Čo oko nevidí a ucho nepočuje - moje servisné minimum pred zimou

Čo oko nevidí a ucho nepočuje - moje servisné minimum pred zimou

S príchodom zimy sa nemení len šatník cyklistu ale aj podmienky, v ktorých jazdíme.

Ak jazdíte celoročne ako ja, tak je určite potrebné myslieť na servis už na jeseň, aby bol bike pripravený zdolávať nástrahy, ktoré zimné obdobie prináša a že ich nie je málo...

Ak si vravíte, že som sa zbláznil a servis stačí až po zime, tak ste na riadnom omyle. Bicykel je po ôsmich mesiacoch používania riadne „unavený" a potrebuje aspoň minimum vašej lásky, či už svojpomocnej alebo v obľúbenom servise. Vykonanie nižšie spomenutých aktivít pred zimou vám zároveň dáva priestor zabezpečiť si nové ložiská a iný spotrebák s dostatočným predstihom pred jarným servisom. Nakoľko práve pri týchto úkonoch viete skontrolovať, či to už stávajúce súčasti majú pomaly za sebou, alebo s vami ešte vydržia riadnu porciu jázd. Servis už minimálne mesiac odkladám, ale mierna jeseň mi dopriala dostatok času a tak som to zvládol v podstate „just in time”.



Servis hlavového zloženia


Dve ložiská, zopár skrutiek, krytka a to je všetko. Nie je potrebné žiadne extra náradie a zvládne ho naozaj úplný začiatočník. Na demontáž postačuje sada imbusových kľúčov a pri montáži odporúčam použitie momenťáku. Podrobný postup si viete pozrieť vo videu od Bimjeam-a. Veľmi dôležité je odpísať presné označenie na ložiskách, aby ste vedeli objednať nové. Osobne nie som fanúšik „oživovania" a radšej ložiská hneď vymením. Na čistenie používam izopropylalkohol a Cyklostar. Overená kombinácia, ktorú viete použiť aj pri nasledujúcich úkonoch, len to prosím nestriekajte priamo na telo ložiska ale radšej na ponožku. Mazivo odporúčam overenú klasiku od výrobcu Park Tool PT-PPL-1. Oproti iným, ktoré som používal v minulosti, je hustejšie a lepšie sa mi s ním pracuje. Zároveň v pohode vydrží celú sezónu a chráni ložiská pred koróziou.



Servis okolo stredového zloženia


Rozpis súčastí by bol značne menší ako pri servise hlavového zloženia, nakoľko sú tu len kľuky. Avšak montáž a demontáž už vie byť značný oriešok z dôvodu existencie štandardov od výmyslu sveta. Ak neviete, aké náradie potrebujete, pokojne napíšte na zákaznícku podporu a určite vám poradíme. V prípade, že by ste na odpoveď čakali o niečo dlhšie, tak prosíme o trpezlivosť. Ak už viete, ako dať dole vaše kľuky, tak je postup jednoduchý ako pri prvom bode, teda čistiť a mazať. Opäť je dôležité poznačiť si označenie stredového zloženia, ktoré bude vidieť po demontáži kľúk.

Tento úkon by som odporúčal vykonať aj trikrát do roka. Vazelína tu dostáva pomerne viac zabrať a jej životnosť rapídne klesá, použiť je možné rovnakú ako v prvom prípade. Video s úkonom pre vás pripravil Henry. Ide síce viac do hĺbky ale na vizualizáciu to bude postačovať. Ak máte v ráme press-fit stredové zloženie, tak ho tam pekne nechajte, až kým „nezomrie" a nebude potrebná jeho komplet výmena. Skúška je presne rovnaká ako pri ložiskách v hlavovom zložení, stačí zasunúť prsty a krútiť. Pri skrutkovaných stredoch nebude na škodu ho celý vybrať a premazať závity, aby sa vám nezapiekol. Proti zažratiu spojov dobre slúži iná vazelína, a keď ju už spomínam, tak nezabudnite na pedále.



