Tip na výlet: Trikrát rodinná cyklopohoda

Tip na výlet: Trikrát rodinná cyklopohoda

1 komentár

GaliPe54 26.09.2017 30 fotografií   Horska Cyklistika Deti Tip Na Vylet Kysuce Liptov Povazsko

Koncom minuloročného leta som absolvoval zopár menej náročných cyklotrás s minimálnym prevýšením a pomerne kvalitným povrchom. Uvedomil som si, že ich charakter je ideálny najmä pre rodinné výlety s deťmi, nevynímajúc aj s použitím detského cyklovozíka.

 

Kysuce


Súčasťou Kysuckej cyklomagistrály je úsek z Krásna nad Kysucou do Novej Bystrice. Vedie po niekdajšej trase úvraťovej železničky. Povrch je kvalitný asfaltový s veľkým množstvom odpočívadiel a informačných tabúľ. Nechýbajú dokonca ani cyklobufety. Jazda so sotva badateľným stúpaním popri riečke Bystrica, často vedúca okrajom lesa, je príjemná i v letných horúčavách. Po 12 kilometroch je vhodné odbočiť do Starej Bystrice a pozrieť si tam Slovenský drevený orloj. Ďalej sa ešte dá pokračovať po bývalej železničnej trati po obec Nová Bystrica. Potiaľto je to cca 24 kilometrov.





Na toto miesto nie je vôbec problém prísť za jednu až jeden a pol hodinu. Cesta späť trvá o štvrtinu tohto času menej. Popisovanú časť cyklochodníka využívajú aj korčuliari a kolobežkári. Komu by sa málilo, môže ešte pokračovať asi 7 kilometrov do skanzenu Kysuckej dediny vo Vychylovke. To však treba už šliapať po verejnej cestnej komunikácii. Z trasy sa dá tiež odbočiť po značených cyklotrasách do Zázrivej, prípadne pokračovať až do Poľska. Informujú o tom smerovníky a cyklomapy, ktoré sú na trase. Prevýšením a dĺžkou sú to už ale náročnejšie trasy.





Liptov


Z Ružomberka do Korytnice vedie cyklotrasa s využitím zvršku úzkokoľajky. Jej sklon je takmer zanedbateľný a povrch je rôznorodý. Asfaltované časti v dolnej časti nie sú hladké a pre jazdu s cestným bicyklom alebo na korčuliach sú už takmer nevyhovujúce. Stredná a záverečná časť má hlinitý podklad posypaný veľmi jemnou šotolinou. Jazdilo sa ňom príjemne a hladko. Dážď by takýto povrch nemal skomplikovať. Za nepríjemné však možno považovať križovania štátnej cesty. Cyklistov pred nimi varuje veľká značka, prikazujúca zosadnúť a priečne prechádzať cestu popri bicykli. Počas cyklotrasy sa môžete dozvedieť množstvo informácií z informačných tabúľ, ktoré sú postavené na miestach spojených s miestnou železničnou históriou. Na každej okrem náučného textu nájdeme aj historickú fotodokumentáciu. Je to zaujímavé, lebo v danom mieste niekoľko železničných budov a mostov ešte dodnes existuje. Počas výletu je viacero možností na občerstvenie a nasýtenie, a to najmä v Liptovskej Osade alebo v Podsuchej.





Od vyústenia značenej trasy pri budove bývalej staničky Korytnica sa dá ešte dva kilometre pokračovať po málo frekventovanej verejnej komunikácii do niekdajších kúpeľov Korytnica. Kúpeľný park sa síce už pomaly mení na divočinu, ale i tak je to príjemné miesto s alejami mohutných smrekov a množstvom asfaltových chodníkov. Bývalé kúpeľné domy spoza porastu už takmer nevidieť. Dodnes sú však v dobrom stave udržiavané štyri altánky s liečivými prameňmi. Nájdeme tu aj novopostavený penzión. Okrem ubytovania aj reštauráciu a kaviareň s pekne upraveným sedením vonku aj vo vnútri. Nechýbajú ani stojany na bicykle a aj malé ihrisko pre deti.



Celkove je trasa až do Korytnice dlhá cca 22 kilometrov. Na ňu nadväzujú mnohé ďalšie, a to najmä do Veľkej Fatry alebo do podhoria Nízkych Tatier. Ja som využil približne trojkilometrovú odbočku po ceste III. triedy do skanzenu ľudovej architektúry Vlkolínec. Záverečné stúpanie je však pre deti, prípadne jazdu s cyklovozíkom, pomerne náročné. Dlhé je však len necelý kilometer a to sa dajú bicykle aj potlačiť.



Dolné Považie


Šaľu so Sereďou spája cyklochodník idúci väčšinou po južnej hrádzi vodnej nádrže Kráľová. Začína pri moste ponad rieku Váh a má dĺžku približne 20 kilometrov. Prvú polovicu trate až po časť zvanú Kaskády tvorí zväčša asfaltový povrch rôznej kvality. V tejto časti je prístav a sa dá v ňom odpočinúť a v posilniť v bufete. Ďalej sa pokračuje prevažne po drobnej šotoline. Prevýšenie je prakticky nulové. Počas jazdy je stále dobrý výhľad na vodné dielo, od ktorého i v horúcich dňoch povieva svieži vzduch. V Seredi prejdeme ponad Váh na severnú stranu nádrže. Pred návratom si ešte môžeme vychutnať jazdu po asfaltových chodníčkoch v tieni starých stromov veľkého parku za kaštieľom a občerstviť sa v miestnom pohostinskom zariadení. Po hrádzi na druhej strane je možnosť vrátiť sa späť do Šale. Nevidel som žiadne cykloznačky a zatiaľ cyklotrasa nie je ešte značená (august 2016). Zablúdiť sa však nedá. Ideme stále len po tele hrádze.





Miestami sa dá z nej zbehnúť a ísť súbežnou cestou. Je vhodné to urobiť najmä vtedy, keď je mimo hrádzu hladší povrch. Táto jej časť je pomerne často povysýpaná drobným štrkom, a tým na jazdu s cyklovozíkom kladie už väčšie fyzické nároky. Celý okruh má dĺžku 41 kilometrov. Silu slnka pri vodnom diele veľmi nepociťujeme, ale vzhľadom k tomu, že 90% z jazdného času je v otvorenom teréne, netreba zabudnúť na vhodné opaľovacie krémy. Mnou doporučený okruh sa dá prejsť za 2-3,5 hodiny. Môžete ho stiahnuť na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Oblečenie a batohy ~ Detské oblečenie ~ Dresy):

Prejsť do shopu (Oblečenie a batohy ~ Detské oblečenie ~ Dresy)

Komentáre

dobi235 26.09.2017 (10:26)

trasa okolo priehrady Kráľová je už značená, aj keď tak riedko, keďže tam sa ani nie je kde stratiť ale smerové tabule sú
ta trasa sa dá aj celkom spestriť, stále po hrádzi je to dosť na zbláznenie, hlavne hrádza na východnej strane je celá štrková takže to nie je bohvie čo,a navyše tam nepovieva svieži vzduch ale väčšinu roka dosť fúka takže jednu stranu ideš stále proti vetru

 
Pridaj komentár