Zdroj: Jakub Douda – FB Superior Bikes

Rozhovor: Tomáš Višňovský - na Cape Epic som ďakoval za každý meter asfaltu

10927 komentárov

Imroman 07.05.2017 15 fotografií   Horska Cyklistika Sezona 2017 Afrika Absa Cape Epic Rozhovor

Cape Epic je cieľom mnohých, no dokončiť a navyše s dobrým výsledkom sa ho podarí len málokomu. Tento rok sa medzi elitných jazdcov zaradil Tomáš Višňovský...

 

Tomáš jazdí štandardne za slovenský tím PROefekt, ktorý túto sezónu sedlá bicykle Superior. Tým sa otvorila cesta do Afriky, takže sa na chvíľu stal členom českej formácie Mitas Superior. V nej vytvoril dvojicu s českým jazdcom Filipom Adelom. Trochu detailnejšie sme si priblížili priebeh celého Cape Epic v dvojici článkov (TU a TU). Len dodám, že tím Mitas Superior nakoniec skončil na celkovom 16. mieste. Nebyť technických problémov, mohlo to dopadnúť ešte o niečo lepšie, čo sa ukázalo v poslednej etape, kde brali 4. miesto. Teraz, keď už prach definitívne sadol, som poprosil Tomáša o trochu detailnejší pohľad na to, ako to celé vyzeralo a čo všetko obnáša účasť na „Tdf horskej cyklistiky“.

Tomáš, v prvom rade gratulujem k úspechu. Mal si nejakú odlišnú prípravu oproti minulým rokom? Viem, že s MTB „etapákmi“ veľa skúsenosť nemáš a nie to ešte takto skoro v sezóne.
O tom, že by som mohol ísť Cape Epic, som sa dozvedel niekedy začiatkom decembra. V tom období som jazdil cyklokros, čo nebolo ideálne, ak som chcel štartovať v Afrike. Sezónu som preto ukončil v decembri. S trénerom Jurajom Karasom sme si povedali všetko o príprave a ako by mala prebiehať, pričom sme vedeli, že 2 mesiace je veľmi krátka doba. Čiže áno, bolo to dosť odlišné. Skrátil sa čas v posilňovni aj tradičnú prípravu. V Žiline sú počas zimy dosť obmedzené podmienky na cyklistiku, však to poznáš . Preto sme zvolili skialpinizmus, samozrejme silovú prípravu a trenažér. Absolvoval som aj diagnostiky, ktoré bližšie povedali, ako napredujem. Nechýbalo jarné sústredenie, kde som sa už naplno pustil do špeciálnej prípravy na bicykli. Myslím si, že za tak krátke obdobie sa nám naozaj podarilo vyťažiť maximum a do Afriky som prišiel v dobrej kondícii.

Pri Cape Epic-u je správny „parťák“ v podstate kľúčová vec. Boli ste na tom výkonnostne v podstate rovnako alebo ste sa dopĺňali? Napr., niekomu idú lepšie roviny, inému zase kopce.
Presne ako píšeš... Cape Epic sú preteky slabšieho, nepriamo povedané, preto bolo dôležité, aby sme boli výkonnostne podobní. Typologicky sme pritom úplne odlišní. Filipovi vyhovuje zmena tempa, ja zasa naopak, mám radšej “strojove tempo”. Preto sme sa počas preteku viackrát bavili ako pôjdeme a čo bude najrozumnejšie. Keby som mal zhodnotiť našu výkonnosť z celkového hľadiska, tak Filip bol na tom určite lepšie ako ja. Išiel Cape Epic už po tretie a bolo to cítiť...



Poďme už priamo k preteku. Ľudia si zrejme nevedia z obrázkov a videí presne predstaviť náročnosť trate. Čo bolo najhoršie alebo, kde sú tie najväčšie rozdiely?
Ani neviem, kde by som začal . V prvom rade - dĺžka etapáku. 7 dní ťažkej roboty v teréne, ktorý moc v Európe „nepoznáme“. Do toho počasie - ráno je osem stupňov a na poludnie skoro 40. Žiadne lesy, len tráva, piesok a kamene. Únava sa nabaľuje a ak neprídete v dobrej forme, tak sa zvyšok preteku len trápite a počítate kilometre do konca.

