Čo vám môže prezradiť wattmeter už pri prvej jazde?

Čo vám môže prezradiť wattmeter už pri prvej jazde?

7661 komentárov

Imroman 29.04.2018 15 fotografií   Watty Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Trening

Niekedy aj jedna jazda s wattmetrom dokáže odhaliť zaujímavé zákonitosti, ktoré umožnia trochu iný pohľad na cyklistiku a posunúť vás tak v snahe jazdiť efektívnejšie a rýchlejšie.

 

Tým, že si zadovážite merač výkonu, sa z vás samozrejme nestane lepší a silnejší jazdec. Číslam na displeji je potrebné porozumieť a vedieť ich aplikovať pre svoje potreby. Najmä v prípade, ak sa s jeho pomocou chcete zlepšiť a nemáte ho len pre to, aby ste sa vedeli porovnať s ostatnými. Teraz sa ale nechcem orientovať na presné čísla a ďalšie podrobnosti súvisiace s tréningom v dlhodobejšom horizonte, ale skôr na zaujímavé zákonitosti, ktoré po pár jazdách s wattmetrom budete schopní pozorovať – resp. aj na tých úplne prvých. Môžete to brať ako taký odľahčený úvod k neskorším témam.

Zrejme by bolo na úvod dobré ešte napísať, prečo sú vlastne wattmetre takým hitom a prečo sú ľudia do nich ochotní investovať. Odpoveď? Výkon je proste výkon, bodka. Nemá na neho vplyv hmotnosť bicykla, valivý odpor plášťov, vietor, počasie, únava organizmu, jedlo, stres a X ďalších vedľajších faktorov, ktoré ovplyvňujú čas, priemernú rýchlosť alebo tep – teda veľmi často populárne veličiny na porovnávanie. Dôležitá je sila, ktorú produkuje váš organizmus a môžete ísť pritom aj na babkinej ukrajine, alebo si dať pred tým 20 šálok espressa. Pozor, zatiaľ neriešim výkon prerátaný na hmotnosť, kde už je to zase na inú tému....



Čo teda môžete zistiť bez toho, aby ste sa pustili do skúmania vášho FTP, normalizovaného výkonu, faktoru intenzity, TSS a ďalších skratiek potrebných pre rozvoj z dlhodobého hľadiska?

Výkon sa neustále mení


Vedecky povedané - je poriadne stochastický, teda sa neustále mení pod vplyvom nekontrolovateľných faktorov. A teraz normálne... Pri prvej jazde budete čakať, že si teda pôjdete svojich 200 W a pohoda. Lenže zistíte, že samotné číslo na displeji skáče hore dole v rámci sekúnd a doslova stoviek wattov, pričom udržať ho na konštantnej hladine je celkom „fuška“. Mierny kopček, zjazd, poryv vetra, jazda v stoji, jazda po vetre a pod. majú obrovský vplyv. Aj preto sa ďaleko viac hodí zobrazenie jeho hodnoty za určité časové obdobie - napr. ja používam zobrazenie priemeru za 3 sekundy jazdy. Aj to si stále vyžaduje dávku sústredenia, no vo výsledku sa človek dobre naučí reagovať na zmeny.

Inak povedané, nebudete „cukať“. Naučíte sa lepšie jazdiť rovnomerne a reagovať efektívne. Navyše, snaha obmedziť výkyvy výkonu má aj priaznivý vplyv na efektivitu kruhového pohybu. Pri následných intervaloch a tréningu sa tiež sleduje hlavne priemerný výkon za určité časové obdobie (2 min., 5 min., 20 min. atď.). Iné je to samozrejme pri špurtoch a veľmi krátkych intervaloch...



Nespomaľuj


Povedzme, že chcete ísť na 4-hodinový víkendový švih zameraný na rozvoj vytrvalosti - takže úplná jarná klasika. Máte merač tepu a po očku ho sledujete. Zo začiatku sa ide ľahko, pretože ste samozrejme plní síl. Od polovice to ide už pocitovo trochu horšie, ale idete si svoje. Doma pozriete na priemerku rýchlosti a tepu a ak bola okolo 30 km/h, ste spokojní . Pri použití merača výkonu zistíte, že takmer vždy postupne spomaľujete a v závere podvedome zvoľňujete - nehovoriac ak sa ešte veziete v skupine. Práve snaha udržať konštantný výkon po celý čas bez toho, aby vám tepovka vyletela v druhej polovici vyššie, je cieľom a náplňou aeróbneho tréningu. Keď sa vám to podarí, viete, že máte dobrý základ, na ktorom môžete ďalej stavať, ale veľmi často až sledovanie výkonu tento nenápadný fakt odhalí a bude vám to jasné.

