Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Otázka výberu gravel pneumatík je v mojom prípade jasná a je to snáď vidieť v chválospevoch, ktoré odo mňa zožali GravelKing-y. Je preto na mieste sa báť mi poslať na test nejakú inú značku, nakoľko som evidentne zaujatý. A predsa to spravili.

O značke Tufo som párkrát počul, ale že by som nejako zvlášť venoval pozornosť plášťom, ktoré ponúkajú, sa nedá povedať. Hneď na prvý pohľad ma zaujali dve veci. Nápis „Handmade” a „Thundero” (z anglického thunder - hrom). Poďme však poporiadku. Ide o českú značku založenú v roku 1991, ktorá však nezačínala od nuly, ale nadviazala na dlhoročné skúsenosti zakladateľa Miloslava Klabala. Tufo je špecialista na galusky, kde patrí medzi top hráčov na trhu. Avšak v posledných rokoch potešil rozšírením ponuky aj priaznivcov MTB a gravel. Všetky svoje plášte vyvíjajú a vyrábaju ručne v Otrokoviciach pri Zlíne.



Trochu "omáčky" na začiatok


Tufo označuje práve túto pneumatiku ako univerzál, ktorý zvládne rôzny terén. Menej rozmýšľania a plánovania trasy predsa znamená viac jazdenia, nie? Celkom sa mi páči ich prístup k veci. Pri pohľade na dezén je jasné, že neostali len pri slovách a pred výrobou sa nad tým niekto aj zamyslel. Husto posiaty stred behúňa malými kockami dáva pneumatike excelentnú schopnosť odvaľovať sa na pevnom povrchu.



Tri rady bočných štupľov ponúkajú istý a predikovateľný záber hlavne v zákrutách a na nespevnenom povrchu. Bočnice sú naviac pokryté vrstvou s názvom Jubena, ktorá je veľmi flexibilná a chráni pneumatiku pred ostrými kameňmi. Celý plášť je vystlaný vrstvou proti defektu a samozrejme pripravený jazdiť bezduše. Bodku za všetkým dávajú zlaté české ručičky, ktoré museli tieto plášte vyrobiť ručne vrstvu po vrstve.



Tufo ponúka Thundero iba v jednom rozmere 40C a tak odpadá dlhá úvaha, ktorá šírka bude tá vhodná. Na výber sú však dve farby a tak môžete zvoliť konzervatívnejší čierny prístup alebo naopak veľmi moderný pohľad s hnedou bočnicou. Ja by som si vybral čiernu avšak nikto sa ma nepýtal a dostal som na test druhý variant. Po pár jazdách som si však zvykol a už sa mi aj celkom páčia.



Hmotnosť je tiež veľmi solídnych 440 g, čo je len o 10 g viac ako GravelKing SK, ktoré ponúkajú veľmi podobné údaje ako vyššie spomínané. V čom však Thundero drví svoju konkurenciu je až neuveriteľné číslo TPI (threads per Inch). Čím vyššie číslo, tým je v pneumatike viac vlákien na štvorcový palec. Čím viac vlákien, tým je plášť ľahší, odolnejší a jazda je pohodlnejšia. Kým GK ponúka hodnotu 126 TPI, tak Thundero sa pýši číslom 210 TPI. To, či to má aj nejaký vplyv na jazdu, uvidíme až v teréne.



Bezproblémová montáž


Gravel jazdenie je o nespevnených cestách a tak otázka, či jazdiť bezduše, je skôr urážka. Montáž Thundera bola veľmi jednoduchá a rýchla a plášte si sadli do pätiek bez najmenšieho problému. Reálna šírka plášťa je skoro 42 mm a našťastie mi vošli do rámu.



Všimol som si, že tlak strácajú veľmi pomaličky a oproti iným značkám nemusím dofukovať kolesá tak často. Vpredu vozím 1.8 a vzadu 2 bar. Výrobca udáva maximálny tlak až 5 barov, avšak reálne nevidím dôvod voziť takto vysoký tlak.



Teória v praxi


Konečne sme sa prelúskali cez formality a môžme sa vrhnúť na jazdu. Thundero som bez ostychu zobral hneď na nekompromisný výlet do Štiavnice, kde som si naplánoval pozrieť Mikovíniho zelenú jazdu (MZJ). Kto pozná tento trail, tak určite vie, aký rôznorodý terén ponúka, miestami boli tie kamene ostré ako nože. Celý trip mal skoro 60 km.