A čo teplo? Viem, že panovali najmä prvé dni skutočné extrémy. Nemal si s tým problém?
Chce to v prvom rade dobrú aklimatizáciu. Po prílete sme sa prvé dni s Filipom len ľahko vozili, bola to extrémna zmena. Neskôr už bol priestor aj na špecificky tréning. Celkovo sme teplo znášali pomerne dobre. Ale v prológu to bolo skoro na nevydržanie. Takmer 42 stupňov v tieni, lenže trať bola celá na slnku . Ku koncu etapáku sa teplota zmiernila a každému to prišlo vhod.



Takmer stále sa v rámci tratí skloňuje slovo singletrack – naozaj ich tam je toľko, že niektorí ich mali doslova plné zuby?
Áno, je to tak. Veľká časť viedla po kamenistých chodníkoch a cestičkách. Mam v pamäti, ako si nejedenkrát hovorím, že kde je konečne nejaký asfalt. Potom som si predstavil, ako niektorí jazdci absolvujú tuto trať na HT - čkach, tak som sa uspokojil, že to mohlo byť ešte horšie . Naozaj ťažký terén, tlmič som mal v podstate stále otvorený a do toho veľa piesku, takže si nie je kde oddýchnuť.

Niekedy zase obrázky pripomínajú priebeh ako v cestnej cyklistike. Vypadneš z balíka a späť sa nevrátiš. Bolo to naozaj až také zlé?
To je zasa druhá tvár Epicu... Všetko záleží od toho, akú máš výkonnosť a kde sa pohybuješ. My sme sa snažili držať na špici, preto jazda v skupine bola nevyhnutná. Stále fúkal silný vietor, častokrát sa cesta rozšírila a vtedy to bolo naozaj ako na ceste. Vypadnúť z balíka a doťahovať sa späť naozaj nikto nechce...



S doťahovaním súvisia aj technické problémy, hlavne defekty. Predpokladám, že práve oni častokrát rozhodovali aj vo vašom prípade.
Nemať technický problém na Epicu, si myslím je skoro zázrak. V prvom rade sú to defekty a na tie je už každý pripravený, horšia varianta je prasknutý rám, rozbité koleso alebo pád. V mojom prípade to boli našťastie len defekty . Častokrát smolné. Leteli sme po štarte v zjazde a ja som od zadného kolesa pretekára vpredu chytil kameň a rozsekol oba plášte – s tým sa nedá veľa spraviť... Jednoducho, občas treba aj šťastie, ktoré mi trochu chýbalo.

Čo tvorilo základ vybavenia a čo ste mali so sebou v prípade technických problémov?
Základom sú v prvom rade dobré a tuhé kolesá. Ja som dostal konkrétne na tento etapák FFWD karbónové kolesá s označením OUTLAW AM 29. Ide o maratónsku verziu so šírkou rafiku 33 mm a váhou okolo 1 480 g, k tomu spoľahlivé DT Swiss 240 náboje. Prakticky sú skoro nezničiteľné a za celý čas som ich nemusel centrovať. Vozili sme plášte Mitas, samozrejme ako „bezdušáky“. Dušu sme mali v kapsičke, len pre istotu. Väčšinou na opravu defektu uživíš knoty, niečo ako na opravu kolesa pri aute, kde pomocou neho utesníš dieru. Potom bombička, nitovač, spojka a imbusáky. V depách, ktoré boli rozmiestnené počas jednotlivých etáp, sme mali náhradné kolesá a zvyšok vybavenia.

Keď už sme u toho vybavenia, chcel by si tento pretek ísť na klasickom pevnom biku?
Určite nie. Dokonca by som si to ani nevedel predstaviť. Obdivujem každého, kto sa to rozhodol isť na bicykli s pevnou zadnou stavbou.

