Jazdenie v noci - zopár základných tipov

Jazdenie v noci - zopár základných tipov

70 komentárov

Imroman 12.11.2017 10 fotografií   Svetlo Osvetlenie Cestna Cyklistika Noc Vyjazd Horska Cyklistika

Trenažér, valce či spinning vás nebavia a radi by ste jazdili celoročne aj popri práci? Tak potom treba vyraziť do tmy...

 

Povedzme si to na rovinu. Keby ste si mohli vybrať medzi denným výjazdom a tým po tme, zrejme by si 99% vybrala tú prvú možnosť a ja tiež. Lenže, ak chodíte klasicky do práce s pevnou pracovnou dobou, určite narazíte na problém, že to nie je tak úplne možné. Mal som dávnejšie rovnaký problém, ktorý som najskôr riešil kúpou trenažéru. Lenže to ma proste nebavilo (nič proti trenažérom), a tak som ho predal a kúpil svetlo. Asi tak nejak začala moja „éra“ nočných výjazdov a práve k nim by som rád napísal zopár riadkov. Rovno môžem povedať, že vďaka prispôsobeniu sa na nočné podmienky mi to vôbec neprišlo ako nejaké „trápenie“, aj keď si veľa ľudí pri tom klepalo na čelo . Možno tiež práve rozmýšľate, že sa do toho pustíte, tak si dajte pozor na zopár vecí...

Nie je to len o „lumenoch“


Asi netreba zdôrazňovať, že základom úspešných nočných akcií je dobré svetlo. Lenže pod týmto pojmom je X možností a tiež rôznych názorov – teda odkiaľ, za koľko a pod. Vôbec sa nechcem púšťať do presných typov svetiel, pretože to by skončilo len konfrontáciou názorov asi ako u témy jednoprevodníka alebo 29 vs 26 a pod . Každopádne, môj názor je takýto - nežeňte sa len za lumenmi. Vždy je lepšie mať silnejšie svetlo, no ruka v ruke s tým ide jeho veľkosť, potreba väčšej batérie, lepšieho chladenia, elektroniky a pod. Trochu viac kompaktné prevedenie viete veľmi dobre použiť napr. aj na beh, turistiku a pod. a hlavne s tým nebude oštara pri manipulácii. Dajte si pozor aj na prehnané tvrdenie najmä pri svetlách z Číny a pod. zdrojov, ktoré zvyknú veľmi často preháňať. Takže uvádzaných 2 000 lumenov môže byť v skutočnosti 1 000. Tým vôbec netvrdím, že tieto svetla sú zlé, len treba mať trochu triezvy pohľad na vec a pozrieť si nejaké recenzie, než sa rozhodnete. Aj medzi nimi sa nájde množstvo dobrých a kvalitných prevedení. Osobne mám radšej svetlo, ktoré je menšie, má kvalitnejšie prevedenie, zvládnuté chladenie a elektroniku, takže svieti stabilne a celkovo ma nenechá niekde v „štichu“ - kedže rád chodím aj na hory, tak je to pre mňa celkom dôležité.



Tomu „obetujem“ aj zopár lumenov. Rovnako je dobré myslieť aj na odolnosť voči vode a kondenzácii vlhkosti, čo platí najmä, ak chcete jazdiť aj v zime/mraze a na snehu, čo je podľa mňa TOP všetkých nočných akcií . A ďalšou vecou je optika, ktorá vo veľkej miere rozhoduje, ako to bude v konečnom dôsledku vyzerať (o nej trochu nižšie). Tak, koľko teda tých lumenov? Na bežné jazdenie (cesta, zvážnice, light traily) som si vystačil na začiatku s „poctivými“ 750 lumenmi, ktoré som neskôr (o rok) doplnil o ďalších 900 pomocou druhého (viac bodového) svetla a prilbu. To sú ale udávané maximá, ktoré som využíval najmä v zjazdoch, do kopca stačí aj polovica. U zadného svetla ide samozrejme o to byť videný, takže netreba extrémne porcie svetla, no dnes nájdete na trhu množstvo malých a pomerne výkonných modelov. Šikovné je v tomto prípade nabíjanie cez USB, nech nemáte doma ďalšie nabíjačky alebo nemusíte stále meniť baterky.



Na riaditkách, či na hlave?


Druhá základná dilema je, kam so svetlom – ak teda máte zatiaľ iba jedno. Mne osobne sa osvedčilo v prípade, že idem po ceste, zvážnici alebo v ľahkom teréne, na riadítkach. Vďaka tomu, že bolo nižšie pri zemi, boli lepšie vykreslené nerovnosti a tiež komfort nosenia bol väčší – teda žiadny kábel ani nič podobné a hlavne, ak ste počas jazdy otočili hlavu, nemali ste pred sebou zrazu tmu . Ak som išiel viac do terénu, skončilo na prilbe, pretože som si vedel posvietiť kam bolo treba, ak sa terén výrazne menil. Samozrejme, úplne ideálne je mať svetlá dve – aj v prípade, že keby sa s jedným niečo stalo. Ak vás to chytí, tak uvidíte, že s dvojicou svetiel začína pravá zábava... V tom prípade je dobré myslieť aj trochu dopredu. Myslím to tak, že prvé svetlo si kúpte také, ktoré má trochu širší rozptyl a uživíte ho na riadítkach, vďaka čomu budete mať dobré periférne videnie. Druhé následne také, ktoré svieti viac „bodovo“ a do diaľky. Keď to následne spojíte, máte ideálny mix...



