Kliknutím prejdeš na
www.marinbikes.com
Reklama
Pár tipov a rád, čoho sa držať pri prechode na systémy 1x11 a 1x10

Pár tipov a rád, čoho sa držať pri prechode na systémy 1x11 a 1x10

32 komentárov

bimjeam 11.03.2017 30 fotografií   Prevody 1x11 Horska Cyklistika MTB Technika Sram Shimano

Veľa článkov sa venuje hlavne tomu, či to má význam, pre koho to je vlastne určené a či to má využitie pre bežného smrteľníka. Cieľom tohto článku je však niečo úplne iné.

 

Pre tých, ktorí už sú priklonení k prechodu na jednoprevodník sa pokúsim zosumarizovať základné servisné a technické rady pri výbere komponentov a pri ich správnom nastavení a poskytnúť tak jednoduchý manuál „ašpiranta na jednoprevodník“. Poďme na to!

Základné veci, na ktoré treba dávať pozor


Jednoprevodníkové systémy pracujú spoľahlivo pri použití prevodníkov so striedavými zubami (tzv. narrow-wide prevodníky), vhodnej prehadzovačky vybavenej trecou spojkou (tzv. clutch) a kazety so širokým rozsahom prevodov (tzv. wide-range). Pokiaľ niektorú z týchto premenných z rovnice odstránite, zákonite sa v teréne skôr, či neskôr niekde prejaví chyba. Svetlou výnimkou môže byť použitie vodítka miesto narrow-wide prevodníka, ale to už je na inú debatu...



Prehadzovačka a ramienko


Pri nahadzovaní položiek do košíka treba dávať pozor na dĺžku ramienka a kapacitu prehazovačky. V princípe možno povedať, že na jednoprevodník je vhodnejšie stredné GS ramienko ako dlhé SGS ramienko, ktoré je vhodné skôr na systémy 2x11 a 3x11. Kapacitu prehadzovačky si ľudia často zamieňajú za veľkosť najväčšieho pastorka. Na použitie kazety 11-46z vám stačí prehadzovačka s kapacitou 35 zubov. Ďalšou drobnou nevýhodou SGS ramienka je, že z fyzikálneho hľadiska pri jeho väčšej dĺžke existuje väčšia pravdepodobnosť, že ho niekde zachytíte na koreni alebo skale, rovnako aj na pokosenej lúke „lepšie hrabe“ trávu. Ďalším negatívom je, že dlhšie ramienko o trochu viac drncá pri zaradení najmenšieho prevodu v rozbitých zjazdoch. Kratším ramienkom tiež ušetríte nejaký ten gram a z estetického hľadiska je GS rovnako lepšia voľba.



Kazety


V súčasnosti je na trhu množstvo cenovo dostupných wide-range kaziet od troch najväčších výrobcov – Shimano, SRAM a Sunrace. Časy, kedy jedinou alternatívou drahých „one-piece-body“ frézovaných kaziet SRAM XX1 a X01 bolo použitie rôznych adaptérov a extendérov sú našťastie preč a momentálne nevidím žiadny dôvod na takéto skladanie kazety, keď na trhu sú lacnejšie kompletné kazety so širokým rozsahom, ktoré bez diskusie radia rozhodne lepšie. Stále však treba dávať pozor na typ orechu, pričom platí, že SRAM (s výnimkou NX 11-42) rovná sa špeciálny XD orech a Shimano a Sunrace rovná sa klasický orech kompatibilný (okrem 11) aj s 8,9,10-rýchlostnými kazetami. Kazety majú rôzny rozsah 10-42 (420%), 11-40 (364%), 11-42 (382%) 11-46(418%) a treba mať na pamäti, že obvykle človek príde minimálne o najľahší a najťažší prevod (stretnúť sa môžete aj s atypickým OneUp orechom umožňujúcim montáž vlastnej „skladanej“ 10-50z kazety, no tento open-standard je skôr výnimkou ako pravidlom a pre naše účely sa mu bližšie venovať nebudem). Prevody si môžete pekne a prehľadne prerátať a porovnať napr. na tejto stránke.



