Test: Specialized Enduro Comp 650b - pevne stavaný a neskutočne tuhý

Ako iste viete, model Enduro od Špecializovaných vôbec nie je žiadna novinka. 17 rokov vývoja a rôznych podôb od prvého modelu ho priviedlo do súčasnej podoby. Keď som okolo roku 2006 prišiel do kamenného bikeshopu objednať nového Stupjumpera FSR a zbadal visieť na stene zelené Enduro – krásny masívny tank, nemohol som od neho odlepiť zrak.

Ten stroj ma uchvátil a mal som silné nutkanie zobrať radšej jeho, namiesto vtedy ešte do XC ladeného Stumpyho. Ten kultový a nadčasový rám by som sa nehanbil jazdiť dodnes. Nakoniec ma ale predavač od Endura odhovoril s tým, že ho nevyužijem a zobral som Stumpyho. Sezónu som na ňom pojazdil a nakoniec som aj tak zistil, že potrebujem niečo pevnejšie, drsnejšie, do poriadneho terénu, s čím by bolo viac srandy. Skončil som nakoniec ako 90% AM-EŇ-ákov s čím iným ako Reignom, ale to je na inokedy...
----
Od tej doby pretieklo veľa vody a veľa trailov sa poťahalo a až na malé testovanie jedného ročníka, keď Specialized hodili na Enduro dvojkorunkovú vidlicu, som Enduro neskúšal. Po rokoch som ale znovu sedlal stroj s rovnakým označením v edícii 2017 - Enduro Comp 650b.

Je to vlastne najnižší model z rady Enduro, pričom možno ho zakúpiť aj v 29-palcovej verzii. Pri kúpe 29", ale možno dokúpiť kolesá 650b a obuť plášte 3" alebo 2,8". Samozrejme je potom bike nižšie so stredom, ale v popise na stránkach Specialized je uvedené pri modeloch ako nízko budete s ktorými plášťami.


Rám

Testované 650béčko si môžete vybrať vo dvoch farebných kombináciách – Gloss Moto Green/Monster Green/Hyper a Satin Black/Hyper. My sme mali tmavšiu verziu, ktorá síce nezaujme farbičkami, ale zato pôsobí tajomnejšie. V dnešnej dobe farebných rámov a komponentov sa tento kúsok málo komu páčil, ale z môjho pohľadu je to nadčasová kombinácia. Na rozdiel od predošlých ročníkov, je veľkostne ponúkané od S po XL. Pri predošlom ročníku XL verzia nebola a vysoký bikeri museli siahnuť po 29“ verzii.

Verzia Comp 650b je vyrobená hliníkovej zliatiny M5 s už tradičným X-Wing dizajnom rámu a zdvihom až 170 mm. Ak si pamätáte staršie časy u Specialized, toľkým zdvihom disponoval už frírajdový SX Trail. Nečakajte zmenu v prepákovaní, Specialized si ide svoju štvorčapovú baladu s tradičným označením FSR aj naďalej. Stred je závitový, vedenie bowdenov vnútrom rámu a používa väčšie ložiská oversized na celej zadnej stavbe. Rám má zadnú os rozmeru 12x148 mm a samozrejmosťou je vymeniteľná zadná pätka prehadzovača. Čo sa týka geometrie, tá je pre rok 2017 zmenená, čo rozoberieme nižšie. Ďalšou príjemnou zmenou je vnútorné vedenie bowdenov, ktoré sa nenápadne vnárajú do rámu za hlavovou trubkou. Bowden radenia ďalej vykukuje z rámu medzi predným a zadným trojuholníkom poza prevodník a vnútrom spodnej vzpery zadnej stavby a vynára sa na jej konci pred prehadzovačkou. Pri 650béčku ostal nezmenený hlavový uhol, ktorý je s danou vidlicou na hodnote 65,5°.


Zhrňme si rozdiely v geometrii a spracovaní oproti predošlej verzii:
  • Vyšší zdvih o 5 mm vzadu a 10 mm vpredu.
  • Dlhšia geometria (napr. v našom L je rázvor +23 mm).
  • Nižšie položený stred (345 mm).
  • Zadná stavba o trochu dlhšia (425 mm).
  • Masívnejšie váhadlo.
  • Väčšie ložiská.

Pri jazdení skúsim opísať ako sa tieto zmeny prejavili na jazdných vlastnostiach.

Napr. REACH (štandard v meraní dĺžky je +7mm = 443/450, ale uhol sedlovej trubky je strmší z 74,7 na 75, pričom dĺžka hornej trubky je -5mm). Vo finále by to malo dodať pocit rovnakej geometrii, len s lepším pocitom pri manévrovaní a zjazdoch.



