Test: Panaracer PanDura - ťažký kaliber v enduro segmente

Test: Panaracer PanDura - ťažký kaliber v enduro segmente

5 komentárov

Henry33 23.04.2018 15 fotografií   Singletrail Enduro Horska Cyklistika Sezona 2018 Novinky Panaracer Test

Enduro ošiaľ stále pretrváva, a tak sa nie je čomu čudovať, že aj tradičný japonský výrobca chce prehovoriť so svojou novinkou PanDura...

 

Panaracer nie je u nás tak známy ako iné svetové značky, a preto určite nezaškodí trochu histórie. Vznikol v roku 1952 v Japonsku ako výrobca produktov z gumy, avšak veľmi skoro preorientoval výrobu iba pre bicyklový priemysel a dnes ostáva ako posledný výrobca cyklo pneumatík v Japonsku.



Hneď, ako som prvýkrát dostal do rúk pneumatiky od tejto japonskej legendy, tak som vedel, že to nebude len taká obyčajná guma. Niečo málo som už počul o tom, že Panaracer pripravuje enduro pneumatiku, ktorá má byť extrémne odolná a vydržať aj tie najťažšie preteky, avšak, zatiaľ sa nedalo nič poriadne nájsť ani na oficiálnej stránke výrobcu. Jediné, čo sa mi podarilo zistiť je, že PanDura sa ponúka ako dvoj a troj-zmesová. Lacnejšia dvojzmes používa drôtenú pätku a nie je až tak veľmi zaujímavá ako vyšší model, ktorý ponúka trojzmes a kevlarovú konštrukciu podporenú antiflat plus páskou na celom plášti.

Tieto plášte v čase, keď sa mi dostali do rúk, prezentoval aj Cedric Gracia ako úplnú novinku, a tak ma trochu potešilo, že aj ja mám možnosť si ich vyskúšať ako prvý a hneď aj v najvyššej kvalite a v rozmere 27,5 so šírkou 2,4 palca. PanDura je vyrobená v Číne, čo ma trošku mrzí, aj keď som si istý, že používajú postupy, technológiu a materiály zhodné ako kolegovia z Japonska.



Jazdím naostro


Ešte predtým, ako pôjdeme jazdiť a skúšať grip, či nejakú tu proklamovanú odolnosť, treba plášte nahodiť. Samozrejme, odkedy jazdím naostro (rozumej tubeless ), tak aj tieto budem testovať bez duší. Trochu sa desím nahodenia, jednak zhodiť aktuálne a nahodiť nové bude znamenať, že tmel bude všade a taktiež to bude asi znamenať výlet na pumpu - moje kolesá si veľmi nerozumejú s tubeless plášťami. Väčšinou sa mi nedarilo ich nafúkať a bombičky mi tiež došli.

Plášte sa však veľmi ľahko obúvali a na moje prekvapenie im stačila aj normálna pumpa. Trošku ma potrápila predná pneumatika, ktorá nechcela držať tlak, čo som neskôr poriešil pridaním tmelu a odvtedy už držali veľmi dobre. Nastavil som tlak na svojich obligátných 2 bar (30 psi) vpredu a 2.2 bar (33 psi) vzadu a idem testovať.



Prvá jazda


Vyrážam teda na prvý pojazd a keďže môj obľúbený trail Biely kríž začína pekným stúpaním, hneď si všímam, že predok mám nejaký lenivý. Zatiaľ som to nespomínal, lebo som myslel, že to nebude tak veľmi cítiť. Ale tieto gumy si vyberajú daň za excelentnú odolnosť v podobe strašidelnej hmotnosti. Jedna totižto váži 1 300 g. Hej, dobre čítate, jedna, nie obe dohromady. Ja nie som žiadnen gramár, ale táto hmotnosť budí rešpekt aj u mňa. No uvidíme na konci testu, či ten grip a odolnosť bude stáť za to.



Točím jedno kolo za druhým a postupne si dovoľujem viac a viac. Tam, kde som na svojich gumách už zadným semislikom driftoval, teraz klopím o život a stále drží, akoby žiadny fyzikálny zákon pre tieto gumy neplatil. Asi vám je jasné, že som ten limit nakoniec našiel . Krásny tiger cez rajdy, keď sa mi koleso zapichlo do novej, nespevnenej klopky, do ktorej som vletel ako pán a vyletel jak handra. Nič to však nemení na tom, že tieto gumy majú gripu na rozdávanie na každom povrchu a nezľaknú sa ani mokrých kameňov a konárov. Materiál je veľmi dobre rozložený, kedy v strede behúňa je použitá tvrdšia guma, takže sa pod vami pekne odvaľujú. Dolu kopcom mi nevadila vyššia hmotnosť, a tak som si plne užíval jazdu a zrýchľoval každým “pumpnutím”. Po stranách je použitá pekne lepivá zmes, ktorá sa stará o návykový grip v zákrutách.



