Výber MTB plášťov – skúsenosti a tipy

Výber MTB plášťov – skúsenosti a tipy

Ťažko budete hľadať komponent s väčším vplyvom na jazdné vlastnosti ako plášte, no ich výber je niekedy menšia alchýmia. Teda na prvý pohľad, pričom sa nakoniec nejedná o veľkú vedu. Viac už vo videjku a článku...

Neviem, či môže byť téma, v ktorej je viac odlišných názorov, prípadne rozličných možností, ako práve výber plášťov. Aj keď sa už zhodneme na nejakom jazdeckom štýle (a že ich je kopec), je tu množstvo značiek, každá má rôzne variácie, šírky, zmesi.

„Videl som zjazd na blate, aké si mal plášte? Videl som jazdu po snehu, aké si mal plášte. A co jazdíš keď je sucho. Hento? Mal som ich a skoro som sa na nich zabil.“

Samozrejme, každý má iné preferencie a jazdecké schopnosti, z čoho potom plynie doslova nekonečná debata a veľmi podobné konverzácie, ako som načrtol vyššie. Ale keďže mi na problematiku plášťov prišlo cez súkromné správy, komentáre a rôzne sociálne siete množstvo dotazov, skúsim v tom mori nejako plávať. Navyše sezóna sa nám postupne rozbieha, viacerí možno poškulujete po novom obutí a hlavne ešte stále je u nás na sklade dobrá zásoba. Veru korona priniesla ďalší faktor v rozhodovaní...čas. Samozrejme, berte ma trochu s nadhľadom a nemusíte hneď plniť košík.

Hneď na úvod poviem, že samotný výber plášťov je vždy o určitom kompromise medzi viacerými premennými. Ak by som chcel len absolútny grip a odolnosť, hodím tam nejaký Maxxis Minion DHF, či Magic Mary a neriešim. Lenže potom tu máme presuny a samozrejme hore sa treba nejako dostať. A čo keď nechcem ísť len raz ale viackrát? Teraz vynechám lanovky, bikeparky a ebiky. Takže buď obetujem niečo z gripu a odolnosti, ak ma baví aj samotný presun a ľahký terén, alebo naopak je cieľom len samotný zjazd a ostatné ma nezaujíma. No a takto balansujete a hľadáte pre vás vhodný kompromis, kde potom zohráva úlohu ešte odolnosť a cena.

Ako už som trochu naznačil vyššie, čo sa vlastne skrýva pod pojmom MTB. Na každý štýl už dnes výrobca ponúka v podstate špecifický plášť. Vychádzam z vlastných skúseností ale myslím, že môj „záber“ v rámci MTB je pomerne široký. Mám rád chrtenie, rovnako technický trail, dlhé výjazdy, krátke, šotolinky, blato, sneh.



A myslím, že práve tá komplexnosť pre mňa osobne najlepšie vystihuje tie magické 3 písmená. Rozhodne tu nejdem radiť skúseným enduro borcom alebo zjazdárom, čo doslova z kopca lietajú, rovnako ani ortodoxným chrtom, čo si pre 100 g nechajú "vŕtať do kolena". Navyše tie spomínané otázky ohľadom výberu majú podobný charakter. Keď sa spýtam, kde človek jazdí, tak z toho vypadne najčastejšie mix – asfalt, zvážnice, lesné chodníčky, nejaký pekný trail pre chuť.

Niežeby som sa vyžíval v dlhých úvodoch, ale podľa mňa je dôležité pochopiť kontext, najmä ak sa jedná o prezentovanie subjektívnych názorov. Sloh na úvod by bol, teraz už k veci, videjkom ale aj doplnením nižšie.



Šírka je dôležitá


Poďme trochu postupne a veľkým trendom v súčasnosti je šírka. Dávno preč sú doby, kedy sa na XC používali 1,9 palcové užovky. Dnes najlepší jazdia aj na 2,4 palcových balónoch, čo je samozrejme dané zmenou v ponímaní tejto disciplíny. Technickejšie trate, skoky či rockgardeny, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani na endure. Príklad zo „sveťáku“ je samozrejme trochu mimo realitu, ale práve odtiaľ prichádzajú impulzy a určovanie trendov. Výsledkom sú potom mašiny, ktoré sú v podstate už na hranici medzi kategóriou XC a trail, ale tým pádom sa nestratia nikde a poslúžia komplexne – ako pre naháňanie, tak aj pre radosť. Ale tiež nie sú pre každého.

Ak brázdite skôr cesty, postačí vám 2-palcová guma, ak chcete univerzál, je ideál okolo 2,25 palca a keď vás láka najmä technika, dajte tam aspoň 2,35. Ale pozor, už treba ráfiky s vnútornou šírkou aspoň 27 mm.
Lepšie ako s každou zmenou počasia prehadzovať gumy, je pre bežného jazdca mať jeden kvalitný a univerzálny set, na ktorom sa naučí dobre jazdiť, kde bude poznať limity a bude im následne vedieť prispôsobiť jazdu.
Najmä na hardtaili je väčší objem a možnosť nižšieho tlaku skutočný rozdiel v komforte a výborná pomoc aj v ľahšom teréne. Rozmer 2,4 palca sa potom už zďaleka nestratí ani v kategórii trail a all-mountain, či dokonca enduro, pričom sa mení zase vzor za agresívnejší, zmesi za mäkšie a pribúdajú spevnenia a ochrana. Okolo 2,5 – 2,6 palca a sme definitívne v spomínanom endure. Priznám sa, pluská som nikdy nejazdil, tak nejdem mudrovať.

