Pár tipov a rád, čoho sa držať pri prechode na systémy 1x11 a 1x10
Veľa článkov sa venuje hlavne tomu, či to má význam, pre koho to je vlastne určené a či to má využitie pre bežného smrteľníka. Cieľom tohto článku je však niečo úplne iné.
Pre tých, ktorí už sú priklonení k prechodu na jednoprevodník sa pokúsim zosumarizovať základné servisné a technické rady pri výbere komponentov a pri ich správnom nastavení a poskytnúť tak jednoduchý manuál „ašpiranta na jednoprevodník“. Poďme na to!Základné veci, na ktoré treba dávať pozor
Jednoprevodníkové systémy pracujú spoľahlivo pri použití prevodníkov so striedavými zubami (tzv. narrow-wide prevodníky), vhodnej prehadzovačky vybavenej trecou spojkou (tzv. clutch) a kazety so širokým rozsahom prevodov (tzv. wide-range). Pokiaľ niektorú z týchto premenných z rovnice odstránite, zákonite sa v teréne skôr, či neskôr niekde prejaví chyba. Svetlou výnimkou môže byť použitie vodítka miesto narrow-wide prevodníka, ale to už je na inú debatu...
Prehadzovačka a ramienko
Pri nahadzovaní položiek do košíka treba dávať pozor na dĺžku ramienka a kapacitu prehazovačky. V princípe možno povedať, že na jednoprevodník je vhodnejšie stredné GS ramienko ako dlhé SGS ramienko, ktoré je vhodné skôr na systémy 2x11 a 3x11. Kapacitu prehadzovačky si ľudia často zamieňajú za veľkosť najväčšieho pastorka. Na použitie kazety 11-46z vám stačí prehadzovačka s kapacitou 35 zubov. Ďalšou drobnou nevýhodou SGS ramienka je, že z fyzikálneho hľadiska pri jeho väčšej dĺžke existuje väčšia pravdepodobnosť, že ho niekde zachytíte na koreni alebo skale, rovnako aj na pokosenej lúke „lepšie hrabe“ trávu. Ďalším negatívom je, že dlhšie ramienko o trochu viac drncá pri zaradení najmenšieho prevodu v rozbitých zjazdoch. Kratším ramienkom tiež ušetríte nejaký ten gram a z estetického hľadiska je GS rovnako lepšia voľba.
Kazety
V súčasnosti je na trhu množstvo cenovo dostupných wide-range kaziet od troch najväčších výrobcov – Shimano, SRAM a Sunrace. Časy, kedy jedinou alternatívou drahých „one-piece-body“ frézovaných kaziet SRAM XX1 a X01 bolo použitie rôznych adaptérov a extendérov sú našťastie preč a momentálne nevidím žiadny dôvod na takéto skladanie kazety, keď na trhu sú lacnejšie kompletné kazety so širokým rozsahom, ktoré bez diskusie radia rozhodne lepšie. Stále však treba dávať pozor na typ orechu, pričom platí, že SRAM (s výnimkou NX 11-42) rovná sa špeciálny XD orech a Shimano a Sunrace rovná sa klasický orech kompatibilný (okrem 11) aj s 8,9,10-rýchlostnými kazetami. Kazety majú rôzny rozsah 10-42 (420%), 11-40 (364%), 11-42 (382%) 11-46(418%) a treba mať na pamäti, že obvykle človek príde minimálne o najľahší a najťažší prevod (stretnúť sa môžete aj s atypickým OneUp orechom umožňujúcim montáž vlastnej „skladanej“ 10-50z kazety, no tento open-standard je skôr výnimkou ako pravidlom a pre naše účely sa mu bližšie venovať nebudem). Prevody si môžete pekne a prehľadne prerátať a porovnať napr. na tejto stránke.
