Slovensko: Mladé talenty u nás vyrastajú s majstrami

JUMP SPORT KLUB Košice vznikol v roku 2008. Od jeho zrodu sú jeho členmi reprezentanti Slovenska, bratia Michal a František Lamiovci. V novembri 2013, po zmene vo vedení, klub sústredil úspešných mladých košických pretekárov a rozšíril svoju členskú základňu o ďalšie talentované deti z východoslovenského regiónu. Po roku činnosti v súčasnej podobe sa v klube môžu hrdiť niekoľkými titulmi majstra Slovenska, víťazstvami v Slovenskom pohári, ale aj úspešnými výsledkami mimo územia Slovenska.

V klube si kladú za povinnosť a hlavnú úlohu vychovávať nové mladé talenty. Cyklistika v súčasnosti prežíva veľký boom a klub z Košíc chce byť pri tom, ako sa tento šport rozširuje a kladie si za prioritu získavať nových priaznivcov.

Klub sa v minulosti už z tradície a úspechov bratov Lamiovcov zameriaval na súťaže a činnosť v MTB. Postupne však prebieha jeho transformácia na klub so všeobecným zameraním. Členovia klubu sa zúčastňujú aj pretekov v cestnej cyklistike, cyklokrose a už historicky má klub zázemie aj v bikrose, v ktorom začínali mnohí úspešní pretekári. Široký záber a vytváranie možností uceleného tréningu sú dôležité najmä pri výchove mladých pretekárov, ktorí spočiatku potrebujú získať všeobecné zručnosti, kontrolu nad bicyklom a základné techniky jazdy na bicykli.

Za jediný rok medzi slovenskou mládežníckou elitou

Pred rokom mal klub ambíciu stať sa jedným z popredných cyklistických klubov na Slovensku s cieľom splniť kritériá vzniku Centra talentovanej mládeže a hlavne globálne pôsobiť pri výchove nových talentov vo všetkých oblastiach cyklistiky.

Musíme povedať, že sa pôvodné ambície podarilo viac než naplniť. Bilancia za uplynulý rok 2014 znie:
3 x 1. miesto a 2 x 2. miesto v celkovom hodnotení Slovenského pohára MTB XC
1 x 1. miesto a 3 x 3. miesto v celkovom hodnotení Slovenského pohára v cyklokrose
2 x 1. miesto, 1 x 2. miesto a 2 x 3. miesto z MSR MTB XCO
2 x 1. miesto, 1 x 2 miesto a 1 x 3. miesto z MSR MTB XCE
1 x 1. miesto z MSR CX
2 x 2. miesto 1 x 4. miesto z MSR v cestnej cyklistike

Jump sport klub sa umiestnil v hodnotení mládežníckych klubov v Slovenskom pohári v MTB XC celkovo na 3. mieste a v Slovenskom pohári v cyklokrose na 1. mieste. Výsledky na jeden rok činnosti klubu viac ako nadpriemerné!

Majstri vs. nové nádeje

Najväčším tromfom klubu je, že pracuje so všetkými vekovými kategóriami a má vybudované nástupníctvo, kde elitní pretekári sú vzorom mladších kategórií a dokážu napomôcť.
Úloha prirodzených vodcov pripadla bratom Lamiovcov, reprezentantom Slovenska v horskej cyklistike, z ktorých starší Michal je momentálne 19. pretekárom rankingu UCI, viacnásobným víťazom ankety SZC o najlepšieho horského cyklistu roka, majstrom Slovenska a víťazom Slovenského pohára v horskej cyklistike cross-country a maratóne, mladší František je viacnásobný majster Slovenska v MTB XC, viacnásobný víťaz Slovenského pohára v MTB XC a tretí na Majstrovstvách sveta v zimnom triatlone 2014 v Cogne (ITA).

Mládež
Úspešne im sekundujú reprezentanti Slovenska Filip Sklenárik, víťaz SP v MTB XC, reprezentant Slovenska a v cestnej cyklistike junior Adam Szász.

Ozdobou klubu je kadetka Radka Rabatinová, ktorá vo svojej kategórii v roku 2014 v rámci MTB XC a taktiež v CX pozbierala všetky prvé miesta, ktoré sa dali dosiahnuť, a to ako v Slovenskom pohári tak aj na Majstrovstvách SR. Za zmienku stojí, že v cyklokrose dokonca zvíťazila vo všetkých kolách SP.