Osadenie

Pruženie modelu Comp 650b plne v rukách RockShoxu. Nie je len príjemne zladené s celkovým dizajnom rámu, ale ponúka aj slušnú funkčnosť. S vidlicou Yari RC 27.5 Solo Air som prišiel do kontaktu prvýkrát, a tak som na ňu najprv podozrievavo pozeral, prečo sa mi zdá taká masívna. Po chvíľke som si všimol tú veľkú medzeru medzi jej nohami (OMG čítam to po sebe, píšem stále o biku? ). Áno, je so systémom „BOOST“ robená tak, aby do nej vošli aj hrubé 2.8“ pneumatiky. To si samozrejme vyžaduje aj dlhší „BOOST“ náboj. Túto vidlicu môžete mať vo zdvihoch od 120 po 180 mm, na našom Endure disponuje zdvihom 170 mm. Má 35 mm hrubé nohy a predná os má rozmer 15 mm. Tlmič Monarch Plus Rx s nastavením All-Mountain, AUTOSAGom je vo väčšom rozmere 216x57 mm. Ponúka tri polohy nastavenia kompresie – Open, Pedal a Lock.

4-piestové brzdy SRAM Guide R s organickými platničkami a 200/180 mm kotúčmi vás spoľahlivo ubrzdia aj v kritických dlhých klesaniach či nečakaných situáciách. Poháňať vpred vás budú okrem vašich nôh kľuky RaceFace Aeffect s 30-zubovým prevodníkom, prehadzovačkou SRAM GX s dlhým ramienkom, 11-rýchlostnou kazetou v rozsahu 11-42 zubov a radením SRAM NX. To všetko roztočí kolesá zložené z ráfikov Roval Traverse 650b, ktoré sú „tubeless ready“ s výpletom DT Swiss a nábojmi Specialized disc. Predný náboj má 24-dierový výplet a 15x110 mm osku, zadný zase 28-dierový výplet a osku 12x148 mm. Že majú metalové korene, naznačujú názvy ich plášťov - predný je Butcher a zadný zase Slaughter rovnakej šírky 2.3“.


Dlhé 780 mm riadítka Specialized DH a predstavec Trail vo veľkosti rámu L s dĺžkou 60 mm, rovnako od výrobcu bicykla naznačujú, že ide o poriadnu beštiu, ktorú treba držať na uzde. A v neposlednom rade na ňom nájdete teleskopickú sedlovku Specialized Command Post IRcc so 125 mm zdvihom a vnútorným vedením bowdenu pre ovládanie z riadítok, ktorá drží sedlo Specialized Body – Geometry Henge Comp.

Špecifikácia


Jazdíme Enduro

Hneď po nasadnutí na túto divokú mrchu mi bolo jasné, že z kopca bude „fun faktor“ zaručený. Celkový posed so širočíznymi rajdami, poriadne položeným hlavovým uhlom, či masívnou vidlicou, mi celkový tuhý feeling to len potvrdzoval. Pri vybaľovaní som sa trochu ľakol veľkosti L, či mi nebude veľký, keďže jazdím skôr Mkové rámy. Po zložení nakoniec rám na mojich 179 cm sedel výborne, takže povedal by som, že je to niečo medzi M a L iných výrobcov. Popravde, trochu nepríjemný pocit som mal, keď sa geometria pri otáčaní riadítok v jednom bode trochu zamykala. Už som to ale tiež takto staticky zažil na inom biku a v teréne to bolo nakoniec preč, takže nerobím závery dopredu. Nastaviť správne tlaky vo vidlici a v tlmiči, ponastavovať ovládanie a ide sa na traily. Cesta hore bola na Endure na svoje zdvihy a masívny výzor prekvapivo príjemná. Môže za to určite hlavne geometria rámu - dobre zvolená dĺžka, nižšie položený stred a sedlový uhol 76°.


Čo ma prekvapilo ešte viac bolo to, že keď som po chvíli stúpania zistil, že mám naplno otvorený tlmič, tak som žiadne zbytočné húpanie necítil. Sedlal som už dosť štvorčapových rámov, ale takýto ukáznený prejav som naozaj nevidel. Rám si evidentne sadol z dobre nastaveným tlmičom RockShox Monarch Plus Rx. Po prepnutí do strednej polohy Pedal pri dlhších stúpaniach je to už úplne „magnificamente“ a polohu Lock odporúčam už len po dlhých asfaltových výstupoch. Rozsah pohonu 11-42-zubovej kazety a 30-zubového prevodníka je na kopce akurát, s 32-zubovým by to už bolo pre väčšinu priemerných bikerov trápenie. Rovnako o čosi málo dlhšia reťazová linka prispieva ku plynulejšiemu radeniu. Ďalším plusom (aj) v stúpaní bolo obutie kolies. Mrazivá kombinácia Butcher a Slaughter nedávala veľký odpor, ale poskytovala dostatok sebaistoty pri jazde nadol, a to nielen za sucha. Vcelku predvídateľné boli aj v mokrých, či blatistých podmienkach a test prebehol aj na prvom snehu v zasneženom vychodenom chodníčku. Samozrejme nečakajte grip wetscreamov, na to ani nemá štuple, ale pomer medzi šliapavosťou a držaním na triali je výborný. Takže stúpanie na výbornú, ale na to tento bike nebol primárne určený, a tak sa poďme pozrieť ako to s ním pôjde dolekopcom.

