Test: Canyon Spectral CF 9.0 2018 – inovácie, ktoré dávajú zmysel

Test: Canyon Spectral CF 9.0 2018 – inovácie, ktoré dávajú zmysel

9 komentárov

DzejPii 23.04.2018 15 fotografií   Trail Full MTB Horska Cyklistika Canyon Test

Za posledné roky stal Canyon medzi bikermi pomerne obľúbenou značkou nielen kvôli svojej priaznivej cenovej politike, ale najmä vďaka schopným bicyklom. Jedným z nich je aj nový Spectral, na ktorý sa pozrieme detailne.

 

Ten za uplynulých 5 rokov stihol vyhrať nejedno prvé miesto v porovnávacích testoch trailbikov. Nie je sa čomu čudovať - bol vždy ochotný vyčariť široký úsmev na tvári popri tom, ako ste si počas jazdy užívali klopky, skoky, korene, kamene a všetky ostatné súčasti trailu. Prečo teda píšem v minulom čase? Pretože začiatkom sezóny sa do predaja dostal nový Canyon Spectral 2018, ktorý má s jeho predchodcom spoločné iba meno.

Kde sa vzal?


Inžinieri Canyon-u dostali za úlohu navrhnúť nový bike, ktorý bude schopný zvládať dlhšie XC výlety, ako aj náročné zjazdy smerom z kopca. Vzali si teda čistý papier a ceruzku a začali "skladať" celkom nový Spectral. Na spoluprácu si prizvali aj zopár Škótov, konkrétne EWS ridera Joa Barnesa a jeho kamošov z partičky The Dudes of Hazzard. Kto ich nepoznáte, oplatí sa vám ich vygoogliť - táto banda z Fort William-u jazdí tie najuzavretejšie točky v tom najväčšom blate. Okrem toho, Joe častokrát na trate EWS uprednostnil Spectral pred modelom Strive so zdvihmi 160 mm. Možno aj preto je po novom zaradený do kategórie 4 (namiesto pôvodnej 3-ky) z 5-stupňovej charakteristiky na základe terénov, pre ktoré je daný bike určený. Jednoducho povedané, čím vyššie číslo, tým toho znesie viac a je schopnejší smerom dole kopcom.



Srdcom každého bicykla je rám a tento sa vyrába v troch prevedeniach:
  • hliníkový predný trojuholník + hliníková zadná stavba
  • karbónový predný trojuholník + hliníková zadná stavba
  • karbónový predný trojuholník + karbónová zadná stavba

Rad začína modelom Spectral AL 5.0 s čisto hliníkovým rámom, vidlicou RockShox Pike, tlmičom RockShox Deluxe RT, kolesami DT Swiss M1900 Spline a komponentovou sadou prevažne v réžii Shimano SLX. Na opačnom konci ponuky stojí čierno-zlatá vlajková loď s označením Spectral CF 9.0 LTD s čisto karbónovým rámom osadeným tým najlepším, čo trh ponúka– vidlica FOX Factory 34 Float s Kashima úpravou, tlmič FOX Float Factory DPS Evol taktiež s Kashima úpravou, karbónové kolesá Enve M60 a pohon SRAM Eagle XX1. Celkovo je k dispozícií až 13 rôznych modelov v závislosti od použitého rámu a úrovne komponentovej skladby, 5 modelov z toho s prívlastkom „WMN“ je určených pre nežnejšie pohlavie.

Dizajnovo ide o podarený kúsok – tvary rámu sú elegantné, čisté, jednoduché a inšpirácia zjazďákom Sender je nepochybná. Horná rámová trubka je nízka a poskytuje dostatok priestoru pre manévrovanie. Do rámu sa bez problémov zmestí aj fľaša. Pozornému oku neunikne ani umiestnenie zadného čapu - je síce na spodnej vidlici zadnej stavby, ale nad osou kolesa (namiesto klasickejšieho umiestnenia pod osou kolesa). Oproti predošlej generácií má bicykel o málo dlhší rázvor a položenejší uhol vidlice – nejedná sa o žiadnu radikálnu zmenu, ktorá by sa vymykala aktuálnym štandardom medzi trailovými bicyklami.

