Ako pripraviť bike na preteky?

Ako pripraviť bike na preteky?

Pri príprave na preteky treba myslieť nielen na svoju kondičku, ale v neposlednom rade aj na svoj bike. Vďaka množstvu súčiastok na nás čaká X možných problémov, ktoré sa môžu prejaviť až pri jazde naplno a zbytočne pokaziť zážitok. Tu je preto niekoľko základných tipov a rád, na čo je dobre si dať pozor.

Výber plášťov


Správne zvolený plášť je jedna z najdôležitejších vecí, pretože práve on má najväčší vplyv na správanie biku v teréne. Samozrejme, vždy je dobré si pozrieť predpoveď počasie a podľa toho sa zariadiť. Čím viac blata na nás bude čakať, tým je lepšie siahnuť po agresívnejšom vzore. Ak bude čakať vyslovené peklo, tak najlepší je poriadne vysoký a riedky vzor, ale to už je kategória špecialít. Väčšinou postačí dobrý univerzálny plášť. Ak sa vám nechce stále riešiť a prehadzovať plášte, je možné zvoliť univerzálny variant, ktorý je vhodný skoro na väčšinu podmienok. Teda, dopredu si dať niečo agresívnejšie a dozadu niečo rýchlejšie. Tým pádom v blate a ťažkom teréne bude predné koleso oveľa lepšie držať svoju stopu a ak sa dostanete na suchý podklad alebo nebodaj na asfalt, tak zase vás nebude zadné koleso „brzdiť“. Ak ste ešte stále neprišli na chuť bezdušovým systémom, tak tie určite stoja za zamyslenie. V dnešnej dobe je možné skoro každý plášť prerobiť pomocou pásky a tmelu a uvidíte, že počet defektov rapídne klesne - o znížení hmotnosti na najdôležitejšom mieste ani nehovorím - samozrejme, záleží to od konkrétneho prípadu, ale napr. aj 50 g je vždy fajn. Taktiež budete môcť jazdiť nižší tlak bez toho, aby ste niekde sekli dušu, to už skôr rozlámete celé koleso .

Ako zvoliť vhodné plášte, ak nechcete nič riešiť a jazdiť po celý rok?






Správny tlak


Jedna z najväčších chýb, ktorú cyklisti robia, je zbytočné prehusťovanie plášťov. Či už zo strachu pred defektom alebo z toho, že ich bude mäkšia guma brzdiť. Práve opak je pravdou. Nižší tlak umožní ďaleko lepšie ovládanie a kontrolu, či už v zjazde alebo v náročnom výjazde. Paradoxne, pokiaľ vyslovene nejdeme po asfalte, ponúka nižší tlak v teréne aj nižší valivý odpor. Platí pravidlo, že dopredu je vždy možné dať o čosi menej, keďže predné koleso nenesie takú váhu ako zadné. Opäť majú výhody bezdušové systémy, vďaka ktorým môžete ísť s tlakom nižšie bez rizika seknutia duše. Takže na výjazdoch experimentujte s tlakom a skúšajte, kde je tá správna hranica (začnite napr. na 2 bar). Ten svoj odskúšaný tlak potom pre istotu nezabudnite aj skontrolovať tesne pred pretekmi buď tlakomerom alebo pomocou veľkej pumpy s manometrom.



Servis


Pred každými pretekmi si nájdite chvíľu čas a skontrolujte, či máte všetko tak, ako má byť. V prvom rade sa zamerajte na brzdy a stav brzdových platničiek. Ak hlásia dážď alebo má byť blato, tak preventívne vymeňte tie poriadne zodraté za nové. Človek sa niekedy nestihne čudovať, ako pri daždi mizne brzdové obloženie a skončiť na kove nie je nič príjemné. Tie pôvodné môžete zase dojazdiť neskôr na klasických výjazdoch. Nie je od veci bike pred pretekmi poriadne umyť, pretože pri tom môžete ľahšie nájsť prípadné poškodenia a praskliny. Taktiež skontrolujte správny tlak vo vidlici a v tlmiči, nastriekajte tieto jednotky silikónom alebo iným špeciálnym prípravkom, prepružte a zotrite zvyšky.

Prebehnite, či je všetko správne podoťahované, napr. predstavec a riadítka. A hlavne, nezabudnite na zlaté pravidlo! Pred pretekmi neexperimentujte a nenahadzujte nové komponenty a už vôbec nemeňte posed. Zabudnite na nahodenie novej reťaze alebo kazety, pretože tá si občas musí s pôvodným pohonom trochu sadnúť a môže vám začať parádne strieľať. Ak už musíte niečo zmeniť, napr. pre poškodenie, tak si nájdite ešte čas aspoň na malé zajazdenie a otestovanie. Ale len také light povozenie pred panelákom nestačí, pretože nedostatky sa prejavia hlavne v silnom zábere a pri agresívnej jazde v teréne. Takže, ak meníte niečo dôležité, je fajn si to ešte otestovať v nejakom domácom teréne – stačí aj kratšia jazda, nemusí to byť zase žiadny 100 km pojazd. Práve preto je dobré si prichystať bike trochu s predstihom, aby sme mali čas na odstránenie prípadných nedostatkov. V piatok večer, kedy je už každý servis zavretý, môže byť neskoro…



Mazanie


Keď už máme bike očistený a prichystaný, je správny čas namazať. Opäť je možné zvoliť si z viacerých druhov, no na preteky ja osobne vždy používam olej určený do ťažších podmienok. Predsa len sa s tým človek toľko nemazná, keď sa pritrafí nejaký brod alebo mláka,... – navyše, pocit suchej reťaze vám na psychike tiež nepridá, je to pekne otravné a navyše zbytočne mizne výkon v trení. Je fajn naniesť olej na čistú a suchú reťaz ešte večer, nech sa pekne usadí medzi článkami. Ráno, alebo pred pretekmi potom stačí len otrieť handrou prebytočný olej a môžete vyraziť…



Tesne pred štartom


Samozrejme, väčšinou sa na preteky niekam premiestňujeme a často bike rozoberáme a zase skladáme naspäť po vytiahnutí z auta. Takže ešte než zaznie štartový výstrel, poslednýkrát si skontrolujte, či máte utiahnutú sedlovku a upínaky/pevné osky. A môžete pokojne odštartovať…

To bolo zopár základných tipov, aby vaša námaha nevyšla zbytočne nazmar a mohli ste sa sústrediť pokojne iba na svoj výkon. Riešiť skúmanie rôznych zvukov, strieľajúce reťaze a nefunkčné radenie počas pretekov je totiž pekná otrava .

Ak ešte nie ste vo forme, potom za pozretie stojí aj článok ako si zvoliť harmonogram prípravy a tréningov pre amatéra (rôzne typy ľudí).


report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 4 komentáre report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Tréning počas jesene a zimy – základy ostávajú stále rovnaké

Tréning počas jesene a zimy – základy ostávajú stále rovnaké

Mimosezónne obdobie je síce ideálny čas hlavne na relax, no zároveň môže slúžiť ako odrazový mostík k dobrej kondícii. Len si treba nájsť ten vhodný mix.
Unboxing: Smart trenažér Tacx NEO 2T - vlajková loď Holanďanov

Unboxing: Smart trenažér Tacx NEO 2T - vlajková loď Holanďanov

Na čo sa môžete tešiť, keď sa rozhodnete pre top trenažér značky Tacx, ako vám príde trenažér zabalený, čo treba spraviť pred prvou jazdou a aké nájdete príslušenstvo v krabici?
keyboard_arrow_up