Ale užovky stále nájdu svoje využitie – lepivé blato. Takže ak vás lákajú výjazdy okolo miestnych polí po daždi, doporučujem pokojne také 1,8. Pretože dobre „obalená“ 2,4 je vážne des.

Vzor – nekonečne veľa možností


Keď už sme sa ako tak pozreli na šírku, doslova nekonečne veľa možností ponúka vzor. Ale v podstate existuje viacero jednoduchých pravidiel, ktoré vám vedia napovedať už z diaľky, čo môžete očakávať. V prvom rade hustota – čím je vzor nižší a hustejší, tým je viac určený pre suché podmienky, kde výborne odvaľuje a poskytne aj potrebný grip. Naopak vysoký a redší vzor sa lepšie zakúsne aj do mäkšieho terénu a tak rýchlo sa neupchá.



Základné pravidlo, pričom jeho uplatnením si viete pekne skombinovať potrebné vlastnosti, napríklad pre predné a zadné koleso. Jednoducho, nech to vpredu drží a vzadu sviští, čo je výborná a osvedčená univerzálna kombinácia. Ak vás láka strmý a technický terén a horšie podmienky, radšej dajte niečo vyššie aj dozadu a pri brzdení pocíte poriadny rozdiel. Pretože môžete mať aj 200 mm kotúče a 4-piesty, no keď sa nemá ako brzdná sila preniesť na terén, máte ich tam zbytočne.

Samozrejme, niekedy sa tieto vlastnosti kombinujú, napríklad vyšší vzor na bokoch pre istotu v zákrutách a nízky stred, nech to dobre sviští. Alebo máte agresívny vzor, ktorý je v strede behúňa hustejší a teda lepšie odvaľuje pri presunoch po asfalte a pod. Možných kombinácií a uhlov je potom asi milión, no základ ostáva.

Že potom niekto vozí aj nízky vzor napríklad v blate a technickom teréne, súvisí opäť s technikou jazdy. Skúsenejší jazdec robí menej chýb a vie dostať z plášťa maximum. Špecialitou je opäť XC alebo svetový pohár. Treba si ale uvedomiť, že borci majú „skills“ a hlavne jazdia na okruhu, ktorý si dookola najazdievajú.

Tá správna ochrana


Keďže sa bavíme o gumách, tento podnadpis je zrejme dosť dvojzmyselný. Ale práve rôzne verzie a stupne ochrany boli veľký skok v konštrukcii plášťov. V kombinácii s tmelom človek zabudne, čo je vlastne defekt a ako sa má opraviť. Že bezdušáky nie sú pre každého, som už spomínal vo videu, no ak vás lákajú, určite si pozerajte plášte, ktoré majú aspoň určitú formu spevnenia bočníc. Nejde len o ochranu pred poškodením, rovnako má plášť lepšie vlastnosti pri nižšom tlaku – jednoducho sa menej žuje. To isté platí, ak ste ťažší jazdec.

Na druhej strane, ak hľadáte plášť napríklad pre vašu polovičku, ktorá jazdí po ceste a „šotolinkách“, určite sa zaobíde aj bez toho. Pamätajte, že bezdušové systémy si vyžadujú určitú starostlivosť a duše stále nájdu svoje veľké využitie v rekreačnej cyklistike.

Komplexný pohľad


Čo je veľmi dôležité, na plášť sa treba pozerať komplexne. Už neplatí len, že drapák je do terénu, ostatné na šotolinu. Svoje hrá už aj spomínaný objem a s ním súvisiaci vhodný tlak. Práve jeho význam najlepšie pochopíte vo videu nižšie, kde som sa snažil preniesť teóriu do reality.



Ďalšiu úlohu potom zohráva aj samotná zmes plášťa a najmä, ak sa bavíme napr. o jazdení na vlhkých koreňoch, či kameňoch. Drapák z nepoddajnej tvrdej zmesi bude potom horší ako nejaký „semislick“, ktorý ale bude mať vysoké TPI a kvalitnú priľnavú zmes.

A v neposlednom rade je dôležité, sa na plášťoch naučiť jazdiť. Lepšie ako s každou zmenou počasia prehadzovať gumy, je pre bežného jazdca mať jeden kvalitný a univerzálny set, na ktorom sa naučí dobre jazdiť, kde bude poznať limity a bude im následne vedieť prispôsobiť jazdu. Ešte si aj ušetrí kopec času a starostí.

Je mi jasné, že môj pohľad zďaleka nebude sedieť každému a to je samozrejme OK. 100 ľudí, 100 chutí. Chcel som poukázať, že moderné trendy sú jedna vec, ale vždy treba brať do kontextu vlastné použitie a potreby. Tak nech máte dobrú ruku pri najbližšom výbere a užívajte jar.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up91thumb_down comments 37 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.
Časté chyby pri brzdení alebo menej pádov a viac kontroly play_arrow

Časté chyby pri brzdení alebo menej pádov a viac kontroly

Či už jazdíte rekreačne, alebo máte chúťky trochu sa posunúť pri jazde v teréne, jedno ostáva rovnaké – vedieť efektívne brzdiť bez základných zlozvykov je stále základ bezpečnosti.
Video: Ako na skoky po 40-ke - rozhovor s Milanom play_arrow

Video: Ako na skoky po 40-ke - rozhovor s Milanom

Láka vás adrenalínová jazda a skoky na horskom bicykli, no máte pocit, že ste na to už pristarý? Nikdy nie je neskoro začať.
keyboard_arrow_up