Šero – najväčší nepriateľ


Paradoxne, najväčšie nebezpečenstvo nehrozí, ak je tma (a máte samozrejme adekvátne osvetlenie), ale vtedy, keď sa stmieva – jednoducho, keď je šero. Vtedy ste pre vodičov ďaleko viac nenápadní a prehliadnuteľní. Neváhajte teda zapnúť svetlá, aj keď ešte vidíte pred seba a rovnako je to dôvod, prečo trochu investovať aj do dobrého zadného osvetlenia. Práve jeho väčší výkon vás spraví viditeľným, aj keď je ešte okolo nejaké to denné svetlo. Ak už je naozaj tma, mám skúsenosť, že vodiči sú ďaleko viac opatrnejší a spomalia, pretože už z diaľky vidia niečo „špecifické“. Nečakajú, že aj bicykel môže byť tak dobre osvetlený, takže dosť na vás čumia a nechápu, no hlavne spomalia, a to sa počíta .



Technika áno, ale pozor na rýchlosť


Možno si myslíte, že jazdiť po tme sa dá len po ľahkých zvážniciach, cestách a pod. S dobrým svetlom sa vôbec nemusíte báť ani trochu náročnejších chodníčkov. Paradoxne, technickejšie pasáže vôbec nie sú veľký problém, pretože vás nepustia do vysokej rýchlosti. Práve tá je nebezpečná, pretože postupne strácate periférne videnie a neviete dobre zareagovať v prípade nečakanej zmeny. Takže, nejakých technickejších chodníčkov sa nemusíte báť, skôr si dávajte pozor v rýchlych zjazdoch a „nepúštajte si to“....

Známe terény


Súvisí s tým, o čom píšem vyššie. Nie je problém jazdiť aj niečo náročnejšie, ale vždy som sa púšťal len do vecí, ktoré som poznal a mal najazdené. Jednoducho, vedieť čo vás čaká za zákrutou alebo na traili je obrovská výhoda pre vašu bezpečnosť. Niektoré „singláče“ máte určite najazdené tak, že už viete, kde je aký koreň, kameň, diera a pod., takže práve tie sú ideálne aj na nočné výpady . Asi nemusím hovoriť, že čo sa týka jazdenia po ceste, sú ideálne všetky bočné cesty a dedinské „polňačky“ s minimálnou premávkou...



Reflexné prvky


Výhodu reflexných prvkov a výrazných farieb asi netreba veľmi zdôrazňovať. Samozrejme, ide o to byť čo najlepšie videný, takže čím viac, tým lepšie. Dnes už zrejme nie je výrobca, ktorý by na reflexné prvky nemyslel, no sú miesta, na ktoré sa oplatí zamerať. Jedným z nich sú nohy, resp. spodná časť, ktorá vďaka tomu, že najviac „kmitá“, veľmi dobre upúta pozornosť vodičov. Takže, poriadne reflexné alebo fluo-prevedenie sa na tomto mieste nestratí. Druhé miesto je o niečo menej nápadné, no podľa mňa veľmi dôležité. Mám tým na mysli rukavice, a to z jednoduchého dôvodu. Predstavte si, že idete po ceste a chcete odbočiť – dáte teda signál rukou, ale aby to malo zmysel, tak ju ten za vami musí aj vidieť. Ja osobne som radšej niekedy počkal, kým autá prešli a až potom odbočoval – to len pre istotu .



Nepreháňajte to


Ak prídete na chuť nočnému jazdeniu, stále majte na pamäti jednu vec – netreba to zbytočne „hrotiť“. Väčšina takýchto výjazdov trvala v mojom prípade do 2, občas do 3 hodín. Ide o to, že aj keď máte dobré svetlá a dlhú výdrž batérie, jazda v tme vás oveľa rýchlejšie unaví a postupne budete strácať koncentráciu, čo sa môže postupne vypomstiť – navyše, ak sa pridá únava z výjazdu a samotnej práce. Zrejme vás nabudí nekonečné množstvo „očí“ v lese, ale na tie si postupne zvyknete . Ak sa bojíte zveri, tak s tým som osobne problém nikdy nemal – práve svetlo ju vie veľmi dobre vyplašiť už na diaľku. Navyše si myslím, že väčšie nebezpečenstvo hrozí na ceste ako v možnosti, že vás zožerie medveď . Každopádne, všetko s mierou a aj hodinka mi niekedy stačila na úplne nové myšlienky.

Tak to bolo len zopár postrehov z mojej strany. Jazdenie po tme mi osobne otvorilo úplne iný svet a možnosti, ako si nájsť cestu k svojmu koníčku aj napriek nepriaznivým okolnostiam - vďaka nemu som prežil v podstate celú jeseň a zimu bez abstinenčných príznakov . Navyše, ak pri tom rozmýšľate (podmienky, výber trasy, odhad schopností, počasie) a vhodne sa vybavíte, nemyslím, že by to bolo niečo nebezpečné...
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:

Podobné články

MTBIKER shop (Výber z produktov v kategórii Príslušenstvo ~ Svetlá ~ Predné):

Prejsť do shopu (Príslušenstvo ~ Svetlá ~ Predné)

Komentáre

iron.hide 12.11.2017 (22:51)

Ja by som este doplnil, aby boli ostatni nocni bajkeri ohladuplni k ostatnym, a ked vidia ze ide niekto oproti, aby to silne svetlo okamzite stlmili alebo sklonili/obratili hlavu s celovkou. Fakt totiz nie je pekne vypalovat zrak oprotiiducim. Maximalne rezimy si prosim vas nechajte na technicke zjazdy alebo na situacie ked sa ocitnete medzi diviakmi, na obycajnu lesnu asfaltku ich naozaj netreba. Plati tu stare zname - kto sa boji, nech nechodi do lesa.