Prevodník


Hoci sa prevodník môže javiť ako jednoduchý kus placatého kovu, opak je pravdou a ak nezvolíte kúpu celých kľúk, pri jeho výbere treba zohľadniť asi najviac premenných. Prvou z nich je výber správnej rozteče (BCD). Štandardov je v dnešnej dobe viac ako dosť a preto treba dávať pozor, či máte kľuky od SRAMu (94 mm), staršie Shimano (104 mm) alebo nové Shimano (asymetrické; 96BCD) alebo disponujú odnímateľným pavúkom a chcete použiť tzv. direct mount prevodník. Samozrejme výrobcov a príkladov je oveľa viac. Ďalšou Sofiinou voľbou je, či zobrať oválny alebo guľatý prevodník. Ovál pomáha zlepšiť trakciu v strmých výjazdoch pri jazde zo sedla, no niekomu môže vadiť pri vysokej kadencii pri jazde po rovine. Poslednou premennou je materiál prevodníka. Pokiaľ plánujete voliť prevodník s malým počtom zubov (28 a menej), určite by som kvôli opotrebeniu odporúčal siahnuť skôr po oceľových kúskoch. Ten, kto nehľadí na gramy a životnosť je pre neho alfou-omegou, by sa mal tiež skôr poobzerať po narrow-wide oceľových prevodníkoch od Shimana (napr. SLX M7000) alebo SRAM (len 28, 30 a 32z). Pozor treba dávať aj na bicykle so 148 mm boost osami, kde treba voliť prevodník s troj-milimetrovým odsadením. Čo sa týka počtu zubov, na kľuky s BCD 104 mm nie je možné osadiť menší ako 30z prevodník. 30-zubové narrow-wide prevodníky sú obvykle vyrábané s 2 mm odsadením, aby reťaz nechytala o packy unášača.



Dĺžka reťaze


Zvoliť správnu dĺžku reťaze je niekedy hotová alchýmia. Treba však dávať pozor na určité pravidlá, ktoré platia všeobecne. Na dĺžku reťaze má vplyv jednak dĺžka zadnej stavby, počet zubov najväčšieho pastorka, veľkosť prevodníka a v neposlednom rade aj natiahnutie reťaze pri prepružení. V praxi sa vám môže napríklad stať situácia, že pri dlhšej zadnej stavbe (445 mm), 36-zubovom prevodníku, kazete 11-46 a ramienku SGS vám nebude postačovať ani štandardných 114 článkov reťaze. To je jeden z dôvodov, prečo som hneď na začiatku odporúčal výber prehadzovačky s GS ramienkom. Dĺžku reťaze treba merať na najväčšom pastorku podľa pravidla „+2 články“ a samozrejme u fullov treba zohľadniť aj prepruženie zadnej stavby pri vyfúknutom tlmiči. Druhou kapitolou alchýmie je voľba reťazovej linky, ktorá by mala viesť rovnobežne v osi prevodníka s prostredným pastorkom kazety. Zjednodušene zase možno povedať, že čím menší prevodník, tým užšia reťazová linka je vhodnejšia. Z hľadiska reťazovej linky je ideálne použitie prevodníka na prostrednej pozícii 3-plackových kľúk. Prerábka 2-plackových kľúk obvykle vyžaduje vypodloženie „paciek“ pavúka 2 mm podložkami z vnútornej strany. Klasické oceľové podložky dostanete kúpiť v každom normálnom železiarstve.



Systémy 1x10


Pokiaľ plánujete upgradovať váš starý 2x10 alebo 3x10 systém na 1x10, mali by ste pamätať, že pri použití kazety 11-42z budete potrebovať ramienko prehadzovačky s horným vyosením kladky (offsetom), aby prehadzovačka dokázala efektívne kopírovať všetky pastorky. Pokiaľ si nevystačíte s 11-40z kazetou, je nutné, aby ste na 10-rýchlostnej prehadzovačke vymenili ramienko s offsetom, alebo použili špeciálnu kladku s excentricky umiestneným čapom. Pre bikerov so šikovnými rukami a vybavenou dielňou dávam do pozornosti „ghetto“ úpravu ramienka pod názvom RADek cage, ktorú môžete nájsť na tomto odkaze. Pokiaľ neplánujete investovať viac ako je nevyhnutné, alebo si chcete konverziu na 1x10 len vyskúšať, toto by mohla byť pre vás tá správna cesta. Rád by som ešte spomenul, že s 10-rýchlostným radením Shimano je možné použiť aj 11-rýchlostné prehadzovačky Shimano SLX M7000, XT M8000 alebo M9000. Po správnom nastavení dorazov a B-skrutky si svoju úlohu plnia veľmi dobre aj na desaťrýchlostných kazetách 11-42z a drobný rozdiel v pákovom pomere spoľahlivo pokryje prevádzková vôľa systému.



