Tip na výlet: Hrebeňom Javorníkov - nielen gravel dobrodružstvo

Hrebeň Javorníkov sa nachádza na hraniciach s Českou republikou a je to celoročne navštevovaná turistická destinácia. V lete sa využíva na turistiku, trailový beh alebo cyklistiku a počas zimy vedie týmto hrebeňom bežkárska trasa od Kohútky až po Kasárne.

Táto trasa ponúka množstvo krásnych výhľadov a zaujímavých miest a preto som sa rozhodol túto trasu absolvovať na bicykli. V okolí hrebeňa nájdete množstvo trás, ktorými ho dokážeme preskúmať (viď. možnosti trasy). V našom prípade štartujeme z Vydrnej a ako správni graveláci si vyberáme cestu, ktorá preverí naše schopnosti v teréne, ale zároveň si na záver chceme užiť aj cestný švih. Začneme teda stúpaním po Vydrnej, pokračujeme zjazdom do Maríkovej, a z Maríkovej sa napojíme už na samotný hrebeň Javorníkov v Stolečnom a po hrebeni pokračujeme až do Kasární, odkiaľ nasleduje cestný švih cez Štiavnik, Považskú Bystricu, Púchov a naspäť do Vydrnej.

Parametre a alternatívy trasy

  • Dĺžka: cca 100 km
  • Prevýšenie: cca 1 343 m
  • Časová náročnosť: 5 hodín
  • Vhodné pre: gravel, MTB
  • Terén: zmiešaný (asfalt, štrk, lesné cesty a chodníky)
  • Odkaz na výjazd
  • Odkaz na GXP súbor


  • Sedlo Pod Kohútkou – Butorky po červenej (12,4 km, 490 m, 1 h).
  • Stolečné – Butorky po zelenej, pri rázcestníku potom na žltú a po hrebeni po červenej až na Kasárne (13 km, 567 m, 1 h 30 m).
  • Štiavnik, Ráztoka – Sedlo pod Kohútkou, od Štiavnika po modrej cyklotrase na Butorky, Butorky – Kohútka po červenej (17,5 km, 696 m, 1 h 50 m).

Moja odporúčaná gravel trasa

Úvodné stúpanie v obci Vydrná

Pri plánovaní trasy som prihliadal na to, že ju pôjdem na gravel biku, takže som sa snažil kombinovať asfaltky, štrkovky, ale aj terén. Vyrážali sme z Vydrnej, čo je malá dedinka neďaleko Púchova. Jazda začínala pri čerpacej stanici Benzina, ktorá stojí na začiatku cesty do dediny (tu môžete parkovať). Pokračovali sme hore dedinou po asfaltke, kde je príjemné stúpanie až po odbočku pri dome číslo 105, kde sa tesne pred koncom dediny dáme vpravo na menší most. Za ním sa už tiahne strmšie stúpanie po rozbitejšej asfaltovej ceste.


Pokračujeme ňou ďalej a po chvíľke prechádzame na štrkovú cestu, ktorá je ideálna pre gravel. Táto cesta nadobúda už strmšie stúpanie a na jej konci sa dostaneme na modrú turistickú značku vo výške približne 710 m n. m. Aj tu sa držíme vpravo a začína sa ten pravý terén. Púšťame sa do zjazdu po modrej, kadiaľ zídeme až do Maríkovskej doliny, konkrétne do oblasti Hadoše, nachádzajúcej sa v Kátline. Začiatok trasy tvorilo prevažne stúpanie, kde sme nastúpali približne 470 výškových metrov a prekonali prvých 10 km.

Jazda Maríkovskou dolinou

Z oblasti Hadoše pokračujeme miernym klesaním Kátlinou po asfaltke až ku rázcestiu s hlavnou cestou, kde sa nachádza aj autobusová zástavka. Držíme sa vľavo po modrej cykloznačke cez Hornú Maríkovu, časť Richtárovce, za ktorou použijeme odbočku doprava. Pokračujeme stále v príjemnom stúpaní po rozbitej asfaltke krásnym lesným prostredím, ktoré nám v určitých miestach otvorí nádherné výhľady do doliny. Táto cesta vedie až na sedlo Adamkov, kde narazíme na vybudovaný prístrešok ideálny na pauzu po tomto úvodnom stúpaní.


Po krátkom oddychu a doplnení síl pokračujeme po modrej turistickej značke doľava, ktorá nás dovedie až na samotný hrebeň.
Táto trasa ponúka množstvo možností, kde si na svoje príde tak horský cyklista, ako aj gravelák.
Táto trasa nám však ponúkne strmé stúpanie v náročnom teréne, preto pre jazdcov, ktorí neobľubujú takéto stúpania, odporúčam variant po zelenej cyklotrase až po rázcestník, pri ktorom sa odpojíte prudko doprava na žltú turistickú značku. Tam cesta vedie tiež lesom, no nie je to až taká „strecha" a vyjdeme pri sedle pod Malým Javorníkom. V tejto časti dorazíme na hrebeň Javorníkov, kde sa nám otvárajú ďalšie možnosti.