 
init iron.hide 12.11.2017 (23:11)

Osobne menim intenzitu svetla podla toho ako rychlo idem. Ked idem rychlejsie, prisvietim si, aby som videl pripadne vzdialenejsie prekazky. Na neosvetlenych chodcov, resp. chodcov bez akejkolvek odrazky neberiem ohlad ak ich nahodou oslepim. V tomto pripade sa riadim zasadou, radsej nech su oslepeni ako zrazeni. Ked vsak vidim priblizujuce sa svetlo ci uz sudruha cyklistu, bezca, alebo chodca, vzdy sklapam luc svetla max. 1-1,5m pred seba.

 
ppi iron.hide 13.11.2017 (08:23)

Sice aj ja jazdim so svetlom co nasvieti hadam aj 1/2 kilometra, uzitocnejsie by casto bolo o dost slabsie - nezerie tak baterku a neoslnuje protiiducich, clovek vidi co musi. V lese je naopak silne svetlo super. Vsetkym co som videl chybaju uzitocne detaily napr. pevne uchytenie na bicykel, aby neslo jednoducho ukradnut. Tie s externym napajanim nemaju ziadny uchyt na powerbanku - tahat kable niekde do tasticky sa da ale nie je to ono, a aj so zapinanim je potom maly problem (banka sa automat. vypne ak nie je odber).

 
9m133 ppi 13.11.2017 (09:14)

Externu bat. som dal do malej flase na naradie,flasu do kosika,do uzaveru dieru , do diery konektor.Bat.zamotal do latky , lebo nema rada zimu. Jednoduche , pohodlne pri nabijani.

 
ppi 9m133 13.11.2017 (09:41)

To ked niekde odstavis na dlhsie bike, beries so sebou flasu? a kable co? Stale najpraktickejsie by to bolo pod svetlom (co najkratsi kabel) + pevne ale stelovatelne uchytenie.

 
9m133 ppi 13.11.2017 (19:16)

To ako preco by som na nocnom vyjazde mal niekde odstavovat bike?Do krcmy chodim zasadne pesi.

 
tulenik ppi 14.11.2017 (06:10)

Aké "užitočné detaily" chýbajú tu?
http://www.lezyne.com/product-led-perf-deca1500i.php#.WgpsBIiDOHt
nandáš na akékoľvek rajdy, môžeš/nemusíš použiť prídavný akupack, keď ideš od biku, za 5 s je svetlo aj accu dole a síce nie je bůhvíco mať 300 g hebedo na prilbe, ale dá sa aj to
... alebo si "upevnenie" predstavuješ ako prakticky nerozoberateľné, t.j. prípadný zlodej musí mať nástroj a musí to aj s ním dlho trvať? tak to je úplná blbosť, pokiaľ svetlo používaš na viacerých bicykloch (Lupine je pre toto otravný pri prehadzovaní na čelo a medzi bicyklami s rôznymi priemermi rajdov, ide síce dole rýchloupinákom, ale na bike mount/head mount musíš prešróbovať, a aj ak meníš z 25,4 na 31,8 rajdy)

Alebo tu?
http://sigmasport.com/en/produkte/licht-systeme/powerleuchten/power/buster2000
(napadá ma jedine že ani jedno z vyššie uvedených nepoužiješ ako čelovku alebo na prilbu bez ventilačných otvorov, nemajú headstrap, a Sigma nie je vhodná na cestu)

s Lupine už urobíš hocičo, okrem - na hovado - narvania na moje cestné rajdy

 
Miroslav.Harvanka iron.hide 14.11.2017 (21:51)

moja skusenost ( za ostatne 2 tyzdne som to zazil 2x) na ceste uprostred lesa. Oproti iduce svetlo som vyhodnotil ako osvetleny bajk a chcel som ho minat zprava (z muojho pohladu). Chyba! Bol to chodec iduci oproti po mojej pravej strane (jeho lavej) - na poslednu chvilu som uhynal pred nim a priekopou a obisiel ho po ceste z (mojej) lavej strany.

 
perez 12.11.2017 (18:36)

Fakt dobrý článok, ako všetky od teba...len tie smajlíky - fakt to musí byť? Ty, ani čitatelia už nemajú dvanásť rokov, ani nie sme na modrom koníkovi.

 
Imroman perez 12.11.2017 (19:00)

Davam ich tak ako mi to pride ked pisem ale pre teba nabuduce zopar uberiem...

 
perez Imroman 12.11.2017 (19:56)

Tak zase, iba kvôli mne si ich odopierať nemusíš, myslel som to tak, že máte ambíciu aby tie články vyzerali povedzme profesionálne a to sa s infantilným emotikonmi veľmi nezlučuje. Skús sa pozrieť napríklad na pinkbike. Ja články od teba beriem ako produkt mtbiker.sk, keď sem píšu užívatelia, tak to posudzujem trochu ináč.

 
tulenik perez 12.11.2017 (21:13)

