Slovenská reprezentácia v horskej cyklistike cross-country sa zúčastnila na Majstrovstvách sveta v nórskom meste Hafjell

V najprestížnejších kategóriách muži a ženy Elite Michal Lami a Janka Keseg Števková dosiahli svoje najlepšie umiestnenia na majstrovstvách sveta a pripísali si cenné body do osobného rebríčka UCI ako aj do olympijského rankingu krajín.

Do dejiska majstrovstiev sveta väčšina našich pretekárov cestovala letecky v nedeľu večer. Len Martin Haring a František Lami sa vydali na cestu už v piatok. Do Nórska sa presúvali autom spolu s bicyklami a materiálom. Cestou absolvovali v Dánsku preteky kategórie UCI C1. V silnej medzinárodnej konkurencii za studeného a daždivého počasia obsadil Martin Haring pekné 6. miesto a pripísal si ďalšie body do rankingu UCI a kvalifikácie na OH 2016. František Lami kvôli technickým problémom preteky nedokončil.

Na trati
Svoje účinkovanie na majstrovstvách sveta začali naši pretekári už v utorok, nasledujúci deň po príchode do dejiska šampionátu. V Lillehammeri sa predstavila v šprintoch trojica našich reprezentantov. František Lami dosiahol v kvalifikácii 44. čas, Michal Lami 46. a Filip Sklenárik skončil na 50. mieste a do vyraďovacích jázd nepostúpili.

Tlačenie
V stredu boli na programe majstrovstiev sveta štafety. Slovenská štafeta štartovala v zložení: František Lami, Filip Sklenárik, Janka Keseg Števková a Michal Lami. Štafetu mali naši reprezentanti dobre rozbehnutú, ale pribrzdil ich Filipov defekt, následný beh do depa a výmena kolesa. Janka udržala 21. pozíciu, na ktorej štafetu preberala. Michalov výborný výkon, keď dosiahol 6. čas zo všetkých pretekárov a za najrýchlejšou trojicou pretekárov Schurter, Kulhavý, Fumic so zhodným časom 12:06 zaostal len o 17 sekúnd, posunul našu štafetu na konečné 18. miesto. Na základe aktuálnej výkonnosti našich pretekárov sme očakávali umiestnenie okolo 12. miesta. Dúfame, že o rok na MS v Andorre svoj tohtoročný výsledok vylepšia.

Skok
Vo štvrtok štartovali juniorky a juniori. V juniorkách Slovensko zastúpenie nemalo. V kategórii juniori nás reprezentovali Matej Ulík a Filip Sklenárik.

Pekný výsledok dosiahol prvoročiak Matej Ulík, keď obsadil 36. miesto z 97 štartujúcich.
„Trať mi profilom sedela aj sa mi páčila. Po štarte som sa snažil udržať pozíciu, akú som mal na štarte. To sa mi podarilo a cieľom prvého kola som prechádzal ako 60., čo je o dve miesta horšie ako moje štartové číslo. V ďalších kolách som sa posúval dopredu a v cieli to bolo pre mňa dobré 36. miesto.

Filip Sklenárik mal zo všetkých našich pretekárov najnáročnejší program. Po prílete neskoro v noci už na druhý deň štartoval v šprintoch, nasledujúci deň ako člen štafety a ďalší deň vo svojej kategórii v XCO, kde skončil na 47. mieste.
„Nestihol som si dobre pozrieť trať a dostatočne zregenerovať, čo sa odrazilo v pretekoch. Odštartoval som zo 70. miesta a prebojoval sa až na 42. Únava však bola značná a v poslednom kole ma predbehlo 15 jazdcov.“ Obzvlášť ma však mrzí štafeta, kde sme to mali dobre rozbehnuté a kvôli môjmu defektu sme skončili až na 18. mieste.“

V piatok boli na programe preteky kategórií ženy a muži do 23 rokov. V kategórii ženy U23 naše pretekárky neštartovali. V mužoch do 23 rokov nás reprezentovali František Lami a Tomáš Višňovský.