Prvá vec bijúca do očí je neskutočná mäkkosť zmesi, ktorá sa doslova lepí na veci. Je to ako keby ste mali Five Ten (jednotka na trhu s flat topánkami pre MTB s veľmi priľnavou podrážkou) na kolesách. Je jedno, či je povrch mokrý alebo suchý. Je jedno, či idete po kameňoch alebo koreňoch. Thundero je ako obojstranná lepiaca páska. Pri šliapaní do kopca sa mi občas stávalo, hlavne pri lacnejších gumách, že mi koleso prešmyklo pri zábere. Určite poznáte, aké to je nepríjemné. Tu je však prenos sily na povrch stopercentný.



Dolu kopcom je veľmi dôležité, aby gumy neodskakovali od kameňov a koreňov a nakoľko na gravel biku nie je žiadne pruženie, ktoré by vám v tomto pomohlo, ste odkázaní iba na gumy. Thundero sa vďaka svojmu vysokému TPI, ale aj veľmi mäkkej zmesi, drží podkladu ako kliešť. Samozrejme treba trošku experimentovať s tlakom a nevoziť to nabombované na päť barov.



Pri niektorých pasážach na MZJ som mal pocit, že jazdím skôr po ostrých žiletkách a nie kameňoch. Tufo sa držali statočne a nenechali ma nikde na "holičkách", nakoľko až v cieli som zistil, že som si nezbalil náhradnú dušu. Po odjazdení viac ako 500 km gumy nevykazujú žiadne známky opotrebenia a dovolím si tvrdiť, že tieto pár sezón vydržia.



Gravel pneumatiky na rozdiel od tých určených len do terénu musia mať obstojné vlastnosti aj na spevnenom teréne ako je asfalt. Tu sa osvedčil behúň Thundera naplno a stredový pás s hustými malými štupľami kladie minimálny odpor.



Aby som však len nechválil, tak som si všimol aj jeden malý neduh, ktorý práve na takýchto pneumatikách často pozorujem. Núdzové brzdenie na asfalte nie je veľmi kontrolovateľné a zadná pneumatika sa okamžite odtrhne do šmyku. Samozrejme je to trochu aj o zvyku a treba viac zaťažiť zadné koleso pri brzdení. Na druhej strane v teréne to je úplne v poriadku a gumy sa do neho zahryznú a už aj stojím na mieste. Podobné správanie som pozoroval aj pri GravelKing plášťoch.



Neveril som, že sa to niekedy stane


Nemal som v pláne experimentovať s obutím svojho gravel biku, avšak Thundero ma presvedčili. Excelentný grip, skvelá ochrana proti defektu a taktiež priaznivá cena na úrovni cca 39 € z neho robia rovnocenného súpera pre GravelKing-y. Na to, aby zosadili kráľa z trónu už len stačí, aby som s nimi nedostal defekt po 5 000 km. Moje testovanie týmto článkom nekončí a určite budeme o Thundero pneumatikách ešte počuť.

Viac informácií získate na stránke dovozcu. V našom shope si môžete nájsť aj tmely od tejto značky na lepenie či bezdušové plášte.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up26thumb_down comments 27 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Často sa stretávam s názorom, že gravel je na asfalte veľmi pomalý, keďže má širšie gumy s agresívnejším vzorom. No dá sa to veľmi rýchlo vyriešiť nahodením nejakých "slikov". Prvý výjazd mimo asfalt vás však donúti zamyslieť sa.
Test: Tufo Speedero - gravel rýchlik z Čiech

Test: Tufo Speedero - gravel rýchlik z Čiech

Dalo by sa povedať, že touto pneumatikou som uzavrel testovanie celej gravel ponuky od našich susedov. Aký je plášť Speedero a načo sa najviac hodí? Zvládne aj nejaký ťažší terén alebo je určený len na rýchlý spevnený povrch?
Test: Panaracer GravelKing EXT - všetko sa dá spraviť ešte lepšie

Test: Panaracer GravelKing EXT - všetko sa dá spraviť ešte lepšie

Máte chuť posunúť váš gravel bike ešte viac smerom k "offroad" použitiu? Tak práve tento plášť môže zohrať kľúčovú úlohu a v článku si povieme prečo.
keyboard_arrow_up