Mno... som o pol generácie starší od teba a bol som takpovediac pri tom, keď sme ešte za starých, dobrých, nekomercionalizovaných čias na SVK internet rozbiehali. Emoticony boli zavedené preto a práve preto, aby sa riešil problém - a to výpadok mimoverbálnych zložiek pri komunikácii, pretože cez IRC (v začiatkoch talk) sa samozrejme veci ako irónia a pod. často nedali getnúť, hlavne ak si sa zjavil uprostred komunikácie a nepoznal kontext, a medzi ľuďmi (vtedy) mladými a expresívnymi dochádzalo často k nedorozumeniam. Spätne si ľudia - už po komercionalizácii, kde treba povedať, že na rozdiel od prvotnej situácie, kedy na nete sedeli v podstate len ľudia tak od 1. stupňa VŠ vyššie (a to ešte - v našich podmienkach - absolventi predprevratového školstva, ktorí nemajú problém s pravopisom alebo čítaním s porozumením), pribudlo naozaj kadečo z populačného subštandardu, takže problémov v komunikácii iba pribudlo, tento koncept prebrali aj do bežnej písomnej komunikácie, kde rieši ten istý problém. (Podaktoré jedince ho majú aj pri priamom kontakte, viď Sheldon Cooper.)
Sečteno, podtrženo - nazvať "infantilným" niečo, čo spontánne splodila a okamžite zaviedla partička vysokoškolsky vzdelaných ľudí, mi príde také... no, budem diplomat: "mierne povedané, zvláštne".

 
Sesulak perez 12.11.2017 (19:01)

 
desertfremen perez 13.11.2017 (11:20)

ha ha že modrý koník si zabil..

 
winter78 12.11.2017 (18:49)

Chválim spomenutie nutnosti mať reflexné prvky aj na rukách,pretože strašne veľa cyklistov zabúda že znamenie rukou o zmene smeru jazdy je za tmy neviditeľné, ak nemajú na rukách reflexný prvok. Už som mal počas tejto jesene ako vodič auta takmer dve kolízie s cyklistami práve kôli tomu, že síce boli osvetlení kvalitne aj vpredu, tak aj vzadu, ale v tmavom oblečení si vodič tú vystrčenú ruku za tmy fakt nemá šancu všimnúť.

P.S.: smajlíky mi nevadia, práve naopak . Aspoň viem čo je myslené ako vtip .

 
ppi winter78 13.11.2017 (08:13)

Nie je dobry napad odbocovat ked je pravdepodobne ze auto za tebou ta zacne obiehat alebo by muselo spomalit, Ja ti poviem - skor nespomali, sme na slovakii. Mozes mat kolko chces reflexnych prvkov.

 
9m133 12.11.2017 (20:20)

Fakt dobry clanok. Teda az na to, ze svetlo zver rozhodne nevyplasi. Zajac aj srnka ked ich oslnis sa nikan neponahlaju a kludne ti mozu skocit aj pod koleso.Vlastna skusenost.Ja totiz potme jazdim!Tak bacha na to!Plati na nich zakricat alebo zapiskat.

 
Imroman 9m133 14.11.2017 (17:58)

piskanie v lese uz beriem ako samozrejmost aj cez den Tak mi to neprislo ale mas pravdu...

 
desertfremen Imroman 15.11.2017 (08:47)

akože pískanie? máš nejakú píšťalku či čo?

 
9m133 Imroman 15.11.2017 (14:42)

So zvieratami v lese a okoli nebyva az taky problem. Horsie je to so psami , hlavne tulavymi vecsieho vzrastu nechovajucimi sa zrovna priatelsky. A ked ich stretnes viacej pokope... Mozno by neskodil clanok ako to prezit bez ujmy na zdraví. Viem , ze tu je kazda rada draha...

 
tulenik 9m133 15.11.2017 (15:37)

... absolvovať liečenie caninofóbie by mohol byť prvý krok
Väčšina túlavých psov je v otrasnom fyzickom aj psychickom stave, pretože sa o to "postaral" nejaký "inteligentný" dvojnožec, ktorého na svojej ceste stretli, a nie jeden. Navyše väčšina psov nie je schopná uloviť si potravu (čiže presný opak ľudových a poľomrdských skaziek) a živia sa v lepšom prípade hlodavcami, v horších prípadoch odpadkami a zdochlinami. Následky tých horších verzií si potom nesú často celý život. Býva ich problém vôbec odchytiť, tak sa boja, a ich zastávkou č. 2 je veterina. A nebývajú viacerí pokope.
Takže hento skôr smrdí nejakými dediskými "samovenčami" nejakého debila, ktorý by nemal mať ani plyšáka. No a tam je základ "nerobiť zo seba korisť", v skratke, "niečo, čo keď ma zbadalo, začalo rýchlo unikať", keďže debilovi samozrejme nič nehovorí ani pojem socializácia.

 
9m133 tulenik 15.11.2017 (19:41)

Vystihol si to velmi sofistikovane,ale nemozem sa s tebou stotoznit,bohuzial.

 
gbsvk 9m133 16.11.2017 (08:14)

presne tak, svetlo má na zver práve opačný účinok než odplašenie. zviera pri pohľade do svetla ostane akoby paralyzovane stáť prípadne skočí rovno do svetla. zažil som to a viem aj z rozprávania. napríklad rušňovodiči majú doslova doporučené zhasnúť svetlo na lokomotíve a zatrúbiť, ak uvidia v diaľke stáť na trati jeleňa apod. a recept teda je - svetlo stlmiť alebo odvrátiť a zakričať, zapískať.