Ešte prínosnejší je výkon pri jazde vo vyšších intenzitách – problém intenzívneho tréningu leží najmä v dvoch bodoch. Neprepáliť úvod a následne vedieť, kedy to už nemá zmysel. Začnete zbytočne rýchlo a ďalej máte namiesto tréningu len trápenie, čo som osobne zažil už X-krát. Ak pokračujete a váš výkon už je hlboko pod úrovňou rozvoja danej „zóny“, kopete si len jamu a učíte telo v podstate spomaľovať. A to rozhodne nie je dobre .



Nebuď plašák


Zrejme ste už počuli o populárnom označení niekoho, že je „plašák“. Je to jazdec, ktorý na začiatku vždy precení svoje schopnosti a do kopca naletí ako strela. Lenže o malú chvíľu zhasne ako sviečka a ostane ďaleko vzadu. Prípadne na začiatku skupinového výjazdu stále tlačí na pílu, hýri aktivitou na čele a o hodinu neskôr už o ňom nie je vôbec počuť a ledva visí na konci, ak vôbec. S wattmetrom zistíte, že väčší alebo menší kúsok plašáka je v každom z nás . Vezmite si dlhšie stúpanie, ktoré mení svoj sklon a začína napr. strmejším úsekom. Veľmi populárna stratégia je strmý úvod s davom napáliť, potom trochu zvoľniť na rovnejšom a nejako dobojovať nahor. S wattmetrom ale zistíte, že ďaleko efektívnejšie a rozumnejšie je v úvode zachovať pokoj a na rovnejšom nezvesiť nohy, ale naopak zvýšiť rýchlosť.

Ak sa terén narovná, treba totiž výrazne pridať, aby zostal výkon rovnaký ako v strmom kopci, čo ide tak trochu proti klasickej „stratégii“ jazdy. Takmer vždy som každý kopec začal vysoko nad svoje možnosti a viditeľné je to najmä pri prvých jazdách s meračom výkonu. Človek naletí do kopca s pocitom, ako to ide, pozrie sa na hodiny a tam pomaly 400 wattov. Super, môžem ísť rovno k profíkom. Lenže po malej chvíli začnete zákonite spomaľovať a napálený úvod bráni tomu, aby ste pridali, keď treba. Pozriete sa na display a ste úplne na iných číslach, pričom ste svoj potenciál pochovali už v úvode. Ďaleko efektívnejšie a aj rýchlejšie je začať pocitovo pomaly, výkon udržať aj pri zmenách sklonu a následne v závere tempo vystupňovať. Ešte zaujímavejšie je, ak sa pridá k tomu adrenalín, napr. pri takej časovke.



Osobne mi časovky nikdy nešli a mal som jednoducho problém si odhadnúť to správne tempo, vrátane x-krát opakovaného „neprepáľiť“. Naposledy sa konal QUICK SPORT Jarný šprint, čo je krátka MTB časovka kúsok pri Martine a na svoje celopéro Orbea som nasadil cestné pedále a tretry, kedže tu zosadať, ani tlačiť netreba. Nie pre hmotnosť, ale práve pre to, aby som konečne neprepálil. V úvode bolo krásne vidieť, ako vie telo klamať a na tep sa spoliehať veľmi nedá – tie prvé minúty som sa až čudoval, či to vôbec ukazuje dobre a musel sa naozaj poriadne krotiť, pretože pocitovo by som po štarte ešte priložil. Lenže o malú chvíľu neskôr už mi bolo jasné, že merač ukazuje dobre a odmenou bol fakt, že som dokázal daný výkon stále držať. Rovnako nebola polovica trate v "hmle" a tiež žiadna chuť hodiť v cieli šabľu. Všetko pekne vidno na obrázku nižšie ako som po prvotnom „nástupe“ postupne uberal výkon(fialová čiara) a následne sa ho snažil držať na cca konštantnej úrovni okolo 370 wattov. Priemer z tej úvodnej asfaltovej časti zobrazujú údaje v červenom okne vpravo. Tep mi nevystrelil ako raketa (červená čiara) a postupne sa zvyšoval o čom svedčí aj priemer 174 úderov (max mám okolo 196). Následne prišiel zjazd, kde som ale mohol trochu viac priložiť a tam som čas zbytočne stratil. Záverečný kopec bola rozbitá zvážnica od ťažby, kde to skákalo hore dole, ale v priemere žiadny výrazný prepad nenastal. Údaje z celej časovky sú zase v tom okne dole.



A pri tom všetkom bol aj konečný výsledok celkom dobrý (najmä vzhľadom na moje výsledky z minulosti). Tým nechcem povedať, že časovky sa dajú jazdiť jedine s wattmetrom, ale skôr poukázať na to, ako nás vie telo pekne klamať a výraz „neprepáliť“, dostane konečne konkrétny rozmer...

