Predstavenie: Nová generácia vidlíc RockShox SID 2024 a iné novinky
RockShox SID je od roku 1997 etalónom v XC a maratónskom segmente. Konštruktéri SRAMu však nespia na vavrínoch, ale poctivo makajú. Výsledkom je nová generácia vidlíc a tlmičov s logom SID.
Nový a lepší - ako inak!
Ako to už v cyklistickom svete chodí, nová generácia najvyššieho radu vidlíc SID je opäť ľahšia a zároveň tuhšia ako jej predchodca. V tomto prípade digitálna váha namerala hodnotu 1 352 g, pre 29” verziu so zdvihom 110 mm a 44 mm offsetom.Pre porovnanie, najľahší model 2017 so 100 mm zdvihu pre 27,5” koleso vážil 1 366 g. Dnes už s 27,5” top XC vidlicami však nikto nepočíta. 35-milimetrový SID v najvyššej verzii medzigeneračne pochudol až 57 gramov. (SID Ultimate 120 mm 2024: 1 480 g vs. SID Ultimate 120 mm 2021: 1 537 g)
Na odľahčení sa výraznou mierou pričinila odfrézovaná hliníková korunka (len vo verzii ultimate) a nová ľahšia tlmiaca patróna Charger Race Day 2.
Tak ako aj pri predošlej generácii zostáva zachovaný koncept 35 mm a 32 mm (SL) verzií. Nezmenené zostali aj zdvihy. Robustnejšia verzia s 35 mm vnútornými nohami je v ponuke so 110 alebo 120 mm zdvihu, kým ľahšia 32 mm verzia ponúka 100, resp. 110 mm zdvihu. Kto sa tešil na 130 mm down-country verziu, zostane žiaľ asi sklamaný.
Viac objemu, nové mazanie a viac citu - DebonAir+ a Maxima plush olej
Vďaka použitiu o 25 mm dlhších vnútorných nôh inžinieri v SRAMe dokázali zväčšiť pozitívnu vzduchovú komoru o 50 % a objem negatívnej o 16 %. Výsledkom je citlivejší začiatok zdvihu a lepšia opora v strede. Na lepšom „zobaní” nerovností na začiatku zdvihu má významný podiel aj nahradenie gumového dorazu oceľovou pružinou, ktorá vplyvom tlaku prepružuje (menšia hysteréza), ako aj prechod k „značkovému” oleju od výrobcu Maxima Racing Oils, ktorý už pravdepodobne poznáte z vidlíc PIKE, LYRIK a ZEB.Pretekárska patróna č. 2 - Race Day 2 damper s 3P kompresiou
...došlo k navýšeniu prietoku oleja, čo umožní tlmeniu kompresie reagovať rýchlejšie na neočakávané nárazy.Čo nová vidlica, to nová patróna je už taký „rokšokácky” folklór. V tomto ohľade nesklamal ani nový SID, v ktorom nájdete (v prípade najvyšších verzií Ultimate a Select+) tlmiacu patrónu Race Day s poradovým číslom 2. Podľa marketingových „omáčok“ sa jedná o najľahšiu tlmiacu patrónu na trhu a okrem hmotnosti bežného užívateľa poteší aj prechod na trojpolohový ovládač kompresie s režimami OPEN, PEDAL a LOCK. V ponuke sú samozrejme aj patróny s 2P kompresiou (OPEN a solid rock LOCK).
Pre úplnosť ešte spomeniem, že vidlice radu Select+ majú Race Day patrónu, ktorá je funkčne identická s verziou Ultimate, no neprešla až tak výraznou odľahčovacou kúrou na CNC fréze.
No a k novým patrónam pochopiteľne patrí aj nové ovládanie. Pokiaľ nechcete ovládanie z korunky, vašou voľbou bude určite nový otočný Twistlock Ultimate Remote, ktorý existuje aj vo verzii s gripmi, ako aj vo verzii pre skrátený silikónový grip.
Detaily, ktoré netreba opomenúť
Z drobností, ktoré potešia, treba spomenúť jednoznačne priskrutkovateľné redukcie pre non-torque caps náboje. Ak vám nie je celkom zrejmé, o čo sa jedná, tak si môžete prelúskať tento článok. Druhá, podstatne viditeľnejšia zmena je výmena typicky pastelovo modrej „SID Race Blue” farby na „Blue Crush”, ktorá pripomína skôr modrú metalízu. Okrem nej môžete mať SID-a aj v extra naleštenej čiernej farbe, v oboch prípadoch s perlovo-bielymi polepmi miesto chrómových. No a do tretice je to zmena uloženia puzdier, ktoré sú po novom ďalej od seba (vďaka dlhším vnútorným nohám), čo sa pozitívne prejaví ako na tuhosti vidlice, tak aj na životnosti puzdier.Pre 35-mm model bude k dispozícii aj blatníček, no k 32-mm SL verzii nie. Zabudnúť môžete rovnako na tlmiče vibrácií ButterCups, keďže SID-ky sú stavané hlavne na hmotnosť.