 
Gusto0 12.11.2017 (21:07)

jazdenie v zime, tme a oboje dokopy dava nove pocity z cyklistiky. aspon teda mne. to co mam pocas roka prejdene uz "100x" zrazu vyzera uplne inak a mam pocit ze tadial idem prvy krat. v lese je to take - malokedy mam z toho dobry pocit (to umele svetlo vie dobre skreslovat) ale cesty+polne/lesne cesty su na paradu. a z asfaltiek mam praveze opacne skusenosti - mam pocit ze ma vodici prehliadaju - alebo tak cumia na to co to tam je ze ma zabudaju obist. svietenie dialkovymi je tiez na paradu. nedanie prednosti tiez zazivam castejsie po tme ako cez den. v podste po tme jazdim defenzivne, ratam stym ze ma nevidia, resp. netusia co to je a mozu zle zareagovat. ono v tme sa aj ta rychlost cyklistu horsie odhaduje.
najvacsia haluz z jazdy po tme zatial bola ked som sa solo dostal na lesnej ceste do stredu stada niecoho - pod cestou, nad cestou - vsade same oci

 
exot Gusto0 13.11.2017 (06:22)

Toto keď som prvý raz pri nočnej jazde po horách zažil, tiež mi nebolo všetko jedno. Zrazu 10 párov očí predo mnou, tuším to boli srnky. Potom stále niečo húkalo, srnci brechali, divné zvuky v kríkoch, radšej som si dal hudbu do uší, nech priveľa neanalyzujem, že čo to bolo

 
lixlix 13.11.2017 (21:58)

Ja by som len doplnil, že pre jazdu po cestných komunikáciách je používanie čelovky podľa našich predpisov zakázané (svetelný zdroj musí byť pevne uchytený k biku a nastavený tak, aby neoslepoval protiidúcih vodičov, chodcov atď.). Ak vás takto policajti zastavia, môžete dostať pokutu do 60€.

 
exot 13.11.2017 (06:56)

Som tu nový a hneď narazím na takýto skvelý článok. Síce teraz moc nejazdím, ale som viac menej nočný fták. Aj dnes som si zabehal s čelovkou o tretej ráno .
Pri čítaní článku som čakal, či tam bude niečo o reflexných prvkoch a nesklamal som sa. Niektorí cyklisti v premávke (hlavne cestní) totiž jazdia ako bez rozumu, ja ich volám samovrahovia. Nakúpia si drahé bajky, cool tmavé dresy a na vlastnú bezpečnosť (svetlá/ reflexné prvky) za zníženej viditeľnosti moc nemyslia. Blikačka veľa nežerie, kľudne môže stále blikať.
Ešte jedna skúsenosť z môjho nočného prejazdu: ak ste v neznámom teréne, nasledujete turistickú značku (respektíve gps, či oboje) a zrazu zistíte, že ste úplne mimo, nesnažte sa dostať na značku "skratkou" cez neznáme lesy. Hral som sa na múdreho a neskutočným pralesom som sa potme brodil s bajkom nad hlavou. Lepšie je veru vrátiť sa a nájsť odbočku, ktorú som s adrenalínom podliatymi očami nevidel a minul. Možno by potom aj kliešťov bolo menej než 12.
Rada číslo dva, ten drôt okolo prázdnej ohrady neďaleko horského salaša môže aj v noci sakra pekne skopať .

 
tulenik exot 14.11.2017 (00:25)

Si sa hral na farára Otíka, keď si robil nedobrovoľný odber semena?

 
Jaroh 12.11.2017 (18:21)

Výborný článok, vďaka, chcem toho roku skúsiť jazdenie v tme, tak sa hodí...
Aké konkrétne svetlá máš teda ty a si s nimi spokojný?

 
Imroman Jaroh 13.11.2017 (08:49)

Ahoj, ja som davnejsie ivestoval do svetiel Lupine (Piko) lebo vtedy boli najlepsie v pomere vykonu/vahy/spolahlivosti...Su dost drahe ale splnaju vsetko co som potreboval. Dnes uz zozenies vela kvalitnych modelov aj za ovela lepsie ceny...

 
tulenik Imroman 15.11.2017 (12:21)

... a možno aj nie, robil som teraz veľkú lustráciu. Hope na rajdy a hlavu OK, ale na prilbe stojí stoporené horšie ako GoPro. Na prilbu bez vetracích otvorov zabudni. Gloworm tuším ten istý problém. Atď. Ani Lupine nie je všemocný, ako som spomínal kauzu aero rajdov, ale to sa v podstate dá vyriešiť (je to špecificky cestný problém) nejakým Fenixom BT21R alebo Lezyne a ide to vyriešiť pod stofku. Teda ak nepočítame nutnosť zabezpečiť si pre Fenixa akumulátory a radšej aj nabíjačku - hoci umožňuje nabitie cez USB a jeden 2600 mAh accu to má v dodávke, ale to je tak na hodinu na plné gule.
Čo by som ešte vypichol ako trend, ktorý sa mne až tak nepáči, je ústup od voľne zameniteľných 18650 k embedded akumulátorom. To je OK, ak "dolet" svetla stačí, ale ak nie, nastáva problém. A zasa sa oblúkom vraciame ku svetlám s vymeniteľným externým akupackom o voliteľnej veľkosti (hebiedko pre inšpiráciu: http://www.lupine-shop.com/en/batteries/1016/bottlebattery-bigben-20.0-ah)

 
Imroman tulenik 15.11.2017 (18:55)

no mne sluzia vyborne a nemenil by som

 
peterg tulenik 22.11.2017 (15:08)

Mam Gloworm, X2 na riaditkach a X1 na prilbe Giro Xen, samolepiaci uchyt GoPro. No problem. Cena/vykon/kvalita asi lepšia ako Lupine. Zásadne už kupujem a doporučujem len Neutral white, citeľne lepšie farebné podanie ako cool white, lepší farebný kontrast (hlavne v lese).

