Predstavenie: Brzdové platničky Kogel - chladia aj bez chladiča

Podarilo sa skombinovať dobré vlastnosti organických a metalických platničiek? Funguje keramika ako chladič?

Značka Kogel má bohaté skúsenosti s keramikou, ja som od nich jazdil stred a na nový bicykel som osadil ramienko s kladkami KOLOSSOS. Že sa keramika využíva aj pri konštrukcii bŕzd, je známe nielen z cyklistiky, v Texase sa rozhodli, že svoje know-how využijú pri konštrukcii brzdových platničiek. Ako ich vývojári uvažovali a ako skonštruovali cestný model do sucha (Bia) a do mokra (Kratos), vám priblížim v tomto predstavení.

V MTBIKER zatiaľ nemáme laboratórium pre objektívne porovnanie klasických platničiek Shimano a Kogel, tak na záver spomeniem aspoň svoje postrehy a pocity z používania modelu Bia. A nejazdil som ich len na Slovensku, takže dostali slušne zabrať.

Brzdové platničky KogelBrzdové platničky Kogel

Z tejto teórie sa vychádzalo

S kotúčovými brzdami to nie je vôbec jednoduché, inžinieri musia kombinovať protichodné požiadavky. Niekde je teplo dobré a inde nie, jeden materiál funguje lepšie za sucha a iný za mokra. Jedna zmes má lepší brzdný účinok na začiatku, ale neskôr rýchlo klesá, iná sa správa horšie na úvod, ale pri dlhom brzdení nevädne tak rýchlo. A chladenie je ďalšia kapitola.


S teplom to je pri brzdení zložité, niekde pomáha a inde s ním treba bojovať.
Múdrosti aj pre tento text som čerpal z webu Kogel, v rôznych článkoch rozoberajú problematiku brzdenia. A ako pri kladke, tak ani v tejto téme sa neboja priameho porovnania s konkrétnymi značkami, koho táto téma zaujíma, odporúčam. Len ako príklad spomeniem zaujímavosti, organické platničky sa vyrábajú pri teplote asi 500 °C a metalické okolo 1 000 °C. Pri brzdení sa komponenty vedia zohriať až na 300 °C. Odporúčam to netestovať po zjazde prstami. Už som videl taký pľuzgier.


Konštrukcie Kogel

Podľa prezentovaných informácií v Kogel radi testujú a porovnávajú, tak pre akú zmes a konštrukciu platničiek sa rozhodli? Model Bia aj Kratos sú metalické brzdové platničky s pridanou keramickou vrstvou. Chceli sa vyhnúť hlavne klesaniu účinku pri dlhšom brzdení, čo je typické pre organické zmesi. Metalické platničky navyše nie sú tak citlivé na kontamináciu špinou a nečistotami a dlhšie vydržia.

Brzdové platničky KogelBrzdové platničky Kogel

Teplo je dobré aj zlé

S teplom to je pri brzdení zložité, niekde pomáha a inde s ním treba bojovať. Že brzdy fungujú správne po zahriatí poznáme aj z áut, ak sa ale teplo prenesie na piestiky a do brzdovej tekutiny, uberá to na účinku bŕzd. Presne tomuto má zabraňovať extra keramická vrstva, izoluje samotnú zmes od tela platničky. Shimano toto rieši pridaním chladiča, čo je ten extra rebrovaný materiál, ktorým má prúdiť prebytočné teplo preč.

Nie je zmes ako zmes

Prekvapilo ma, že Kogel platničky majú takmer identickú hmotnosť ako organické Shimano, ktoré majú navyše chladič.
Keď sa povie karbónový rám, tak je to len veľmi hrubá informácia, rozdiel v kvalite materiálu môže byť obrovský. A rovnako to funguje pri platničkách, nie každá metalická funguje rovnako. Presné zloženie Kogel neprezrádza, je to ich tajný recept, mňa zaujala informácia, že všeobecne zmes môže obsahovať až pätnásť materiálov a prísad. Kogel prezradil len to, že ich produkt neobsahuje toxický nikel a olovo, takže nie sú tak škodlivé a zaťažujúce pre životné prostredie.

Brzdové platničky KogelBrzdové platničky Kogel

Porovnanie

Platničky Kogel Bia som nahodil na svoje cestné brzdy Shimano Dura Ace poslednej generácie, pôvodne som tam mal organické platničky s chladičom Shimano L05A. Ak by som chcel hľadať podobný model od Shimana, bola by to metalická verzia L04C, tieto modely by si boli bližšie aj cenou. Zhodou okolností, výmena prebehla pred odchodom do Chorvátska, čo sa mi hodilo, okolo Trnavy by som ťažko hľadal zjazdy, ktoré by dostali platničky na limit.