Pýtam sa z dôvodu, že doteraz som ťa v podstate videl vždy iba na pevnom biku. Nevadila teda o niečo vyššia hmotnosť?
Áno, v podstate som jazdil doteraz len na HT-čka, ale keď som sadol na FS Superior, zvykol som si poriadne rýchlo. Vďaka vybaveniu bola hmotnosť pomerne veľká. Keď som ho mal plne „naložený“, váha sa pohybovala okolo 13 kg. Ale keď je prázdny, necítim váhový rozdiel oproti HT-čku. Tlmič som nechal mäkší a skoro stále som mal odomknutý lock-out. Aj tak som si veľmi často hovoril, že by som uživil aj väčšie zdvihy...



Takže v sezóne ťa uvidím už väčšinou na „fulle“?
Budem jazdiť hlavne na ňom. Zvykol som si na komfort a váhový rozdiel necítim.

A čo ostatné vybavenie? Na čo je dobré si dať pozor?
Viackrát som si hovoril, že by sa tu ideálne uživil dvojprevodník. My sme jazdili 1x11 systém Shimano s 34-zubovým prevodníkom a kazetou 11/42. Mne osobne chýbal ťažší na rovine a občas aj ľahší v kopci – jednoducho, sú tu rýchle pasáže v skupine po rovine a zároveň náročné kopce plné piesku a skál. A určite sa do Afriky oplatí vziať mazanie na zadok . Celkovo sa netreba pozerať na gramy, ale vždy ísť radšej po ťažších a pevnejších dieloch...

Dôležitým aspektom pri „etapáku“ je regenerácia. Ako to vyzeralo u vás po etape?
Po príchode do cieľa mi hneď vzali bike na umytie, následne som si sadol do vychladeného stanu a dal sa trochu dokopy. Teda amináče a gainer od AONE, následne sprcha. Do hodiny som bol v apartmáne, kde sme mali jedlo, varili sme si podľa chuti. Po ceste som vždy ešte niečo vyjedal, keďže deficit bol poriadny. Masáž som si dával sám, hlavne na nohy, využívali sme často studenú vodu v oceáne. Celkovo som sa snažil hlavne upokojiť a zrelaxovať. Večer som ešte sadol na bike, ľahko pretočil nohy a potom rovno do postele – budíček bol totiž o 4:45 .



Vy ste mali v podstate kompletné zabezpečenie v rámci tímu Mitas Superior, ale čo hovoríš na originál „hobby“ jazdcov, ktorí sú na všetko sami a ešte im každá etapa trvá o tretinu dlhšie. Trúfol by si si aj na tento spôsob?
Veru, zamýšľal som sa aj nad tým a asi by som do toho nešiel. Je to ale hlavne o tom, ako to máš nastavené „v hlave“. Chodiť každú etapu 2-3 hodiny za víťazom, potom len rýchlo niečo zjesť, aby bol človek schopný na druhý deň vôbec fungovať – a hlavne sa následne postarať o všetky ďalšie veci. To spanie v stane by mi až tak nevadilo . Najhorší je fakt, že by som mal minimálny čas na regeneráciu, a teda skôr bojoval o prežitie ako si užíval pretek, ktorý mimochodom stojí strašné peniaze. Celkovo treba mať vysoký štandard (výkonnostne aj finančne) a za sebou dobrú prípravu.

Celkovo je organizácia zrejme na poriadne vysokej úrovni alebo si postrehol nejaký nedostatok?
Organizácia bola super, asi nemám čo vytknúť. Mali všetko perfektne „zmáknuté“ na takú masu pretekárov.

Aký je to pocit voziť sa v balíku s takými hviezdami? Z obrázkov to vyzeralo, že najmä Kulhavý a Schurter si idú svoju vlastná ligu. Skutočne boli o toľko lepší? A čo opačné prípady? Trápil sa tam niekto?
Je to zážitok a počas etáp ma to veľmi motivovalo. Najmä Jarda (Kulhavý) jazdil s veľkým prehľadom. V poslednej etape sme šli cez pieskové duny v háku asi 40 km/h a on si v pohode vystúpil a išiel svoju vlastnú stopu, aby videl na terén . Naopak Alban Lakata sa dosť trápil a bolo vidieť, že bojuje počas celého etapáku. Jeho kolega z tímu Kristián Hynek od štartu išiel v podstate vždy v prvej skupine, ale potom sa obzrel a zistil, že tam nemá Albana, tak ho musel čakať – s tým sa nedá nič robiť.



