Test: Pedále Exustar PM 230 – kus poctivej strojáriny

Pedále Exustar PM 230 veľmi na bikoch nevidieť. Na jednej strane je to škoda, na druhej máte možnosť zadovážiť si originálne a dobre vyzerajúce pedále za rozumnú cenu. Je v tom však nejaký háčik, ktorý nevyčítate medzi riadkami produktového popisu?

Za ten čas, čo sa venujem cyklistike, som toho vyskúšal už pomerne veľa, no pedále Exustar som mal možnosť testovať prvýkrát, čo je koniec-koncov dobre. Vzhľadom na absenciu akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností s touto značkou, nemám dôvod byť voči nej zaujatý. Navyše, momentálne mám možnosť voziť sa na troch rôznych bikoch, z ktorých každý má inú značku SPD pedálov a rozdiely budem vnímať o to výraznejšie.


Spracovanie a obsah balenia – prvý dojem na výbornú

Ak patríte medzi vyznávačov obrábania kovov prostredníctvom CNC strojov, pedále si získajú vaše sympatie už pri prvom pohľade. Kombinácia anodizovaného tela kaskádovo vyfrézovaného z jedného kusu hliníka, pochrómovaných klietok, laserom gravírovaných nápisov a brúsených kontaktných plôch, je pastvou pre oči každého strojára. V kompaktnej krabičke okrem páru pedálov nájdete všetko, čo by sa vám pri ich montáži mohlo hodiť. Okrem štandardných SPD kufrov nájdete pribalené aj podložky pod kufre s „kontramatkami“.


Konštrukcia a hmotnosť – zlatý štandard s dôrazom na odolnosť

Z hľadiska konštrukcie zacvakávacieho mechanizmu sa jedná o najrozšírenejší systém SPD, ktorý uviedlo do života Shimano ešte v roku 1990. Materiálom na výrobu osiek ako aj klietok poslúžila odolná CrMo oceľ. Pedále dokážete do kľúk namontovať len prostredníctvom imbusového kľúča č. 6.

Spoločným prvkom s pedálmi Shimano, je aj možnosť nastavenia predpätia a pevná predná časť upínacieho mechanizmu klietky. Rozdielnym ja naopak spôsob uchytenia tela na osku, ktorý zabezpečuje hliníková skrutka na boku tela. Reálna hmotnosť pedálov činí 329 gramov, čo je o 5 gramov viac ako katalógová hodnota. V porovnaní s konkurenciou podobnej cenovej relácie a konštrukcie patria 230-tky po hmotnostnej stránke k lepšiemu priemeru. Čo však vidno nie je typ ložísk, ktoré bývajú najväčším kameňom úrazu rôznych alternatívnych značiek. V tomto prípade si výrobca zobral negatívne skúsenosti a pripomienky užívateľov k srdcu a do tela pedálov vsadil radšej kombináciu zdvojených LSL ložisk s kvalitným utesnením.


Praktické skúsenosti

Pedále pôsobia pevným a odolným dojmom, výška tela je o niečo väčšia, čo dáva predpoklad, že sa v ňom nachádzajú väčšie a tým pádom aj odolnejšie ložiská. Tuhosť pedálu v oske je ukážková a nič na tom nezmenilo ani viac ako 600 kilometrov v teréne. Predná časť klietky je pevná (rovnako ako na pedáloch Shimano), a teda noha v drží dôkladne a nemáte tendenciu ju vytrhnúť v silovom ťahu alebo pri nejakom nešikovnom pohybe chodidla. Pedále majú o niečo menšiu stranovú vôľu ako japonská konkurencia, čo mne osobne vyhovuje viac. Noha v pedáli je stabilnejšia a rovnako aj prenos sily na kľuky je v tomto smere lepší. Predpätie pružiny možno nastaviť pomocou skrutky na oboch stranách pedálov. Prednastavená cca prostredná hodnota mi celkom sedela a bola tak akurát kompromisom v ľahkosti vycvakávania a pevnosti uchytenia kufra.


Rád by som napísal niečo aj k správaniu sa pedálov v blate, no už 3 týždne žiaľ nepadla ani kvapka . Každopádne, prakticky totožná konštrukcia ako majú pedále Shimano bude predpokladom podobných vlastností. Čo však hodnotím ako pozitívum, je veľká styčná plocha frézovaných častí na boku pedálov, o ktorú sa môže oprieť tretra. Jedinú výhradu k týmto, inak bezproblémovo fungujúcim pedálom, by som mal k vytváraniu ostrých hrán. Tým, že telo pedála na okrajoch nie je zaoblené, ale vytvára pravé uhly, dochádza k vzniku ostrých hrán, ktoré človek vybrusuje kuframi pri nacvakávaní. Po pár škrabancoch, ktorými som si ozdobil lýtka pri kráčaní vedľa biku, som však zobral spravodlivosť v podobe pilníka na železo do vlastných rúk a hrany jednoducho zbrúsil. Riešenie je to síce barbarské, ale účinné a jednoduché. Na “funkci rostlináře” to vplyv mať nebude a rovnako tým neutrpel ani vzhľad pedálov .


Plusy:

  • CNC frézované telo z hliníka.
  • Zdvojené a utesnené ložiská.
  • Kvalitná oska a klietka z Cr-Mo ocele.
  • Dizajn.
  • Rozumná cena.
  • Nízka hmotnosť.

Mínus:

  • Pri používaní sa na začiatku vytvoria ostré hrany na bokoch tela.

Záverom by som teda rád zhrnul, že sa jedná o zaujímavé pedále, ktoré sú funkciou prakticky totožné ako najpredávanejšie SPD pedále na trhu, no ich prevedenie pôsobí prepracovanejším a drahším dojmom. Cena je nastavená na rozumnú úroveň a hmotnostne patria k tomu lepšiemu. Ako bonus si navyše môžete vybrať z troch farebných vyhotovení čiernej, modrej a červenej anodizácie tela a doladiť si tak bike podľa svojich predstáv.


Odporúčaná maloobchodná cena týchto kvalitných pedálov je približne 59 € a viac info nájdete na stránke dovozcu Schindler na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Longus HORD – pedále najmä pre hobby cyklistov
Pozrieme sa na pedále, ktoré namiesto profíkov očaria hlavne začiatočníkov a hobby jazdcov. Sú ideálne na dlhšie výjazdy, ale aj na občasné traily.
Test: Pedále Force SWING – kto im príde na chuť?
Základom kvalitných pedálov je dobre navrhnutá platforma tak, aby spolupracovala s adekvátne zvolenými pinmi. Bude to aj tento prípad?
Test: POC Ventral Air MIPS – ochráni aj tvoje ego?
Predražený plast, či je v tom aj niečo viac? Prečo nosím bielu prilbu na cestný bike a inú by som už nenosila? Akú dilemu som mala pri výbere prilby?
keyboard_arrow_up