Nastavenie pedálov a kufrov na tretrách

V tomto článku sa budem venovať nastaveniu kufrov na tretrách a okrajovo aj pedálom. Na rozdiel od nastavenia správneho posedu je toto tá jednoduchšia časť. Nastavenie kufrov by malo predchádzať nastaveniu posedu, ktoré sa navzájom trochu ovplyvňujú. Dúfam, že vám tento návod pomôže k príjemnejšej a pohodlnejšej jazde.

História cyklistiky priniesla viaceré spôsoby upnutia nohy a pedálu s cieľom lepšej efektivity šliapania. Predovšetkým sa využívali rôzne remienka a košíky, do ktorých sa upínala noha. Dnes je používaný moderný systém kufrov, ktoré sa upínajú do špeciálnych pedálov. Čo sa týka efektivity, spoľahlivosti a bezpečnosti, tak to bol veľký krok vpred, hlavne v oblasti MTB. Existuje viac prevedení tohto systému, ale najčastejšie sa používa Shimano SPD (obr. 1). Ďalej môžem spomenúť výrobcov, ako sú napríklad Crankbrothers (obr. 2) alebo Look (obr. 3). Principiálne však všetky tieto systémy pracujú na rovnakom princípe: kufor na tretre sa tlakom na špeciálny pedál do neho zacvakne a zafixuje. Pohybom nohy do strán, je samozrejme možné nohu z pedála odopnúť. Oproti cestným pedálom a kufrom, MTB pedále umožňujú značný pohyb päty v určitom uhle bez toho, aby sa noha vypla, čo je dôležité pre manévrovanie v teréne. Má to aj svoje nevýhody, ako je napríklad „riziko neodopnutia nohy“ pri páde. Preto sa tento systém v gravity MTB disciplínach masovo neuchytili, kde sú stále uprednostňované klasické platformové pedále.

Pedále

Nastavenie kufrov na tretrách

Okrem pedálov, ku ktorým sa dodávajú aj kufre, potrebujeme aj tretry, ktoré umožňujú ich montáž. Kufre namontujeme podľa priloženého návodu do podrážky v tretrách. Samotné nastavenie kufrov má svoje zásady, ktoré treba určite dodržať. V opačnom prípade sa môžu vyskytnúť bolesti kĺbov z neprirodzeného a nadmerného zaťaženia nôh. Tieto zásady sú univerzálne pre každý typ upínacieho systému.

Postup

Kufre sa nastavujú v 2 hlavných, navzájom kolmých rovinách (obr. 4). V smere y je nastavovanie obmedzené malým rozsahom pohybu, a preto stačí dať kufor do strednej pozície. Táto poloha bude ideálna pre takmer všetkých bikerov. Inú polohu bude teoreticky vyžadovať asi len veľká atypická tretra, ktorá bude prichádzať do kontaktu s kľukou, vtedy je možné nastaviť väčšiu vzdialenosť tretry od kľuky posunutím kufra k vnútornému okraju tretry.

Tretra
Najdôležitejšie je nastavenie kufra v smere x. Táto predozadná poloha má veľký vplyv na efektivitu a biomechaniku šliapania. Kufor dáme do takej polohy, aby prvý metatarzofalageálny kĺb (obr. 5, čierna farba) bol presne nad oskou pedála (obr. 5, červená farba). To je miesto na nohe, kde palec prechádza do klenby nohy a je to vlastne aj najširšie miesto na nohe. V tomto mieste sa najefektívnejšie prenáša sila nôh na pedále. Ak by bola oska veľmi vpredu, nohy by do pedálov tlačili prstami, ktoré by takto trpeli. Ak by bola oska pedála naopak veľmi vzadu, pod klenbou nohy, tak by sa rozvrátila efektívna biomechanika šliapania a mohli by sa napríklad časom dostaviť aj bolesti členkov a kolien.

Nastavenie prebieha tak, že si povolíme skrutky na kufri, odhadneme správnu pozíciu kufra a znovu dotiahneme skrutky. Následne sa obujeme a zacvakneme nohu do pedála. Skontrolujeme, či metatarzofalageálny kĺb je nad oskou pedála. Tento kĺb si cez tretru nahmatáme a takto prstom lokalizujeme jeho pozíciu voči oske. Ak sme nedosiahli správnu pozíciu, tak tento postup opakujeme dovtedy, kým nebude kufor na správnom mieste. Potom toto isté spravíme aj na druhej tretre. Nemusíme byť úplne pedantný, ale snažíme sa byť aspoň dôsledný, ide predsa o naše nohy. Sám som mal s nimi problémy, kým som si to naozaj správne nenastavil.

