Rady a tipy pri výbere cestného bicykla

Nie je cesťák ako cesťák. Pri určovaní správnej veľkosti si treba dávať pozor na viac aspektov, aby ste sa konečným výsledkom priblížili ku bicyklu presne na vašu mieru. V nasledujúcom článku sa pokúsime vypichnúť rady a zosumarizovať výber cestného bicykla nielen podľa vašej výšky, ale aj iných, často zabudnutých hľadísk.

Výber typu bicykla podľa priorít, vášho zamerania a cieľov

Je v podstate jedno, či ste úplný začiatočník, či cestný bicykel kupujete ako doplnok ku horskému, alebo ste už cestár, harcovník. Treba si ujasniť, ako často chcete jazdiť, či budete preferovať rekreačný, alebo pretekársky štýl, po akých cestách budete hltať svoje kilometre, aké dlhé budú vaše výjazdy z hľadiská kilometrov, ale aj hodín strávených v sedle. V neposlednom rade je faktorom určite aj cena.

Celosvetovým trendom výrobcov cestných bicyklov sú momentálne dva typy, tzv. sportive a race modely. Vo voľnom preklade teda rekreačné a pretekárske modely.


Cannondale Super Six Evo Red cestný bicykel, model 2015 Replica, cena €4099,-

Rekreačné: Kategória sportive

Modely kategórie sportive sú viac pohodlné a celá geometria je prispôsobená na dlhé hodiny na bicykli, hlavová trubka býva dlhšia a často býva menší aj drop, teda vertikálna vzdialenosť medzi špičkou sedla a riadítkami. Mnohé modely majú dokonca rôzne vložky a elastomery čím sa snažia o čo najvyšší komfort jazdca na akomkoľvek type cesty. Teda nejedná sa len o modely na „kocky“ ako si mnohí myslia.

Pretekárske: Kategória race

Na druhú stranu kategória pretekárskych modelov prináša všetky výhody pokroku vo svete dvoch kolies za posledné roky. Maximálna tuhosť, športovejšia geometria či aerodynamika však so sebou prinášajú daň v podobe nižšieho komfortu.

Fáma: Ak sa nedokážete v predklone dotknúť prstami na rukách palcov vašich nôh, pretekárske modely nie sú pre vás najvhodnejšie.

Nie je to celkom tak, ohybnosť je síce pre jazdca veľmi dôležitá, no pravidelnými cvičeniami a strečingom sa dá pomerne v krátkej dobe zlepšiť, takže by som výber bicykla nezúžil na základe takejto rady. Navyše, aj na top pretekárskom modeli si môžete posed prispôsobiť korekciami pomocou dĺžky, sklonu predstavca a výšky sedla tak, aby ste sa cítili komfortne.


Canyon, ULTIMATE CF SL 9.0 SL, cena €2 599,-

Materiál: Karbón, alebo hliník?

Ak s cyklistikou začínate, asi nevrazíte hneď niekoľko tisíc eur do najdrahšieho karbónového modelu. Na tému karbónu je už neskutočne veľa tém a článkov, vedú sa o tom diskusie, prečo áno, a prečo nie. Práve preto to tu nebudem rozpitvávať, určite treba vyskúšať obe varianty a zhodnotiť každý za seba. Nesporné výhody vlastností karbónu ako tuhosť, jednoduchá možnosť opravy, pohlcovanie vibrácií, nižšia váha či jazdné vlastnosti stále viac priťahujú masy k tejto možnosti. Jediná nevýhoda je cena. Naopak cenovo dostupnejší hliník je ťažší a časom stráca svoje vlastnosti. Jednoducho nastala doba karbónová!


CUBE LITENING SUPER HPC PR, cena: €2 399,-

Veľkosť rámu: alfa a omega

Zaiste najdôležitejší bod! A nehovorím to náhodou, mne samému sa v minulosti podarilo na podnet predajcu vybrať obrovský rám a zdravotné následky nenechali na seba dlho čakať!

Nechajte si poradiť od predajcov, dajte však aj na svoj inštinkt a pocit pri jazde na bicykli. Výber vhodného bicykla môžete začať od svojej výšky v cm. Je to dôležitý faktor, veľakrát sa dá trafiť do veľkosti rámu práve vďaka telesnej výške, avšak nie je to jediné kritérium. Uviesť tabuľku s veľkosťami rámu vzhľadom na výšku jazdca je teda dosť zavádzajúce, aspoň pri všeobecnom meradle. Dvaja jazdci s rovnakou výškou totiž môžu mať rôzne veľkosti rámov vďaka iným telesným proporciám. Dôležitú úlohu teda zohráva aj dĺžka nôh či pomer dĺžky nôh k dĺžke trupu. Odporúčam si podrobne naštudovať geometrie daného modelu, ktorý vám padol do oka, vyskúšať si ho najlepšie v predajni, povoziť sa, najlepšie na viacerých modeloch aj značkách.

