Reťaz – prečo a kedy meniť?

Reťaz – prečo a kedy meniť?

Reťaz je asi jedna z najmenej nápadných komponentov, ktoré na biku máme. Určite nepúta takú pozornosť ako prehadzovač alebo kľuky. Aj vďaka tomu sa na ňu často pri pravidelnej výmene zabúda a ak ju prestrelíme, tak nás to vo výsledku stojí vždy ďaleko viac...

Žiaľ, nič nevydrží večne a v podstate reťaz je na našom biku asi najviac namáhanou súčiastkou. Je preto potrebné ju pravidelne kontrolovať a v prípade opotrebenia aj vymeniť. Veľa z nás tento interval často prestrelí, čo nás vo výsledku môže stáť ďaleko viac ako len novú reťaz. Ak totiž necháme vyťahanú reťaz v obehu ešte dlhšie, spôsobí rýchle opotrebovanie zubov prevodníkov (prípadne prevodníka) a taktiež kazety. Keď už následne aj reťaz vymeníme, tá si nemusí s opotrebovanými prevodmi rozumieť a bude nám buď „strieľať“ na kazete, alebo sa „lepiť“ na prevodník. Jedno ani druhé nie je veru nič príjemné, pretože keď vám vzadu z ničoho nič v najväčšom zábere preskočí reťaz, je to celkom o hubu. Naopak, ak prevodník reťaz namotáva, tak môžeme ľahko „zasukovať“ a následne urvať prehadzovačku. Ak jazdíme v blate a náročnom teréne, tak všetky tieto problémy sú o čosi výraznejšie. Niekedy ešte nemusí byť úplne neskoro a reťaz si nakoniec sadne. Ak nie, tak máme v podstate iba 2 možnosti. Vymeniť spolu s reťazou problémový diel, teda kazetu alebo prevodník, prípadne dojazdiť všetko až do „smrti“ a následne si zaobstarať komplet nový pohon.



Ako často meniť?


To je veľmi dobrá otázka a záleží hlavne od toho, čo a ako jazdíte. Rekreačnému cestnému cyklistovi vydrží tisíce kilometrov a aktívnemu MTB jazdcovi, ktorý sa s tým moc „nepára“, iba niekoľko stoviek km. Tak nejako podobne to vychádza aj mne. U cestného biku sa výdrž v priemere pohybuje okolo 3 - 4 tisíc km a pri mojom štýle MTB (náročný terén, maratóny), je to približne 800 - 1 000 km. Toto číslo je väčšinou rovnaké bez ohľadu na to, či som mal 1 alebo 2-prevodník. Taktiež nie sú veľké rozdiely medzi 11-rýchlostnými a 10-rýchlostnými systémami. Treba ale priznať, že 9-rýchlostné reťaze vydržali o čosi viac, u mňa na MTB približne 1 400 km. Stačí ale jeden dobrý pretek ako napr. nedávno v Maríkovej (Reportáž: ŠKODA Maratón Marikovskou dolinou 2016 – nová definícia absolútneho blata) a polovica životnosti je razom fuč . Čo tým celým chcem povedať je, že neexistuje presné číslo, po koľkých kilometroch je potrebná výmena, ale najlepšie je raz za čas reťaz premerať.

Ako merať?





V tomto prípade sú k dispozícii v podstate 2 možnosti. Prvou a tak povediac skoro „blbuvzdornou“, ktorú používam aj ja, je mierka na reťaz. Samozrejme, je veľa rôznych druhov, ale základný princíp je stále rovnaký. Väčšina mierok má 2 stupne merania. Teda, za prvé ukáže, že reťaz by ste už mali vymeniť a tým zabránite nadmernému opotrebeniu ozubenia a tou druhou je stav najvyššej núdze. Samozrejme, pri každej jednej mierke je presne uvedené, čo ktorá hodnota znamená.