 
janko2425 12.11.2017 (18:41)

Výborne napísané. Uplne sa stotožňujem s každým slovom v článku, najmä čo sa týka bezpečnosti. Z vlastnej skúsenosti viem povedať, že je to určite bezpečnejšie ako cez deň. P.S. mám zadné svetlo Lezyne zecto maxdrive s 250 lumenmi a to Vás spraví naozaj neprehliadnuteľnými...mimochodom kúpite ho aj v mtbiker shope ...
typ na vianočný darček

 
Miroslav.Harvanka janko2425 14.11.2017 (21:39)

nechcel by som za tebou jazdit po tme

 
milos21 Miroslav.Harvanka 14.11.2017 (22:13)

Mám 80 lumenovú verziu a tieto najvyššie výkony sú len na denné jazdenie a nie nočné a ani to nebliká celý čas maximálnym výkonom (len každé asi 4 preblikutie). V noci samozrejme používam 5 alebo 10 lumenov...

 
Matej1985 12.11.2017 (18:42)

Výborný článok, u mňa je to už stará prax. Ja často jazdím po polných cestách a možno si asi ozaj budete klepkať po čele no ja si nesvietim, lebo som zistil že ak si oči privyknú na tmu tak viac vidím ako ked mám zapnutú čelovku kde vidím iba malú osvetlenú kopu a všade okolo tma tmúca .

 
Matej1985 12.11.2017 (18:44)

Ale na cestách kde jazdia autá si samozrejme svietim.

 
Sesulak 12.11.2017 (19:17)

Tiez mavam zapnute zadne svetlo aj ked je sero cez den. Mne osobne dost prekaza v jazde po tme, ze periferne nevidim okolie, len akysi svetelny tunel pred sebou. Preto sa snazim jazdit tak, aby som bol po tme uz na ceste domov a na kvalitnej ceste/blizko domu. Ale vsimol som si zaujimavu vec, ze soferi ma obchadzaju vo vacsej vzdialenost ako za svetla, co je plus. Nejaku hrebenovku, alebo odlahle horske oblasti po tme nejazdim. Hlavne myslim na to, ze sa nieco moze pokazit. Uz som raz pritahoval srobik a trvalo mi to po tme 3x tak dlho ako za svetla. Opravovat defekt po tme,to si ani neviem predstavit, hodinova zalezitost. Casto treba dat dole rukavice, clovek navyse hned zachladne. No asi velmi premyslam

 
Gusto0 Sesulak 12.11.2017 (20:58)

a co mas za svetlo? nesvieti to moc bodovo? lebo s perifernym videnim nemam praveze problem - napr. osvieti mi to celu sirku asfaltky a este jarok na mojej strane. nevidim ale dost do dialky. takze asi skombinovat s nejakou celovkou do dialky a bude pohoda. v tvojom pripade opacne - nieco co svieti do siroka na rajdy.

 
tulenik Sesulak 13.11.2017 (01:09)

to, čo popisuješ, je príznak blbej optiky resp.lowend číny
vlastne, vystihuje to veľmi presne jazdu s pred skoro desaťročím toľko obľúbenou Aurorou, což bol úzky, proklamatívne 900 lm lúč
vtedy nám to pripadal byť riadny plameňomet, dnes by som s tým už nejazdil, a to aj preto, že to bolo vlastne bodové svetlo, ktoré dostrelilo ďaleko, ale nevidel si, čo je kúsok pred tebou a kúsok bokom
taký Solarstorm je stále verným pokračovateľom tejto tradície, až na X5, kde už je nejaký náznak dual beamu, ktoréhož kvalitu si netrúfam posudzovať a vlastne ju radšej ani nechcem vidieť

 
ppi tulenik 13.11.2017 (09:35)

Ja som s lowend cinou maximalne spokojny + vyhoda ze sa na nu nikto specialne neulakomi (taky lezyne za 50 eur nechat niekde cez noc na gumicke nevesti nic dobre). Jediny problem s tymi svetlami co som mal ze na ziadnom nefungoval stlmeny rezim. O.i. neviem si predstavit ako moze led-ka mat nejaku specialnu potrebu chladenia ako v texte autor naznacuje.

 
Kaprak ppi 13.11.2017 (13:29)

Uz len nechat samotny bajk niekde cez noc nevesti nic dobre!

 
tulenik ppi 13.11.2017 (23:52)

50 € za Lezyne? dnes aj "lepšia čína" - Fenix napr. - stojí povedzme od 50 (BC20) cez 75€ BC21R až po 130€ BC30R, takže sa už prekrýva s "ozajstnými" svetlami, povedzme tými Lezyne (1100XL zoženieš od asi 70/78 za loaded s držiakmi, 1500i čo môže používať externé accu od 130/220 za loaded, kde síce nie sú držiaky, ale je tam aj ten externý akupack).
Keď sa na to pozrieš, tak sa dosť stráca zmysel kupovať minimálne podaktoré číny, a to aj z tých lepších, lebo už sú drahšie ako zodpovedajúce EU/US a môžu priniesť napr. už spomínané problémy s rušením alebo nemožnosť zohnať spares. Inak proti BC21R/30 beamu nič nemám, je celkom pekný, u 30ky priam vymakaný (a taký Ravemen 1200 - mňam, len nemá dobrý úchyt na cestné rajdy), len keď si pripočítaš nutné náklady na accu (dobré rátaj orientačne 20 €/ks, na ťingťong fakes som napriek ich cene v podstate prerobil pre ich neuveriteľnú úmrtnosť, a to som sa snažil nakupovať podľa reviews) a nabíjačku, ktorá ich nebude vraždiť, tak si opäť na úrovni svetiel z "civilizácie" alebo aj nad ňou.