Poďme ešte k samotnému preteku, ktorá situácia (etapa) najviac ovplyvnila celkové poradie vo vašom prípade?
Skoro každá...Je to až neuveriteľné a v každej jednej sme mali nejaký problém. Samozrejme, okrem poslednej. Každým dňom som si hovoril, že teraz to príde, že sa to konečne zlomí. Nikdy sme ale „nebalili“ a išli naplno až do cieľa.

Náladu ste si spravili v spomínanej poslednej etape, kde ste došli na 4. mieste. Predpokladám, že s odstupom času mrzelo to pódium. Dalo sa tam spraviť niečo lepšie alebo, čo vlastne rozhodlo?
S odstupom času vždy človek začne premýšľať, čo mohol spraviť lepšie, no my sme boli skutočne šťastní za štvrté miesto. Mne osobne padol veľký kameň zo srdca po tých všetkých problémoch. Možno len toľko, že v rozhodujúcom stúpaní sme mohli byť úplne na špici, no mňa tam „odpojila“ dvojica jazdcov a nebolo už sily na to, docvaknúť si čelo. Len pre zaujímavosť môžem spomenúť, že poslednú etapu sme mali priemer 29,6 km/h v pieskovitom teréne. Na watty sa radšej ani nepýtaj .



O rok teda predpokladám repete . Ciele budú zase o niečo vyššie?
Tak dúfam, že o rok sa do Afriky opäť pozriem, teda na bicykli . Ciele budú určite vyššie. Ja osobne by som bol rád, ak by sa podarila TOP 10 celkovo a tiež pódium v niektorej etape...

Tomáš, vďaka za rozhovor. Chcel by si niečo ešte dodať na záver?
V závere by som chcel veľmi poďakovať môjmu trénerovi Jurajovi, tímu PROefekt a našim sponzorom za vynikajúcu podporu, ktorú mám vzhľadom na slovenské "pomery" na vysokej úrovni. Poďakovanie patrí aj chalanom zo Superioru a Mitasu. Bez nich by som sa na Cape Epic nikdy nepozrel. Rovnako pozdravujem čitateľov MTBIKER a všetkých, ktorí držali palce.
 

Fotogaléria k článku

 


[Foto na úvode: Jakub Douda – FB Superior Bikes]

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty ~ Brzdy ~ Brzdové páčky)

Komentáre

revitom 08.05.2017 (15:13)

6


Ahojte chalani! Dakujem za vase reakcie.Som rad, ze sme vam s Martinom mohli priniest report aj z ineho "prostredia". Chcem este pridat par viet k vasim otazkam alebo dotazom.
1. Ubytovanie: V cene startovneho je "ubytovnie" v stane, areali epiku ktorý sa pochopitelne presuva pocas etap a spolocne vecere. Samozrejme ide oto s akym cielom ides na epik. Niekto chce zažiť celu atmosferu a spi preto v stane. Ini zasa beru pretek ako dovolenku, maju prenajate auto, spia v apartmanoch. Vsetko je to vec penazi ale vacsinou kazdy kto sa dostane na tento pretek neriesi financnu otazku skor sposob akym ide tuto "akciu" absolvovat.
2.Technika: Za priklad som uviedol Jardu. Kazdy kto dokaze jazdit v predu na epiku ma technicku na vysokej urovni. Ide to tak trocha ruka v ruke. Podstatne je s akym nadhladom dokazes ist... Kto sa trapi fyzicky je predpoklad, ze bude robit chyby aj v technike, lebo jedno s druhym súvisí. U mna to bolo nieco medzi tým . Vela krat som sa doslova musel vyhranit aby som uvisel prvu skupinu a nasledne v zjazde prisla chyba, ktora koncila niekedy chvala bohu len defektom. Uspokojovat sa, ze nepojdem uplný " doraz" a v zjazde si to mozno dobehnem nieje na mieste, kedze pretekate s top jazdcami a tam ako som spomínal je kazdy technicky dobre vybaveny . Preto by sa mohlo stat, ze na horizonte som videl prvku skupinu naposledy Uplnym luxusom by bolo naspurtovat si na horizotne a zjazdovat z cela Tazko sa to predstavuje lebo u nas sa nic podobne na maratone nedeje ale tam to bola bezna vec Aby to bolo este zaujimavejsie organizator pripravil pocas etap horske priemie ktore tento boj len umocnovali. Celkovo o epiku by som dokazal napisat mozno aj knuhu Mal som moznost viac krat podebatovat s top jazdcami o technickom vybaveni a verim, ze prave taketo skusenosti ma budu posuvat dopredu. Do buducna sa pokusim priniest z afriky aj video zaznam priamo z preteku pre lebsiu predstavu Este raz dakujem za vase ohlasi!

