Tip na výlet: Calp – po stopách Zwift Academy

Poďte sa so mnou pozrieť do populárnej tréningovej lokality profesionálnych tímov vďaka ideálnej mikroklíme a krásnemu prostrediu – na Costa Blancu.

Ak ste minulý rok pozerali Zwift Academy 2022, pravdepodobne je vám táto lokalita známa. Okrem toho, že si ju každoročne vyberajú profesionálne tímy ako tréningovú lokalitu, Costa Blanca ponúka široké portfólio možností na turistiku, plávanie či relax na pláži.

Lokácia Calp

Calp sme si vybrali pre výhodnú polohu pri mori, ale zároveň aj blízkosť miest, ktoré sme chceli na bicykli vidieť. Ubytovanie nebolo drahé (približne 30 EUR na noc za osobu) a taktiež nám hral do karát fakt, že sa v Calp nachádza viacero požičovní bicyklov.

Do Calp sme sa dostali letom z Viedne do Valencie, odkiaľ sme išli rental autom približne 1,5 hodiny. Môžete však letieť aj do Alicante, odkiaľ je cesta do Calp kratšia o polovicu.

Požičovňa

Vybrali sme si požičovňu Vuelta Turistica, z ktorej sme si požičali bicykle BMC Roadmachine a BMC Teammachine. Ceny bicyklov sa odvíjajú od sezóny, takže odporúčam pozrieť aktuálny cenník na webovej stránke. Celkovo boli bicykle v poriadku, aj keď na kolese jedného z bicyklov boli zle dotiahnuté špice. To nám však rýchlo vymenili za druhé koleso. V požičovni nám ochotne vymenili sedlá, namontovali pedále a nastavili bicykel podľa bikefitu, ktorý sme im vopred poslali.

Calp – po stopách Zwift Academycyklistický výlet, cyklodovolenka

Čo sa oplatí vidieť na Costa Blanca

Coll de Rates

Predtým, ako sa dostanem k epickému výstupu na Coll de Rates, odporúčam zastaviť sa v meste Alcalalí, kde na križovatke nájdete kaviareň Musette, ktorú vlastní bývalý profesionálny cyklista.

cyklodovolenkaTip na výlet

...kým sa Lukáš spustil dole a my sme opravovali defekt, on čakajúc na nás zazrel Mathieua van der Poela...
V tejto kaviarni mali asi najlepšiu (neprepraženú) kávu, ktorú sme v Španielsku mali. Vo výkladoch majú vystavené, ako inak, musettky a v kaviarni vystavené dresy rôznych profesionálnych tímov. Sedieť je možné vo vnútri aj vonku. Odporúčam však sedieť vonku, zvuk okoloidúcich pretáčajúcich kolies vám bude krásne znieť v ušiach. Taktiež je možné, že v správnej ročnej dobe zazriete aj jazdcov z niektorého z pro tímov. Ak chcete vidieť videá Mathieua van der Poela, ako robí latté art, odporúčam sledovať ich Instagram. Na výber bola taktiež široká ponuka lákavých koláčikov.

A teraz späť k stúpaniu. Coll de Rates som mala na zozname „to-climb“, odkedy sme dopozerali sériu Zwift Academy 2022. Bol to kopec, ktorý v tejto sérii rozhodol o tom, ktorý z cyklistov a cyklistiek dostane profesionálny cyklistický kontrakt a kto nie (aj keď tí, ktorí to pozerali, asi vedia, že to tak celkom nebolo).

cyklistický výlet, cyklodovolenkaCalp – po stopách Zwift Academy

Stúpanie od Parcent je veľmi príjemné, tiahle, bez zákerných percent (6,5 km, 5,2 % priemerný sklon). Avšak ak máte radi výzvy, mali by ste si vyskúšať aj takzvaný Super Rates, alebo Extreme Rates. Je to pokračovanie stúpania, ktoré má okolo 3 km s priemerným sklonom 9,3 %. Coll de Rates a Super Rates oddeľuje reštaurácia/bar a krátka gravelová sekcia. Potom sa to začne.

