Test: Bianchi Specialissima - kráľovná cestných bicyklov na vlastnej koži

Test: Bianchi Specialissima - kráľovná cestných bicyklov na vlastnej koži

Výnimočný bicykel, ktorý to o sebe nemusí tvrdiť iba v PR materiáloch, ale jeho výnimočnosť je overená Pro Tour jazdcami, množstvom štastných majiteľov a doplnená unikátnou technológiou tlmenia vibrácií Countervail. Na dlhšie pojazdenie sa nám do redakčného testu dostala táto lahôdka, a preto sme mohli trochu overiť tieto zvesti priamo na výjazdoch.

Zhodou okolností bol minulý rok MTBIKER aj pri predstavovaní Specialissimi priamo v Taliansku, z čoho sme priniesli článok Ako jazdí legenda - Bianchi predstavil novú Specialissimu s Countervail technológiou, ale za pozretie stojí aj PR článok - Talianska elegancia v športovom kabáte.

Bianchi vznikla v roku 1885, čo predstavuje tohoročné úctyhodné 131. výročie. Za svoju dlhú existenciu priniesla bicyklovému svetu viaceré inovácie a Specialissima kráča tiež v tomto duchu. Tento rám, ktorý jazdili v horských etapách aj na Tour de France jazdci LottoNL-Jumbo, je osadený sadou Shimano Dura-Ace Di2. Poďme ale k samotnému rámu, výbave a jazdeniu.



Rám a geometria


Dôraz na tuhosť a pretekársky posed predpovedajú, že pre úplného hobby jazdca to nemusí byť ideále, ale tento typ bicykla je aj tak skôr určený vášnivejším cyklistom, ktorí budú tráviť v sedle oveľa viac času, takže športovejší posed nebude problém. V prípade potreby väčšieho pohodlia sa dá ešte niečo doladiť, samozrejme podložkami a vhodne zvoleným predstavcom.

Čo je však najzaujímavejšie na ráme, je to práve technológia tlmenia vibrácií Countervail. Bianchi ju odkúpila pred pár rokmi od dodávateľa, ktorý ju vyvíjal pre NASA. Ide o špeciálnu vrstvu vysokoelastického polyméru, ktorý je vložený medzi vrstvy karbónu a je schopný pohlcovať vibrácie priamo v ráme. Bianchi udáva ich zníženie až o 80%, čo už by malo byť postrehnuteľné na dlhých výjazdoch. Výsledkom by mali byť istejšie zjazdy, kedy sa bicykel bude chovať stabilnejšie najmä v zjazdoch po menej hladkom povrchu, ktorý je podstate na väčšine bežných ciest. S pribúdajúcim časom je jazdec vďaka tomu menej “vyklepaný” a unavený, čo sa prejaví aj na samotnom výkone.



V teste bola Specialissima s ikonicou celeste farbou a elegantným minimalistickým dizajnom. Len pre zaujímavosť, samotný rám váži 780 g (čierny rám, veľkosť 55) a v prípade celeste farby je to o 20 g viac. Osadený rám aj s pedálmi sa tak v tých lepších prevedeniach hravo dostane pod UCI limit 6,8 kg. To bol tiež v podstate prípad testovanej konfigurácie, kedy váha 6,5 kg (bez pedálov), atakuje tento limit - pri cenovke 6 990 €.



Kolesá a plášte


Galusky Continental Sprinter so šírkou 25 mm sú ako názov napovedá, určené pre rýchle švihy. Navyše, ako sa už na takýto bicykel patrí, jedná sa o lepšie plášte, ktoré majú pokročilú ochranu proti defektom, takže znesú aj jazdu po kamienkoch bez obavy z prepichnutia. Aj keď som to radšej vzhľadom na opatrnosť toľko netestoval pri výjazde okolo Neziderského jazera.



Pri takto luxusne vybavenom bicykli a ráme nesmú zaostávať ani kolesá, ktoré sú snáď druhým najdôležitejším komponentom. Slovenský distribútor ProCycling zvolil osadenie celokarbónových kolies holandskej značky FFWD (Fast Foward) a modelu F4R, ktoré sú určené na všestranné jazdenie za rôznych podmienok s aerodynamickým profilom. Podľa papierových predpokladov zapadajú veľmi dobre na dotvorenie “výnimočných” jazdných vlastností celého bicykla.