Geometria a špecifikácia





Spectral CF 9.0 na vlastnej koži


Keď sa mi na jar naskytla možnosť otestovať nový Spectral CF 9.0 vo veľkosti „M“, ani sekundu som neváhal. Keďže ja sám som vlastnil a jazdil predošlý Spectral v rovnakej veľkosti, bol som zvedavý a nedočkavý na vlastnej koži okúsiť, ako sa jeho nástupca bude správať.

Model CF 9.0 stojí približne v strede ponúkaných modelov – rám je kombinácia karbónového predného trojuholníka a hliníkovej zadnej stavby. Na prvý pohľad udrie do očí asi najvýraznejšia zmena – umiestnenie tlmiča v ráme. Z pôvodnej vertikálnej polohy prešiel tlmič do tej horizontálnej, čo umožnilo použitie metrických tlmičov a vytvorenie kompletne novej kinematiky odpruženia s názvom „Triple Phase Suspension“. Ako napovedá názov, ide o trojfázovú charakteristiku pruženia, ktorá by mala fungovať nasledovne:
  • prvá fáza (senzitívna) – poskytovať citlivé odtrhnutie sa zo začiatku zdvihu a reagovať aj na malé a často sa opakujúce nerovnosti
  • druhá fáza (stabilná) – zabezpečiť dostatočnú oporu a stabilitu vo zdvihu bez prepadávania sa a bez obmedzenia trakcie
  • tretia fáza (progresívna) - zvýšiť progresivitu ku koncu zdvihu a zabrániť dorazom

Chod zadnej stavby kontroluje vzduchový tlmič FOX Float Performance DPS Evol. Disponuje nastavením odskoku dvanástimi „klikmi“ a trojpolohovým nastavením kompresie (Open/Medium/Firm). Systém DPS (Dual Piston System) umožňuje v polohe Open a Medium citlivý a poddajný chod a v polohe Firm výrazné pritvrdenie až zamknutie celého tlmiča. Vzduchová komora Evol (Extra volume) má zväčšený objem pre zlepšenie chodu a zabezpečuje lepšie tlakové pomery a použitie tesnení s nižším trením. Nechýba ani možnosť vyladiť charakteristiku tlmiča interne pomocou rôzne veľkých Volume Spacerov. Nárazy do rúk úspešne žehlí vzduchová vidlica FOX Float Performance Elite 34 Float vo verzii pre náboje Boost (15 x 110 mm). Tlmiaca patróna FIT4 umožňuje nastavenie odskoku trinástimi „klikmi“ a podobne ako tlmič má tri polohy kompresie (Open/Medium/Firm).



Naviac je možné nastavovať pre mód Open aj pomalú kompresiu v rozsahu 22 klikov pre ešte dokonalejšie vyladenie, presne podľa vašich preferencii. Zväčšená vzduchová komora Evol umožňuje dodatočné ladenie progresivity Volume Spacermi (obdoba tokenov od RockShox-u). Všetky nastavenia fungujú a ponúkajú široký rozsah, takže vyladiť si podvozok presne podľa seba na rôzne terény určite nebude problém. Tlmič s vidlicou fungujú bezchybne a mám voči nim len jednu malú výhradu – chýba na nich stupnica SAG-u.

Ďalšia veľmi podstatná vec na bicykli sú kolesá a v tomto prípade bola vybratá zaujímavá kombinácia. Až na jeden model je celý rad osadený na 27,5-palcových kolesách so širokým ráfikom v kombinácií s 2,6-palcovým plášťom. Na CF 9.0 sú to kolesá DT Swiss XM 1501 SPLINE ONE – 30 mm vnútorny široký ráfik napletený na nábojoch DT Swiss 240 Straightpull vo verzii Boost. Plášte dodal Maxxis – vpredu Minion DHF, vzadu Rekon. Obidva majú rozmer 27,5“ x 2,6“, zmes 3C MaxxTerra, spevnené bočnice EXO a sú TR kompatibilné - niečo na rozhraní 27,5 a 27,5+.

Pohon s brzdami dodalo Shimano svojím radom XT M8000 (výnimka je len kazeta SLX M7000 s rozsahom 11-46 zubov). Brzdy s chladenými ICE Tech platničkami na kotúčoch 203/180 mm brzdia dostatočne, radenie funguje presne a ostro a ponúka možnosť radiť ťažšie prevody po dvoch naraz. Tieto komponenty sú už známe a preverené. Osadený je prevodník s 30-timi zubami, čo je vzhľadom k rozsahu kazety málo a hodila by sa sem aspoň 32-ka.



