Pár tipov a rád, čoho sa držať pri prechode na systémy 1x11 a 1x10

Pár tipov a rád, čoho sa držať pri prechode na systémy 1x11 a 1x10

Veľa článkov sa venuje hlavne tomu, či to má význam, pre koho to je vlastne určené a či to má využitie pre bežného smrteľníka. Cieľom tohto článku je však niečo úplne iné.

Pre tých, ktorí už sú priklonení k prechodu na jednoprevodník sa pokúsim zosumarizovať základné servisné a technické rady pri výbere komponentov a pri ich správnom nastavení a poskytnúť tak jednoduchý manuál „ašpiranta na jednoprevodník“. Poďme na to!

Základné veci, na ktoré treba dávať pozor


Jednoprevodníkové systémy pracujú spoľahlivo pri použití prevodníkov so striedavými zubami (tzv. narrow-wide prevodníky), vhodnej prehadzovačky vybavenej trecou spojkou (tzv. clutch) a kazety so širokým rozsahom prevodov (tzv. wide-range). Pokiaľ niektorú z týchto premenných z rovnice odstránite, zákonite sa v teréne skôr, či neskôr niekde prejaví chyba. Svetlou výnimkou môže byť použitie vodítka miesto narrow-wide prevodníka, ale to už je na inú debatu...



Prehadzovačka a ramienko


Pri nahadzovaní položiek do košíka treba dávať pozor na dĺžku ramienka a kapacitu prehazovačky. V princípe možno povedať, že na jednoprevodník je vhodnejšie stredné GS ramienko ako dlhé SGS ramienko, ktoré je vhodné skôr na systémy 2x11 a 3x11. Kapacitu prehadzovačky si ľudia často zamieňajú za veľkosť najväčšieho pastorka. Na použitie kazety 11-46z vám stačí prehadzovačka s kapacitou 35 zubov. Ďalšou drobnou nevýhodou SGS ramienka je, že z fyzikálneho hľadiska pri jeho väčšej dĺžke existuje väčšia pravdepodobnosť, že ho niekde zachytíte na koreni alebo skale, rovnako aj na pokosenej lúke „lepšie hrabe“ trávu. Ďalším negatívom je, že dlhšie ramienko o trochu viac drncá pri zaradení najmenšieho prevodu v rozbitých zjazdoch. Kratším ramienkom tiež ušetríte nejaký ten gram a z estetického hľadiska je GS rovnako lepšia voľba.



Kazety


V súčasnosti je na trhu množstvo cenovo dostupných wide-range kaziet od troch najväčších výrobcov – Shimano, SRAM a Sunrace. Časy, kedy jedinou alternatívou drahých „one-piece-body“ frézovaných kaziet SRAM XX1 a X01 bolo použitie rôznych adaptérov a extendérov sú našťastie preč a momentálne nevidím žiadny dôvod na takéto skladanie kazety, keď na trhu sú lacnejšie kompletné kazety so širokým rozsahom, ktoré bez diskusie radia rozhodne lepšie. Stále však treba dávať pozor na typ orechu, pričom platí, že SRAM (s výnimkou NX 11-42) rovná sa špeciálny XD orech a Shimano a Sunrace rovná sa klasický orech kompatibilný (okrem 11) aj s 8,9,10-rýchlostnými kazetami. Kazety majú rôzny rozsah 10-42 (420%), 11-40 (364%), 11-42 (382%) 11-46(418%) a treba mať na pamäti, že obvykle človek príde minimálne o najľahší a najťažší prevod (stretnúť sa môžete aj s atypickým OneUp orechom umožňujúcim montáž vlastnej „skladanej“ 10-50z kazety, no tento open-standard je skôr výnimkou ako pravidlom a pre naše účely sa mu bližšie venovať nebudem). Prevody si môžete pekne a prehľadne prerátať a porovnať napr. na tejto stránke.



Prevodník


Hoci sa prevodník môže javiť ako jednoduchý kus placatého kovu, opak je pravdou a ak nezvolíte kúpu celých kľúk, pri jeho výbere treba zohľadniť asi najviac premenných. Prvou z nich je výber správnej rozteče (BCD). Štandardov je v dnešnej dobe viac ako dosť a preto treba dávať pozor, či máte kľuky od SRAMu (94 mm), staršie Shimano (104 mm) alebo nové Shimano (asymetrické; 96BCD) alebo disponujú odnímateľným pavúkom a chcete použiť tzv. direct mount prevodník. Samozrejme výrobcov a príkladov je oveľa viac. Ďalšou Sofiinou voľbou je, či zobrať oválny alebo guľatý prevodník. Ovál pomáha zlepšiť trakciu v strmých výjazdoch pri jazde zo sedla, no niekomu môže vadiť pri vysokej kadencii pri jazde po rovine. Poslednou premennou je materiál prevodníka. Pokiaľ plánujete voliť prevodník s malým počtom zubov (28 a menej), určite by som kvôli opotrebeniu odporúčal siahnuť skôr po oceľových kúskoch. Ten, kto nehľadí na gramy a životnosť je pre neho alfou-omegou, by sa mal tiež skôr poobzerať po narrow-wide oceľových prevodníkoch od Shimana (napr. SLX M7000) alebo SRAM (len 28, 30 a 32z). Pozor treba dávať aj na bicykle so 148 mm boost osami, kde treba voliť prevodník s troj-milimetrovým odsadením. Čo sa týka počtu zubov, na kľuky s BCD 104 mm nie je možné osadiť menší ako 30z prevodník. 30-zubové narrow-wide prevodníky sú obvykle vyrábané s 2 mm odsadením, aby reťaz nechytala o packy unášača.