Brzdy


Sú tu osadené klasické ráfikové brzdy, ktoré ešte určite dlho budú trendy, aj keď pomaličky sa dostávajú na svetlo sveta diskové verzie. UCI však ponecháva v platnosti zákaz kotúčových bŕzd v profesionálnom pelotóne, takže kotúče ešte dlho nezvalcujú celý segment. Síce boli povolené začiatkom tohto roka, ale po reznom zranení jedného z jazdcov tímu Movistar (Fran Ventoso) na Paríž-Roubaix prišiel opäť zákaz, ktorý trvá doteraz.



Brzdy dávkovali silu spoľahlivo a postupne, takže s ovládaním nebol najmenší problém ani pri potrebe rýchleho brzdenia pred alebo v zákrutách. Obdobne aj páčky boli dobre dosiahnuteľné a pohodlné. Mám 171 cm, a teda aj menšie ruky ako 190 cm jazdec, ale pre oboch by mali byť Campa páky fajn. Campu som jazdil snáď prvýkrát a prevládala maximálna spokojnosť, podobne ako aj s radením, ale o tom až neskôr.

Klasicky treba dať pozor, keď je vlhko alebo začne pršať, kedy treba rátať s dlhšou brzdnou dráhou, hlavne, ak brzdíte sporadicky a ráfiky sú vlhké.

Pohon


Campagnolo Chorus s prevodmi 2x11 síce nie sú s elektrickým radením, ale táto overená a kvalitná sada radí spoľahlivo a presne. Vpredu sú osadené prevodníky 50-34, čo by som povedal, že je len fajn aj pre hobby jazdcov.



Brzdiace a radiace páčky majú elegantný karbónový povrch, ktorý má ako sa hovorí, šmrnc. Campagnolo je overená klasika, ktorá má trošku iné radenie ako Shimano alebo SRAM. Smerom dole sa radí pomocou extra páčky, ktorá sa nachádza z vnútornej strany páky. Campa sa vyznačuje celkovo menšími pákami, čo nemusí každému vyhovovať, ale mne sa to pozdávalo. Ak však nemáte s ňou skúsenosti, rozhodne ju nezatracujte, aj keď nie je tak rozšírená ako napr. Shimano. Je to len o zvyku, niekomu to môže trvať dlhšie, niekomu kratšie, ale po čase sa do sady určite “zamilujete”...

Kazeta má rozsah 11-28, čo je iba znak toho, že sa jedná o športový bicykel. Pre hobby jazdcov by sa možno viac hodil rozsah 11-32, vďaka čomu by sa aj tie ťažšie kopce dali šliapať viac frekvenčne. To všetko je samozrejme otázka kondície každého jedného a nie je najmenší problém ju časom vymeniť.

Doplnky


Kokpit (predstavec a riadítka) je v znamení karbónových komponentov FSA SL-K. Aero komponenty by ste na tomto type bicykla hľadali márne a úprimne povedané, ani ich netreba. Sú tu klasické okrúhle riaditká s dropom 125 mm. Kto hľadá viac aero, môže si pozrieť skôr modely z radu Oltre. Obdobne je na tom aj sedlovka FSA SL-K doladená so sedlom fi"zi:k, ktoré vkusne ladí spolu so správnym odtieňom celeste farby. Sedlo je navyše spracované technológiou Twinflex, ktorá umožňuje, aby sedlo bolo tuhé a zároveň aj komfortné. Aj keď sedlo nemá viditeľný stredový pásik, netlačí na citlivé partie.

Aby som len nechválil


Pri top modeloch mi nejde do hlavy, prečo nedoťahujú výrobcovia niektoré drobnosti ako napríklad uchytenie prešmyku. Je to dosť viditeľný prvok a dal by sa vyriešiť oveľa elegantnejšie.