Riadítka RaceFace Aeffect s priemerom 35 mm, šírkou 760 mm a zdvihom 20 mm držia 50 mm dlhý predstavec RaceFace Aeffect R. Sedlovku RockShox Reverb Stealth B1 so zdvihom 150 mm ovláda nová páčka "1X". Sedí sa na sedle Ergon SME30. Gripy dodáva Canyon vlastné, ale tie som mal počas testu vymenené za svoje Ergon-y.



Detaily robia celok


V úvode som spomínal, že nemeckí inžinieri spojili svoje rozumy s praktickými radami a skúsenosťami viacerých „riderov“ – tí jazdia naozaj v náročných podmienkach, a tak si na bicykli našli miesto nasledovné „vychytávky“. Vedenie bowdenov a hadíc – na prvý pohľad integrované, klasika, poviete si... Na druhý pohľad ale zistíte, že „káble“ nie sú vedené štandardne vnútrom rámu, kde môžu svojmu majiteľovi spôsobovať zvýšený krvný tlak buchotaním pri jazde alebo neochotou spolupracovať pri ich výmene. Namiesto toho sú vedené z dolnej strany spodnej rámovej trubky a prekryté plastovým ľahko odnímateľným trojdielnym krytom s drážkami z vnútornej strany - takže hadice sú na svojom mieste a nič nehrkoce. Kryt je uchytený skrutkami a zároveň slúži ako ochrana spodnej rámovej trubky.



IPU – skratka vznikla zo spojenia Impact Protecion Unit a ide o nápad prenesený z predošlej verzie. Pod predstavcom sa nachádza podložka s dvomi výčnelkami, na ráme je malý gumový nárazník a spolu fungujú ako dorazy proti pretočeniu riadítok pri páde a prípadnému poškodeniu rámu, bŕzd, radenia.

Integrovaná sedlová objímka – namiesto klasickej sedlovej objímky, ktorá zovre sedlovku na malej ploche a môže tak ovplyvniť jej funkčnosť, je tu použitá integrovaná sedlovka poskytujúca rovnomernejšiu distribúciu tlaku. Nastavuje sa pomocou imbusového kľúča č.4. Na konci sedlovej trubky je naviac osadené gumené tesnenie zabraňujúce prenikaniu vody a blata do rámu.



Ochrana ložísk –ložiská použité v ráme sú osadené kvalitnejšími tesneniami „X-ring“ chrániacimi pred vodou a špinou. Najviac exponované z nich sú ešte k tomu schované pod plastovými krytkami, ktoré ešte viac zvyšujú odolnosť voči drsným daždivým a blatistým podmienkam.



Zadná oska – je ďalšia vec, ktorá sa tvári byť iná ako v skutočnosti je. Vyzerá ako stealth, ale v jej vnútri je šikovne skrytá páčka, ktorú stačí len vytiahnuť von z osky a môžete točiť. Je uchytená pevne, funguje dobre a v skrytom stave vôbec nezavadzia.



Dojmy z jazdy


Bike som testoval prevažne v Malých Karpatoch na rôznych šliapavejších aj zjazdovejších trailoch, najviac na AM/EN traili Biely kríž, no vzal som ho prevetrať aj do bikeparku Kálnica. Nastavenie tlmiča sa ustálilo na SAGu 25% a takto som odjazdil väčšinu testu, odskok som menil v závislosti od typu terénu. Na výber sú 3 polohy nastavenia kompresie (Open/Medium/Firm), no aj v polohe „Open“ sa bicykel extra nehúpe a ochotne štartuje vpred. Mód „Medium“ som volil vo väčšine výšľapov – pedálovanie dosť zefektívni, ale stále poskytuje dostatok trakcie. Pri prepnutí do polohy „Firm“, máte pod zadkom takmer hardtail na dlhé a nudné presuny po asfaltkách. Pri väčších ranách napríklad v rock gardene alebo hrubých koreňoch, reťaz neťahá za pedále, pri brzdení priveľmi netuhne, nezamyká sa a dodáva tak dobrý grip zadnému kolesu, potrebný práve keď chceme, aby sa zadné koleso zahryzlo do zeme a neposkakovalo kade-tade.

