Záťažová diagnostika už nie je len pre vrcholových športovcov

Záťažová diagnostika už nie je len pre vrcholových športovcov

PR článok

Asi každému cyklistovi je jasné, že ak sa chce výkonnostne zlepšiť, musí tomu predchádzať tréning. Pod tréningom si môžeme predstaviť aj obyčajný výjazd na bicykli. Jednoducho povedané, na zlepšenie výkonnosti alebo kondície, je potrebný určitý podnet. Aký podnet je však najlepší a najefektívnejší? Aká intenzita a dĺžka zaťaženia je tá správna, aby sme získali čo najviac?

Keby na túto otázku existovala jednoznačná odpoveď, tak sme asi všetci majstri sveta, alebo minimálne tí, ktorí nemusia pracovať a mohli by bez obmedzenia trénovať. Jednoznačná odpoveď samozrejme neexistuje. Veď aj majster sveta je len jeden a tento rok sa môžeme tešiť, že je to práve náš Peter Sagan . Každý človek si vyžaduje individuálny prístup. V dnešnej dobe máme diagnostické prístroje a metódy, ktoré nám dokážu tieto rozdielnosti ukázať a definovať. Na základe týchto údajov je možné prispôsobiť tréning tak, aby ste mali z neho čo najväčší úžitok a priniesol vám maximálne zlepšenie.

Využitie diagnostiky u vrcholových športovcov je dnes už úplná samozrejmosť. Alberto Contador presne vie, aký watový výkon na kilogram musí byť schopný vedieť udržať určitú dobu, aby mohol vyhrať Tour de France. Vie, akou intenzitou si môže dovoliť šliapať do kopca, aby mu „nedošlo“, aby vydržal celý kopec a vyšiel ho čo najrýchlejšie, alebo kedy dopĺňať energetické zdroje, aby mal celý čas dostatok energie. Rovnaké údaje ako Contador alebo Peter Sagan si dnes už môže nechať zmerať každý cyklista. Meranie sa robí na bicyklovom ergometri s maskou na tvári, ktorá analyzuje vdýchnuté a vydýchnuté plyny. Pri tom sa meria srdcová frekvencia a záťaž sa pravidelne zvyšuje až do vášho maxima.



Práve centrum tohto typu je od februára 2016 otvorené aj v Žiline – Kompava centrum Metflex. Tu môžete absolvovať približne 10-20 minútový stupňovaný test. Každú minútu sa vám bude stupňovať záťaž a vy budete šliapať, kým budete vládať. Sprevádza vás pocit, ako keby ste išli stále do strmšieho kopca, ktorý nekončí . Takto sa dá zmerať váš maximálny výkon, maximálna spotreba kyslíka, maximálna srdcová frekvencia a ďalšie dôležité parametre. Počas testu prejdete všetkými tréningovými pásmami. Od aeróbnej vytrvalosti, až po pásmo nad anaeróbnym prahom. Anaeróbny prah je ďalšia zaujímavá hodnota. Je to určitý zlomový bod, po prekročení ktorého je intenzita tréningu už „nepríjemná“ a nie je dlhodobo udržateľná. Watový výkon na anaeróbnom prahu by trénovaní športovci mali byť schopní podávať desiatky minút a watový výkon na kilogram na anaeróbnom prahu je rozhodujúca hodnota pri výkonoch v dlhých kopcoch.

Prístroj poskytne aj veľmi zaujímavé údaje o využití zdrojov energie. Určite viete, že 1 g tuku vie organizmus premeniť až na 9,3 kcal energie. Avšak 1 g sacharidov alebo bielkovín iba na 4,1 kcal! Ak máte teda napríklad len 5 kg podkožného tuku (čo u priemerného muža je menej ako 10%), máte zásobu energie cca 46 500 kcal. V cukrových zásobách (vo svaloch a pečeni) ma takýto muž len cca 2 000 kcal. Je to obrovský rozdiel a každému je jasné, že by mal „učiť“ svoje telo využívať ako zdroj energie hlavne tuky. Prístroj presne určí hranicu, po ktorú ide vaše telo vyslovene na tuky a kedy sa začínajú k tukom pridávať ako zdroj energie aj cukry. Tiež zistí, po akú intenzitu využívate prevažne tuky a pri akej intenzite u vás začnú prevažovať cukry (prípadne u niekoho sa od určitej intenzity spaľujú už len cukry). Dá sa teda určiť presná hodnota efektivity metabolizmu.



Po teste sa dozviete vaše tréningové pásma. Môžete sledovať váš tréning buď pomocou šport testera s hrudným pásom (meranie tepu), alebo ak vlastníte wattmeter, tak aj podľa neho. Dozviete sa svoje maximálne hodnoty (maximálna spotreba kyslíka VO2max, maximálny výkon, maximálna srdcová frekvencia), kde máte anaeróbny prah, watový výkon na tomto prahu, ventilačné parametre – čiže na koľko viete využívať svoju kapacitu pľúc pri záťaži a tiež prahy, kde sa vám menia zdroje energie. Príďte sa aj vy otestovať do Kompava Centra Metflex v Žiline a trénujte maximálne efektívne.

Viac informácií nájdete na www.kompava-metflex.sk.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down comments 12 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Imunita – vplyv tréningu a životného štýlu

Imunita – vplyv tréningu a životného štýlu

Ako vieme našu prirodzenú obranyschopnosť ovplyvniť a čo na ňu všetko vplýva, si povieme formou videa článku.
Ako vydržať na trenažéri 3 hodiny

Ako vydržať na trenažéri 3 hodiny

Koľko vydržíte na bicykli jazdiť vonku, približne toľko zvládnete aj doma na trenažéri. Stačí si nechať pomôcť týmito radami, vytvoriť si správne prostredie a trochu oklamať hlavu.
Cyklistika očami mladej pretekárky - čo všetko mi vzala a čo dala?

Cyklistika očami mladej pretekárky - čo všetko mi vzala a čo dala?

Aké je to byť mladou babou, ktorá balansuje preteky, tréning, sociálny život a školu? Pre začiatok by som vám rada opísala, ako som sa k pretekaniu dostala a ako mi to zmenilo život.
keyboard_arrow_up