Test: Dual wattmeter od Magene P715 – watty sú všade
Má zmysel investovať do wattmetra v pedáloch a čo nás môže zaujať pri kúpe okrem dobrej ceny?
Dostupnosť rôznych typov wattmetrov je v dnešnej dobe veľká. Najviac rozšírené máme wattmetre v kľukách, ale poznáme aj verziu v pedáloch. Tu sú dve možnosti, buď jednoduchší jednostranný (zväčša v ľavom pedáli) alebo obojstranný v oboch. Práve v dnešnom teste si vezmem pod lupu obojstranný wattmeter v pedáloch od výrobcu Magene.Nastavenie a malé technické okienko
Deklarovaná hmotnosť je 318 gramov a poznáme model s koncovkou K alebo S. Teda buď systém Look alebo Shimano. Pedále sú vyrobené z karbónu a os z ocele. Pripojenie je možné cez Bluetooth alebo ANT+ s meraním do 2500 wattov s presnosťou ±1%. Nabíjací konektor je magnetický a predpokladaná výdrž je 120 hodín. Nastavenie v tomto prípade bolo jednoduché a po rozbalení som pedále dal najprv nabiť.Následná montáž bola rýchla a jednoduchá a prvotné spárovanie/kalibráciu som spravil pomocou aplikácie od Magene. Od toho času som aplikáciu nepoužil, pretože kalibrácia je možná aj na cyklopočítači Garmin.
Prvý problém a prvá jazda
Bohužiaľ po prebratí balíka zisťujem prvý problém, že pedále sú pre systém Shimano a ja mám Look. Takže nastavené kufre z bikefittingu som musel vymeniť, ale našťastie som sa vedel podľa predošlých usmerniť. Výmena zarážok a poďme na prvú jazdu.
Vedia rozoznať, kedy šliapem v sedle a v stoji vďaka gyroskopu.
Na začiatok som neriešil úplne watty, skôr som sa zameral na pocit z jazdy a odozvu pedálov. Taktiež som vyskúšal pedále aj na horskom bicykli, pre lepší pohľad na test. Na cestnom bicykli jazdím wattmeter pedále od konkurencie, Favero Assioma UNO, čo je jednostranný wattmeter.
Najviac ma počas jazdy zaujalo, že ak sa chcem zapnúť do pedálu, tak vždy sa otočí tak, aby bolo zapnutie jednoduchšie. Iné pedále sa otočia do negatívneho uhlu, a to robí problémy pri zapnutí, tu bolo zapínanie jednoduchšie.
Duálna verzia je lepšia
Jazdu by som rozdelil na dva druhy. Ak jazdím ľahko v zóne 1, 2 a 3, tak nepozorujem extra zmeny na cyklopočítači. Naopak, ak by sme riešili intervaly od zóny 4 až po 7, tu som videl najväčšie výhody duálneho systému. Takže počas testu som si všímal údaje hlavne pri intenzívnejšej jazde.Kto jazdil s wattmetrom, vie, že držať nejaký priemer na interval chce mať cit na pedál. Pri jednostrannej verzii som si všimol, že watty vedia niekedy doslova skákať, pretože meria sa iba jedna strana a druhá sa cez vzorec vypočíta. Naopak duálny wattmeter dokáže snímať hodnoty z oboch strán.

Vďaka tomu ak si dáte interval, tak hodnota výkonu neskáče vo veľkej oscilácii a ľahšie sa drží nejakého priemeru na okruh. Samozrejme aj jednostranná verzia nás posunie v tréningu, ale ak chceme brať tréning vážnejšie, určite by som skôr siahol po duálnej verzii. Hlavne pri kratších okruhoch v trvaní od 10 do 60 sekúnd, kde ideme do maximálnych hodnôt.

Výdrž batérie a vonkajšie vplyvy
Deklarovanú výdrž 120 hodín sa mi nepodarilo za dva týždne otestovať, ale podľa stavu batérie to vyzerá zatiaľ dobre. Po 40 hodinách jazdy v rôznych podmienkach sú pedále nabité na 80 %. Okrem jazdy v teplom počasí som ich jazdil aj ráno do práce, keď teplota vonku bola aj 5 stupňov. Pri nižšej teplote som nebadal rozdiely v meraní a keďže túto cestu jazdím často, mám predstavu, kde aké watty jazdím.Nastavenie a montáž je rýchla a jednoduchá, zvládnuteľná do 1 minúty.Vďaka rannému dažďu počas tejto cesty som otestoval aj odolnosť voči vode. Pedále majú ochranu IPX7, takže mali by určite vydržať aj dlhšiu jazdu v daždi. Pri ukončení testu som pedále nečistil a skúšal samotné nabíjanie. Pedále boli znečistené od vody a prachu, ale na nabíjanie to nemalo žiadny vplyv.
Mňa najviac zaujalo karbónové telo pedálov a sám som bol zvedavý na ich prejav. Hneď pri prvej jazde som necítil rozdiel v tuhosti, aj keď Favero majú plastové telo. Vyhotovenie tohto materiálu skôr beriem ako veľmi príjemný benefit, ktorý poteší každého fanúšika športovej cyklistiky. Zmena systému z Look na Shimano nebol pre mňa problém, je to skôr o zvyku alebo preferencii.

Dynamika cyklistiky a iné fičurky
Za mňa osobne som najviac sledoval údaje o dynamike cyklistiky. Po samotnej jazde v aplikácii Garmin Connect som si mohol pozrieť údaje o rozložení záberu nôh a tiež efektívnosť záberu v kruhu. Okrem iného pedále vedia rozoznať, kedy šliapeme v sedle a v stoji vďaka gyroskopu.To sú celkom zaujímavé údaje, ktoré nám môžu pomôcť vyrovnať vyváženie záberu alebo posun kufrov. V mojom prípade som našťastie odchýlky nemal veľké a ani posun kufrov mi po výjazdoch neodporúčalo.

Malé nevýhody
Prvú nevýhodu som videl pri otvorení balenia. Síce máme v krabici nabíjací kábel pre oba pedále, ale chýbal mi tam adaptér. Toto je v prípade Favero vyriešené adaptérom na nabíjanie aj s viacerými typmi zástrčiek. Ak by som ešte mal porovnať konkurenta Favero, tak v balení dostaneme aj kufre na pedále, v balení od Magene som kufre nenašiel.Zhodnotenie
Osobne značku Magene registrujem, aj kvôli testom ich cyklopočítačov a inej elektroniky. Za mňa osobne ma značka milo prekvapila a počas doby testovania ani raz pedále nezaváhali. Nastavenie a montáž je rýchla a jednoduchá, zvládnuteľná do 1 minúty. Nie je potrebné ani riešiť aplikáciu, pretože kalibrácia je možná aj v cyklopočítači s nastavením dĺžky kľuky.
Ak hľadáte kvalitný a dobrý duálny wattmeter, určite bude Magene P715 dobrá voľba. MOC je 499 €, čo je za mňa veľmi dobrý pomer ceny a výkonu za duálny wattmeter. So zákazníckym účtom ich môžete mať za 499 €. K dispozícii je samozrejme aj verzia Magene P715S so systémom SPD-SL. Ak časom budú mať aj MTB verziu, tak tu majú výrobcovia vážneho konkurenta. Pre príklad moje pedále Favero Assioma UNO majú MOC cenu 499 € a DUO verzia 899 €.