Za druhé, je možné použiť klasickú šubleru. Nastavíme ju na dĺžku 132 mm a vložíme medzi krúžky reťaze. Roztiahneme na doraz, pričom meradlá musia byť na prostriedku medzikrúžkov. Pri počte 11 článkov by mala mať nová reťaz 132 mm (akurát nové reťaze Camapgnolo bývajú o čosi kratšie). Meniť by sme mali pri dĺžke 132,8 - 133 mm. Ak používame aj spojku, tak treba myslieť na to, aby nebola v meranom úseku. Taktiež je meranie rovnaké pre 11, 10 aj 9-rýchlostné systémy.



S rýchlospojkou alebo bez?


To je asi otázka osobnej voľby a preferencií. Keďže sa nespolieham na svoje „nitovacie“ schopnosti, už dlho vozím reťaze s rýchlospojkou. Musím povedať, že za tie roky sa mi nikdy nestalo, že by reťaz v tomto mieste zlyhala, prípadne, aby nebodaj rýchlospojka počas jazdy povolila. A to ani v žiadnom bahennom pekle a pod . Nehovoriac o tom, že je oveľa jednoduchšie ju dať v prípade potreby dole a zase nahodiť spať...



Zaujímavá alternatíva: http://sk.bbbcycling.com/bike-parts/chains/BCH-112.

Ohľadom výberu reťaze je asi jasné, ktoré firmy dominujú dnešnej ponuke. Samozrejme, ja som taktiež väčšinu svojich reťazí bral práve od nich. Ale v poslednom čase sa mi do ruky dostal produkt od spoločnosti BBB, ktorý v tomto segmente nie je až taký známy. Reťaz BBB Powerline putovala na môj cestný bicykel a je určená pre 11-rýchlostné systémy. Nechýbala ani obľúbená rýchlospojka, takže nahodenie bolo otázkou sekundy po tom, ako som reťaz skrátil na potrebnú dĺžku. Než som sa do toho poriadne oprel, tak nechýbalo menšie zajazdenie. Aj keď mením včas, tak vždy trochu len tak pojazdím na „ľahko“. Potom už nič neriešim a idem svoje klasické tempo. Zaujímalo ma, či spoznám nejaký rozdiel v správaní a pri radení, keďže moje komponenty sú komplet Shimano (okrem prevodníkov Praxis) a tí, ako inak, odporúčajú použitie iba svojich vlastných reťazí. Samozrejme, nenastal žiadny problém a všetko chodí krásne hladko, a to aj pri radení v ťahu. Ohľadom výdrže je ešte skoro robiť závery, pretože ako som spomínal, na cestnom bicykli sa mi opotrebuje vždy všetko oveľa pomalšie . Po približne 900 km je stále ako nová. Okrem 11-rýchlostnej verzie sú v ponuke aj všetky ostatné, vrátane špeciálov pre jednoprevodové systémy.

To bolo len zopár mojich postrehov na tému reťaze a jej výmeny. Základom je, aby sme na ňu nezabúdali pri pravidelnej kontrole a hlavne včas menili. Pri zháňaní novej, je celkom fajn dať šancu aj inej alternatíve, ktorá nás svojou funkciou môže vo výsledku naozaj prekvapiť, napríklad ako v prípade BBB.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up55thumb_down comments 65 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reťaze – čo by ste o nich mali vedieť?

Reťaze – čo by ste o nich mali vedieť?

Komponent, ktorý je na bicykli nenápadný a skromne si plní svoju úlohu. Nepúta takú pozornosť ako rýchlostná sada či kľuky. Aké sú jej základné vlastnosti a z čoho je tvorená? Ako ju udržiavať pri živote? V tomto článku sa pokúsim všetko pekne zhrnúť.
Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Bicyklovanie okrem radosti občas prináša aj nejaké tie poruchy, alebo potrebu výmeny dielov. V dnešnom teste si posvietime na troch pomocníkov, ktorí by nemali chýbať v dielni žiadneho bikera.
Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť PR článok

Tuning vášho bicykla - zlepšenie vlastností aj investícia pre radosť

Ak ste už pred sezónou skontrolovali všetky dôležité súčasti vášho bicykla a všetko funguje ako má, nastáva ideálny čas na menší tuning. Či už pre zlepšenie vlastností, alebo čisto pre radosť...
keyboard_arrow_up