 
tulenik ppi 14.11.2017 (00:15)

A k neulakomeniu, bežný pouličný okloidúci klepťák naozaj nerozlišuje značku. Ja nikdy nenechávam bike vonku (už aj ten prvý so všetkými upgradmi je tak 2 k€, o Lapierroch nehovoriac) a čo sa týka uchytenia svetiel, tak dať dole Lezyne je buď odopnutie 1 gumičky (2 ak máš 1100i/1500i s akupackom) alebo vybratie jedného zaklikávacieho zámku (a odopnutie gumičky ak máš ička), keďže na horák by som si skôr dal pevný mount. A máš tam tú modularitu, na horák pevný zámok, na cesťák gumu. U Lupine - svetlo je na kovovom rýchloupináku, akupack na velcro páske. Hope má bajonet a baterka velcro. Mnohé z nich majú adaptéry na GoPro držiaky alebo hoci aj statívové šróby. Keď vezmem 1500i, tak najväčšia otrava je prehodenie z MTB na cestu a opačne, lebo "musím" ( = nemusím, len tá silikónová guma na MTB nie je optimálna) dať dole silikón a nahodiť adaptér a vice versa. Lenže 90 % ostatných svetiel by som na cesťák vôbec nedal (pevná montáž s kruhovým prierezom, žiaľ týka sa aj Lupine) alebo by na gumičke pre zmenu lietali na MTB rajdoch.

 
ppi tulenik 14.11.2017 (08:19)

Veru zadne bajonety gumicky a pod. Nechcem byt otrokom svetla, zakazdym ho davat dole, ak to ma externe napajanie aka 1m kabel este aj s tym zapasit, nie som ani otrokom bicykla aby som ho musel mat kazdu chvilu na ociach.

 
tulenik ppi 14.11.2017 (13:34)

Takto ďaleko nezájdeš ani s Tesco bikom, nieto s niečím normálnym.
Začínam prijímať stávky, koľko potrvá, kým budeš naozaj neotrokom - z dôvodu náhleho nevlastníctva

 
Sesulak tulenik 13.11.2017 (09:56)

Jj Solarstorm X2 mam, ale origos kupeny tu na Slovensku. Do prveho snehu co-to pojazdim, a potom sa pripojim do marca na Zwift.

ppi by si sa divil ako sa vie moj Solarstorm rozhavit a nielen na najsilnejsom mode. Ved v podstate tvar aj material svetla je jeden velky hlinikovy heatsink.

 
felixppeter 12.11.2017 (19:48)

Uz som to Imromanovi pisal,suhlasim ze dve svetla,na hlave a riadidlach,su dobre,ale ja som este jedno umiestnil na vidlucu biku.jazdim mtb a v lese som to ocenil.

 
iron.hide felixppeter 12.11.2017 (22:39)

ale spravovat nabijanie troch svetiel (4 aj so zadnym) je uz o hubu. OK ked ides na nocak raz za mesiac, tak sa to da, ale napriklad ja jazdim v noci velmi casto, a vacsinou mam len jedno svetlo na rajdoch. Viem pritom presne ako dlho vydrzi na roznych rezimoch a mozem sa nanho vzdy spolahnut - to je inak pri nocnych vyjazdoch velmi podstatna vec.

 
wiedrzensky 12.11.2017 (21:43)

Po tme rad jazdim skor technicke, a clenite traily, paradoxne sa viac bojim na zvazniciach a rychlych trailoch, vtedy akoby oci nestihali a necitim sa moc bezpecne. Technicke traily su ovela vacsia zabava a viac "challenge".

A hlavne, idealne je jazdit v partii, nie sam. Chodil som aj na solo vyjazdy, na tie oci som si zvykol, ale solo to nikdy nebolo idealne. Ked ideme viaceri, tak sa lepsie riesia aj potencialne krizove situacie.

 
roleta 13.11.2017 (11:08)

pekne clanok. Tiez patrim k tym tipom ludi ktori neradi sportuju v miestnosti. Zima je o dobrom obleceni a o svetlach a da sa potom aj bajkovat - len treba zainvestovat a v tom lidly radsej kupovat iba tie banany. Na riaditkach mam svetla. Zvykol som jazdit aj s celovkou, ale kedze som zacal jazdit s helmou nemam ju tam ako chytit. Na prichitenie na helmu su nejake specialne adaptere? Predpokladam ze na to treba mat aj speci helmu. A co si myslite o blikajucich prednych svetlach? Stroboskop vpredu vyslovene neznanasam a cudujem sa tym ludom, ze im z toho nie je zle a este zneprijemnuju okoloiducim ich bajkovanie. V zadu to podla mna opodstatnenie, ale tam svetlo nie je az take silne.

 
Anthemmer roleta 13.11.2017 (13:10)

... ked z helmy dam dole "ksilt", tak sa da celovka v pohode dat priamo na helmu

 
Anthemmer roleta 13.11.2017 (13:12)

... a ten stroboskop, ja ho pouzivam v meste - sluzi na to aby si bol videny a nie aby si videl. Len ho sklopim tak, aby som tym neblikal okoloiducim priamo do oci

 
Adrum Anthemmer 13.11.2017 (14:34)

presne tak to robim aj ja...lebo ked jazdim pod lampami, nevidim dovod nejakeho svietenia a mam pocit ze ked to blika, je ma viac vidno...no mozno je to len pocit..neviem..

 
roleta Adrum 13.11.2017 (15:39)

to s tou helmou vyskusam. Mne sa par krat ale stalo ze v karpotoch za sera mi borec blikal strobacom do oci - velice prijemne. Teda asi je to o pocite.