 
revitom revitom 08.05.2017 (15:21)

1


samozrejme s Y

 
hellwings revitom 08.05.2017 (16:36)

1


Ak by si siel buduci rok, bolo by to zase za Mitas Superior ? Alebo tvoja nahrada za Jobanka bola iba jednorazova, kedze na 4islands siel Adel opat s Jobankom. Ake su moznosti na SVK zorganizovat elitny team pre Cape Epic ? Kazdopadne gratulacia a drzim palce dalej.

 
revitom hellwings 09.05.2017 (21:18)

1


Ahoj. Ak by Mitas superior o rok štartoval na Cape Epic je veľká pravdepodobnosť, že by som tam išiel ja. Jobr tam bol dva roky po sebe s Filipom a etapak mu viac zobral ako dal. Postaviť SvK elitný team je nereálne v nasledujúcich rokoch.. Nepoznám nikoho okrem Martina Haringa kto by dokázal tento pretek so mnou absolvoval s víziou na dobrý výsledok. Ten má ale iné priority... Druhý aspekt je finančne zabezpečenie. Na svk by sa asi ťažko hľadali sponzor, ktorý by bol ochotný do toho investovať. Čiže len dúfam, že som sa ukázal č dobrom svetle a o rok ma chalani zo superior a mitasu opäť zavolajú

 
N/A revitom 08.05.2017 (17:42)

0


išli ste perfektne o tom potom :y: a klobúk dole, lebo verím že tam je úspech vôbec doraziť do ciela poslednej etapy, a 4 miesto to je úplná bomba

ja viem že mne sa to lahšie píše takto spoza monitoru keď som tam nebol a máš pravdu že v SK podmienkach sa asi ani nepribližujeme terénu čo je tam...

Ja by som si kludge prečital tu na MTbikery aj rozsiahlejší článok na epik tvojimi očami určite by to stálo za to

 
revitom N/A 09.05.2017 (21:27)

0


Ďakujem za reakciu! Verím, že o rok to ešte vylepšíme a opäť prinesieme zaujímavé čítanie

 
Riki_the_kid 07.05.2017 (19:20)

1


veľký rešpekt za odjazdenie a za výborné umiestnenie verím, že o rok to bude ešte lepšie každá takáto správa je skvelou reklamou pre Slovensko, takže budem ďalej držať palce

 
petersa 07.05.2017 (21:33)

1


Gratulujem k umiestneniu. Každý kto toto dokončí zasluzi rešpekt. Ale neviem sa zbavit dojmu (možna sa mýlim, potom sorry), že tie defekty má nejako pričasto. Žeby podobný problém ako Sagan v Riu? Nejazdí v teréne moc "tvrdo"?
PS. dnes som stretol K.Hynka na treningu, išiel som s ním jeden kopec (5,5km/5%) a on si ide na pohodu a ja na VO2 v háku. Českí bikeri su neskutočne namakaní, čo spomína aj Tomáš v rozhovore.

 
N/A petersa 08.05.2017 (08:18)

0


O tomto istom som sa bavil aj s risom ze na 4islands zas imroman isiel tak moc tvrdo ....jedna vec je mat nadupane (co chalani maju riadne) druha vec je technika....

 
Imroman N/A 08.05.2017 (08:34)

0


No ja som mal hlavne smolu pri tom prvom defekte, ze som sa sustredil na nieco ine ako na stopu - a potom sa to s tebou taha...

 
N/A Imroman 08.05.2017 (10:08)

0


Imro to neber ako kritiku, riso vravel ze naozaj lepsieho partaka mat nemohol...