Padanie reťaze pri točení dozadu (alchýmia po tretí raz)


Je sprievodným javom väčšiny „jedenkrát-niečo“ systémov, ktorý sa nepodarí vždy odstrániť. Opäť tu platí rovnica, čím väčší pastorok, tým väčšia pravdepodobnosť padania reťaze pri točení dozadu. Pravdou však je, že tento problém je skôr „stojanový“ ako praktický. V reálnych podmienkach sa mi ešte nestalo, že by ma tento jav v strmom výšľape alebo na traili nejakým spôsobom limitoval. Na pravdepodobnosť vzniku tohto stavu má vplyv opäť mnoho premenných od tvaru a rovnosti pätky, reťazovej linky, veľkosti prevodníka a najväčšieho pastorku, typu reťaze ako aj typu kazety. Padanie reťaze o dva prevodníky dozadu však môžete ovplyvniť posunutím reťazovej linky smerom k stredu alebo výberom celooceľovej kazety (ktorá má najväčší pastorok užší ako hliníkové) – napr. Sunrace MSX. Do určitej miery môže pomôcť aj výber správnej reťaze s väčšou bočnou vôľou alebo určitou profiláciou článkov.

Opäť o niečo múdrejší


Ak ste sa prelúskali až sem a ste opäť o niečo múdrejší, som rád, že článok splnil svoj účel. Verím, že výber nových komponentov na novú sezónu bude pre vás opäť o niečo ľahší, a že vám tento krátky manuál ušetril nejaký ten čas, ktorý miesto preklikávania diskusných fór môžete venovať tomu, čo nás baví najviac – jazde na bicykli.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Kazety a pastorky ~ MTB 10-11-12 prevodov)

Komentáre

potty 12.03.2017 (16:38)

dnes som vyskusal 1*10 pri 38 zubovej placke a kazete 11-36...bol som prekvapeny co vsetko vlastne dokazem vyslapat ....ale predsa len tam bude treba nieco mensie dopredu xD

 
Sigor potty 12.03.2017 (16:42)

Je to presne o tom, ze ked memas co podradit tak nepodradis. A tym rasties do novej urovne

 
matood 11.03.2017 (21:03)

Ahoj, vdaka za clanok. Zaklad je velmi pekne zhrnuty. Ja uz som konvertoval aj ked s nejakymi problemami. Jazdim este 26 kolesa s velmi kratkou zadnou stavbou, je posuvna a mam ju asi na 415mm. V predu je 30zubov a vzadu 10 kazeta 11-42 od sunrace so shimano retazou. Salter je 8000xt. Problem su posledne dva velke pastorky kde to uz pekne chrume, idu z toho kadejake zvuky ale nemal som moznost jazdit tak este cakam ci nesadne retaz, od vymeny som nabehal asi 30km...

 
Sigor 12.03.2017 (10:34)

Ja som skusil 1x10 upravou na svojej starej 26ke. Osadene Deore Shadow 3x10. Prehadzovacka SLX. Najvacsi pastorok 34z. Zhodil som najmensiu a najvacsiu placku a nechal presmykac ako voditko.Zostala placka 32z. Prehadzovacku s bowdenom som dal prec. Retaz mi servisak skratil (neviem o kolko). Pol roka som jazdil v lese prudke vyslapy i rychle zjazdy a absolutne ziadne problemy. Retaz nepadala, nic nepraskalo. Musi vsak zostat presmykac ako voditko, bez toho retaz pada v zjazdoch. Takze kto si to chce vyskusat na starom bajku, tak kludne do toho, clovek aspon pochopi ci to je pre neho alebo nie. A nevyzaduje to ziadne investicie.

 
Tomas84us Sigor 12.03.2017 (12:02)

Pri tom sprevodovani - nemas problem vo vacsich kopcoch?

