Well, Gravel
Ako to už býva zvykom pri týchto článkoch, začnem i ja. Obchádzajúc starý MTB v pivnici som dostal nápad prerobiť bike na gravel.
Prerábka na gravel
Ani nie kvôli eventuálnemu predaju, keďže je aktuálne celkom dopyt po akomkoľvek bicykli, ale čisto iba zo zvedavosti. Keďže je nás doma päť a každému visí v garáži jedna žiletka i MTB, tak prečo z toho 13-tého niečo nevymyslieť. Výzva bola o to väčšia, že predmetný rám je 26“ s V-brake, bez akejkoľvek možnosti použiť kotúčové brzdy. Tak som začal nakupovať. Vidlica, dural-karbón 1 1/8 prevedenie V-brake.Dualy, pôvodný pohon bol 3x7, ale plán som mal 2x9. V garáži sa mi povaľovala 9sp kazeta 11/34 a FSA kľuky 50/34 170 mm. Vzhľadom na to, že ponuka bola a je momentálne chabá a ceny sú tiež nie ľahostajné, podarilo sa mi kúpiť cez MTBIKER bazár SORA 2x9 spolu s prešmykom a prehadzovačkou. Skvelý deal. Kolesá, spomenul som si na firmu Remerx. Napísal som im e-mail. Bol som mierne zmätený z ich e-shopu a objednal si set s ráfikom s vnútornou šírkou 21 mm na V-brake a zároveň TR (tubeless ready), pre kazetu 9sp a rýchloupinák. Všetko klaplo a za týždeň bola krabica doma. Nanešťastie mi nenapadlo, že im treba prízvukovať galuskový ventil a prišli s dierou na autoventil . Nevadí, ešteže sú aj také ventilky (možno som práve niekomu pomohol).
Neviem, ako by som to nazval, ale taká „fičúrka", ktorá posunie čeľuste V-brake ďalej od stredu zadného kolesa. Ako som písal na začiatku, hlavná výzva bola, že to bolo obuté na kolesá 26“ a prerábal som to na regulárny gravel, s 28“ kolesami prirodzene. Tých možností bolo viac, buď adaptér priamo na brzdovú čeľusť, ktorý umožní posunúť gumičky, alebo adaptér, ktorý posunie celú brzdu vyššie. Rozhodol som sa pre druhú možnosť, prišla mi pevnejšia.
Toto bolo nevyhnutné minimum na to, aby som mohol uvažovať nad tým, že začnem bike rozoberať. Prestal som uvažovať a začal som. Najprv hmotnosť, len tak zo srandy, že kam sa dostanem. 13,2 kg pôvodný ALU rám s RST pružinou vpredu. Keď už, tak poriadne a rám som zaniesol vypieskovať. Kúpil som spraye základ, čierna lesklá a nakoniec lesklý lak. Čierna mi vôbec nevadí a nová vidlica bola tiež dôvod výberu takého lakovania. Čo som však vôbec dovtedy netušil, a v predajni sa na mňa vykašľali s nejakou radou (?), kúpil som jednozložkový základ, farbu a dvojzložkový lak. Aaaaach, niečo zliezlo, niečo ostalo, tak nanovo celé...
Nadišiel ten deň, tomu predchádzalo pár meraní, hlavne stredu. Ten pôvodný štvorhran bol so 122 mm oskou, čo bolo príliš dlhé, aby cestárske kľuky vedeli pracovať s cestárskym prešmykom. Kľuky som mal, tak bolo zbytočné hľadať a investovať do nejakých s offsetom a zapožičal som si pár zapuzdrených stredov s oskou 119, 115 a 113 mm. Najkratšia bola najideálnejšia. Počas skladania ma pribrzdilo pár nesúladov. Hneď prvý boli tie kľuky. Tak tesne chodili okolo zadnej stavby, že pri sebemenšom ohybe trafili nový lak. Hrôza, takto sa na tom nebude dať „ťahať“ v tretrách! Vyriešil som to stojanovou brúskou .
Ďalšou prekážkou sa javil spôsob ovládania prešmyku. Starý MTB bol HORNÝ pull, ale nová SORA má spodný. Najprv som si myslel, že to vyriešim bowdenom ohnutým okolo uchytenia blatníka hneď za stredovým zložením, blbosť. Už pri prvom pokuse som pochopil, že tadiaľ cesta nevedie. Ale cesta vedie inokade. Jestvuje taká značka PROBLEM SOLVER. A v duchu svojho mena mi problém vyriešila kladka na zmenu zmyslu ťahu... Ou yeeaaaaah.
Od toho momentu šlo všetko ako po masle. Zadné koleso tam vliezlo nie úplne na „knap", ale krásne vyplnilo svoj priestor okolo zadnej stavby, dovolím si tvrdiť, že ešte 42 by bola ok.
Pomeral som svoj XL endurance cesťák, vynasnažil sa k tomu prispôsobiť geometriu. Preto toľko spacerov . Nakoniec z toho vzišiel pekný kus diela. Keď som sa chcel pochváliť mojej najväčšej krpani, dostal som odpoveď: „Že dííííky tatíííí za pekný bicák.“ . Pravdou je, že veľkostne by bola kostra viac pre jej postavu. Stačí kratší predstavec a posunúť ho nižšie (veď je kam) a môže jazdiť. Už nie je taká krpatá, dočiahne...
Prvá jazda - smer Karpaty
Tie MALÉ, tu hneď za barákom. Všetko fungovalo, kľuky nebúchali do rámu, radenie šliapalo ako hodinky. V trailoch som sa nezabil, V-braky brzdili ako kotúčové a po 44 km a 850 výškových metroch som prišiel domov síce spokojný (s tým nadšením som sa podelil i na STRAV-e ), ale mal som ešte jeden nápad, ako to vylepšiť. Väčšia kazeta. Áno, 34ka mi dala riadne zabrať v jesennom brodení lístím hore kopcom. Zistil som, že by tam mohla vojsť až 43.Hneď som z tohto skvelého cyklo projektu (čítaj ako MTBIKER_shop) objednal MicroSHIFT elektrikársku kazetu 9sp 11/42. Na druhý deň preberám balíček v Pradiarni a osádzam večerom na koleso. Shit, pätka nie je dostatočne dlhá, na 42 sa bije vodiace koliesko s kazetou. Zdevastovaný zistením som sa s touto skutočnosťou zveril mojej dobrej duši, cyklisticko-turisticko-skialpovej a zároveň dobrému priateľovi, kolegovi, konzultantovi v oblasti prerábania MTB na gravel a ako bonus na záver, i susedovi v jednej osobe. Kým som si stihol otrieť prvú slzu, pípla mi na WHTSPP-e správa s riešením. Predlžovačka pätky. Akeééé jednoduchééé. Objednal som, prišla, nahodil som, funguje na parádu.
Záverom, ak ste mali čas a dostali sa až sem, dikes. Ak mal niekto pochybnosti, či sa dá 26“ prerobiť na 28“, ide to. Chce to troška googlu, sem-tam nejaký eBay, hlavne na tie adaptéry V-brake. Ak máte 26-tku na diskoch alebo rám je už na to pripravený, je o problém menej. Ak by boli pôvodne V-čka slabo účinné, mali sme s Lukym ešte alternatívu v podobe CANTILEVER (cyklokrosové). Verím, že obrázky pomôžu.
P.S. 11,6 kg
Komentáre Zobraziť komentáre (57)