Druhou vecou, čo ale na cestných bikoch nie je až tak bežné, je ochrana rámu pri stredovom zložení, ktorá by chránila rám pred oškrením od reťaze v prípade jej spadnutia. Reťaz mi spadla dvakrát (predsa len, občas sa to stane každému) a je škoda si zbytočne poškodiť taký nádherný rám.



Jazdenie


Je to proste paráda a hoci nie som najskúsenejší cestný cyklista, už druhým rokom mám možnosť občas jazdiť bicykle aj z tej lepšej časti spektra. Dalo by sa možno povedať, že z tej najlepšej, veď tento rok sme navštívili predstavovanie nového Oltre XR.4, kde nechýbali ani poriadne výjazdy. Nedávno sme jazdili novinku SRAM RED eTap HRD, ktorý bol osadený tiež na znamenitom kúsku a mnohé výborné bicykle sa dali pojazdiť aj počas rôznych testovacích dní v MTBIKER centre.



Bianchi som mohol jazdiť takmer tri týždne a za ten čas sa dá toho nabehať veľa aj na rozmanitých povrchoch a v rôznych podmienkach. Test prebiehal počas leta, takže trošku si privstať a vybehnúť na neďaleké stúpanie na Bezovec, resp. Hornú Dolnú preto nebolo o premáhaní, ale o čistej radosti. Ráno tam nechodia takmer žiadne autá, takže aj zjazd sa dal naplno vychutnať.



Aj keď povrch tu nie je zďaleka rakúskeho štandardu, dá sa to tiež pustiť, podľa schopností a odvahy. Osobne netrhám rýchlostné rekordy, a tak technológia tlmenia vibrácií môže hlavne pomôcť udržať väčšiu stabilitu pri brzdení v ostrých zákrutách a na drsnejšom asfalte. Výhody tejto technológie oceníte najmä pri dlhých výjazdoch (Tip na výlet: Okolo Neusiedler See s Bianchi Specialissima - kolečko okolo jazera, ktoré nie je okolo jazera), kedy vás toľko nevytrasie a neunaví, ako na poriadne “tvrdom” biku. Nakoľko je to však psychológia a nakoľko reálne účinné si netrúfam úplne posúdiť, ale niečo do seba to aj podľa ohlasov na internete má. Rozhodne by som to ale neprirovnal k tak výraznému a citeľnému pocitu ako je prechod z hliníkového na karbónový rám.

Veľká Javorina




Horná Dolná




Neziderské jazero




Ešte pár slov


Ak hľadáte niečo výnimočné, čo je oku lahodiace, ale skrýva v sebe aj kus moderných inovácií, Specialissima môže byť vhodným kandidátom. Navyše je dôkazom, že aj s elegantným dizajnom sa dá zaujať a netreba vyzerať ako papagáj, čo je občas trochu smutný súčasný trend. Tuhý, ľahký športový bike s pridanou hodnotou komfortu, karbónovými kolesami, či sadou Campagnolo je zaujímavý mix, ktorý rozhodne dokáže chytiť za srdce nejedného “fajnšmekra”.

Aktuálnu kolekciu MTB a cestných bicyklov Bianchi si môžete pozrieť na http://www.bianchi.sk.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up8thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Unboxing: Bianchi Sprint Disc 105 - dostupnejší klasický pretekár

Unboxing: Bianchi Sprint Disc 105 - dostupnejší klasický pretekár

Značka typická farbou celeste ponúka model, ktorý má uspokojiť milovníkov klasiky so športovými ambíciami.
Test: Bianchi Infinito CV Disc 2019 – keď sa splní jeden sen

Test: Bianchi Infinito CV Disc 2019 – keď sa splní jeden sen

Ako prvý na Slovensku som mal možnosť jazdiť túto novinku pre rok 2019 a po 7 000 km prinášam svoje pocity, a tiež pohľad na niektoré pre mňa nové technológie.
Unboxing: Bianchi Infinito XE 105 - dobre namiešaný cesťák

Unboxing: Bianchi Infinito XE 105 - dobre namiešaný cesťák

Čo takto zmiešať prvky drahších modelov s rozumnou sadou a krásnym a čistým talianskym dizajnom?
keyboard_arrow_up