Reportáž: Kráľ Záhoria – kráľ singlov

V Zlatníckej doline sa v sobotu 23.4.2016, konal už 8. ročník preteku - Kráľ Záhoria MTB Maratón 2016. Trať bola situovaná v lesoch Bielych Karpát a mala byť dlhá 2 x 25 kilometrov s prevýšením 1 180 m. V skutočnosti však bola o pár kilometrov kratšia a prevýšenie o nejaké slabé dve stovky metrov väčšie. Záverečné kilometre okruhu viedli po trati finálového preteku Slovenského pohára v cross country. Podľa slov organizátora, došlo k zmenám trate z dôvodu ťažby dreva.

Na štart „päťdesiatky“ sa chystalo 163 a dvadsaťpäťky 63 pretekárov. Blízkosť hranice prilákala aj pomerne slušnú účasť pretekárov z Českej republiky. Aj napriek aprílu, počasie na takéto podujatie bolo takmer ideálne a povrch trate suchý.

Vyrážame

V štartovacom balíku som bol niekde v strede, nevedel som, čo sa vpredu deje a prečo meškáme. Po štvorminútovom meškaní sme sa konečne pohli. Dlhšiu dobu som sa však mohol posúvať dopredu len nohou a dávať pri tom pozor, aby nedošlo ku kolízii so susednými bicyklami. Keď som sa konečne prepchal cez lievik a roztočil pedále, ocitol som už na XC trati. Táto viedla úzkym kľukatým chodníčkom s množstvom umelých prekážok. Menej technicky zdatní súťažiaci si už tu v úvode „ustlali“, a tým blokovali ostatných v pohybe vpred. Po peripetiách na úvodných 5 kilometroch sa dostávam na horskú asfaltku a snažím sa už konečne nahodiť nejaké to tempo. Na prvej križovatke prehliadam šípku a zle odbočím.

Krik: „Zle ideš, naspäť!“ ma však po 50 metroch vrátil na správnu koľaj. No a ďalej som si trať už len vychutnával. Minimum asfaltu, rýchle zjazdy po lúkach, technické pasáže v hustom poraste, sem tam kúsok lesnej zvážnice a zbytok single, single a zase single. Niektoré pomerne priame, kde sa dosahovala rýchlosť okolo 50 km/hod a niektoré technické, že som musel vopred špekulovať, ako sa do nich pustiť. V druhom kole som už mal na nich väčšiu guráž a priznám, že po dorazení do cieľa som mal chuť dať si ich do tretice.

Finiš

Domáci borci mali na trati výhodu. S jedným som sa aj v závere „pobil“. V stúpaniach som mu vždy ukázal chrbát ja a pri singlovaní mi to zase vracal on. Pri prechádzaní niektorých ťažšie zjazdných, najmä mokrých úsekov, mi zavše zakričal: „Dá sa to obísť sprava, zľava!“ Päť kilometrov pred cieľom som pred ním získal niekoľko stometrový náskok. Keď som však vbehol do spleti úzkych a zatočených chodníčkov, rýchlo ma dostihol a na 4 kilometroch mi ešte stihol nadeliť viac než minútu. V cieli sme hodili reč. Bol spoluautorom trate a údajne si jej technické pasáže dával aj dvakrát týždenne. Moja jarná asfaltová príprava na sezónu tu v Skalici totálne zlyhala.

Takto nejako to na maratóne vyzeralo

Hodnotenie

Pri rozhovore so spoluúčastníkmi prevládal jednoznačne názor - perfektná, technická a hravá trať. Počasie ako i povrch trate boli takmer ideálne. Značenie postačujúce až na chýbajúce výraznejšie označenie občerstvovačky. Mnohí ju prebehli bez toho, že by ju vôbec zaregistrovali. Rozpačitý štart do lievika a na XC trať hneď v úvode, kde najmä iniciatívni a popadaní hobbíci vytvorili prekážky ostatným. Celkový dojem bol však hodnotený vysoko pozitívne.

Vyhodnotenie

Pretek bol zaradený do českého MTB pohára Karpaty MTB tour, a preto sa ho hojne zúčastnili borci z Českej republiky. A nie len množstvom, ale hlavne kvalitou slušne poznamenali aj výsledkovú listinu vo všetkých kategóriách.

Výsledky: http://www.h-triathlon.sk/wp-content/uploads/2014/02/V%C3%BDsledky-kateg%C3%B3rie-50-km.pdf.