotovenie perfektne drží. A toto je aj rozdiel medzi dresom NOORD a bielym HARD DAY, zelený má ukončenie laserom a biely je klasicky šitý.

Ďalšie miesto, kde nájdete rozdiel na dresoch, je golier. Na zelený model bola použitá spomínaná 3D látka s minimalistickým šitím, biely retro model má klasický stojačik.

Keď som spomínal pri rukávoch to, že dres drží na svojom mieste, veľmi dôležité je, ako je vyrobený spodný lem dresu, jeho ukončenie v chrbtovej časti. Retro dres má tenkú protišmykovú gumičku, zelený dres má celý pás vyrobený zo "špeci" materiálu, ktorý je celý protišmykový, z vonkajšej strany aj reflexný. Ak som maximálne naplnil všetky vrecká, zelený dres lepšie držal na svojom mieste.

Viditeľnosť je dôležitá hlavne na cestách, pri lacných dresoch sa môže stať, že nenájdete žiadne reflexné prvky, špeciálne na letných veciach. Tu opäť vyhráva zelený dres NOORD, okrem toho spodného lemu má na zadnom vrecku aj reflexné logo značky, nápis je aj na prsiach. Biely dres má všitý na vreckách klasický pásik reflexného materiálu. Ale je to určite lepšie ako nič.

V čom vyhráva biely retro dres, je zipsom zapínateľné malé vrecko, kam sa v pohode bezpečne vojdú doklady alebo peniaze. Inak aj na zipse vedia značky šetriť, tu je použitá top značka YKK. Vedeli ste, že keď necháte zips v spodnej pozícii, tak pevne drží, ak ho namierite hore, tak sa dres dá rozopnúť aj ťahaním za látku. Odomknuté, zamknuté.

Na spodnom konci zipsu je aj malý trojuholník látky, opäť super detail, takto nederie nohavice. Majú to oba dresy.

Najlepšie nohavice

Obsedíte v sedle aj 6-8 hodín
Pri vyberaní nohavíc na predajni v Girone som mal "hotovo" veľmi rýchlo. Hodil som sa seba model Culotte PURE, čo je top prevedenie nohavíc od Tacticu a hneď som vedel, že to je ono. Sadla mi veľkosť XL, tým že som mal na test dva dresy, zladil som to tak, že k bielemu dresu mi pasovali čierne nohavice BLACK a k zelenému dresu hnedé s názvom CHOCO. Kým sa dostanem k detailom, tak na úvod prezradím, že pomer cena a výkon majú tieto nohavice výborný.

Gavia, Taliansko

Vložka

Základom nohavíc je vložka, tu sa použil model talianskej značky Elastic Interface. Ide o top výrobcu, ktorý svoje výrobky dodáva viacerým značkám cyklo nohavíc. Vložka je tak komplexná vec, že máloktorá značka nohavíc má kapacity, aby sa jej vývoju a výrobe venovala vo svojej réžii.

V tomto prípade je použitý model pre dlhý čas strávený v sedle, priamo to špecifikujú ako kategóriu maratóny a ultra cyklistika. Tactic píše, že obsedíte v sedle aj 6-8 hodín. Vložka je na prvý pohľad prepracovaná, v prednej časti má len 3 mm a v mieste, kde má filtrovať a podporiť, má až 14 mm. Použitá je aj rôzna hustota materiálov, najlepšie to vidieť na obrázku.

Strih

Ale nohavice nie sú len o vložke, to by si hocijaký výrobca objednal produkt od Elastic Interface a bol by "kráľ". Veľmi dôležité je, ako je vložka zapracovaná v nohaviciach, aký je ich strih, aká látka je použitá na výrobu, prípadne detaily, ako držia traky alebo akú majú protišmykovú gumičku. Na týchto nohaviciach som si hneď všimol, že mi sedí strih a ako sú ušité. V skratke, nohavice sedia ako druhá koža. Je na to myslené aj v citlivých miestach, ako sú triesla, vďaka tomu je vložka na správnom mieste a pánom nič vo vnútri nelieta, nemusia počas jazdy upravovať “jeho” polohu.

Obliekate nohavice správne?

V Tacticu ma pri obliekaní dokonca upozornili, že si nohavice správne neobliekam. Prvá vec je, že treba otočiť naruby protišmykové prvky v nohaviciach, nasadiť traky a ďalej si v nich čupnúť, aby sa nohavice dostali do miest, kam patria. Až potom vrátiť naruby otočené konce gatí a sme oblečení. Nevýhoda je, že to nepomôže pri nohaviciach so zlým alebo jednoduchým strihom, keďže ten presne nekopíruje ľudské telo.

Švajčiarsko

Dĺžka, látka a traky nohavíc

Dnes sú moderné skôr dlhšie nohavice a presne takéto sú aj tieto od Tacticu, dajte si pozor, ak máte kratšie nohy, aby vám nezasahovali až do miest ohýbania kolien. Mne sadla veľkosť XL. Veľmi sa mi páči aj ich jemná kompresia, toto mám rád na nohaviciach, vadí mi, ak sú príliš voľné. To obtiahnutie super funguje aj vďaka látke, nazval by som ju ako pevnú a robustnú, nie sú to nejaké polopriesvitné úplne letné nohavice. Spomeniem aj vnútorné ukončenie hneď niekoľkými gumičkami, vďaka nim sa ani nepohnú a čo je dôležité, že ani náznakom sa neprejavuje to, že by sa tieto vnútorné gumičky časom z látky odliepali. Už aj také som zažil.

Posledným pekným detailom je, keď si všimnete švy alebo to, ako sú pripevnené traky. Všetko dokonalá práca, už som videl takéto spracovanie aj u inej značky, ale cena nohavíc bola zásadne vyššia.

Pocity po tisícke kilometrov

Od dresov som dostal to, čo som od nich očakával. Biely HARD DAY je dres volnejšieho strihu, jediné mínus má, že keď mu naplníte nerovnomerne zadné vrecká, môže sa na pri jazde točiť. Inak sa nosí super, je príjemne vzdušný, ani po X praniach nevykukla na mňa jediná nitka, všetko poctivo ušité. Pri zelenom drese NOORD to platí rovnako, ten nemá chybičku ani jednu, nevadia mu ani plné vrecká. Svoju vyššiu cenu si s prehľadom u mňa obhájil.

Cancano, Taliansko
Najväčšie prekvapenie sú nohavice, na takúto kvalitu som zvyknutý pri modeloch s cenou okolo 200 €. Asi to je tým, že Tactic so svojou vlastnou kolekciou len začína a tak cenu nastavil schválne zaujímavo. Nechcem napísať, že nohavice sú lacné, je to stále veľa peňazí, ale kto jazdí viacej a už nejaké nohavice prestížnej značky nosil, vie, aká je dnes realita cien a čo stoja top modely. Ak by som mal niečo nohaviciam Tactic vytknúť, tak to je absencia reflexných prvkov a tiež to, že ak máte kratšie a hrubšie nohy, citlivo budete musieť vyberať veľkosť kvôli ich dĺžke.

Distribúciu oblečenia Tactic máme už aj priamo na Slovensku, v ponuke si vyberú aj ženy cyklistiky a k oblečeniu Tactic si môžete zladiť ponožky alebo funkčné tielka, všetko nájdete na stránke girona pro sport.