Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

Test: Tufo Thundero – gravel plášť, ktorý príjemne prekvapil

2024 komentárov

Henry33 15.10.2020 24 fotografií   Sezona 2020 Gravel Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Komponenty Plaste

Otázka výberu gravel pneumatík je v mojom prípade jasná a je to snáď vidieť v chválospevoch, ktoré odo mňa zožali GravelKing-y. Je preto na mieste sa báť mi poslať na test nejakú inú značku, nakoľko som evidentne zaujatý. A predsa to spravili.

 

O značke Tufo som párkrát počul, ale že by som nejako zvlášť venoval pozornosť plášťom, ktoré ponúkajú, sa nedá povedať. Hneď na prvý pohľad ma zaujali dve veci. Nápis „Handmade” a „Thundero” (z anglického thunder - hrom). Poďme však poporiadku. Ide o českú značku založenú v roku 1991, ktorá však nezačínala od nuly, ale nadviazala na dlhoročné skúsenosti zakladateľa Miloslava Klabala. Tufo je špecialista na galusky, kde patrí medzi top hráčov na trhu. Avšak v posledných rokoch potešil rozšírením ponuky aj priaznivcov MTB a gravel. Všetky svoje plášte vyvíjajú a vyrábaju ručne v Otrokoviciach pri Zlíne.



Trochu "omáčky" na začiatok


Tufo označuje práve túto pneumatiku ako univerzál, ktorý zvládne rôzny terén. Menej rozmýšľania a plánovania trasy predsa znamená viac jazdenia, nie? Celkom sa mi páči ich prístup k veci. Pri pohľade na dezén je jasné, že neostali len pri slovách a pred výrobou sa nad tým niekto aj zamyslel. Husto posiaty stred behúňa malými kockami dáva pneumatike excelentnú schopnosť odvaľovať sa na pevnom povrchu.



Tri rady bočných štupľov ponúkajú istý a predikovateľný záber hlavne v zákrutách a na nespevnenom povrchu. Bočnice sú naviac pokryté vrstvou s názvom Jubena, ktorá je veľmi flexibilná a chráni pneumatiku pred ostrými kameňmi. Celý plášť je vystlaný vrstvou proti defektu a samozrejme pripravený jazdiť bezduše. Bodku za všetkým dávajú zlaté české ručičky, ktoré museli tieto plášte vyrobiť ručne vrstvu po vrstve.



Tufo ponúka Thundero iba v jednom rozmere 40C a tak odpadá dlhá úvaha, ktorá šírka bude tá vhodná. Na výber sú však dve farby a tak môžete zvoliť konzervatívnejší čierny prístup alebo naopak veľmi moderný pohľad s hnedou bočnicou. Ja by som si vybral čiernu avšak nikto sa ma nepýtal a dostal som na test druhý variant. Po pár jazdách som si však zvykol a už sa mi aj celkom páčia.



Hmotnosť je tiež veľmi solídnych 440 g, čo je len o 10 g viac ako GravelKing SK, ktoré ponúkajú veľmi podobné údaje ako vyššie spomínané. V čom však Thundero drví svoju konkurenciu je až neuveriteľné číslo TPI (threads per Inch). Čím vyššie číslo, tým je v pneumatike viac vlákien na štvorcový palec. Čím viac vlákien, tým je plášť ľahší, odolnejší a jazda je pohodlnejšia. Kým GK ponúka hodnotu 126 TPI, tak Thundero sa pýši číslom 210 TPI. To, či to má aj nejaký vplyv na jazdu, uvidíme až v teréne.



Bezproblémová montáž


Gravel jazdenie je o nespevnených cestách a tak otázka, či jazdiť bezduše, je skôr urážka. Montáž Thundera bola veľmi jednoduchá a rýchla a plášte si sadli do pätiek bez najmenšieho problému. Reálna šírka plášťa je skoro 42 mm a našťastie mi vošli do rámu.



Všimol som si, že tlak strácajú veľmi pomaličky a oproti iným značkám nemusím dofukovať kolesá tak často. Vpredu vozím 1.8 a vzadu 2 bar. Výrobca udáva maximálny tlak až 5 barov, avšak reálne nevidím dôvod voziť takto vysoký tlak.



Teória v praxi


Konečne sme sa prelúskali cez formality a môžme sa vrhnúť na jazdu. Thundero som bez ostychu zobral hneď na nekompromisný výlet do Štiavnice, kde som si naplánoval pozrieť Mikovíniho zelenú jazdu (MZJ). Kto pozná tento trail, tak určite vie, aký rôznorodý terén ponúka, miestami boli tie kamene ostré ako nože. Celý trip mal skoro 60 km.



Prvá vec bijúca do očí je neskutočná mäkkosť zmesi, ktorá sa doslova lepí na veci. Je to ako keby ste mali Five Ten (jednotka na trhu s flat topánkami pre MTB s veľmi priľnavou podrážkou) na kolesách. Je jedno, či je povrch mokrý alebo suchý. Je jedno, či idete po kameňoch alebo koreňoch. Thundero je ako obojstranná lepiaca páska. Pri šliapaní do kopca sa mi občas stávalo, hlavne pri lacnejších gumách, že mi koleso prešmyklo pri zábere. Určite poznáte, aké to je nepríjemné. Tu je však prenos sily na povrch stopercentný.