Dychčanie a poriadne watty. Cestou nahor si hovorte, že všetka námaha bude odmenená nádhernými výhľadmi. Cesta na Super Rates je pomerne úzka a väčšia časť je bez zvodidiel či zábran. Zjazd aj výstup tak môžu byť nebezpečnejšie. Našťastie na túto cestu nemôžu ísť autá, iba turisti a cyklisti a tak máte o jednu starosť menej.

cyklodovolenkacyklistický výlet, cyklodovolenka

Na gravelovú sekciu si dávajte pozor hlavne pri zjazde, z našej skupiny tu Aďka dostala defekt. Kým sa Lukáš spustil dole a my sme opravovali defekt, on čakajúc na nás zazrel Mathieua van der Poela, ako sa otáča na vrchole Coll de Rates. Veď kto iný by bol v majstrovskom drese na bielom Canyone (fakt, že je v tejto lokalite, sme si overili aj jeho Instagramom). Takže ak nechcete opravou defektu premeškať zahliadnutie majstra sveta, choďte radšej pomalšie a opatrnejšie.

Calp, Španielskocyklistický výlet, cyklodovolenka

Z Coll de Rates do dediny Tarbena nás čakal krátky zjazd, na ktorý plynule nadviazalo príjemné stúpanie do dediny Castell de Castells cez Coll de Bixauca (6,03 km, 2,9 %). Z tohto stúpania sme mali luxusný výhľad na Coll de Rates a Super Rates, ktorý sme predtým absolvovali. Stúpanie sa končilo brdkami podobnými tým kopaničiarskym, iba s inými výhľadmi. Po dostúpaní už naozaj prišiel veľmi dlhý zjazd, dlhší ako 10 km, ktorý bol naozaj zaslúžený.

Príklad trasy s Coll de Rates nájdete na tomto odkaze.

Tip na cyklistický výletCalp, Španielsko

Zaujímavosťou je, že Coll de Rates je stúpaním, na ktorom tím Jumbo Visma objavil dvojnásobného víťaza Tour de France Jonasa Vingegaarda. Vraví sa, že profesionálne tímy si pozerajú na Strave segmenty a aj to, kto na nich drží KOM. Ak teda ašpirujete na získanie profesionálneho kontraktu, bookujte letenku. Aktuálne už však na Coll de Rates drží KOM Tadej Pogačar.

Puerto de Confrides (20,41 km; 706 m)

Nádherné stúpanie lemované citrónovníkmi, ktoré bolo aj súčasťou Vuelta a Espaňa v roku 2019. Po pravici aj ľavici vás budú sprevádzať stromy so sýtymi zelenými listami a šťavnaté oranžové pomaranče.

Tip na výletTip na cyklistický výlet

Po zástavke na kávu v Guadalest s výhľadom na hrad vystriedali pomarančovníky vysoké skaly, ktoré lemovali cestu. My sme na tejto ceste stretli minimum aút a tak sme mali naozaj zážitok.

Stúpanie na Puerto de Confrides bolo naozaj prenádherné. Tiahlo sa cez doliny, ktoré boli lemované skalami. Malá premávka a nenáročný sklon. Toto „passo“ sa nachádza vo výške 970 metrov nad morom.

Calp, ŠpanielskoCalp, Španielsko

...je to skvelé miesto, kde môžete doplniť Vitamín K (kofeín), Vitamin G (glukózu), cukor (koláče alebo churros)...
Čakal nás príjemný dlhý zjazd a pred ďalším stúpaním sme sa v dedine Gorga zastavili v potravinách, kde sme sa osviežili čipsami, hroznom, čokoládou a všetkým možným… Pri plánovaní páuz si treba dať pozor na španielsku siestu. Určité menšie obchody sa v mestečkách zatvárajú poobede a otvárajú až podvečer okolo 17:00 až 18:00 hod. Dávajte si teda pozor, aby ste nezostali bez vody.

