
Test: Plášte Hutchinson Python 2 a Toro - univerzálne kombo skoro na všetko
Francúzska firma Hutchinson nie je na poli plášťov žiadny nováčik. Veď názov Python a Toro mi rezonuje v ušiach už pekne dlhú dobu. Do testu som si vybral práve túto kombináciu ako univerzálne riešenie pre štýl, ktorý jazdím - teda športová jazda v náročnom teréne. Ako nakoniec obstáli produkty s hrdým nápisom „made in France“, si môžete prečítať v nasledujúcich riadkoch...
Test Hutchinson Python 2
Ako som spomínal vyššie, Python sa naozaj môže zaradiť k legendárnym vzorom – veď má už skoro 20 rokov. Nie je tomu až tak dávno (možno už aj trochu áno), čo sa na nich preháňal aj Julien Absalon, vtedy ešte ako zarytý fanúšik 26 palcových HT .Po dlhom čase sa v Hutchinsone rozhodli túto verziu trochu inovovať a tak vznikol Python 2, ktorý som mal možnosť otestovať. Konkrétne verziu Tubeless Ready a v rozmere 29 x 2,1. Hneď ako človek dostane plášť do ruky je mu jasné, kde mu bude najlepšie. Svojím vzorom a celkovou konštrukciou sa jednoznačne hodí na zadné koleso. Už na začiatku asi trochu sklamem lovcov gramov. Python 2 nie je žiadny papierový plášť a v tejto verzii som mu navážil cca 740 g. Stačí si ho trochu lepšie „ošahať“ a je jasné prečo. Boky sú naozaj odolné a oproti takej verzii s-works od „Spešlu“ vyzerajú že vydržia o dosť viac. Predpokladám, že celková odolnosť bol aj zámer pri konštrukcii plášťa.
Ten putoval na ráfik Notubes ZTR Arch, samozrejme bez duší a s mliekom. Oproti plášťom od Specialized (s ktorými mám asi najdlhšiu skúsenosť) šiel nahodiť o čosi ťažšie. Výsledkom ale bolo bezproblémové nafúkanie aj klasickou pumpou. Pätky pekne naskočili, nič nehádže a všetko je pripravené na pojazd. Tlak taktiež pekne drží aj keď bolo koleso niekoľko dní odstavené.

Výrobca odporúča min tlak 2 bary s čím som aj začal, ale po ohmataní rovno ešte trošku odpustil. Plášť je totiž skutočne vysoký a prvé, čo mi napadlo pri pohľade naň, je slovo komfort. Testoval som na fulle, ale majitelia HT tento fakt ocenia ešte o čosi viac. Samozrejme prvé metre vedú po asfalte, kde človek hneď podľa zvuku pozná ako to vlastne ide . Tým, že nič nehučí je mi jasné, za akým účelom bol plášť vytvorený. Zásluhu na tom má vo veľkej miere súvislý „pás“ v strede behúňa.

Pri správnom (nižšom) tlaku je grip v teréne naozaj dostatočný a nemal som problém vyjsť všetky svoje tradičné testovacie úseky, kde treba špičku sedla zaraziť naozaj hlboko – napr. taký záver na chatu pod Suchým a podobné lahôdky . Veľmi dobre si plášť rozumie so skalným terénom, kde príde vhod spomínaná odolnosť. Niečo ako je hrebeň na Martinských Holiach plný voľných skál, prípadne oblasť Kysúc – kto tu niekedy jazdil, určite vie, o čom hovorím.

Ani pri brzdení z prudkého kopca nie je Python 2 bezzubý a nenechá človeka v „štychu“, keď treba ísť poriadne za sedlo. Keďže profil plášťa je skôr hranatý, práve na zadnom kolese mu bude najlepšie - tam ma ani v zákrutách nesklamal. Zásluhu na tom má aj fakt, že vzadu je koleso ďaleko viac zaťažené, takže klasické „ustrelenie“ toľko nehrozí. Tieto vlastnosti vynikli najmä pri jazde v suchom, prípadne mierne vlhkom teréne. S poriadnym blatom mi skúsenosť zatiaľ chýba, ale doplním do testu neskôr – jeseň a zima už klepe na dvere a koleso poputuje na moje HT. Každopádne už od pohľadu je jasné, že husté blato nebude to pravé – vďaka celkovej výške ubudlo z miesta medzi zadnou stavbou, čo v takej fajnej „plastelíne“ nikdy nerobí dobrotu. Na druhej strane ako často v tom človek zase jazdí...