Dolu kopcom je veľmi dôležité, aby gumy neodskakovali od kameňov a koreňov a nakoľko na gravel biku nie je žiadne pruženie, ktoré by vám v tomto pomohlo, ste odkázaní iba na gumy. Thundero sa vďaka svojmu vysokému TPI, ale aj veľmi mäkkej zmesi, drží podkladu ako kliešť. Samozrejme treba trošku experimentovať s tlakom a nevoziť to nabombované na päť barov.



Pri niektorých pasážach na MZJ som mal pocit, že jazdím skôr po ostrých žiletkách a nie kameňoch. Tufo sa držali statočne a nenechali ma nikde na "holičkách", nakoľko až v cieli som zistil, že som si nezbalil náhradnú dušu. Po odjazdení viac ako 500 km gumy nevykazujú žiadne známky opotrebenia a dovolím si tvrdiť, že tieto pár sezón vydržia.



Gravel pneumatiky na rozdiel od tých určených len do terénu musia mať obstojné vlastnosti aj na spevnenom teréne ako je asfalt. Tu sa osvedčil behúň Thundera naplno a stredový pás s hustými malými štupľami kladie minimálny odpor.



Aby som však len nechválil, tak som si všimol aj jeden malý neduh, ktorý práve na takýchto pneumatikách často pozorujem. Núdzové brzdenie na asfalte nie je veľmi kontrolovateľné a zadná pneumatika sa okamžite odtrhne do šmyku. Samozrejme je to trochu aj o zvyku a treba viac zaťažiť zadné koleso pri brzdení. Na druhej strane v teréne to je úplne v poriadku a gumy sa do neho zahryznú a už aj stojím na mieste. Podobné správanie som pozoroval aj pri GravelKing plášťoch.



Neveril som, že sa to niekedy stane


Nemal som v pláne experimentovať s obutím svojho gravel biku, avšak Thundero ma presvedčili. Excelentný grip, skvelá ochrana proti defektu a taktiež priaznivá cena na úrovni cca 39 € z neho robia rovnocenného súpera pre GravelKing-y. Na to, aby zosadili kráľa z trónu už len stačí, aby som s nimi nedostal defekt po 5 000 km. Moje testovanie týmto článkom nekončí a určite budeme o Thundero pneumatikách ešte počuť.

Viac informácií získate na stránke dovozcu. V našom shope si môžete nájsť aj tmely od tejto značky na lepenie či bezdušové plášte.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

IngVisitor 15.10.2020 (11:03)

13


Clovece, to mazes retaz bravcovou mastou? Tusim tam medzi clankami retaze a v okoli kladky prehadzovacky vidim skvarky.

 
Henry33 IngVisitor 15.10.2020 (13:30)

0


To je vosk na retaz

 
Per IngVisitor 15.10.2020 (13:35)

0


 
jardu56 15.10.2020 (16:37)

1


Musim potvrdit, ze su to TOP plaste. Mna osobne prekvapil grip na mokrom a tvrdom podklade v terene. Na ceste su rychle a pohodlne. Jednoznacne odporucam

 
Semanuel 15.10.2020 (21:45)

1


Od leta jazdím Tufo Thundero a môžem potvrdiť Henry33ho slová. Bezproblémová montáž, už som ich aj sekol, mlieko ale spravilo robotu a jazdia ďalej. Trakcia obstojná, valivý odpor tiež. Uvidíme, ako budú držať na jesennom mokrom lístí, ale zatiaľ veľká spokojnosť. A ešte ma na nich baví super zvuk, ktorý vydávajú na asfalte...

 
misko_hrasko 15.10.2020 (10:36)

0


dako setris ten bicykel ked nedostanes defekt na gravelkingoch 5000km

 
marcels misko_hrasko 15.10.2020 (13:50)

-1


Ja som na GK SK nedostal defekt na 1600km, aspoň teda taký, o ktorom by som vedel. Až kým sa mi nerozlepili jednotlivé vstvy plášťa, mlieko zaliezlo medzi ne a vybulil sa .

Teraz mám iba 250km WTB Raddler tiež super plášť. Vlastne neviem, prečo ešte predávajú Riddler, lebo na asfalte mi prídu rovnaké a Raddler je v teréne lepší.