A čo odolnosť?


Keď už som zase raz musel do tej hmotnosti zarezať, tak bolo načase otestovať aj fakt, prečo sú také ťažké. Schválne vyberám ostré kamene a ten najhorší terén a čakám, kedy dostanem sprchu tmelu, ale nič sa nedeje. Rockgardeny beriem útokom, no gumy sa tvária, že sa vozíme po hrádzi a zvládajú to s absolútnym prehľadom. Dobre, za týchto okolností sa dá prižmúriť očko nad tou hmotnosťou. Nakoniec som sa uchýlil aj k znižovaniu tlaku v pneumatikách, ale pri 1.3 baru (20 psi), keď už hrozilo, že plášte vyzujem a rozbijem si držku, usudzujem, že budem tej odolnosti jednoducho veriť.



Plusy:

  • Naozaj extrémny grip.
  • Odolnosť.
  • Jednoduchosť tubeless nahodenia.

Minusy:

  • Made in China.
  • Hmotnosť.




Pre koho sú určené?


Je mi úplne jasné, že toto nebude plášť pre masy, nakoľko nie každý je ochotný akceptovať zvýšenú hmotnosť. Na druhej strane, tento plášť je výborný do bikeparku, kde vám je úplne jedno, koľko čo váži a veziete sa lanovkou hore - skôr oceníte perfektný grip a odolnosť. Musím sa priznať, že zvýšenú hmotnosť som cítil na bežnom traili, ale neprišlo mi to ako niečo tragické. Určite by našli využitie aj na enduro pretekoch, kde by som radšej viezol kilečko naviac ako strácal čas opravou defektu na oboch gumách. Týmto pozdravujem všetkých, čo menili duše na RS2 . Nakoniec by mali zbystriť pozornosť aj majitelia ebikov a hlavne tých celoodpružených, kde hmotnosť nebude robiť problém ani do kopca a zvýšená odolnosť sa pri hmotnosti ebikov môže hodiť. Nebiť tej spomínanej hmotnosti, tak by som vám tieto plášte mohol len a len odporučiť, takto však je na zvážení každého, či je ochotný ísť do tohto kompromisu.

Zatiaľ je dostupná verzia zo zmesi Dual Compound, ktorej cena sa pohybuje okolo 26 €. Vyššie testované prevedenie bude dostupné na našom trhu približne v lete. Dovozcom na Slovensko je Sloger.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

imro1 23.04.2018 (09:51)

celkom nerozumiem prečo je mínus Made in China, keď skoro všetko sa vyrába práve tam , ale hmotnosť 1,3 kg na enduro je dosť brutálna, to je už hmotnosť DH plášťov

 
Henry33 imro1 23.04.2018 (11:07)

No kvoli tomu ze Panaracer som mal vzdy ako poslednú cisto Japonsku firmu. Kvalita je rovnaka to je jasne len uz to inak vyzera na štítku

 
imro1 Henry33 23.04.2018 (18:43)

priznám, ja krajinu pôvodu až tak moc neriešim, jazdím teraz Maxxisy a neviem kde sa robia tie, ale predpokladám, že tiež v Číne Pri výbere plášťov pozerám predovšetkým na dezén, potom hmotnosť, cenu a samozrejme recenzie. Ale tieto ak majú byť na enduro, no tá hmotnosť spravý fakt veľa. Osobne beriem plášte na takéto zameranie tak do 1 kg, ani to nie je málo, no dá sa to ešte utiahnúť. No 1,3 kg na kolese si osobne neviem predstaviť

 
bimjeam imro1 26.04.2018 (08:35)

Maxxis vyrába CST (Cheng Shen Tire)

 
trial 29.04.2018 (10:20)

myslim ze za tu cenu fajn guma.ktovie ako je to s vyzuvanim z rafika.Maxis Minion dh som uz chcel strihat.asi 20 minut som ho zhadzoval z kolesa a to som uz ponahadzoval pneumatik.S tou dvojitou zmesou sa mi ta guma pozdava za tie peniaze.

 
Pridaj komentár