
Test: Lapierre Overvolt AM 500+ - tento bicykel trochu zmenil môj pohľad
Keď mi Slavo volal, či chcem na test trailový bike od Lapierre, tak som jednoznačne súhlasil, majúc ešte v živej pamäti, ako skvelo som si zajazdil na Triggerovi, ktorý taktiež patrí do kategórie Trail.
Pri preberaní krabice, ktorá mala snáď rozmery Vatikánu, som si ešte neuvedomil, čo sa skrýva vo vnútri. Keď však z krabice ako prvá na mňa kukala obrovská nabíjačka s logom Bosch, začalo mi byť jasné, že tu niečo nie je v poriadku. Áno bol to ebike.Prvé dojmy
Zvyčajne, keď príde niečo nové, tak mám potrebu to vyskúšať, avšak Overvolt som napojil na nabíjačku a začal rozmýšľať, kam s tým ťažítkom pôjdem. V duchu som sa modlil, nech ma nestretne niekto na traili na tomto dôchodcovskom bicykli. Načo v tom Lapierri tak mohli myslieť, keď ku celkom peknému bicyklu dali tú vec, ktorá patrí skôr na babetu?Špecifikácia a geometria

Prvý boj nastáva pri nakladaní biku do auta, predsa len, tých 24 kg je cítiť a manipulácia s bicyklom je trošku neohrabaná. Kedže nemám veľa najazdené na ebiku a už vôbec nie na traili, na ktorom sú celkom výživne skoky, dropy a gapy, tak si to najskôr skúšam na parkovisku. Na výber mám štyri režimy s asistenciou od 50 do 300%, tak rozumne volím najskôr režim eco. Záťah je plynulý a po pár metroch to prepínam pomaly vyššie a vyššie, až to nakoniec skončí na režime Turbo. Zvyčajne mi trvá cesta na Biely Kríž (BK) večnosť, teraz bez problémov robím PB, avšak v zapätí to mažem, nakoľko to bola hlavne zásluha bicykla a nie moja. V režime Turbo stačí otáčať kľukami a o ostatné sa postará motor. Dobre, ale to vedel snáď každý, že do kopca to ebike vie, poďme na trail a tam sa uvidí, či si bicykel zaslúži skratku AM v názve.

Na traili
Začínam zľahka, predsa len si nechcem niekde rozmlátiť hubu. Prvý zášlap do pedálov je nasledovaný raketovým zrýchľovaním, ktoré však končí pri rýchlosti 25 km/h a odteraz som nato len ja a moja chabá kondička. Nevadí, bicykel naberá rýchlosti, na ktoré nie som zvyknutý a gravitácia mi ukazuje svoju silu, avšak výrobca asi vedel čo robil, keď osadil bicykel brzdovými kotúčmi priemeru 200 mm vpredu aj vzadu. Použité brzdy Guide R od SRAM-u však tomuto bicyklu nesvedčia a určite by som viac ocenil ostrejší nástup brzdnej sily. Nie je vôbec sranda zastaviť bicykel rozbehnutý na 45 km/h. Prvé metre mám úspešne za sebou a všetko sa zatiaľ tvári, že si budeme rozumieť. Dosť bolo hrania, ideme do seriózneho terénu.
Hneď v prvej klopenke sa do toho pluskové kolesá pekne opreli a zákrutu režem ako ostrý nôž maslo. Pneumatiky sú tu použité Schwalbe Nobby Nic v zmesi Trailstar a veľkosti úctyhodných 2,8 palca. Veľkosť plášťov alebo lepšie povedané balónov, je až strašidelná, ale ten grip je návykový a s bicyklom sa dá ísť až do absurdných uhlov v zákrutách, aj napriek vysokej hmotnosti. Celé sa to potom točí na nábojoch Formula, samozrejme v boost verzii. Pruženie si zobral na starosť RockShox, a to konkrétne vidlicou Yari RC a tlmičom Monarch RT. Ako sme už zvyknutí u tohto výrobcu, aj tu všetko fungovalo veľmi dobre. Vidlica aj tlmič sú klasickým príkladom komponentov, ktoré nastavíte na začiatku a viac sa nestaráte, len si užívate krásny, kontrolovaný chod. Na moje prekvapenie sa bicykel správal veľmi jemne a pokiaľ sme kolesami pevne na zemi, tak by ste nepovedali, že toto je ebike, ktorý váži 24 kg.