Správna pozícia tretier na pedáloch
Po tomto prvotnom nastavení sa treba trochu previesť, aby sme vedeli, čo na to povedia nohy. Samozrejme, aj nohy si musia zvyknúť na novú polohu, tak by som nerobil unáhlené závery. Ak sa budete držať môjho návodu, tak by som prípadné korekcie skúsil urobiť až s odstupom času. Niektorí z vás môžu uprednostňovať mierne „kačacie šliapanie“, to znamená päty k sebe a kolená od seba. Keďže kufre majú v pedáli dostatočnú vôľu, tak by vás to nemalo obmedzovať. Ale pozor, aby päty potom neprichádzali do kontaktu zo zadnou stavbou, čo môže byť dosť nepríjemné. To sa môže stať aj pri, obrazne povedané, nekompatibilných tretrách a zadnej stavbe. Vtedy budete tiež zachytávať pätami zadnú stavbu, ale už nie vinou vašej možnej čaptavosti nôh.

Nastavenie pedálov

Na záver by som sa trochu zmienil aj o pedáloch, hoci sa na nich sa dá nastaviť len sila vypínania a aj to nie pri každom type (napr. Shimano SPD sa dá nastaviť, ale Crankbrothers to neumožňuje a sila vypínania sa nedá nastaviť). Začiatočníci majú vždy strach z toho, že v kritickej chvíli nestihnú vypnúť nohu z pedála. Budem úprimný, každý v začiatkoch určite minimálne raz kvôli tomu spadol. Treba si len pár mesiacov zvykať a potom už ani nebudete vedieť, že ste pripnutý k bicyklu. A nepríjemné pády? Vždy som letel iným smerom ako bicykel, ani sám neviem ako... Na druhej strane, keby som holdoval gravity MTB disciplínam, asi by som radšej zvoli klasické platformy. To už je ale všetko na osobných preferenciách tohoktorého MTBiker-a.

Postup

Na začiatok môžem odporučiť maximálne povolenie upínacieho mechanizmu, aby sa noha vypla s čo najmenšou potrebnou silou (obr. 6). Skrutky otáčame v zápornom smere až do dorazu (riadime sa šípkami na pedáli a pozor, na jednom pedáli sú 2 samostatné skrutky!). S takýmto nastavením treba jazdiť určitú dobu, potrebnú na vžitie sa s týmto systémom. Musím ale upozorniť, že to môže byť aj nebezpečné a noha môže hocikedy nečakane vypnúť. Šulína to bude pekelne bolieť, ale ani u dievčat to nebude príjemné, takže opatrne alebo úplne nepovoľovať mechanizmus, ak má noha tendenciu veľmi ľahko vykĺznuť. Preto po čase, keď si už na to zvykneme (kufre sa tiež časom/rokmi postupne vychodia), tak je lepšie tento mechanizmus dostatočne dotiahnuť. Akou silou, tak to je už len na vás a vašich skúsenostiach. Poradiť môžem asi len tak, aby sa noha v ľahkom a stredne ťažkom teréne samovoľne a veľmi ľahko nevypínala.

Nastevenie
Po rokoch jazdenia a častého jednostranného vypínania nohy (niekto je ľavonohý a niekto pravonohý) sa môže ešte stať to, že budete mať viac vycvakanú jednú stranu. Túto stranu bude treba potom viac dotiahnuť ako opačnú, alebo tú druhú skôr povoliť. Píšem z vlastnej skúsenosti, keď som rozmýšľal nad tým, že prečo som dva krát za sebou spadol na opačnú stranu, na akú som bol zvyknutý sa vypínať. Proste som si až do pádu neuvedomil, že jednu stranu mám pocitovo viac dotiahnutú, hoci boli pedále nastavené na rovnakú silu vypínania.
report_problem Našiel si v texte chybu?
milos21 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Svalovica po bicyklovaní - čo na ňu pomáha?

Video: Svalovica po bicyklovaní - čo na ňu pomáha?

Čo to je svalovica a ako sa jej vyhnúť alebo ju zmierniť? Čo hovorí odborný svet na masážny valec, pištoľ alebo lymfodrenážne nohavice?
Video: Cyklisti a pivo – čo spôsobuje v tele a existuje jeho lepšia náhrada?

Video: Cyklisti a pivo – čo spôsobuje v tele a existuje jeho lepšia náhrada?

Alkohol je pre ľudský organizmus záťažou, to je všeobecne známa vec.
Čo mi tréning dáva a čo si berie ako daň

Čo mi tréning dáva a čo si berie ako daň

Trénovanie nie je len o zlepšovaní fyzickej kondície. Skrýva sa za ním oveľa viac, než si vieme na prvý pohľad predstaviť a vo výsledku má vplyv v podstate na celý život. Aspoň u mňa.
keyboard_arrow_up