Hlavné vylepšenia vidlice SID:
- trojpolohové ovládanie kompresie 3P
- odľahčená hliníková korunka
- použitie Maxima Plush oleja
- väčšia pozitívna aj negatívna komora
- vylepšené puzdrá
- nová Charger Race Day 2 patróna
- skrutkovateľné torque caps koncovky
Verzie a odporúčané ceny
- SID Ultimate: Charger Race Day 2 patróna, MOC: 1 199€
- SID Select+: Charger Race Day 2 patróna, len ako OEM verzia (samostatne nepredajná)
- SID Select: Charger XC patróna, MOC: 939€
- SID: Rush XC patróna, len ako OEM verzia (samostatne nepredajná)
K dispozícii sú aj samostatné tlmiace Charger Race Day 2 patróny (3P a 2P), ktoré sú spätne kompatibilné s predchádzajúcou generáciou vidlíc RockShox SID a MOC patróny je 319 €.
Tlmiče SID LUXE - malé a mocné
Dnešné nároky na XC tlmiče sú trochu protichodné. Na jednej strane majú byť čo najľahšie, na druhej majú zvládať zdvihy 120 mm a technicky náročné trate svetového pohára.RockShox sa s touto výzvou popasoval v podobe tlmičov SID Luxe, ktoré majú po novom tri režimy tlmenia (3P). Extra tvrdý lockout pod názvom rock-solid Lock zostáva zachovaný, takže sa nemusíte obávať, že by nejaký watt v záverečnom špurte zostal nevyužitý. Prostredná poloha ponúka dostatok trakcie pri väčšine času šliapania, zatiaľ čo otvorená poloha ponúkne maximum komfortu v rozbitých zjazdoch.
...dosiahnutie optimálneho vyváženia tuhosti, poddajnosti, komfortu a kontroly ovládania.Po funkčnej stránke došlo k navýšeniu prietoku oleja, čo umožní tlmeniu kompresie reagovať rýchlejšie na neočakávané nárazy. Aby sa pri takto aktívnom tlmení predišlo neželaným dorazom, Luxe tlmiče dostali predĺžený nárazník, tzv. „bumper”, ktorý vám odpustí nejaké tie dorazy bez povšimnutia a dodá vám pocit väčšieho zdvihu, ako reálne tlmič má. Ovládanie tlmiča si môžete vybrať, či už páčkou na tlmiči alebo na riadidlách.
Tlmiče sú vyladené tak, aby dokonale spolupracovali s novými vidlicami SID. To isté platí aj pre polepy, ktoré sú k dispozícii aj vo farbe Blue Crush. Tlmiče, pochopiteľne, spolupracujú s lockoutami Twistlock. Hmotnosť tlmiča v rozmere 190x45 so štandardným uchytením je 246 gramov.
Verzie a odporúčané ceny
K dispozícii sú dva varianty - SIDLuxe Ultimate a SIDLuxe Select+. Oba tlmiče môžete mať vo verzii s páčkou alebo lockoutom, no samostatne dostupná bude oficiálne iba vyššia verzia ultimate za 539 až 609 €, v závislosti od zvoleného variantu. Cena Twistlocku je stanovaná na 133 €.RockShox BoXXer - kráľ vysokých zdvihov
Aby sa nezabudlo, tak nedávno bol predstavený aj nový BoXXer, čo je medzi zjazdármi stará známa klasika. Základnou formulou pri navrhovaní nového BoXXera bolo dosiahnutie optimálneho vyváženia tuhosti, poddajnosti, komfortu a kontroly ovládania. Výsledkom dvojročného výskumu a vývoja je kompletne prekopaná vidlica s 38-milimetrovými nohami. Ta-dá! Nový RockShox BoXXer, 2024.Sumár vylepšení v kocke:
- Možnosti zdvihu: 180, 190, 200 mm
- Redizajnované 38 mm vnútorné nohy (miesto pôvodných 35 mm)
- 3 možnosti offsetu: 44 mm (27,5”), 48 mm (27,5”/ 29”) 52 mm (29”)
- Charger 3 RC2 tlmiaca patróna
- Nastavenie: vysoko-rýchlostná kompresia, nízko-rýchlostná kompresia, nízko-rýchlostný odskok
- DebonAir+ pružiaca patróna s dvojkomorovou vzduchovou pružinou s optimalizovaným objemom vzduchu (väčšia negatívka)
- Kompatibilita s ButterCups
- Odľahčená frézovaná korunka
- Označenie výškových gradientov na vnútorných nohách pre korunku (nie je treba premeriavať)
- Mazacie porty puzdier na vnútorných nohách
- Maxima Plush mazací aj tlmiaci olej
- Farby: Lesklá čierna a Elektrická červená
- Dostupný predĺžený blatník na 4 skrutky
- Hmotnosť: 2 840 g (Ultimate, 200 mm zdvih, 48 mm offset)
Verzie a odporúčané ceny:
- RockShox BoXXer Ultimate: MOC: 2 279 €
- RockShox BoXXer: len ako OEM verzia (samostatne nepredajná)
- Charger 3 RC2 upgrade tlmiaca patróna: MOC: 399 €
- DebonAir+ upgrade pružiaca patróna: MOC: 113 €
Verím, že vás niektorá z predstavených noviniek zaujala, či už ste XC „chrt", nebojácny zjazdár, alebo len nadšený hobík, ktorý má rád technicky premakané komponenty.