Test: Zimné tretry Northwave Raptor Arctic GTX MTB - ako si udržať nohy v teple

Test: Zimné tretry Northwave Raptor Arctic GTX MTB - ako si udržať nohy v teple

Malú revolúciu konštrukcie zimných tretier priniesla minulý rok na trh talianska značka Northwave. Jazdím ich už viac ako mesiac až do teplôt atakujúcich -10°C, tak skúsim spísať svoje skúsenosti...

V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na zimné tretry NW modelového radu Raptor Arctic GTX. Tie sú nutným doplnkom pre všetkých bikerov, ktorým sezóna nikdy nekončí a bicykel využívajú naplno aj počas zimy - či už za účelom zábavy, dopravy, alebo tréningu. Je to síce vyššia investícia, ale oplatí sa. Presvedčili sa o tom už mnohí bikeri, ktorí na zimné tretry nedajú dopustiť a na používanie návlekov dávno zabudli. Medzi ich základné vlastnosti patrí vetru a vodeodolnosť, a taktiež schopnosť dobrej termoregulácie nohy, aby sa noha zbytočne nepotila a naopak netrpela na chlad.


Konštrukcia

Konštrukcia je tvorená vodotesnou a vetruodolnou membránou Gore-Tex ® Koala, ktorá sa vyznačuje odvodom potu a tepelnou izoláciou, a to až do -10°C. Navyše je znásobená aj vnútornou vložkou obsahujúcou hliník, ktorá spoločne s fleecovou membránou zvyšuje zachovanie teploty. Vysoko uchytená horná vrstva s konštrukciou BioMap Aero Overlap znižuje aerodynamický odpor.


V prednej časti je odolnosť tretry proti chladu ešte zosilnená. Taktiež odolnosť proti opotrebeniu a ochrany nohy je zaistená odolnými gumovými výstuhami v oblasti špičky. Vďaka zapínaniu SLW2, je tretra rovnomerne utiahnutá, čím dochádza k eliminácii akýchkoľvek tlakových bodov, ktoré by znižovali prietok krvi.


Neoprénová manžeta Climaflex je z elastickej membrány Gore-Tex Rattler®. Podrážka je konštruovaná zmesou s karbónom - JAWS s indexom tuhosti 8/12. Táto je obohatená prírodným kaučukom proti sklzu. Tretry sú kompatibilné pre použitie iba s MTB nášľapnými pedálmi. Vhodným doplnkom sú reflexné prvky po celom obvode, ktoré zvyšujú bezpečnosť jazdca.


Obúvanie

Tretry sa vyznačujú rýchlym obúvaním, kedy ich stačí nasadiť na nohu a utiahnuť SLW2 koliesko. Oproti konkurenčným modelom teda odpadá šnurovanie, zipsovanie alebo zapínanie suchých zipsov. Navyše je možnosť jednoduchej regulácie stupňa utiahnutia, keďže koliesko je vyvedené na povrch a dá sa s ním ľahko manipulovať aj v zimných rukaviciach počas jazdy. Pri obúvaní netreba dávať na prvý dojem, ale treba si nájsť správnu techniku a rutinu, a potom to je ozaj záležitosť podobná s obutím ponožky. Zatlačením páčky uťahovacieho kolieska smerom hore, sa celý mechanizmus uvoľní a potiahnutím sa dá uvoľniť do maxima, čo odporúčam pri vyzúvaní, ako aj následnom obúvaní.


Pocity pri jazde

Tretry som jazdil naozaj v rôznym klimatických podmienkach, a to od dažďa, cez blato až po sneh a v teplotných rozsahoch od -10°C - 10°C. Hneď po prvých pokusoch som vybral pôvodné vložky a nahradil ich svojimi osvedčenými, ktoré dobre podporujú moju klenbu nohy. Kedže tieto vložky sa nerobia zateplené, tak som pod ne vložil hliníkovú fóliu, aby boli zachované tepelnoizolačné vlastnosti tretry. Tieto vložky som použil preto, lebo vďaka optimálnejšej podpore klenby sa noha lepšie prekrvuje, čo je základný kľúč k dobrému teplotnému komfortu, a to nielen v zime, ale aj v lete. Navyše som na nich zvyknutý aj z ostatných svojich tretier a mám ich odporučené z BG fittu.