Predošlej generácií Spectralu podľa mňa chýbala dostatočná progresivita ku koncu zdvihu, a to bolo v novej odstránené. Dostať bicykel pri správne nafúkanom tlmiči na doraz je pomerne zriedkavé, čo oceníte, najmä keď si taktiež radi zalietate.



V strednej časti zdvihu funguje aktívne a živo – nie je to prejav typu absolútne pohodlnej „žehličky“, ale naopak, ide o zábavnú a živú jazdu s dostatočnou oporou a rýchlou reakciou na zmeny smeru a vyslanie bicykla do vzduchu. Čo ma na tomto bicykli prekvapilo, bolo pohodlie, ktoré pripisujem kombinácií 30 mm širokých ráfikov a 2,6-palcových plášťov – veľký objem vzduchu príjemne tlmí a filtruje aj malé a často sa opakujúce nerovnosti trailu. Široké plášte sú síce pomalšie, ale na oplátku poskytujú ohromný grip a istu – prerobením na bezdušový systém by toto ešte zlepšilo.



Veľmi schopný trailbike


V skratke by som nový Spectral CF 9.0 opísal ako veľmi schopný trailbike, ktorému najviac sedí rýchla a energická jazda, zmeny smeru, poskakovanie po traili, rezanie zákrut – "fun factor" je veľmi vysoko. Od minulej generácie síce o niečo dospel, vyrástol a nenechá vás v štichu. Zajazdíte s ním aj rozbité traily a bike parky, no jeho prednosti sú inde. Poteší aj nemecká precíznosť a zmysel pre detail, ktorá šikovnými a jednoduchými riešeniami zľahčuje život bikera.

Za cenu 3 499 € sa vám tak dostane do rúk kvalitne osadený bicykel spolu s bohatým príslušenstvom, ktorý sa len tak niečoho nezľakne. Kompletnú špecifikáciu a detaily nájdete na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

lto 23.04.2018 (22:42)

Plastova krytka lozisk .. no konecne to niekoho napadlo. Uz som neveril, ze by niekto toto zacal konecne riesit.

 
nostro66 lto 24.04.2018 (22:14)

Whyte to uz robi davno spolu s dozivotnou zarukou na loziska

 
bmprsvz777 24.04.2018 (00:07)

Geometria je takmer identická s predchádzajúcim modelom, nové modely sú síce pevnejšie ale zároveň výrazne ťažšie, nové farebné kombinácie sú gýčové. Nový model je menej univerzálny, už to nie je "bike na všetko", celodenný výlet na 2.6 kolesách si neviem predstaviť.

 
Nagasaki bmprsvz777 24.04.2018 (13:20)

Tak si tam das tensie plaste

 
Dublinboy bmprsvz777 16.05.2018 (19:39)

Testujem teraz plusko s plášťami 2.8 a nemal som problém ani s celodenným výletom. 2.6 je dobrý kompromis medzi super priľnavosťou a rýchlosťou a velky rozdiel oproti 2.5 nie je. Treba si to len vyskúšať lebo s tou nízkou váhou bajku si to potom ani nevšimneš.

 
AdMich 23.04.2018 (20:46)

Ako majiteľ modelu na 29" z roku 2015, sa mi tento nový nepáčil...no prichádzam mu celkom na chuť, článok super

 
Robio 23.04.2018 (20:49)

Velmi o nom uvazujem, o Al verzi 6.0. Par otazok na clanok:
Nedrzi sa pod krytkou voda po umyti biku ? treba to vzdy davat dole a utriet handrou ?.
Co znamena ze to nieje to typicka zehlicka ?

 
DzejPii Robio 24.04.2018 (09:04)

Ahoj, jazdil som aj v blate - pred umyvanim bolo pod krytkou čisto a sucho. Po umyvani hadicou tam bola jedna mala kvapka - nic hrozne co by sa cez noc samo neodparilo. Samozrejme ked to vezmes wapkou tak je mozne, ze tam nejaku vodu natlacis. Predpoklad je ale taky, ze wapkou to striekat nebudes ak mas rad svoj bike a loziska v nom

 
Kaprak DzejPii 24.04.2018 (12:26)

Ja svoj bajk mam rad a nic ine ako vywapkovat ho mi neostava po blatovom vyjazde,kedze parkujem v izbe...

 
Pridaj komentár