 
Martis misko_hrasko 15.10.2020 (22:42)

0


Smart Sam,cez 3000km bez defektu a to nemám problém vyletieť z asfaltu na koľajové kamene cez 30km/h. A to mám ešte dušu,tak tam je vidieť každý mini defekt 😂

 
McLoo Martis 18.10.2020 (13:39)

0


Tiez mam smart sam (700x40), cca 2500km a asi 8 defektov. Ide ma porazit, jednu dusu som uz vyhodil a 2 mam dolepene zaplatami 😀
Ale uz mam doma tieto Tufo dam ich tubeless.

 
motopalic 15.10.2020 (11:45)

0


Ja som obul na gravel maxxis rambler 40c na bez dušu, neviem ci som mal len smolu ale predny plast som rozsekol po 20km jazdy v lese tak ze mlieko nemalo sancu zalepit, zase zadny drzi v poho.... kazdopadne pomer cena vykon nič moc, toto tofu čudo je celkom dobra cena...hmm

 
tomasspura motopalic 15.10.2020 (13:16)

0


mal si cierne, alebo skinwall? Lebo ja som hodil presne tento rambler na bezduse a fucal ako besny (z 3,4 baru na 0,3 cez noc) aj po X jazdach a dolievani mlieka a toceni. Bocnica bola pod vodou ako reseto (same bublinky). Presiel som na nich cca 120 km a vzdal to a kupil vittorie, unik prestal

 
Henry33 tomasspura 15.10.2020 (13:31)

1


To sa ti na Gravelking a Tufo nestane

 
PAPORTNAK1201 Henry33 15.10.2020 (19:40)

0


ahoj.O tom ,ze su to vynikajuce plaste niet pochyb,co ale TOPSTONE?! Napis v skratke ,hlavne ma zaujima pohodlie a pruzenie KingPin.Vdaka.

 
Henry33 PAPORTNAK1201 16.10.2020 (06:27)

0


King pin zatiaľ úplne bez problémov funguje. Pohlcuje skôr také väčšie vibrácie ktoré prejdú cez plášte. Zatiaľ ani ziadny problém z ložiskami a to pri umývaní vobec nato nedbam. Pri sliapani nemas vsak žiadny pocit pruzenia a prenos sily je ako na pevnej stavbe

 
motopalic tomasspura 15.10.2020 (20:13)

0


Čierne bez skinwallu. Ale zadna co mi ostala sfukava. Mlieko je stale ale max 3 dni vydrzi potom uz len po rafikoch by som musel jazdit. No na maxxis sklamanie pre mna ,skoro 50€ guma a prd. S horaku som zvyknuty na high standard so strany maxxisu ale toto je ako hovorime u nas "spodek" alebo "plieseň" 🤦

 
MisoGrno2 motopalic 15.10.2020 (20:44)

0


ja mam na graveli maxxis rambler 45c (zmestia sa do cannondale topstone) a su super aj na asfalte. na nich som gravelom neplanovane toto leto isiel taku trasu (horne fafaky), ze keby som vedel co ma tam caka, tak tam radsej nejdem ani na mtb. 45mm to dali vo vode s bahnom po LKT (lakatos uz som sa videl ako ho budem niest a nohy po kolena vo vode. dalo sa, presiel som suchou nohou asi 600m. 35mm plast a mozno ani 40mm by tam podla mna nestacil.

 
tomasspura 15.10.2020 (13:38)

0


no mozem potvrdit, ze ani na Vittorii , s maxxis plastami som skoncil, tak ako na mtb, tak aj na graveli. Agarro a Terreno to istia, uz len nech neprsi, nech to terreno vyskusam aj na ceste , na stojane vzduch drzi.

 
Per tomasspura 15.10.2020 (17:34)

0


vittoria mezcal,prvy vyjazd a 50 eurovy plast rozthlo tak,ze sa az nedal opravit

 
tomasspura Per 16.10.2020 (15:32)

0


no vidis a ja na fulle na agarro zatial 3500 km, aj kamene, aj korene, plus moja hmotnost a absolutne bez problemov. (Terreno na graveli musim este vyskusat, ked sa pocasie umudri).
To ze plast roztrhnes je jedna vec ale to ze ti tubeless ready plast neudrzi vzduch cez noc a pocas 1h jazdy sfukne 1 bar je uz trochu moc.

 
mlaco 15.10.2020 (22:24)

0


Dik za clanok Henry!
- oproti GK SK, su na asfalte rychlejsie ci pomalsie, ci podobne?

 
Henry33 mlaco 16.10.2020 (06:23)

0


Pocitovo sa mi zdá že sú rýchlejšie ale nemam to ziadno podlozene faktami

 
romanca 16.10.2020 (09:54)

0


zaujimave, clanok prisiel neskoro, akurat som kupil toto Schwalbe G-One Speed TL-Easy Evolution Folding Gravel Tyre ako nastupcu po gravelkingoch ... bola dobra cena ... skoda, isiel by som do tychto Tufo ale porovnam casom

 
Henry33 romanca 16.10.2020 (16:58)

0


A preco si nesiel znova do Gravelking ?

 
romanca Henry33 18.10.2020 (21:05)

0


to je dobrá otázka. ja mám aktuálne za sebou sezónu 2019 na Gravelking SK 32 mm a túto sezónu na Gravelking 35 mm. ja som s nimi spokojný, tieto schwalbe som zobral fakt len kvoli akcii, že boli cca za 30 eur kus, gravelkingy som nevidel za menej ako 38 eur v poslednom čase a tiež kvôli pokusu vyskúšať niečo nové. ja som stále len začiatoník a učím sa.

 
Pridaj komentár