 
Adrum roleta 14.11.2017 (07:51)

ved samozrejme , niekde v lese alebo hocikde kde neni poulicne osvetlenie je blbost mat pusteny strobac...

 
roleta Adrum 14.11.2017 (09:56)

tak na tej helme ta celovka moc nedrzala. Dokonca pri jazde dole kopcom mi zletela.

 
ppi Anthemmer 15.11.2017 (07:51)

stroboskop sa pouziva najma ked dochadza stava - zerie asi o 1/2 menej nez neprerusovane svetlo a tiez o dost menej nez stlmene.

 
tulenik roleta 14.11.2017 (00:39)

Montáž na prilbu sa robí buď prestrkávacím velcro pásikom, ktorý nesie mount - to je asi najčastejší spôsob, ale môže lietať. Vezmime si Lupine, ten má accessories skoro na všetko okrem airfoil rajdov:
https://www.lupine.de/products/parts-and-accessories/mountkits/helmet-mounts
akupack dáš buď do vrecka alebo do batoha, prípadne existuje aj FastClick dozadu na prilbu, ten je ale použiteľnejší s nalepovacími mountami na prilbu bez vetracích otvorov:
https://www.lupine.de/products/parts-and-accessories/mountkits/3m-dual-lock
a napokon máš montáž na GoPro adaptér:
https://www.lupine.de/products/parts-and-accessories/mountkits/adapter-for-gopro
treba si vždy prejsť katalóg výrobcu, či ponúka všetko, čo potrebuješ.
Existujú aj mounty na cykl. prilbu. kde ho prevlečieš cez stredový ventilačný otvor a pritiahneš o platničku ktorá ide dovnútra prilby, to nelieta, len si netreba rozpučiť skelet prilby asi z toho dôvodu to napr. Lupine nerobí rátajú s tý, že júzr má ťažkú ruku a málo rozumu

 
roleta tulenik 15.11.2017 (09:47)

vdaka za info. No je to tak presne ako som nexcel aby to bolo. Treba na to speci celovku, lebo takto by som to musel prehadzovat hore dole. Inac celkom skoda, lebo az tento rok som zacal bajkovat s helmou. Na ciapke celovka drzala uplne o.k.

 
tulenik roleta 15.11.2017 (12:04)

ani tak nie "špeciálnu", ako "full featured" čelovku - čiže treba pri výbere myslieť dopredu (horolezec/jaskyniar potrebuje mount na prilbu bez vetracích otvorov, cyklista na rajdy, mountainbiker okrem toho aj na prilbu s buď vetracími otvormi, alebo GoPro mountom, v prípade napr. GoPro mountu integrovaného do držiaku GPSka je to použiteľné aj na cesťáku... treba si vybrať takú, čo vyhovuje všetkým predpokladaným použitiam)
samozrejme sú aj iné riešenia, napr. od Exposure, ktoré sú špeciálne robené na prilbu, aby "spolupracovali" so svetlom na rajdoch:
http://road.cc/content/review/173175-exposure-joystick-mk10

 
roleta tulenik 15.11.2017 (12:21)

tu celovku som dostal a darovanemu konovi sa .... Len skoda som myslel ze ju bude reusovat aj na bajk. Ale da sa v pohode aj s tymi dvoma svetlami jazdit po cestach a to co bolo napisane hore - teda ze vyjazdy su aj tak do 2 hodin pre mna plati.

 
tulenik roleta 15.11.2017 (14:30)

neboj, aj tak skončíš so zbierkou svetiel

 
roleta tulenik 15.11.2017 (16:57)

sak zbieranie equipmentu je nasa vasen

 
McDuro 13.11.2017 (14:26)

Keď pustím večer svetlá ,tak prestane fungovať tachometer . Bezdrôtová Sigma Rox 9 . Všetky svetlá sú dokonalá rušička . Máte niekto dajaký zlepšovák na tento problém ?

 
tulenik McDuro 13.11.2017 (19:08)

Nečína spĺňajúca európske normy by rušiť nemala. Máš na svetlách takú značku, že CE? Na tacháči isto bude, odtiaľ to teda problémom nesmrdí.

 
desertfremen McDuro 15.11.2017 (13:07)

pre to nosím poctivý drôtový tachometer + lezyne mini GPS tachometer

 
desertfremen 15.11.2017 (13:05)

po tme moc do lesa nechodím, iba čas od času, mám strach (aj ked mi rozum vraví že v okolí BA medveďa a vlka nestretneš tak sa v podstate nieje čoho báť) ale to že nevidím čo je okolo mňa a iba to počujem mi dáva zlý pocit. Na hrádzu kde je aj kvalitnejší asfalt chodím rád aj po tme. Na cesty pre motorové vozidlá mimo mesta a ešte k tomu po tme chodím veľmi veľmi nerád - to už radšej do toho lesa.

 
peterg 22.11.2017 (15:11)

Ak je to čo len trochu možné (doplatok), oplatí sa kúpiť svetlo v podaní bielej neutral white (4300 - 4500K), má citeľne lepšie farebné podanie ako cool white, lepší farebný kontrast (hlavne v lese).

 
Pridaj komentár