Tip: GURU FIT SYSTEM

Stroj, ktorý v sebe zahŕňa simulátor bicyklov od popredných výrobcov (BIKE FINDER) a revolučnú optimalizáciu (BIKE FITTING). Dokáže simulovať horské, crossové, cestné, triatlonové bicykle a elektrobicykle - celý článok.

Fáma: Profesionálni jazdci jazdia o veľkosť menší rám, tak to je pravdepodobne správne, chcem tak jazdiť aj ja!

Opäť je to veľmi individuálne. Za istých okolností sa dá dosiahnuť takmer rovnaký posed pri napr. 54cm ráme, ako aj 56cm ráme. A to iným nastavením, povysunutím sedlovky, inou dĺžkou a sklonom predstavca, avšak nie všetko sa dá prispôsobiť. Ako príklad uvediem moju výšku 190 cm, jazdím na 58cm ráme a  rovnaký posed som si nastavil aj na 56cm ráme. Vo výsledku mi však veľmi vadilo, že si špičkou tretry šúcham o predné koleso vďaka inému rázvoru kolies u daných modelov. Nikdy som sa cez túto skutočnosť nepreniesol a tak sedlám 58 rám s kratším predstavcom a menším povysunutím sedlovky .


FELT Z 4 DISC, cena: €2 349,-

Výbava a doplnky – neskôr pozmeniteľné súčasti

Okrem rámu je samozrejme dôležité osadenie, doplnky či kolesá. Sú to časti, ktoré je možné časom vymeniť a tak som názoru, že najdôležitejší je rám, všetko ostatné je na jazdcových preferenciách.

Opäť je to téma úzko spätá s rozpočtom, nie každý si predsa osadí bicykel na elektronickú sadu a na najdrahšie karbónové kolesá.

Tak aspoň drobné tipy

Venujte dostatočnú pozornosť prevodom. Nechcete predsa, aby ste sa polku svojich výjazdov pretrápili pre nevhodný výber pastorkov.

Začiatočníkom jednoznačne odporúčam vyskúšať kompakt prevodníky s počtom zubov 50-34. A prečo? Lebo je to kompromis. Klasické prevodníky by vám mohli znechutiť nejeden vrchársky výjazd a už pri menšom kopci by ste mohli trpieť. Na druhú stranu verziu triple, teda trojpílu na prevodníku odporúčam len ak máte slabú výkonnosť v kopcoch, alebo máte veľa kíl a v kopcoch je to pre vás boj. Myslím si, že každý slovenský kopec sa dá vyjsť na kompakt prevodníku a trojpíla by vám to zbytočne psychicky zľahčovala – môžem, tak si prehodím ešte na ľahšie, aj keď... vlastne nemusím .

Výber kombinácie pastorkov kazety je už skutočne individuálny – nezabúdajte však, nízka kadencia v kopcoch nie je pre nikoho prospešná a tak netreba zbytočne „frajeriť“ s nízkym počtom pastorkov na najľahšom prevode na kazete. Chcel som len predísť nadšeniu potenciálneho jedinca zo Zell am See/Kaprun, ktorý sa vytešuje z nového cesťáku s prevodníkmi 53-39 a kazetou 11-23 .


GIANT TCR Advanced 2, cena: €1 559

Ak nie ste ostrieľaný cyklista, pravdepodobne neviete ani aké sedlo vám bude sedieť, to sa však čoskoro zmení. Takisto je to aj pri dĺžke kľúk, či tvare a šírke riadítok. Častokrát sú to však komponenty, ktoré sú vopred poskladané na bicykli a ak si bicykel neskladáte sami, ich zmenu môžete zrealizovať až neskôr. Opäť sú to však individuálne záležitosti. Ako príklad, ja mám jedno z najtvrdších sediel a veľmi mi to vyhovuje. Čím viac sa jazdí, tým je podľa môjho názoru lepšie mať tvrdé sedlo. A práve naopak je na tom kamarát Maťo, s ktorým jazdíme dlhé výjazdy. On má pre zmenu tvarované mäkšie sedlo, hotový gauč!

A tak platí staré známe: sto ľudí, sto chutí!
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Headlands je kopcovitá pobrežná časť Kalifornie, plná štrkových ciest, výhľadov na oceán aj na známy most Golden Gate. Tento karbónový gravel je poctou tomuto miestu.
Unboxing: Titici ALL-IN - aj hliník môže byť exkluzívny

Unboxing: Titici ALL-IN - aj hliník môže byť exkluzívny

Hľadáš niečo, čo nemajú všetci, niečo, s čím budeš vytŕčať z davu? Ak máš rád ručnú prácu a ceníš si netuctový prístup k technológiám, pozri sa na tento gravel.
Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
keyboard_arrow_up