Ako sa terén naklonil smerom dolu, potvrdzovalo sa to, čo som očakával. Naberám rýchlosť a začínam si naplno užívať trail. Kebyže nemám uši, usmievam sa okolo celej hlavy . Toľká istota, ktorou tento stroj disponuje, sa len tak na hocijakom biku nevidí. Nejazdil som síce predošlú verziu Endura, ale stavím svoju pravú kolenačku, že tuhosť, ktorou táto verzia disponuje, určite nemala. A môže za to práve kombinácia použitia väčších ložísk v ráme so zhrubnutým váhadlom a určite k tomu prispieva aj pevnosť vidlice Yari. Enduro sa po zatočení pri zmene smeru pekne a bez odvrávania a poddajnosti nasmeruje želaným smerom. Krásny to pocit. To prináša tomuto biku oveľa väčšiu kontrolu. Keď už som pri kontrole, nemalou zásluhou sa pod perfektnú ovládateľnosť podpisujú široké 780 mm riadítka, s ktorými som sa ale mal už niekedy problém vtesnať medzi stromy. Pre mňa to bolo už ale trochu moc, cítil som sa už ako na chopperi, ale je to samozrejme o zvyku a type postavy. Každopádne, ovládanie obstálo zase na jednotku.


Púšťam to dole a mám pocit, že Enduro si pôjde tam, kam ho len nasmerujete. Neskutočná prejazdnosť, za ktorú môže zase len geometria – hlavne hlavový uhol, funkčná vidlica, plášte a zase ta celková tuhosť. Prebehol som cez skalnatý úsek, ktorý som zbadal na poslednú chvíľu a za mnou sa ozvalo: „ako si to prešiel..?“. Ten bike ide ako tank... kameň-nekameň, koreň-nekoreň. Stačí ho nasmerovať, čo je s tým ovládaním malina a len si užívam jazdu. A tak vám vlastne biky posúvajú limity – ak sa začnete na ňom pri jazde trochu nudiť, budete viac a viac skúšať a blbnúť. Jediné, čo si vyberalo daň za lepšiu manévrovateľnosť aj vplyvom nižšie položeného stredu, je občasné chytanie koreňa či kameňa pedálom. Pri správnom držaní polohy pedálov a trochu predvídania sa s tým ale v pohode dá jazdiť. Zamykanie geometrie pri stočení riadítokk vplyvom položeného hlavového uhla, ktoré som spomínal na začiatku v zatáčkach, či switchbackoch nebolo vôbec nejaké dramatické. O čosi málo predĺžená, ale stále krátka zadná stavba dáva biku správny pomer medzi stabilitou a spomínanou manévrovateľnosťou. Spolu s dlhším rázvorom od predošlých ročníkov je tak menej nervózny v zjazde ako aj stabilnejší v stúpaniach.

Ako posledné sa pristavím pri teleskopickej sedlovke Specialized Command Post IRcc. Tá rovnako ako jej predošlé ročníky fungujú spoľahlivo, ale pri vysunutí strieľajú do hora takou rýchlosťou, že kto je zvyknutý na iné sedlovky riskuje ranu. Skúsil som teda vyfúknuť vzduch, čo síce jej chod o čosi umiernilo, ale zase po čase buď prestala dobre reagovať na vysunutie alebo sa nevysunula úplne.?

Plusy

  • Výborná geometria či už na šliapanie do kopca, alebo v zjazde.
  • Vyvážený prejav odpruženia.
  • Tuhosť rámu.

Mínusy

  • Mierne zamykanie pri otáčaní riadítok, pomohol by o pol stupňa väčší hlavový uhol.
  • Nevýhoda nižšie položeného stredu – chytanie koreňov a kameňov pedálmi.

Resumé

Tajomný a citlivý, pevne stavaný a neskutočne tuhý... nie dámy, nepíšem o ideálnom chlapovi, to je nové Enduro! S novou geometriou a tuhším vypracovaním je to bike, ktorý naozaj stojí za zaradenie do úzkeho výberu pri kúpe endurka. A pritom nejazdí dobre iba dole kopcom, ale vyvezie vás na kopec bez zbytočného trápenia. Podobné pocity som mal zatiaľ iba na jednom výnimočnom testovanom biku, ktorým bol Turner RFX. Nové Enduro bolo pre mňa proste príjemným prekvapením. Specialized Enduro Comp 650b môžete v tejto konfigurácii mať za 3 299 € a viac informácií nájdete na stránke: specialized.com/cz/cs/bikes/mountain/enduro-comp-650b.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Plášte sú pri enduro a gravity disciplínach jedným z najdôležitejších komponentov na bicykli. Ako tieto obstáli skúšku a pretekové nasadenie?
PRO MSN 1.3 SEDLO - sedlo, ktoré zvládne ťažké zaobchádzanie

PRO MSN 1.3 SEDLO - sedlo, ktoré zvládne ťažké zaobchádzanie

Enduro použitie, masívne materiály a karbón. Bude to však pre drsnú jazdu naozaj stačiť?
keyboard_arrow_up