Test: Panaracer PanDura - ťažký kaliber v enduro segmente

Enduro ošiaľ stále pretrváva, a tak sa nie je čomu čudovať, že aj tradičný japonský výrobca chce prehovoriť so svojou novinkou PanDura...

Panaracer nie je u nás tak známy ako iné svetové značky, a preto určite nezaškodí trochu histórie. Vznikol v roku 1952 v Japonsku ako výrobca produktov z gumy, avšak veľmi skoro preorientoval výrobu iba pre bicyklový priemysel a dnes ostáva ako posledný výrobca cyklo pneumatík v Japonsku.


Hneď, ako som prvýkrát dostal do rúk pneumatiky od tejto japonskej legendy, tak som vedel, že to nebude len taká obyčajná guma. Niečo málo som už počul o tom, že Panaracer pripravuje enduro pneumatiku, ktorá má byť extrémne odolná a vydržať aj tie najťažšie preteky, avšak, zatiaľ sa nedalo nič poriadne nájsť ani na oficiálnej stránke výrobcu. Jediné, čo sa mi podarilo zistiť je, že PanDura sa ponúka ako dvoj a troj-zmesová. Lacnejšia dvojzmes používa drôtenú pätku a nie je až tak veľmi zaujímavá ako vyšší model, ktorý ponúka trojzmes a kevlarovú konštrukciu podporenú antiflat plus páskou na celom plášti.

Tieto plášte v čase, keď sa mi dostali do rúk, prezentoval aj Cedric Gracia ako úplnú novinku, a tak ma trochu potešilo, že aj ja mám možnosť si ich vyskúšať ako prvý a hneď aj v najvyššej kvalite a v rozmere 27,5 so šírkou 2,4 palca. PanDura je vyrobená v Číne, čo ma trošku mrzí, aj keď som si istý, že používajú postupy, technológiu a materiály zhodné ako kolegovia z Japonska.


Jazdím naostro

Ešte predtým, ako pôjdeme jazdiť a skúšať grip, či nejakú tu proklamovanú odolnosť, treba plášte nahodiť. Samozrejme, odkedy jazdím naostro (rozumej tubeless ), tak aj tieto budem testovať bez duší. Trochu sa desím nahodenia, jednak zhodiť aktuálne a nahodiť nové bude znamenať, že tmel bude všade a taktiež to bude asi znamenať výlet na pumpu - moje kolesá si veľmi nerozumejú s tubeless plášťami. Väčšinou sa mi nedarilo ich nafúkať a bombičky mi tiež došli.

Plášte sa však veľmi ľahko obúvali a na moje prekvapenie im stačila aj normálna pumpa. Trošku ma potrápila predná pneumatika, ktorá nechcela držať tlak, čo som neskôr poriešil pridaním tmelu a odvtedy už držali veľmi dobre. Nastavil som tlak na svojich obligátných 2 bar (30 psi) vpredu a 2.2 bar (33 psi) vzadu a idem testovať.


Prvá jazda

Vyrážam teda na prvý pojazd a keďže môj obľúbený trail Biely kríž začína pekným stúpaním, hneď si všímam, že predok mám nejaký lenivý. Zatiaľ som to nespomínal, lebo som myslel, že to nebude tak veľmi cítiť. Ale tieto gumy si vyberajú daň za excelentnú odolnosť v podobe strašidelnej hmotnosti. Jedna totižto váži 1 300 g. Hej, dobre čítate, jedna, nie obe dohromady. Ja nie som žiadnen gramár, ale táto hmotnosť budí rešpekt aj u mňa. No uvidíme na konci testu, či ten grip a odolnosť bude stáť za to.


Točím jedno kolo za druhým a postupne si dovoľujem viac a viac. Tam, kde som na svojich gumách už zadným semislikom driftoval, teraz klopím o život a stále drží, akoby žiadny fyzikálny zákon pre tieto gumy neplatil. Asi vám je jasné, že som ten limit nakoniec našiel . Krásny tiger cez rajdy, keď sa mi koleso zapichlo do novej, nespevnenej klopky, do ktorej som vletel ako pán a vyletel jak handra. Nič to však nemení na tom, že tieto gumy majú gripu na rozdávanie na každom povrchu a nezľaknú sa ani mokrých kameňov a konárov. Materiál je veľmi dobre rozložený, kedy v strede behúňa je použitá tvrdšia guma, takže sa pod vami pekne odvaľujú. Dolu kopcom mi nevadila vyššia hmotnosť, a tak som si plne užíval jazdu a zrýchľoval každým “pumpnutím”. Po stranách je použitá pekne lepivá zmes, ktorá sa stará o návykový grip v zákrutách.


A čo odolnosť?

Keď už som zase raz musel do tej hmotnosti zarezať, tak bolo načase otestovať aj fakt, prečo sú také ťažké. Schválne vyberám ostré kamene a ten najhorší terén a čakám, kedy dostanem sprchu tmelu, ale nič sa nedeje. Rockgardeny beriem útokom, no gumy sa tvária, že sa vozíme po hrádzi a zvládajú to s absolútnym prehľadom. Dobre, za týchto okolností sa dá prižmúriť očko nad tou hmotnosťou. Nakoniec som sa uchýlil aj k znižovaniu tlaku v pneumatikách, ale pri 1.3 baru (20 psi), keď už hrozilo, že plášte vyzujem a rozbijem si držku, usudzujem, že budem tej odolnosti jednoducho veriť.


Plusy:

  • Naozaj extrémny grip.
  • Odolnosť.
  • Jednoduchosť tubeless nahodenia.

Minusy:

  • Made in China.
  • Hmotnosť.


Pre koho sú určené?

Je mi úplne jasné, že toto nebude plášť pre masy, nakoľko nie každý je ochotný akceptovať zvýšenú hmotnosť. Na druhej strane, tento plášť je výborný do bikeparku, kde vám je úplne jedno, koľko čo váži a veziete sa lanovkou hore - skôr oceníte perfektný grip a odolnosť. Musím sa priznať, že zvýšenú hmotnosť som cítil na bežnom traili, ale neprišlo mi to ako niečo tragické. Určite by našli využitie aj na enduro pretekoch, kde by som radšej viezol kilečko naviac ako strácal čas opravou defektu na oboch gumách. Týmto pozdravujem všetkých, čo menili duše na RS2 . Nakoniec by mali zbystriť pozornosť aj majitelia ebikov a hlavne tých celoodpružených, kde hmotnosť nebude robiť problém ani do kopca a zvýšená odolnosť sa pri hmotnosti ebikov môže hodiť. Nebiť tej spomínanej hmotnosti, tak by som vám tieto plášte mohol len a len odporučiť, takto však je na zvážení každého, či je ochotný ísť do tohto kompromisu.

Zatiaľ je dostupná verzia zo zmesi Dual Compound, ktorej cena sa pohybuje okolo 26 €. Vyššie testované prevedenie bude dostupné na našom trhu približne v lete. Dovozcom na Slovensko je Sloger.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Henry33 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Enduro bicykle – skroť tie najťažšie traily PR článok

Enduro bicykle – skroť tie najťažšie traily

Skoky, technické pasáže a členitý terén sú pre teba rajom, ale vieš sa do toho aj oprieť, keď bojuješ o sekundy na rýchlostnej skúške? Tieto bicykle ťa budú zaujímať.
Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
keyboard_arrow_up