 
Sigor Tomas84us 12.03.2017 (12:13)

Celkovo nie. Zacalo ale z toho prevodu trosku pobolievat koleno. To som vyriesil posilovnou. Zosilneli stehna, kolena tak netrpia

 
potty Sigor 12.03.2017 (16:51)

no jo.....uz ked som slapal ten 12% sklon tak sa mi aj tak zdalo ze je to skorej o hlave ako o nohach....proste si trreba povedat ze to vyslapat ide xD

 
jurasmtbiker 11.03.2017 (21:33)

matood v zeleziarstve kup m10 x 0,5mm podlozky a posun retazovu k ramu vypodlozenim prevodnika. Mne to pomohlo (3x kluky)

 
lackanicko jurasmtbiker 06.03.2018 (16:40)

jurasmtbiker podlozil som prevodniik podlozkou ale kratke sroby, skade zoberiem dlhsie, teraz mam 8mm dlhe

 
martinsulovsky 11.03.2017 (21:50)

Ma vobec 2x10(11) alebo 1x10(11) zmysel davat na 26-tku? Myslim ze pri vacsich kolesach sa tam vykompenzuje absencia velkeho prevodniku ale pri 26-tke bude chybat nie?

 
matood martinsulovsky 11.03.2017 (21:54)

Ja jazdim na pohodu, maximalkuna rovine neriesim, dlhe presuny nerobim. A nakolko nie je cas tak tym trochu kompenzujem kondicku. Dufam ze bude lepsie ale este ma caka operacia atd, cize stale beh na dlhe trate.

 
jancif 12.03.2017 (22:17)

Super akurát som nahodil 1x10,kazeta sunrace msx3 11-40,prevodnik narow cez alli expres lebo tu 50€ tam 14€.akurat padá reťaz do zadu,tak skúsim to vypodlozit smerom do stredu a uvidime

 
potty jancif 13.03.2017 (19:59)

tiez mam odtial...som zvedavy kolko vydrzi xD

 
PeterSpak 13.03.2017 (19:23)

Nevie niekto vzorec na vypocet toho kolko prejdem metrov na jedno otocenie klukou?

 
potty PeterSpak 13.03.2017 (19:57)

presne to na co sa pytas tam nieje (aspon myslim) ale su tam vydialenosti pri urcitych frekvenciach za hodinu ak ti to pomoze: http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

 
Moai PeterSpak 15.03.2017 (12:45)

Aky vzorec, ved to dame z hlavy

Aky by si mal prevod 1:1 (rovnaky pocet zubov vpredu aj vzadu), tak na jednu otocku kluk sa jedenkrat otoci koleso.
Obvod kolesa je jeho priemer krat 3,14. Priemer sa udava v palcoch, jeden palec je 2,54 cm.
Teda na jednu otacku prejde zadne koleso: pocet palcov x 2,54 x 3,14.

Prevody:
- cim mam vpredu viac zubov tym prejdem vacsiu vzdialenost, t.j. priama umera, t.j. nasobenie
- cim mam vzadu viac zubov tym prejdem mensiu vzdialenost, t.j. nepriama umera, t.j. delenie.

Cize na jednu otacku kluk prejdem:
pocet palcov x 2,54 x 3,14 x pocet zubov vpredu / pocet zubov vzadu

Konktretne priklady:
moj stary bike: 26", 3 x 9 (prevodnik 22 / 32 / 44), kazeta 12-36
najlahsi prevod: 26 x 2,54 x 3,14 x 22 / 36 = 127 cm
najtazsi prevod: 26 x 2,54 x 3,14 x 44 / 12 = 760 cm

moj novy bike: 29", 2 x 11 (prevodnik 22 / 36), kazeta 11-40
najlahsi prevod: 29 x 2,54 x 3,14 x 22 / 40= 127 cm
najtazsi prevod: 29 x 2,54 x 3,14 x 36 / 11 = 757 cm

Cize pri prechode na 29" a dvojprevodnik mi zostal zachovany rozsah prevodov, len som musel vymenit originalny 26z prevodnik za 22z.

Priklad 29", jednoprevodnik 30z a kazeta 11-46
najlahsi prevod: 29 x 2,54 x 3,14 x 30 / 46= 151 cm
najtazsi prevod: 29 x 2,54 x 3,14 x 30 / 11 = 630 cm

Tu jasne vidiet, ze v pripade jednoprevodnika je rozsah prevodov znacne obmedzeny.
Tym padom pre mna ako hobby jazdca, ktory ma rad strme kopce ale bolave kolena, by jednoprevodnik nebol dobrou volbou.