Montáž netreba špeciálne rozoberať, je to jednoduchý úkon. Prekvapilo ma, že Kogel platničky majú takmer identickú hmotnosť ako organické Shimano, ktoré majú navyše chladič. Produktová informácia od Shimana hovorí, že ich metalické platničky s chladičom by boli asi raz tak ťažké, ako metalické od Kogel. Doteraz som toto nikdy neriešil, „gramári“ to určite vedia.


Koľko znesú

Úprimne na seba prezradím, že pred jazdením som si nezisťoval informácie, netušil som, aký typ platničiek som vlastne dostal na vyskúšanie. Ak sa to dá rozoznať na pohľad, ja k týmto znalcom nepatrím. Preto môj úsudok nemohol byť ovplyvnený tým, že by som dopredu čakal neskorší nástup účinku alebo väčší hluk metalických doštičiek. A pravda je, že som si tieto veci nevšimol.

S modelom Bia sa mi pri bežnej jazde brzdilo rovnako dobre, ako s organickou zmesou od Shimana, čo je vlastne ich pochvala. V dlhých zjazdoch som si dal záležať na tom, aby som brzdy kvôli testovaniu prehrial a donútil ich vydať nejaký zvuk. Jasné, že sa mi to nakoniec podarilo, ale do cesty museli prísť serpentíny so sklonom 10 % a viac. Absenciu chladičov som si nevšimol, rovnaké zjazdy som jazdil s pôvodnými platničkami presne o mesiac skôr.

Bycikel BMC

Mokrý test

Testovať bezpečnosť prilby pri páde je u mňa v rovnakej kategórii, ako jazdiť v zime a daždi kvôli testovaniu bŕzd. Robím to len neúmyselne a z donútenia. Takáto situácia nastala pri pretekoch v Bánovciach nad Bebravou, kde sme mali 1. kolo Merida Road Cupu. Asi 90 km sme odjazdili väčšinou po mokrom teréne, nechýbali ani špinavé vedľajšie cesty.

Zablatený bicykelŠpinavý bicykel

Okruh to nebol extrémne technický, ale brzdiť bolo treba aj kvôli pohybu v balíku a model Bia fungoval dobre. Okrem toho, že s prehľadom zvládal brzdenie, nevydával ani hnusné zvuky, ako to niekedy kotúčové brzdy za mokra vedia. Ako som spomínal na úvod, do zlých podmienok je určený model Kratos, ten by som riešil pri výletoch do zahraničia, spomínam si, ako mi raz pršalo pri zjazde z Passo del Mortirolo. Na všetko ostatné v pohode stačí aj univerzálny model Bia.

CyklistaCyklisti

Aké platničky si vybrať?

Model od značky Kogel by som si vybral v týchto prípadoch. Jazdím v regióne, kde nie je núdza o dlhšie zjazdy a už sa mi stalo, že mi organická zmes takpovediac zvädla. Toto môže byť v kombinácii s vyššou hmotnosťou cyklistu. Ďalším dôvodom môžu byť cyklovýlety, zahraničné zjazdy vedia brzdy poriadne potrápiť. Už som spomínal „gramárov“, ten rozdiel medzi metalickými platničkami s chladičom a modelmi od Kogel môže byť pre niekoho zaujímavý.

Brzdové platničky KogelBrzdové platničky Kogel

Ak toto číta nejaký lenivec, tak metalické doštičky vydržia dlhšie, to môže byť dôvod tiež. Model do mokra Kratos by som dával na zimu alebo vyslovene na preteky a akcie, kde sa zlému počasiu nedá vyhnúť. Kogel má aj modely pre iné značky ako Shimano a nielen na cestu.

Vo svete MTB môže byť výhodou chýbajúci chladič, netreba čistiť jeho rebrovanie. Na ceste toto problém nie je. A posledných som si nechal pretekárov, nie je dôležitá len hmotnosť a aerodynamika, rozdiely sa robia aj pri brzdení. Kvalitné brzdy a platničky robia cyklistu rýchlejším a zvyšuje sa aj jeho bezpečnosť. Ak to ubrzdí aj ten za ním.

Ako som spomínal, značka Kogel nerobí len keramické ložiská, ramienka a kladky, kompletná ponuka je na profile značky v MTBIKER shope.

Zdroj obrázkov: _sn_nphotography a kogel.cc
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Absolute Black GRAPHENpads - nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Absolute Black GRAPHENpads - nová dimenzia brzdného výkonu

Aj niečo tak malé, ako sú brzdové platničky, má zásadný vplyv na kvalitu vašej jazdy. Po troch rokoch vývoja predstavuje značka Absolute Black svoje platničky, ktoré obsahujú technológiu na báze grafénu.
Výmena komponentov po sezóne - pre ďalšie spokojné jazdy PR článok

Výmena komponentov po sezóne - pre ďalšie spokojné jazdy

Záver sezóny je ideálny čas na obmenu komponentov na bicykli. Nemusí ísť však iba o „spotrebáky“, určite poteší aj nejaký ten upgrade.
keyboard_arrow_up