Servis orecha a nábojov


Pri prvom servisnom úkone ste sa určite nezapotili, pri druhom to bolo už miestami náročnejšie z pohľadu prípravy a potenciálne zlepených spojov. Pri nasledujúcom úkone prichádzate na vysokú školu servisu. Orech sa nachádza pod kazetou, bude potrebné demontovať zadné koleso, kazetu a následne si poradiť s orechom. Priznám sa, že tento úkon som dlho obchádzal ako „čert stánok so svätenou vodou". Nakoniec som si zabezpečil náboje DT Swiss, ktoré sa dajú demontovať bez použitia náradia a navyše netreba dávať dole ani kazetu. Servis je nadmieru jednoduchý. Ako v predošlom bode, tak aj tu bude fáza prípravy o niečo dlhšia v závislosti od nábojov, ktoré máte na vašom bicykli.

Rovnako dajte pozor na to, akú vazelínu odporúča výrobca, na moje DT Swiss ratchet náboje potrebujem napríklad túto a teda už nepoužívam univerzálnu ako v predošlých prípadoch. Video spracoval Cepoo, ak práve rozmýšľate nad novými kolesami, tak myslite aj na servisovateľnosť zadného náboja. Obľúbená skúška prstami a odpísanie označenia jednotlivých ložisiek je súčasťou aj aktuálneho servisného úkonu. Po zložení orecha nezabudnite naniesť univerzálnu vazelínu aj na jeho telo, kde prichádza ku kontaktu s kazetou. Znížite tak opotrebovanie orecha vplyvom „zahryznutia" kazety.



Nechytaj sa toho, čo funguje


Samozrejme tu nespomínam klasické aktivity, ako skontrolovať stav brzdových doštičiek, kotúčov, opotrebovanie plášťov, reťaze, prevodníkov, kazety alebo dokonca gripov. Tieto veci buď máte stále na očiach alebo ich kontrolujete bežne počas roka. Zameral som sa hlavne na často prehliadané miesta, ktoré ľahko ujdú vašej pozornosti, keď nič nepuká alebo nevŕzga. Ich údržba je ale veľmi dôležitá, nakoľko stará vazelína zanesená hlinou už neplní svoju úlohu a nemá vodoodpudivé vlastnosti, ktoré sú počas zimného jazdenia veľmi dôležité.

Pri celoodpruženom bicykli je vhodné vyčistiť a premazať aj zadnú stavbu, aby bola chránená pred vplyvmi prostredia. Pri týchto servisných úkonoch paradoxne neplatí heslo nechytaj sa toho, čo funguje. Servis vidlice a tlmiča osobne odporúčam až po zime. Starostlivosť o klzné plochy je samozrejme vhodná po každej jazde, použiť handričku a Brunox Deo zvládne každý biker. Životnosť tesnení sa krásne predĺži.



Nebojte sa porobiť si veci vo vlastnej réžii. Všetko sa dá zvládnuť a ak nie, tak vám vždy vedia pomôcť chalani v servise. Návodov je na internete neúrekom a treba si len vyhradiť nejaký čas, úvodná investícia do náradia sa vám po niekoľkých servisoch vráti a nakoniec aj ten čas, ktorý by ste inak trávili cestou do a zo servisu. Nehovoriac o tom, že môžete jazdiť podstatne skôr, ako keď necháte miláčika v servise.

Ak máte bike Rock Machine BLIZZ CRB, tak vám ušetrím čas s opisovaním údajov.
  • Horné ložisko – FSA TH MR122 1-1/8 36°x45° G0
  • Spodné ložisko – FSA TH MR127 1.5 36°x45° H0
  • Stredové zloženie – Shimano BB-MT500-PA

Ide samozrejme o rozmery a nie je potrebné použiť totožné produkty. Vo výsledku máte aj priestor na ušetrenie hmotnosti .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up53thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Servisné minimum cestného cyklistu - príprava na dôležitý výjazd

Servisné minimum cestného cyklistu - príprava na dôležitý výjazd

Čakajú ťa dôležité preteky, alebo maratón, chystáš sa na celodenný výlet na bicykli ďalej od domu a chceš preventívne predísť prípadným technickým problémom? Toto zvládneš skontrolovať aj sám doma.
Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020 play_arrow

Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020

Aj keď bola sezóna 2020 dosť špecifická, rozhodne sa nejazdilo menej, práve naopak. Takže nové komponenty dostali zabrať a mnohé obstáli na výbornú.
Mazivá do extrémnych a nepriaznivých podmienok

Mazivá do extrémnych a nepriaznivých podmienok

Nenechávate sadať prach na bicykel v nepriaznivom, či zimnom počasí? Pozreli sme sa na mazivá do ťažkých podmienok, ktoré si plnia svoju hlavnú úlohu na výbornú.
keyboard_arrow_up