Test: Tufo Swampero -  nič ma nemôže prekvapiť

Ak aj vy patríte k zarytým gravel jazdcom, ktorí sa tešia na každé počasie a neodkladajú bicykel ani pri blate alebo mínusových teplotách, tak sa pohodlne usaďte a prečítajte si moje skúsenosti s pneumatikami Tufo Swampero.

Jedná sa o novinku na trhu, ktorú som už mal možnosť jazdiť, a tak vám môžem poskytnúť cenné informácie, ktoré som nazbieral.


Tufo dopĺňa svoj rad gravel plášťov po Speedero a Thundero (test nájdete tu) úplnou novinkou do tých najnehostinnejších podmienok. Swampero - od anglického slova Swamp, ktoré by sme mohli preložiť ako bažina, ktorá väčšinou tvorí prechod medzi pevninou a vodou. Ako už názov naznačuje, je určený do náročnejších podmienok. U nás to bude znamenať hlavne blato, sneh a ostré kamene.


Poctivo vyrobené

Podobne ako pri ostatných Tufo plášťoch, aj tieto sa hrdia nápisom “Handmade” a veru kvalitu cítiť už pri prvom dotyku. Opäť tu máme vrstvu Jubena na bočniciach. Tá je veľmi flexibilná a chráni pneumatiku pred prerazením alebo rozrezaním na kameni. Ja som si taktiež všimol, že veľmi dobre znáša aj nižšie tlaky. Drží pätku na svojom mieste aj pri naozaj veľmi nízkych hodnotách. Aj keď výrobca odporúča rozsah tlakov od 2 do 5 bar (30-70 PSI), tak ja veselo jazdím pod 1,5 bar a zatiaľ žiadny problém.


Smerový šípový vzor je zložený z celkom veľkých blokov, ktoré sú od seba relatívne vzdialené, čo prispieva k veľmi dobrému samočisteniu plášťa. Pod behúňom je ochranná kordová vrstva chrániaca plášť proti defektom. Samozrejme, toto sa v tubeless svete veľmi ťažko dokazuje, nakoľko akýkoľvek defekt zalepí mlieko a nič väčšie ma zatiaľ nepostretlo.


Tak ako pri ostatných modeloch je Swampero dostupný iba v jednej šírke (40C) a dvoch farebných kombináciách. Mne osobne sa viac páči tá čierna, ale tak to je vec názoru. Hmotnosť plášťa, vzhľadom na konštrukciu, rozmer a určenie, je veľmi pekných 420 g.


Tubeless je povinnosť

Samozrejme, každý plášť určený na gravel musí byť bezdušový, a tak sa hneď po rozbalení ide na montáž. Tu ma zaujala pätka plášťa, ktorá je pokrytá podobným materiálom ako silikón, a tak už samotný plášť bez mlieka dokáže udržať tlak. Nastrelenie aj montáž je bezproblémová a na prvý pokus s obyčajnou pumpou, čo je veľká výhoda oproti konkurencii, lebo nie každý má doma kompresor alebo tubeless pumpu.


Nasadený plášť má šírku o chlp viac, ako udávaných 40 mm a je skoro totožný, čo sa veľkosti týka, s priamym konkurentom Panaracer Gravelking EXT vo veľkosti 38C. Zabehnuté kolesá strácajú tlak veľmi pomaly, preto ich netreba kontrolovať tak často.


Praktické skúsenosti potvrdili prvotné pocity

Swampero je plášť určený do tých najhorších podmienok. Ja som jazdil prevažne po snehu a v mínusových teplotách, kde ani pri -10 °C guma nestvrdla a krásne držala aj na ľade. Na čerstvo napadanom snehu drží ako pribitý a uvedomil som si to, keď som zosadol z bicykla kvôli foteniu a hneď som skončil na zadku. Škoda, že Shimano nedáva nejakú mäkkú podrážku na tretry.


Využitie nájde aj v blatových podmienkach, kde vyniknú jeho veľmi dobré samočistiace schopnosti. Pokiaľ jazdíte bez blatníkov, tak samozrejme všetko blato máte na chrbte. Ak som pri Thundero plášti kritizovalo horšie vlastnosti pri brzdení hlavne na mokrom asfalte, tak tu Swampero naplno žiari a brzdí ako o život.


Výhodou je taktiež ochrana proti defektu a rozrezaniu plášťov, preto ak máte obľúbený trail alebo cestu s ostrými kameňmi, tak môžete v kľude šliapnuť do pedálov. Niekedy až neverím, čo všetko znesie taká na dotyk mäkká guma.


Ja som taký dobrodružnejší typ a nejazdím nejaké intervaly alebo tréningy a skôr sa len tak motám a objavujem. Často skončím na mieste, kde by som inak nešiel na gravel bicykli, keby som to vedel dopredu. Ale, keď už som tam, vždy ocením dobrý plášť a práve Swampero mi dáva taký pocit istoty, nech už je predo mnou akýkoľvek povrch.

Jazda po spevnených cestách a asfalte je príjemným prekvapením. Čakal som omnoho väčší odpor od plášťov, ale žiadna tragédia sa nekonala. Keď to porovnám s čisto rýchlymi plášťami ako Speedero, tak tam rozdiel je, ale nie tak markantný, aby som mal potrebu meniť plášte kvôli jednému tripu po asfalte. Zvýšený zvukový prejav dáva na známosť väčšie štuple na behúni, avšak nie je to nič tragické.


Budúcnosť je jasná

Nie som nejaký veštec, ale myslím, že Tufo robí skvelú prácu so svojou gravel líniou a má našliapnuté byť jednotka na našom trhu. Ak ste doposiaľ váhali, aké plášte zadovážiť na svoj gravel, tak určite môžem Tufo odporučiť.
Nastrelenie aj montáž je bezproblémová...
Či už sa rozhodnete pre Thundero alebo agresívnejšie Swampero, neoľutujete. Zo zákulisia viem, že Tufo chystá aj nové rozmery, preto sa môžete tešiť aj na veľkosť 33 a 36 mm. A aby toho nebolo málo, tak momentálne už deriem Speedero a test na seba nenechá dlho čakať.

Cena sa pohybuje okolo 40 € a viac informácií, ako aj kompletnú cenovú ponuku, nájdete na stránke dovozcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Tufo Speedero - gravel rýchlik z Čiech

Test: Tufo Speedero - gravel rýchlik z Čiech

Dalo by sa povedať, že touto pneumatikou som uzavrel testovanie celej gravel ponuky od našich susedov. Aký je plášť Speedero a načo sa najviac hodí? Zvládne aj nejaký ťažší terén alebo je určený len na rýchlý spevnený povrch?
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
keyboard_arrow_up