František Lami bojoval od pretekov v Dánsku s virózou. Po štafetách sa mu stav zhoršil a jeho štart v XCO bol do poslednej chvíle otázny. Prvé kolá sa na trati trápil ale v poslednom kole sa 17. najrýchlejším časom zo všetkých pretekárov posunul na konečné 42. miesto z 98 štartujúcich. „Ráno pred štartom som sa necítil vôbec dobre. Začiatok pretekov mi nevyšiel, ale ku koncu som sa na moje vlastné prekvapenie posúval výrazne dopredu. Nie som spokojný s výsledkom, ale výkon vzhľadom na zdravotný stav hodnotím pozitívne.“

Tomáš Višňovský bol na základe pravidla 80% stiahnutý z trate v 3. kole a obsadil celkové 84. miesto. „Nakoľko sa mi 3 týždne pred MS obnovilo zranenie z jari v podobe krvnej podliateniny na predlaktí, musel som týždeň úpne pauzovať s trénovanim a vypustil som aj pretekový program. Moja príprava nemohla prebehnúť tak, ako bola v pláne.“

V sobotu sa na štart postavili pretekári v kategóriách muži a ženy Elite.

Najskôr odštartovali ženy a medzi nimi naša jediná zástupkyňa v ženských kategóriách na MS v Nórsku Janka Keseg Števková sa po štarte ocitla v samom závere poľa pretekárok. Počas pretekov sa posúvala neustále dopredu a cieľom prešla na výbornom 23. mieste zo 64 štartujúcich. „V Nórsku som dosiahla svoj najlepší výsledok na majstrovstvách sveta. V pretekoch na technickej trati som sa cítila veľmi dobre, Škoda nevydareného štartu skrz kolíziu, bolo by to určite o pár miest lepšie, čo ma stálo umiestnenie v prvej 20-tke. So svojim výkonom som spokojná, chýbalo mi skôr športové šťastie.“

Mišo
Michal Lami po minuloročnom 27. mieste na MS v JAR vylepšil svoje maximum zo svetového podujatia, keď v Hafjell skončil na 21. mieste zo 106 štartujúcich pretekárov. Len 21 sekúnd ho delilo od umiestnenia v prvej dvadsiatke. O tempe Absalona a Schurtera na čele poľa svedčia odstupy medzi pretekármi, keď už 3. v poradí stratil v cieli na víťaza 3 a pol minúty a polovica pretekárov “dostala kolo”. „V pretekoch XCO mužov Elite sa mi podaril štart z 3. radu. V prvom kole som sa pohyboval okolo 15. miesta, tempo som však nezvládal a musel som výrazne spomaliť. Prepadol som sa až na 30. miesto. V ďalších kolách som zrýchlil a postupne sa dostával dopredu. Do posledného kola som vchádzal na 21. mieste. V prvej polovici okruhu som sa dostal na 20. miesto, to sa mi však nepodarilo udržať v poslednom strmom tiahlom stúpaní. Mrzí ma to, s výsledkom v prvej dvadsiatke by som bol spokojnejší.“

Martin Haring štartoval so štartovným číslom 73. Pri prejazdoch cieľom jednotlivých kôl postupoval dopredu v poradí: 71., 64., 57., 51., 48. miesto. Škoda, že v predposlednom kole bol tesne ako jeden z prvých stiahnutý z trate na základe pravidla 80%. Martin by si bol svoju pozíciu v poslednom kole určite ešte vylepšil. „Výkon dobrý, rezervy som mal v technike a v zjazdoch. Zabezpečenie majstrovstiev bolo super.”

Tím
Na záver zhodnotenie vedúceho výpravy Jána Žilovca: "S celkovým priebehom majstrovstiev som spokojný, pretekári predviedli svoje maximá a k splneniu cieľov chýbalo len trochu viac športového šťastia. V juniorskej reprezentácii sme po odmlke postavili na štart dvoch pretekárov, ktorí dostali možnosť štartu na majstrovstvách a nesklamali, teší ma, že v juniorskej kategórii sa formuje viacero cyklistických talentov, ktorí majú predpoklad zamieriť aj do svetovej špičky. V U23, Fero Lami aj napriek zdravotným problémom ukázal svoju bojovnosť, žiaľ v tejto kategórii sme limitovaný množstvom a kvalitou pretekárov na Slovensku. V Elite žien naša jediná pretekárka dosiahla svoj najlepší výsledok a osamotene bojuje o miestenku na OH. Muži Elit predviedli bojovný výkon, Mišo Lami predviedol super štart, v závere bol kusok za TOP 20, Haring sa postupne posúval v poradí, a bodovo prispel do rankingu UCI a naďalej bojujeme o dve miestenky na OH 2014. Aj napriek obmedzenym finančným možnostiam sa podarilo zabezpečiť pretekárom dobré zázemie za čo chcem poďakovat realizačnému teamu a naším partnerom, Shoppie.sk, HQBC a Nyna.sk."