Dĺžka reťaze


Zvoliť správnu dĺžku reťaze je niekedy hotová alchýmia. Treba však dávať pozor na určité pravidlá, ktoré platia všeobecne. Na dĺžku reťaze má vplyv jednak dĺžka zadnej stavby, počet zubov najväčšieho pastorka, veľkosť prevodníka a v neposlednom rade aj natiahnutie reťaze pri prepružení. V praxi sa vám môže napríklad stať situácia, že pri dlhšej zadnej stavbe (445 mm), 36-zubovom prevodníku, kazete 11-46 a ramienku SGS vám nebude postačovať ani štandardných 114 článkov reťaze. To je jeden z dôvodov, prečo som hneď na začiatku odporúčal výber prehadzovačky s GS ramienkom. Dĺžku reťaze treba merať na najväčšom pastorku podľa pravidla „+2 články“ a samozrejme u fullov treba zohľadniť aj prepruženie zadnej stavby pri vyfúknutom tlmiči. Druhou kapitolou alchýmie je voľba reťazovej linky, ktorá by mala viesť rovnobežne v osi prevodníka s prostredným pastorkom kazety. Zjednodušene zase možno povedať, že čím menší prevodník, tým užšia reťazová linka je vhodnejšia. Z hľadiska reťazovej linky je ideálne použitie prevodníka na prostrednej pozícii 3-plackových kľúk. Prerábka 2-plackových kľúk obvykle vyžaduje vypodloženie „paciek“ pavúka 2 mm podložkami z vnútornej strany. Klasické oceľové podložky dostanete kúpiť v každom normálnom železiarstve.



Systémy 1x10


Pokiaľ plánujete upgradovať váš starý 2x10 alebo 3x10 systém na 1x10, mali by ste pamätať, že pri použití kazety 11-42z budete potrebovať ramienko prehadzovačky s horným vyosením kladky (offsetom), aby prehadzovačka dokázala efektívne kopírovať všetky pastorky. Pokiaľ si nevystačíte s 11-40z kazetou, je nutné, aby ste na 10-rýchlostnej prehadzovačke vymenili ramienko s offsetom, alebo použili špeciálnu kladku s excentricky umiestneným čapom. Pre bikerov so šikovnými rukami a vybavenou dielňou dávam do pozornosti „ghetto“ úpravu ramienka pod názvom RADek cage, ktorú môžete nájsť na tomto odkaze. Pokiaľ neplánujete investovať viac ako je nevyhnutné, alebo si chcete konverziu na 1x10 len vyskúšať, toto by mohla byť pre vás tá správna cesta. Rád by som ešte spomenul, že s 10-rýchlostným radením Shimano je možné použiť aj 11-rýchlostné prehadzovačky Shimano SLX M7000, XT M8000 alebo M9000. Po správnom nastavení dorazov a B-skrutky si svoju úlohu plnia veľmi dobre aj na desaťrýchlostných kazetách 11-42z a drobný rozdiel v pákovom pomere spoľahlivo pokryje prevádzková vôľa systému.



Padanie reťaze pri točení dozadu (alchýmia po tretí raz)


Je sprievodným javom väčšiny „jedenkrát-niečo“ systémov, ktorý sa nepodarí vždy odstrániť. Opäť tu platí rovnica, čím väčší pastorok, tým väčšia pravdepodobnosť padania reťaze pri točení dozadu. Pravdou však je, že tento problém je skôr „stojanový“ ako praktický. V reálnych podmienkach sa mi ešte nestalo, že by ma tento jav v strmom výšľape alebo na traili nejakým spôsobom limitoval. Na pravdepodobnosť vzniku tohto stavu má vplyv opäť mnoho premenných od tvaru a rovnosti pätky, reťazovej linky, veľkosti prevodníka a najväčšieho pastorku, typu reťaze ako aj typu kazety. Padanie reťaze o dva prevodníky dozadu však môžete ovplyvniť posunutím reťazovej linky smerom k stredu alebo výberom celooceľovej kazety (ktorá má najväčší pastorok užší ako hliníkové) – napr. Sunrace MSX. Do určitej miery môže pomôcť aj výber správnej reťaze s väčšou bočnou vôľou alebo určitou profiláciou článkov.

Opäť o niečo múdrejší


Ak ste sa prelúskali až sem a ste opäť o niečo múdrejší, som rád, že článok splnil svoj účel. Verím, že výber nových komponentov na novú sezónu bude pre vás opäť o niečo ľahší, a že vám tento krátky manuál ušetril nejaký ten čas, ktorý miesto preklikávania diskusných fór môžete venovať tomu, čo nás baví najviac – jazde na bicykli.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up63thumb_down comments 37 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Shimano a SRAM – porovnanie MTB systémov

Sú lepší tradiční japonskí rybári alebo moderní a "cool" Američania? Večná otázka, ale tu sa pozrieme na jednotlivé časti 12-rýchlostného pohonu z hľadiska dlhodobého používania a rovnako možností mixovania.
SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

SRAM GX Eagle AXS – horúca elektrizujúca novinka

Elektronické radenie síce nie je ničím novým, avšak najčastejšie sme ho mohli vídavať len v top sadách. SRAM však tento problém vyriešil jednoducho – obľúbená sada GX Eagle tentokrát prichádza v elektronickom bezdrôtovom prevedení.
Video: 5 chýb, ktoré bránia zlepšeniu v technike jazdy play_arrow

Video: 5 chýb, ktoré bránia zlepšeniu v technike jazdy

Každý z nás raz na bicykli začínal. Niekedy príde pokrok hneď a niekedy to nejde ani o mesiac. Prečo je tomu tak?
keyboard_arrow_up