Príklad trasy s Puerto de Confrides nájdete na tomto odkaze.

cyklistický výlet, cyklodovolenkaCalp, Španielsko

Puerto de Bernía

Stúpanie na Puerto de Bernía bolo dlhé, tiahle a veľmi rôznorodé. Dá sa ísť z mesta Xaló alebo z mesta Benissa. Výhľady z tohto stúpania sú prenádherné. Na pár miestach potrápi aj strmší sklon, ale krásne výhľady zmierňujú pálenie v nohách.

Tip na cyklistický výletCalp, Španielsko

Stúpania smerom na Puerto de Bernía určite preveria okrem vašej kondície aj vaše kamarátstva, ak idete v skupinke – kto čaká a kto nie.

cyklistický výlet, cyklodovolenkacyklistický výlet, cyklodovolenka

V mestečku Xálo pod stúpaním odporúčam navštíviť kaviareň Los Dos Café. Vlastní ju Holanďan, s ktorým sme sa dali do reči. Hovoril nám, prečo je Costa Blanca, konkrétne Calp, výborná lokalita práve pre cyklistiku. Vysvetlil nám, že v tejto geografickej časti prevažuje mikroklíma, ktorá drží počas roka veľmi príjemnú teplotu s minimom dažďa. A práve preto je toto miesto vyhľadávané nielen amatérskymi cyklistami, ale aj profesionálnymi tímami. Taktiež nám prezradil, že Remco má v okolí dom a tak tam naňho môžete natrafiť.

Späť ku kaviarni – je to skvelé miesto, kde môžete doplniť Vitamín K (kofeín), Vitamin G (glukózu), cukor (koláče alebo churros) alebo elektrolyty (tostada con tomate y aceite de oliva) – populárny snack Španielov. Je to jemne opečený chlieb či bageta s olivovým olejom a jemne nasekanou paradajkou.

Príklad trasy s Puerto de Bernía nájdete na tomto odkaze.

Calp, ŠpanielskoTip na cyklistický výlet

Bonus č. 1 – Faro Cabo de la Nao

Z Calp odporúčam zájsť aj kúsok na sever ku majáku Faro Cabo de la Nao. Krásny biely maják, na ktorý môžete vidieť aj z vyhliadky Mirador Torre d´Ambolo. Túto vyhliadku naozaj odporúčam. Výhľady sú priam terapeutické. Nádherný útes, šumiaca voda, biele čiapočky na vlnách, zvedavé čajky a lesknúca sa hladina vody – čistá idylka a skvelé miesto na snack.

cyklistický výlet, cyklodovolenkacyklodovolenka

Bonus č. 2 na pešo

Aj keď je na Costa Blanca veľa miest, kde si môžete vybrať zázemie, ak ste sa rozhodli prespať v Calp, odporúčam aj prechádzku na Penôn de Ifach - ikonickú skalu vysokú viac ako 300 metrov nad morom. Ideálne na východ alebo západ slnka. Ale pozor, dbajte na vhodnú obuv, druhá polovica stúpania je seriózny skalnatý terén s vylešteným a často vlhkým, šmykľavým povrchom. Ak sa chystáte vyjsť hore cez sezónu, budete potrebovať aj povolenie na výstup, ktoré je bezplatné a môžete si ho vybaviť jednoducho cez internet. Je to z dôvodu obmedzenia turistov a ochrany prírody.

Calp, Španielskocyklistický výlet, cyklodovolenka

Zhrnutie

Lokalitu Costa Blanca odporúčam všetkými desiatimi, najmä pre jej príjemnú mikroklímu a ešte príjemnejšie stúpania. Mne osobne sa tam páčilo oveľa viac ako v Girone, v ktorej sme boli presne takto pred rokom.

Ak ste navštívili lokalitu Costa Blanca a máte iné tipy na cyklovýlety, budem rada, ak sa o ne podelíte v komentároch.