Ďalším poznatkom z testovania je, že je lepšie si nohavice čapákov natiahnuť až na vrchnú manžetu tretry, ako by mali byť pod ňou. Tiež to zabezpečí lepšie prekrvenie. Ďalšou dôležitou vecou je správna voľba zimných ponožiek, ktorú treba prispôsobiť vonkajšej teplote. Teda, keď cez výjazd bude teplota 5°C a viac, stačia tenšie, menej teplé ako keď sa chystám na výjazd do mrazov. Výrobca udáva použitie do -10°C, a toto tvrdenie sa mi podarilo v praxi overiť, síce už bolo cítiť istý teplotný diskomfort, ale nebolo to ešte za hranicou nepríjemnosti. Pokiaľ by niekto chcel jazdiť v zásade len pri takýchto nízkych teplotách, tak by som siahol po vyššom modeli alebo po úplne inom riešení.


Výborná je vodeodolnosť tretier, ktorú som overil počas jazdy v daždi, ale aj ponorom tretry do potoka na cca minútu a noha ostala v suchu.


Spracovanie

Celkovo má tretra dobré spracovanie a použité kvalitné materiály, čo prispieva aj k tomu, že sa ľahko a rýchlo čistia. Výborná je aj podrážka, ktorá má dostatočnú tuhosť aj na pretekárske nasadenie, čo podporuje tiež dobrá aerodynamika tretry. Na svoje si prídu aj estéti, pretože tretra má dobrý dizajn a celkovo nepôsobí veľkým, neohrabaným dojmom ako väčšina zimných tretier. Vďaka neoprénovej manžete vôbec nebráni pohybu nohy, takže sa v nej človek cíti ako v letnej tretre, a to je obrovské plus. Čo sa týka chôdzi, tak ani v tomto nesklame, ale rozhodne to nie je model na turistiku po skalách.


Pri MW tretrách platí, že netreba voliť väčšie číslo ako to človek bežne robí. Nutne ale treba dodať, že tento nový model má celkovo užšie robenú špičku a pre ľudí, ktorí majú širšie chodidlá, by som sa striktne tohto pravidla nedržal a bral väčšie. Najlepšie je tretry skúšať s hrubou ponožkou priamo u predajcu.

Plusy

  • rýchle obúvanie/vyzúvanie
  • dizajn
  • reflexné prvky
  • možnosť regulácie utiahnutia za jazdy
  • vodotesnosť
  • pohodlnosť - nebráni pohybu nohy pri pedálovaní

Mínusy

  • vyššia cena
  • špička by mohla byť ešte lepšie zaizolovaná

Sumár

Pre kúpu týchto tretier som sa rozhodol kvôli tomu, že ma na prvý dojem zaujal ich dizajn a aj to, že sa prakticky obúvajú. K voľbe prispeli aj dobré skúsenosti s predchádzajúcim cestným modelom, a taktiež potreba ich mať na jazdy v mraze. Tretry využívam jednak na MTB výjazdy, ale aj na cestné švihy, kde ich vozím na svojom gravel bicyklu, ktorý využívam ako zimák. Takže, pokiaľ nie je dostatok snehu na bežkovanie, tak ich využívam skoro denne. Celkovo som s tretrami spokojný a splnili moje očakávanie.


O trošku lepšia by mohla byť len izolácia špičky, keďže je občas cítiť chlad na prsty. Problémová je aj situácia, kedy sa napríklad v zjazde po snehu nahromadí sneh odletujúci od predného kolesa na vrch tretry a pokiaľ tam ostane usadený dlhšie, spôsobí vychladenie ich vnútra a teplotný diskomfort. Preto si treba dať na tento jav pozor a sneh občas zhodiť. Tiež netreba dávať na prvý dojem, a ak ma na jeden výjazd úplne nepresvedčia, treba skúsiť experimentovať minimálne s inými ponožkami alebo vyššie popísanými mojimi poznatkami, ktoré nie sú obecné, pretože chlad každý jedinec vníma rozdielne.


Tretry sú dostupné vo veľkosti 39-48 a farebné prevedenie je čierne, oranžové alebo fluo. Cena tretier sa pohybuje okolo 267.90 € a viac informácií sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Minaki Mid II STX - môj zimný gamechanger

Test: VAUDE Minaki Mid II STX - môj zimný gamechanger

Vyzerajú robustne a všetko nasvedčuje tomu, že toho zvládnu veľa. Ako obstáli zimné tretry od VAUDE?
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
Test: Shimano GE500 – je nové automaticky aj dobré?

Test: Shimano GE500 – je nové automaticky aj dobré?

Shimano predstavilo nedávno nový modelový rad topánok pre gravity disciplíny. Aké sú medzi nimi rozdiely a ako dopadne tretra pri solídnom teste v teréne?
keyboard_arrow_up