Reportáž: Gavurky ride - „jarná klasika“ na začiatku leta

Štartoval som na zaujímavom cestnom podujatí, ktoré sa konalo v obci Dobrá Niva pri Zvolene. Na štarte sa zišla silná konkurencia cyklistov a ako to celé dopadlo, sa dozviete v dnešnom článku.

Toto podujatie má pomerne mladú históriu, pričom premiéra sa konala minulý rok v apríli, na ktorej som sa taktiež zúčastnil. Preteky ma oslovili svojou trasou a organizáciou na vysokej úrovni, o ktorú sa postarala partia zo Športklubu Dobrá Niva.

Po roku znovu komplikácie

Po odpískaní sa ide hneď „full gas“...
V minulom ročníku som mal na pretekoch smolu, pretože doma zúrila viróza a mne sa prejavila priamo na trati, pričom som v polovici dobre rozbehnutých pretekov dostal teplotu a nakoniec som to do cieľa „doťapkal“ na 8. mieste. V tomto roku som zažil „dejavu“ a vo štvrtok, 4 dni pred pretekmi, ma prevalcovala nejaká parádna črevná viróza. Našťastie to nemalo dlhý priebeh a ja som sa stihol dať do nedele dokopy a nakoniec som sa mohol postaviť na štart.

Zázemie pretekov + netradičný prezent

Dobrá Niva je od Žiaru nad Hronom 30 minút cesty, a tak o 08:30 sadám do auta a presúvam sa na štart pretekov. Zázemie sa nachádza na námestí v obci Dobrá Niva pri Zvolene. Organizátori to so štartovným vymysleli tak, že sa dá platiť len vopred bankovým prevodom, čiže na prezentácii sa nerieši platba, čo urýchľuje celý proces a vôbec sa nečaká. Prídete, zoberiete číslo, čip, darček a môžete sa ísť pripravovať na preteky. V rámci pretekového balíčka som už dostal kadečo, no tentokrát som ostal zaskočený. Organizátori každému účastníkovi darovali hasiaci prístroj...

Zvyšujúca sa úroveň pretekov

Minulý pilotný ročník by som charakterizoval ako lokálne podujatie, no tento rok sem zavítali aj zvučné mená slovenskej amatérskej cyklistiky, pretože organizátori stavili na istotu a do cien zakomponovali slušné prize money. Finančne ohodnotené bolo celkové poradie až po 10. miesto a na trati sa nachádzali dve vrchárske a dve rýchlostné prémie.

Klasikárska trasa

Čo sa týka samotnej trate pretekov, tak tú veľmi dobre poznám, pretože v tejto oblasti jazdievam. Dĺžka 75 km s prevýšením 1 250 m nie je na prvý pohľad nič náročné, no opak je pravdou. Na trase sa nachádza veľa krátkych a tvrdých stúpaní, celá trať je technická a na mnohých pasážach sa nachádza totálne rozbitá cesta, takže preverí pretekárov po kondičnej aj technickej stránke. Štartuje sa na námestí v Dobrej Nive a prechádza sa cez obce Sása – Pliešovce – Zábava - Senohrad – Sucháň – Litava – Trpín – Kozí Vrbovok – Jalšovík, následne sa vracia späť do Senohradu a tou istou trasou cez Zábavu – Pliešovce – Sásu do cieľa v Dobrej Nive.

Bike check

Na preteky nasadzujem 60 mm kolesá. Kvôli stavu vozovky v niektorých pasážach som uvažoval nad tubeless plášťami, no nakoniec som si z MTBIKER e-shopu objednal plášť Continental PolyX Breaker v 28 c vyhotovení, ktorý disponuje aj ochrannou zmesou proti defektu + má dobré jazdné vlastnosti. A vzhľadom na to, že na cestnom biku viac trénujem, ako pretekám, je postačujúci.

Priebeh pretekov

Presne o 10:30 sa odštartovalo uvádzacie kolo po obci. Takýto slávnostný štart padol asi každému vhod a dal sa využiť na rozjazdenie, pretože už na 2,5 km od ostrého štartu bola vypísaná prvá horská prémia. Po odpískaní sa ide hneď „full gas“ a na horskej prémii šprintujem piaty. Aj keď to hneď zo začiatku poriadne bolelo, výhodou bolo, že sme sa v úvode pretekov vyselektovali a ostali sme dobrá skupina, ktorá mala záujem ťahať celé preteky. Nasledovala ďalšia horská prémia od časti Zábava po vojenský priestor Lešť. Tu na nás čakal rýchly hákový kopec. Znovu sa išlo vysoké tempo, o ktoré sa postaral Juraj Bellan spolu s Ronaldom Kubom a skupina sa ešte viac vyselektovala.

Po šprinte na horskú prémiu sa nachvíľku zvoľňuje, pričom sme sa rýchlym zjazdom a po rovine presunuli do obce Senohrad. Odtiaľto prechádzame na krupinskú stranu. Čaká nás najkrajšia, ale aj najťažšia časť pretekov. Prvá „stena“ zo série krátkych strmých kopcov nás preverila v obci Sucháň. Potom to už bolo ako na kolotoči, pričom sa striedali tvrdé krátke stúpania s rýchlymi technickými zjazdami.

Do každého stúpania sa šli „bomby“ a v zjazdoch to bol tiež „letecký deň“. Od obce Jalšovík do Senohradu nasledovalo posledné vážnejšie a dlhšie stúpanie. Tu som dostal krízu a aby som ostal v čelnej skupine, poriadne som si „praskol“, čo neostalo bez následkov. Po viróze som ešte nebol úplne fit a pri postavení sa zo sedla chytám kŕče a neviem sa ich zbaviť až do cieľa.

Od Senohradu nasledovali dve rýchlostné prémie, kde nám odskočili dvaja pretekári. Hlavná skupina sme pokračovali pokope až po posledné stúpanie z obce Sása do Dobrej Nivy, kde sme sa roztrhali. Posledný kilometer do cieľa sa šiel do zjazdu a ja nakoniec finišujem na celkovom 9. mieste a v kategórii na 5. mieste. Preteky boli náročné, o čom svedčí aj priemerná rýchlosť na úrovni 38 km/h. Kompletné výsledky nájdeš na tomto odkaze.

Záver

Po dojazde si v zázemí pretekov dávam cestoviny spolu s nápojom a čakám na vyhodnotenie, ktoré sa konalo o 14:00. Z môjho pohľadu ide o veľmi vydarenú akciu s výbornou organizáciou. A určite sa tu rád zúčastním znovu. Ak máš rád klasikárske preteky, tak si v budúcej sezóne do kalendára určite zaškrtni toto podujatie.
Zdroj fotografií: Športklub Dobrá Niva

JKBOZ Gavurky ride

calendar_today 11.06.2023
label Preteky jednotlivcov
place Dobrá Niva (Slovensko)