Najkrajšie stúpania - Malý Šturec – kráľovstvo serpentín

Sú kopce, ktoré zaujmú svojimi parametrami, najmä prevýšením, alebo sklonom. Prípadne sú kopce, ktoré ponúkajú nádherné prostredie a výhľady. No a sú také, kde zaujme hlavne samotná cesta nahor.

Dalo by sa povedať, že Malý Šturec je práve ten typ stúpania, kedy je samotná cesta hore najväčším cieľom, pretože z parametrov „nespadnete na zadok", rovnako hore nečaká žiadny panoramatický výhľad, či bufet. No vždy, keď ho idem, hovorím si, aká nádhera. Pre mňa je to kopec, ktorý ma baví, aj keby som už mal neviem ako „nakúpené“ a jedno či na cestnom bicykli, alebo MTB. Chvíľu síce rozmýšľam o nadpise, no keď vidím zábery a fotky z dronu, mám jasno. Serpentíny...


Na vrchole sa nachádza sedlo Malý Šturec (890 m n. m.), po ktorom je kopec pomenovaný a tvorí hranicu medzi Banskobystrickým a Žilinským krajom. Fanúšikovia vláčikov určite spomenú Čremošniansky tunel, najdlhší na Slovensku v dĺžke 4 698 m. Celkovo je tu na trati až 22 tunelov v dĺžke viac ako 12 km a keď sa pri stúpaní dobre pozriete, železnicu miestami v skale uvidíte.


Parametre a KOMy

V úvode spomínam, že parametre možno neohúria, no čo by to bolo za predstavenie kopca bez nich. V podstate neustále jemne stúpate už ako odbočíte na Harmanec z hlavného ťahu smerom na BB, resp. Donovaly. Odtiaľ je hore cca 13 km s priemerom 3,7 %, pričom naberiete cca 510 výškových metrov. Ale tá hlavná zábavka začína, ako sa cesta zdvihne hneď za Dolným Harmancom, čo vo výsledku robí 7,9 km s priemerom 4,9 % a prevýšením okolo 390 m.


Práve to pokrýva aj segment na STRAVE, ktorý sa jazdí aj v rámci lokálnej ligy. Gurmáni by povedali, že „kopec do ťahu"...a je. Tí najlepší ho idú na veľkej a pri pohľade na najrýchlejší čas Martina Haringa s hodnotou 17 min a priemerom 27,7 km/h to inak ani nejde. No realita „bežného dňa“ je inde a neváhajte zhodiť, navyše všetky výskumy ukazujú, že veľké kríženie uberá watty. Môžete ho rozdeliť na 3 časti, pričom tá prostredná je najstrmejšia, no maximá sa neprehupnú cez 10 %. Ja mám kompakt ale aj tak bola väčšinou vpredu malá, až na poslednú tetinu...tam sa kopec výrazne narovná a môžete si užiť doslova raketový prejazd serpentínami. Navyše tu sa otvoria aj najkrajšie výhľad na hrebeň Veľkej Fatry. Viac už vo videu, kde sme sa na kopec pozreli v „akcii“...


Ďalšie možnosti

Málokto bude cestovať X km autom len preto, aby si „vybúchal" kopec a šiel domov. Malý Šturec má svoje čaro aj v smere od Turčianskych Teplíc, akurát cesta je na tejto strane viac rozbitá. Tvorí „príjemnú“ prekážku, ak idem od nás zo Žiliny na chalupu. Ako som spomínal vyššie, podobné stúpanie ma baví na hocijakom biku a ak vezmete MTB, otvárajú sa poriadne možnosti. Priamo zo sedla potom môžete pokračovať na Kráľovu Studňu, prípadne až na Krížnu a vytvoriť si doslova alpský okruh. Neviem, ale keď jazdím lokálne šotolinky, vždy mám ten pocit. Cestu zo sedla Malý Šturec k horskému hotelu Kráľova Studňa odporúčam aj pre úplných začiatočníkov, alebo s deťmi. Ušetríte si strmý úvod a kopec výškových metrov, pritom o nič pekné neprídete.


Ak ale zostaneme čisto u „žiletky“ a v okolí Banskej Bystrice, môžete si spraviť aj kombináciu so Špaňou dolinou, ktorá je doslova na skok. Myslím, že v spojení so Šturcom sa bude jednať o príjemný vrchársky výlet. K tomu si dať ešte Tureckú až na Salašky, prípadne stredisko Šachtičky z Bystrice a máte trojkorunku.


A čo Veľký Šturec?

Keď hovoríme o Malom Šturci, možno sa pýtate, kde je ten veľký. Dobrá otázka a mám ešte lepšiu odpoveď. Veľký Šturec (1 010 m n. m.) tvoril ešte koncom 60. rokov hlavný prechod medzi Liptovom a Horehroním, kým sa nespravila cesta cez Donovaly. Spája v podstate obec Motyčky a Liptovské Revúce, pričom má podobný charakter ako Malý Šturec, ale komplet po šotoline – miestami ešte vidieť zvyšky cesty, napr. masívne kamenné pätníky, ktoré sú už pripomienkou histórie. Ja osobne ho ale považujem za najkrajšie šotolinové stúpanie, najmä vďaka serpentínam a vždy si ho dávam v rámci výletov okolo Donovál. Určite ho niekedy spracujeme, ale neváhajte ho vyskúšať. Bude skvelý tiež pre gravel bicykel, aj keď nedávne búrky vytvorili miestami hlbšie korytá. Keď to následne spojíte s Cyklokorytničkou a ďalšími možnosťami, máte jazdenie ako „víno".


Na záver treba doplniť ešte jednu veľmi dôležitú vec. Malý Šturec je „priesmyk“, kde rozhodne nie ste na ceste sami a nie je tu núdza ani o kamióny. Rovnako serpentíny lákajú okrem cyklistov aj motoristov, preto si vždy dávajte pozor a počúvajte, čo sa okolo vás deje. Na druhej strane je tu pekná krajnica a stále sa nejedná o extrém, ako napr. cesta na Donovaly. Takže buďte vždy v strehu a užívajte naše pekné kopce...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Najkrajšie stúpania – Špania Dolina alebo spojenie cyklistiky a slovenskej histórie

Najkrajšie stúpania – Špania Dolina alebo spojenie cyklistiky a slovenskej histórie

Dať si pekne do tela a hore sa odmeniť nádherným prostredím. Kombinácia, ktorá má svoje jedinečné čaro a nájdete ho aj v tejto banskej lokalite.
Video: Výber bicykla online vs. realita - 3x slušný cesťák Bianchi, Pinarello a Orbea

Video: Výber bicykla online vs. realita - 3x slušný cesťák Bianchi, Pinarello a Orbea

Porovnali sme 3 podobné cestné bicykle, najprv podľa online ponuky eshopu a potom naživo.
Video: Zvládneš agresívny posed? Novinka Pinarello Dogma X

Video: Zvládneš agresívny posed? Novinka Pinarello Dogma X

Ako si zvoliť správny posed, ktoré 3 veci sú dôležité? Objavilo Pinarello s novinkou Dogma X dieru na trhu?
keyboard_arrow_up