Prevodník
Hoci sa prevodník môže javiť ako jednoduchý kus placatého kovu, opak je pravdou a ak nezvolíte kúpu celých kľúk, pri jeho výbere treba zohľadniť asi najviac premenných. Prvou z nich je výber správnej rozteče (BCD). Štandardov je v dnešnej dobe viac ako dosť a preto treba dávať pozor, či máte kľuky od SRAMu (94 mm), staršie Shimano (104 mm) alebo nové Shimano (asymetrické; 96BCD) alebo disponujú odnímateľným pavúkom a chcete použiť tzv. direct mount prevodník. Samozrejme výrobcov a príkladov je oveľa viac. Ďalšou Sofiinou voľbou je, či zobrať oválny alebo guľatý prevodník. Ovál pomáha zlepšiť trakciu v strmých výjazdoch pri jazde zo sedla, no niekomu môže vadiť pri vysokej kadencii pri jazde po rovine. Poslednou premennou je materiál prevodníka. Pokiaľ plánujete voliť prevodník s malým počtom zubov (28 a menej), určite by som kvôli opotrebeniu odporúčal siahnuť skôr po oceľových kúskoch. Ten, kto nehľadí na gramy a životnosť je pre neho alfou-omegou, by sa mal tiež skôr poobzerať po narrow-wide oceľových prevodníkoch od Shimana (napr. SLX M7000) alebo SRAM (len 28, 30 a 32z). Pozor treba dávať aj na bicykle so 148 mm boost osami, kde treba voliť prevodník s troj-milimetrovým odsadením. Čo sa týka počtu zubov, na kľuky s BCD 104 mm nie je možné osadiť menší ako 30z prevodník. 30-zubové narrow-wide prevodníky sú obvykle vyrábané s 2 mm odsadením, aby reťaz nechytala o packy unášača.
Dĺžka reťaze
Zvoliť správnu dĺžku reťaze je niekedy hotová alchýmia. Treba však dávať pozor na určité pravidlá, ktoré platia všeobecne. Na dĺžku reťaze má vplyv jednak dĺžka zadnej stavby, počet zubov najväčšieho pastorka, veľkosť prevodníka a v neposlednom rade aj natiahnutie reťaze pri prepružení. V praxi sa vám môže napríklad stať situácia, že pri dlhšej zadnej stavbe (445 mm), 36-zubovom prevodníku, kazete 11-46 a ramienku SGS vám nebude postačovať ani štandardných 114 článkov reťaze. To je jeden z dôvodov, prečo som hneď na začiatku odporúčal výber prehadzovačky s GS ramienkom. Dĺžku reťaze treba merať na najväčšom pastorku podľa pravidla „+2 články“ a samozrejme u fullov treba zohľadniť aj prepruženie zadnej stavby pri vyfúknutom tlmiči. Druhou kapitolou alchýmie je voľba reťazovej linky, ktorá by mala viesť rovnobežne v osi prevodníka s prostredným pastorkom kazety. Zjednodušene zase možno povedať, že čím menší prevodník, tým užšia reťazová linka je vhodnejšia. Z hľadiska reťazovej linky je ideálne použitie prevodníka na prostrednej pozícii 3-plackových kľúk. Prerábka 2-plackových kľúk obvykle vyžaduje vypodloženie „paciek“ pavúka 2 mm podložkami z vnútornej strany. Klasické oceľové podložky dostanete kúpiť v každom normálnom železiarstve.
Systémy 1x10
Pokiaľ plánujete upgradovať váš starý 2x10 alebo 3x10 systém na 1x10, mali by ste pamätať, že pri použití kazety 11-42z budete potrebovať ramienko prehadzovačky s horným vyosením kladky (offsetom), aby prehadzovačka dokázala efektívne kopírovať všetky pastorky. Pokiaľ si nevystačíte s 11-40z kazetou, je nutné, aby ste na 10-rýchlostnej prehadzovačke vymenili ramienko s offsetom, alebo použili špeciálnu kladku s excentricky umiestneným čapom. Pre bikerov so šikovnými rukami a vybavenou dielňou dávam do pozornosti „ghetto“ úpravu ramienka pod názvom RADek cage, ktorú môžete nájsť na tomto odkaze. Pokiaľ neplánujete investovať viac ako je nevyhnutné, alebo si chcete konverziu na 1x10 len vyskúšať, toto by mohla byť pre vás tá správna cesta. Rád by som ešte spomenul, že s 10-rýchlostným radením Shimano je možné použiť aj 11-rýchlostné prehadzovačky Shimano SLX M7000, XT M8000 alebo M9000. Po správnom nastavení dorazov a B-skrutky si svoju úlohu plnia veľmi dobre aj na desaťrýchlostných kazetách 11-42z a drobný rozdiel v pákovom pomere spoľahlivo pokryje prevádzková vôľa systému.