Kam na hrebeni?

Pokiaľ obľubujete kratšie a menej náročné trasy, odporúčam držať sa vľavo, kde sa už extrémne stúpanie nenachádza. Trasa tam má skôr klesajúci charakter a do pol hodinky sedíte na kofole na Portáši alebo Kohútke. Môžete sa tam pokojne aj najesť, pretože vás bude čakať už iba nádherný zjazd krásnym lesným prostredím po asfaltke až k pumpe Benzina. Ak máte však radšej náročnejšie terénne a dlhšie trasy plné krásnych výhľadov a zážitkov, tak sa po výjazde na hrebeň držte vpravo.


Na tejto trase objavíte krásnych 8 km cesty po červenej turistickej značke, kde nastúpate ďalších cca 300 výškových metrov, no sú to metre, ktoré vám urobia radosť. Ako prvé prejdete cez Malý Javorník (1 019 m n. m.), ktorý neponúka až také výhľady, ale vedie z neho krásny technický zjazd terénom. Pokračujete stále po hrebeni až na rozhľadňu Stratenec (1 055 m n. m.), ktorá je zároveň najvyššie položená rozhľadňa v Trenčianskom kraji. Z tejto rozhľadne je krásny výhľad najmä k našim českým susedom. Nádherné výhľady vás neopúšťajú ani ďalej smerom na Veľký Javorník a preto túto časť hrebeňovky považujem za najkrajšiu. Pokračujeme stále ďalej až na Veľký Javorník (1 072 m n. m.), ktorý je však veľmi nenápadný, a potom ďalej zjazdom stále po teréne smerom na Butorky, kde sa trasa hrebeňovky končí. Tú najnáročnejšiu pasáž máme za sebou.


Kasárne – čas na občerstvenie

Po zjazde na Butorky môžeme pokračovať smerom na Kasárne, kde si môžeme dať pauzu a konečne po dlhej horskej trase posedieť pri kofole, prípadne aj niečo zjesť. V našom prípade sme to však neriskovali, lebo nás ešte čakalo približne 60 km domov. Z Kasárni pokračujeme naspäť na Butorky a odtiaľ už pokračujeme zjazdom po žltej cyklotrase, čo je v podstate už len čisto cestná pasáž, až po pumpu. Zjazd vedie po krásnom novom asfalte a pri rázcestníku pod Hričovom sa držíme vpravo po modrej cyklotrase, ktorá nás dovedie až do Štiavnika, kde po modrej cykloznačke pokračujeme dlhým zjazdom celým Štiavnikom. Tu však odporúčam zjazd prerušiť a zastaviť sa na zmrzlinu, ktorá je naozaj výborná! Po krátkej prestávke schádzame ďalej cez Hvozdnicu a pri vodnej nádrži Mikšová začína dopravná špička tejto trasy.

Cestný švih v hustej premávke

Keď prejdeme okolo vodnej nádrže k frekventovanej ceste, pokračujeme doprava po červenej cykloznačke smerom na Považskú Bystricu v podstate až do Púchova. Záver trasy vedie len čisto po asfaltke a v hustejšej premávke oproti tomu, ako sme boli zvyknutí od začiatku. Pozdĺž trasy však môžeme pozorovať po pravej strane Považský hrad, po ľavej strane zasa kontrast v podobe moderného diaľničného mostu ponad Považskú Bystricu. Pokračujeme stále po červenej cykloznačke až do Nimnice, kde sa môžeme zastaviť pozrieť na priehradu. Ak túto zástavku chcete vynechať, tak pokračujte stále po ceste až do Púchova, kde na treťom kruhovom objazde vyjdeme prvým výjazdom smerom na Horní Lideč a pokračujeme miernym stúpaním až k pumpe Benzina na križovatke do Vydrnej.


Záver

Z môjho pohľadu ide o zaujímavý výlet, ktorý určite zaujme každého gravel nadšenca obľubujúceho rôznorodý terén. Trasa nie je veľmi náročná, no nachádzajú sa v nej aj technické pasáže, ktoré by niekomu mohli robiť problém. Táto trasa ponúka množstvo možností, kde si na svoje príde tak horský cyklista, ako aj gravelák.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Gravelom okolo Považského Inovca

Gravelom okolo Považského Inovca

Keď som objavil cyklotrasu okolo Inovca, rozmýšľal som nad voľbou bicykla. MTB či gravel? Nakoniec to padlo na gravel a dúfal som, že to neoľutujem. Ako to dopadlo?
Tip na výlet: Cez Antonstál do Súče - asfaltový únik z civilizácie

Tip na výlet: Cez Antonstál do Súče - asfaltový únik z civilizácie

Tento tip na výlet mám v hlave už veľmi dlho. Zádrheľ je v tom, že vždy, keď túto trasu idem, akosi zabudnem fotiť.
Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Vrchy, hrady a iné zákutia regiónu Šariš – 3. časť

Po dlhšej dobe tu máme tretiu časť môjho seriálu, v ktorej sa zameriam na menej navštevované pohorie Bachureň.
keyboard_arrow_up