MTB maratón
Že to má klub dobre našliapnuté a nemusí sa obávať budúcnosti svedčí aj nastupujúca generácia v mužských kadetských a žiackych kategóriách, kde má klub viacero talentov a chlapci ukazujú veľmi dobré výsledky. Títo chlapci zbierajú skúsenosti na domácich podujatiach a ich výsledky sú veľmi sľubné. Veľkou nádejou v cestných pretekoch je Adam Szász, ktorý zbiera v juniorskej kategórii veľmi slušné výsledky. Adam motivuje aj ďalších pretekárov, ktorí majú záujem o túto najviac prezentovanú cyklistickú disciplínu a rady cestných cyklistov klubu sa v roku 2015 určite rozšíria.

Je iba samozrejmé, že klub nemôže zaspať na vavrínoch a musí pravidelne dopĺňať a budovať nástupníctvo svojich členov, a preto sa permanentne venuje dopĺňaniu členov v rámci náborov talentov aj mimo Košického regiónu. Klub sa drží zásady, že nováčik musí cítiť priateľskú atmosféru v klube a zároveň sú mu poskytnuté podmienky na adaptáciu. Atmosféra je veľmi dôležitá pre dosahovanie dobrých celkových výsledkov jednotlivcov a klubu.

Víťaz

Organizujeme významné cyklistické podujatia na Slovensku

Okrem tréningu a pretekárskej činnosti klub za účelom osvety a náboru talentov organizuje Národnú cyklistickú súťaž a podieľa sa na organizácii vrcholných slovenských cyklistických podujatí. V rokoch 2013 a 2014 členovia spoluorganizovali Majstrovstvá Slovenska v bikrose, Majstrovstvá Slovenska v MTB XCO a MTB XCE a Slovenský pohár v cyklokrose.

Rok 2015 by mal pokračovať v tomto trende a predstavitelia klubu zdvihli latku ešte vyššie a podujali sa zorganizovať medzinárodné preteky kategórie C2 - MTB XCO a kategórie C3 - MTB XCE, ktoré sú už zapísané v kalendári UCI a uskutočnia sa 10.-11. júla 2015.

Tréningový proces

Tréningový proces prebieha na spoločnej aj i individuálnej báze a závisí od zamerania pretekárov na konkrétnu disciplínu. Tréningový proces je variabilne prispôsobovaný aktuálnym požiadavkám a potrebám pretekárov a diverzifikuje sa podľa vekových kategórií. Okrem vytrvalostného a silového tréningu je dôležitý aj tréning technických zručností v teréne a na bikrosovej dráhe.

Odborné a technické zabezpečenie klub realizuje v rámci svojej réžie. Nedostatok kvalifikovaných trénerov cyklistiky na východe Slovenska vyriešil výchovou trénerov z vlastných radov. V uplynulom roku takto po zložení skúšok odbornej spôsobilosti trénera klub získal dvoch nových trénerov a perspektívne do budúcnosti kladie veľký význam na zvyšovanie odbornosti ľudí poverených výchovou a tréningom nádejí.

Pohoda na biku
Zámerom je aj poskytovať čo najlepšie tréningové podmienky, či podmienky pre účasť na podujatiach tak, aby to čo najmenej zaťažovalo pretekárov, resp. ich rodičov či časovo, alebo finančne. Hlavne pri mladších členoch je veľmi dôležitá spolupráca s rodičmi a koordinácia jednotlivých činností po línii rodič, klub, dieťa. Klub sa snaží o získavanie podpory zo strany športových či mestských inštitúcií a sponzorov, nakoľko tak ako v iných odvetviach sú asi najväčším problémom financie. Tu platí rovnica: čím je klub a jeho pretekári úspešnejší, tým je väčšia možnosť získania potrebných dotácií. Momentálne má klub odsúhlasené bezplatné členstvo.

Privítame každého

V krátkosti sme sa Vám snažili predstaviť činnosť klubu, ktorý sa behom jedného roku činnosti stal jedným z najúspešnejších klubov na Slovensku. Je to klub kde nové talenty majú stále otvorené dvere a vzorom pre nich môžu byť úspešní pretekári s najvyššími ambíciami, od ktorých sa toho môžu veľa naučiť. Ak máte záujem o pretekársku cyklistiku, radi Vás privítajú.

Mladé nádeje

Ciele pre rok 2015

Jednoznačne potvrdiť získané pozície v rámci SR a adaptácia na súťaže mimo SR. Naďalej zvyšovanie kreditu klubu a zlepšovanie podmienok či už materiálnych, technických a odborných.

Na medzinárodnej úrovni pokračovať v úspešne začatej kvalifikácii na OH 2014. Účasť na olympiáde v Brazílii by bola obrovským úspechom nielen nášho klubu, ale aj celej slovenskej cyklistiky.