 
Sasulnik Moai 15.03.2017 (13:26)

A hrúbka plášťa?

 
Moai Sasulnik 15.03.2017 (20:17)

Nech sa paci, tu to maju presne v milimetroch:
http://magisport.cz/content/32-nastaveni-obvodu-kola-cyklocomputeru-tachometru-

 
lto Moai 20.11.2018 (17:32)

Ta tabulka je odveci a tiez treba zohladnit tlak v pneumatike. Cim maksia, tym mensi obvod. Jedine spolahlive meranie je na metri s idealne 2 otackami kolesa pri plnom zatazeni. Inak bezne na 26" je 2.1" (na uzkom rafku) plast nafukany na asfalt obvod okolo 2035mm, pri tucnej 2.4" s sirsim rafkom to narastie az na cca 2055 (maksie nafukane).

 
jurajc Moai 02.07.2017 (19:42)

...ahoj, 36-22 Ti funguje ok?..nedrhne na krajoch?..to je potom super...

 
Tomas84us PeterSpak 04.04.2017 (22:19)

L = Z1/Z2.π.D
L= draha ktoru chceme zistit na jedno otocenie klukou
Z1 - pocet zubov na prevodniku
Z2 - pocet zubov na pastorku
D - priemer zadneho kolesa, zmerat metrom vratane pneu

 
Gusto0 19.03.2017 (19:50)

tak zvladne jedenastkove XT M8000 s GS ramienkom 46 zubovu kazetu pri 1x11 alebo nie? lebo v schope je pisana len 42 zubova ale pri SLX M7000 s GS ramienkom je aj 46 zubov.

 
rrrrvvvv Gusto0 01.05.2017 (05:41)

ja to tiez riesim. podla vsetkeho gs ramienko na 1x11 a 11-46 staci. http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/m8000-gs-sgs-11-46-cassette-1019714.html

 
bimjeam rrrrvvvv 01.05.2017 (08:11)

Ano zvládne, mam to odskúšané. Je to v článku aj tabuľke

 
starsidurcov 29.09.2017 (20:42)

Jazdí niekto z Vás 11/50 zubovú kazetu Sunrace,akú tam odporúčate prehadzovačku. Ďakujem

 
bimjeam starsidurcov 29.09.2017 (21:32)

11 spd shimano SGS ramienko

 
Gusto0 29.09.2017 (21:59)

a 10sp. deore M6000 GS zvladne bez problemov 11-46 Sunrace 10sp. kazetu? toto asi este nikto neskusal

 
bimjeam Gusto0 30.09.2017 (12:21)

Oficiálne asi nie, ale predpokladám, že na jednoprevodník by to mohlo byť reálne. Otázne je , či chceš také hrubé skoky.

 
EskiMag Gusto0 16.07.2018 (11:49)

Gusto0 ako si nakoniec dopadol? Je to OK? Riešim (zatiaľ teoreticky) na manželkinom hardtaile konverziu 3x10 SLX M670 na 1x10 za pomoci Sunrace MX3 10sp 11-46 kazety, takže každá skúsenosť a tip by boli fajn.

 
Matej1985 04.07.2018 (21:52)

Chvála jednoprevodníkom, krása je v jednoduchosti. Na riaditkách len brzdové páčky a jedno radenie. Nádhera. Maám vyše 20 ročný author texa

 
Matej1985 04.07.2018 (21:54)

Nedokončil som lebo mi zblbol počítač. Pokračovanie : Author texas so systémom 1x10 . Prevodník 32z a kazeta 11-42z.

 
lto 20.11.2018 (17:35)

Este doplnok .. na 104BCD je min. 30z (aj to specialny), ale pri pouziti ovalu je min. 32z, mensi oval tam nepojde. A este potom taka vec, ze nie je 104 ako 104 .. ine packy, ale aj pri starsom type paciek niektore konstrukcie maju trochu problem s tymi minimalnymi prevodnikmi ..zavadzia trochu packa. Ale nic , co by pilnik neporiesil

 
Pridaj komentár