Samozrejme, hmotnosť je cítiť hneď pri prvom skoku a potiahnúť ťažký zadok dá dosť práce, ale nie je to nič tragické a po pár metroch sa dá na to zvyknúť a nastaviť sa na to. Ani sa nenazdám a som na konci trailu. Väčšinou toto býva smutná časť, nakoľko nasleduje stúpanie. Tu stretám Petra, ktorý sa podujal, že pôjde so mnou. Kedže on ebike nemal a nechcelo sa mi naňho čakať, tak sa ponúkam, že vyskúšame, či by som mu nemohol trochu pomôcť. Vyťahujeme gumicuk, bike prepínam do režimu turbo a vyrážame do kopca. Čakal som, že po pár metroch to vzdáme, lebo nás to neutiahne, predsa len, dohromady to bolo asi 210 kg, ktoré sme sa snažili dostať hore na kopec. Na naše prekvapenie sme kopec zdolali ako nič a po ceste hore sme obehli pár zdesených cyklistov, ktorí tak trošku nechápali, čo sa deje. Samozrejme, treba mať na pamäti, že bicykel nieje stavaný na takú záťaž a takýmto spôsobom použitia dochádza k rýchlejšiemu opotrebeniu komponentov.

Absolútne čerství vyrážame na trail a aj keď je Peter veľmi dobrý jazdec a trail BK má najazdený, tak sa mu nepodarilo striasť ma. Takto sme to otočili asi trikrát, až pokiaľ sa nám už nechcelo ďalej jazdiť a stále sme mali 2 dieliky z piatich z batérie k dispozícii, čo nie je vôbec zlé, keď zoberieme do úvahy podmienky a najazdených asi 35 km s celkovým prevýšením skoro 1 500 m. Samozrejme, bicykel po vybití batérie je maximálne použiteľný na núdzový dojazd domov po rovine. V teréne je skrátka príliš ťažký na to, aby ste s ním bez pomoci motora mohli pomýšľať na nejaké stúpania. Tu by sa mohol niekto spýtať, čo sa stane, keď budem potrebovať bicykel na traili vytlačiť niekam. Výrobca na to myslel a dá sa aktivovať režim “Walk” (chôdza), ktorý vám asistuje do rýchlosti 6 km/h.

Je až prekvapujúce, ako sa Overvolt správa na traili sebavedomo a kontrolovane. Čakal som, že takýto gigant bude horko ťažko prechádzať terénom a jazda bude skôr utrpením ako potešením. Všetky skoky zvládol s prehľadom, aj keď na druhý deň som zasa raz objavil svaly, ktoré som nevedel, že mám. Z bicyklom som zároveň mal možnosť prvýkrát vyskúšať lowend 11-rýchlostnú sadu od SRAM, označenú ako NX. Stále tvrdím, že pokiaľ niečo funguje dobre, ako v tomto prípade, tak je zbytočné investovať do drahých komponentov. Zbytočne to zvyšuje koncovú cenu bicykla a tých pár ušetrených gramov je v tomto prípade úplne irelevantných. Je všeobecne známe, že motor kladie väčšie nároky na pohon a prípadná výmena tak nebude musieť znamenať rozbiť prasiatko. Z ďalších zaujímavých vecí môžem spomenúť sedlovku Lapierre so zdvihom 150 mm, ktorá fungovala v poriadku, avšak ovládanie by som asi vymenil za páčku od KS, nakoľko táto sa dosť zle používala, a to hlavne v rozbitejšom teréne.

Plnohodnotný bicykel
Musím uznať, že tento bicykel trochu zmenil môj pohľad na elektrobicykle a z čisto dôchodcovského približovadla na nedeľnú omšu alebo do obchodu po rožky, môže byť veľmi zábavný a hravý bicykel, ktorý sa nezľakne ani ťažšieho terénu. Dovolím si tvrdiť, že by s prehľadom zvládol aj bikepark a ešte by ste aj ušetrili na vleku. Celkovo ma tento bicykel veľmi oslovil a presvedčil, že aj ebike dokáže byť plnohodnotným bicyklom do terénu a nielen do mesta a na hrádzu. Vôbec mi nevadilo ani použitie obmedzovača, nakoľko do kopca je tých 25 km/h akurát a dole kopcom motor vôbec netreba. Ako jedinú nevýhodu celého tohto konceptu vidím pomalšie budovanie kondície pri šliapaní smerom do kopca. Naopak, z kopca by som povedal, že je to o kúsok ťažšie kvôli zvýšenej váhe. Taktiež neustále kontrolovanie stavu batérie pri dlhších výjazdoch s obavou, že niekde sa vám môže vybiť, určite nepoteší. Rovnako nesmiete zabudnúť pri jazdení na to, že pri prvom zašliapnutí do pedálov zaberie aj motor, čo nemusí byť vhodné pri veľmi technických pasážach. Viem si tento bicykel predstaviť ako doplnkový bike pre ľudí, ktorí sa vracajú k bicyklovaniu po zranení alebo po veľmi dlhej dobe. Alebo ako druhý bike, keď chcete rýchlo otočiť váš obľúbený trail po práci viackrát a nemáte čas pomaly sa šplhať hore.
Každému odporcovi ebikov odporúčam jeden vyskúšať a možno sa aj váš názor zmení. Na občasné vyblbnutie to je celkom zábavný bicykel. Cena je 4 199 € a viac informácií nájdete na stránke: lapierre-bike.sk/produkt/overvolt-am-500.