Len kazdy sme iny... ja by som chcel mat vase nohy ludia xD a vam by sa zas mozno zisla trosku lepsia technika... ale tak asi nikto nemoze vediet vsetko dokonale ja vo vyslapoch trpim a zjazdy si uzivam, niekto to ma opacne

 
Farmaceut N/A 08.05.2017 (11:01)

2


Hm, hovoriť, že Višňovskému alebo Imrovi by sa zišla lepšia technika v zjazde je silná káva.. Čo Višňovský zajazdí na HT, aké časy v akých terénoch, tak to by si sa nestačil čudovať. Alebo Imro s jeho dvojmetrovou sedlovkou v oblakoch, to isté

 
N/A Farmaceut 08.05.2017 (11:23)

0


ja len reprodukujem slová jazdca ktorý 4islands išiel s ním na HTčku a videl že imro to berie hlava nehlava cez skaly....

btw. sám mám sedlovku v nebesiach a nevidím v tom žiadne obmedzenie

Ja netvrdím že chalani nemajú techniku (to by som si nedovolil) len hovorím že jazdu do kopca majú zvládnutú o kus lepšie ako dolekopcom....(niečo na spôsob sagana na OH...) pokazil si to len zlou technikou vďaka čomu pár krát sekol.....

 
Imroman N/A 08.05.2017 (17:06)

1


Najvacsi problem bol skor ten, ze ten pretek bol velmi skoro a bike sa doskladal cca par dni predtym - bol som rad ze som ho ako tak zajazdil ale vidis, sadlo hlavko... Tiez to este nebolo tak v ruke ako by som si prial. Aj ked to nie je mozno tak citelne v rychlosti tak hlavne v istote z ktorej potom pramenia chyby. Inak Riso jazdil vyborne no zadne koleso mal po preteku uplne na salat

 
jachmel Imroman 08.05.2017 (20:07)

0


zadne koleso si myslel plast alebo cele koleso?

 
Imroman jachmel 08.05.2017 (21:37)

0


Cele koleso - rafik, vyplet...plast to nechapem ako prezil bez ujmy. Preto vravim stale ze tie plaste boli v pohode len ja som mal proste smolu...

 
Imroman N/A 08.05.2017 (18:25)

0


No a minuly rok som vlastne nemal jediny defekt

 
petersa Farmaceut 08.05.2017 (13:14)

1


Tak dost zaleží, s kým sa chce porovnávat...ak s najlepšími, s profíkmi, tak lepšia technika sa mu zíde, ak s amatérmi, tak je to v poriadku...

 
LuboSRHC 10.05.2017 (06:09)

1


Gratulujem k výsledku, mne osobne sa páčila možnosť sledovať LIVE STREAM, je škoda že sa o horskú cyklistiku nezaujímajú viac média oveľa ľahšie by sa zháňali sponzori pre ľudí typu Višňovský ci Imro.

 
Imroman LuboSRHC 11.05.2017 (15:57)

0


No skor pre Tomasa, ja som len obycajny amater

 
LuboSRHC Imroman 11.05.2017 (16:01)

1


Bez zVeličovania nadšený biker

 
N/A 07.05.2017 (19:01)

0


Ten Superior je krasny

 
Hazard 07.05.2017 (19:31)

0


Pekný výsledok. Treba skúsiť aj budúci rok a bude to určite lepšie...

 
Julko 07.05.2017 (19:51)

0


Tomáš výborný výkon, aj Filip. Až na tie defekty, ale hlavne bez pádov. O rok opäť na štarte...

 
nostro66 07.05.2017 (23:42)

0


Paradny rozhovor a skvele umiestnenie! Gratulujem.

 
daniel_po 07.05.2017 (23:56)

0


Zaujímalo by ma, ako je to s ubytovaním. Nektorí spávajú v tých stanoch, čo je vidieť, aj z videí...iný v apartmánoch. Podľa čoho sa to delí, alebo kto, resp. čo o tom rozhoduje?

 
N/A daniel_po 08.05.2017 (08:15)

0


Kolko do toho vrazis xD ked mas peniaze kludne mozes spat aj na lodi by som povedal

 
Pridaj komentár