Plus
- Komfort - plášť je vysoký a teda dá sa voziť na nižších tlakoch.
- Rýchly vzor ktorý naozaj letí ale pritom poskytuje dostatočný grip – za sucha aj v naozaj náročnom teréne.
- Odolnosť.
- Nahodenie na UST ráfik aj klasickou pumpou.
Mínus
- Vyššia hmotnosť.
- Hranatý profil vhodný skôr na zadné koleso.
Kde nájde Python2 najlepšie uplatnenie?
Podľa mňa určite najlepšie na zadnom kolese pri športových výjazdoch v náročnejšom teréne. Tam trochu vyššia hmotnosť toľko prekážať nebude a vynikne skôr dobrá odolnosť. Napr. na také MTB Trophy (4 dňový etapák v Poľsku) by som ho bez problémov nasadil...Test Hutchinson Toro
Už na prvý pohľad je jasné, že Toro je typ plášťa v podstate na všetko. To bol aj cieľ jeho vzniku – allround plášť, ktorý môžete mať na prednom kolese celý rok bez toho, aby ste museli niečo riešiť. Ja som mal k dispozícii verziu Tubeless Light v šírke 2,15 s úpravou Hard Skin – teda verzia odolnejšia proti defektom. Plášť váži presne tak ako udáva výrobca, cca 700g. Putoval ako „bezduš“ na ráfik ZTR Crest a výsledok rovnaký ako u Pythona 2 – málinko ťažšie nasadenie, ale zase všetko v pohode nahodené aj s klasickou pumpou. Už pri nafúkaní je vidno, že plášť nie je taký balón ako jeho kolega Python 2 – hlavne nie je taký vysoký.
Šírka je „papierovo“ väčšia, ale opticky to vyzerá skôr opačne. Na druhej strane výrazný vzor už viac vystupuje do priestoru. Ako inak každý výjazd začína po asfalte, takže opäť nasleduje zvukový test . V porovnaní so Specialized Ground Control (čo je podobná kategória) hučí o čosi menej. Za následok to má centrálna časť behúňa, kde sú štuple viacej nahustené. Valivý odpor je teda výborný a nerobí problém absolvovať aj dlhý asfaltový presun bez pocitu, že to akosi nejde. Pri vjazde do terénu sa už začínajú vynárať očakávané vlastnosti. Čím náročnejší terén, tým viac. Jeho cieľom je v podstate držať stopu nech sa za zákrutou objaví hocijaký terén.

Pri klopení na tráve bolo doslova počuť ako bočné štuple „hryzú“ podklad. Skaly, korene, hlina alebo aj všetko naraz nie je problém. Nehovorím, že sa to nedá jazdiť aj s menej agresívnym vzorom, ale ak si to chce človek pekne pustiť, má sa stále o čo oprieť aj keď spraví chybu. To sa mi asi najviac potvrdilo na Kráľovskom maratóne, kde sa mi v padáku zo Sľubice bike rozbehol a zastaviť už nešlo (tí čo tam boli určite vedia o čom hovorím ).


Neviem, ako som nakoniec zostal v sedle ale najmä vďaka tomu, že výrazný bočný vzor si našiel cestu k pevnému podkladu aj cez hrubú vrstvu prachu a kamienkov. Každý určite dobre vie, že MTB nie je len o modrej oblohe. Ani podmočený terén a mierne blato nie je pre tento plášť problém. Na druhej strane mierne hustejší vzor sa oproti spomínanému Specialized Ground Control o čosi horšie čistí. Skúsenosti vo väčšom blate ale doplním ešte trochu neskôr. Za obdobie odkedy som plášť nasadil (začiatok augusta) totiž panovalo tropické počasie, kedy bol dážď skôr zbožným prianím.
Plus
- Valivý odpor – vzhľadom na zameranie plášťa.
- Schopnosť poradiť si s akýmkoľvek terénom.
- Vhodný na predné aj zadné koleso.
- Odolné boky.
Mínus
- Horšie samočistenie.
- Vyššia hmotnosť – ale už nie v takej miere ako u Pythonu2 v porovnaní s konkurenciou.
Pre koho je teda Toro určené?
Ak hľadáte skutočne univerzálny plášť na celý rok, je to určite jeden z kandidátov a vôbec sa nestratí ani na pretekoch.
Stačí nahodiť a netreba riešiť či práve spŕchlo alebo už týždeň pečie slnko. Na väčšine povrchov nebudete mať jediný problém. Samozrejme ako „univerzál“ bude strácať v extrémoch proti „špeciálom“, ale tieto rozdiely nie sú vôbec také veľké. Navyše sa svojím profilom hodí aj dozadu, kde nájde uplatnenie v mokrom a mäkkom teréne. Pritom si z biku na suchu nespravíte traktor.
Ako som už spomínal, test doplním ešte trochu neskôr, keď pribudne aj viac km v blate. Zatiaľ ich mám od začiatku augusta a aj keď jazdím relatívne dosť, tak stále je to málo na hodnotenie dlhodobejšej výdrže. Ak sú nejaké dotazy, prípadne som na niečo zabudol, rád odpoviem v komentároch...