Len na objasnenie, ten kto nastúpi v úvode kopca a už ho potom nevidíte, plašák rozhodne nie je .

Kopce za odmenu


Pre mňa osobne bolo toto zistenie asi najviac zaujímavé a prínosné. Stále mi vŕtalo v hlave, prečo sa mi jazdí oveľa lepšie a s oveľa lepším výsledkom na kopcovitých šialenostiach ako Sella Ronda Hero a naopak, v takom Svätom Jure som sa vždy hrozne trápil. Veď pri mojej hmotnosti by tomu malo byť naopak! Rovnako mi chýbala schopnosť neustáleho ťahu, takže mi sedel jedine profil prudko hore a hneď dole ako v Dolomitoch. Naopak spomínaný Svätý Jur je príklad trate, kde musíte v podstate neustále tlačiť na pedál. Stačilo ale pár jázd s wattmetrom a pochopil som, že pre mňa osobne udržať 350 W v strmom kopci je ďaleko jednoduchšie ako na rovine, kde som to pomaly ani nedokázal. Za chvíľu mi začali tuhnúť svaly na zadku a tiež aj stehná. Samozrejme, takého vnímanie môže byť veľmi individuálne, ale u mňa to súviselo s tým, ako som jazdil. Tréning pre mňa znamenal len kopce a jazda v nich... teda hurá do Fatry a tam sa poriadne rozbiť v kopci, potom oddych v zjazde a zase nahor. Na rovine som sa len vozil a bral to ako najazdievanie. V podstate som tak zabil svoju „teoretickú“ silnú stránku a na každých pretekoch, kde boli roviny alebo miernejšie kopce, sa to prejavilo. Po tomto zistení a snahe o zmenu z mojej strany som bol zvedavý ako mi to pôjde tento tok v spomínanom Svätom Jure, ktorý tradične otvára našu maratónsku sezónu. Zlepšenie o cca 20 min oproti minulým rokom beriem ako dostatočný dôkaz...

Vnímanie roviny a kopca súvisí s akýmsi prirodzeným odporom a dochádza tak k zaujímavému paradoxu – že kopec je niekedy doslova za odmenu . Rovnako potom ľahko pochopíte, prečo vie byť jazda po rovine niekedy v podstate náročnejšia ako v kopcoch. Odpoveď? Na rovine si nemáte kde oddýchnuť a zvesiť nohy ako v dlhšom zjazde...





Kamarát vietor


Zrejme poznáte klasickú situáciu, kedy sa po 2 hodinách jazdy otočíte, narazíte do vetra a vaša priemerka začne nemilosrdne klesať. V snahe tomu zabrániť, tlačíte zúfalo do pedálov na veľkej a po nejakom čase máte chuť hodiť bicykel do kríkov. Pri jazde podľa výkonu vás vietor prestane trápiť. Ak sa totiž vykašlete na priemerku a kilometre (teda údaje vášmu telu v podstate nič nehovoriace), ale sústredíte sa na námahu a čas, je úplne jedno, či idete 32 km/h alebo 15 km/h v protivetre. Teda pôjdete pomaly na malej vpredu (aj na kompaktoch) a vôbec vás to nebude trápiť .

V skutočnosti môže byť vietor výborný pomocník a opäť to súvisí s vnímaním prirodzeného odporu. Totiž, ak chcete ísť napr. 300 wattov po rovine a fúkne vám do chrbta, musíte ísť skutočne poriadne rýchlo, aby ste sa na dané hodnoty dostali a tiež sa doslova „nútiť“ tlak na pedál udržať. Naopak, ak vám fúkne do tváre, tak držať tých 300 wattov bude oveľa prirodzenejšie a pre mňa osobne aj jednoduchšie – pritom námaha je stále rovnaká. Taký paradox, ktorý ovplyvní aj to, že sa prestanete stále voziť v háku...



Vybavenie


Už som spomínal v úvode tú babkinu ukrajinu, čo bolo samozrejme nadnesené, ale dobre to vystihuje podstatu. Ak trénujete podľa výkonu a nie ste na pretekoch, môže vám byť úplne jedno, že máte široké odolné plášte alebo, že vaše kolesá nie sú z karbónu a na 50 mm ráfikoch. Oveľa viac oceníte spoľahlivosť a celkový komfort, vďaka ktorému si budete môcť pohodlne odjazdiť, čo potrebujete.

Záverom


Niekoľko ľudí, vrátane tých, čo sa o jazdu s výkonom veľmi nezaujíma, sa ma pýtalo, o čom to vlastne celé je. Prečo je ten maličký merač taký dôležitý a z každej stany sa rieši výkon? V čom je tá podstata? Možno tento text bude slúžiť ako odpoveď na danú otázku a niektoré príklady pomôžu pochopiť jeho význam bez zložitých pojmov. Jazdiť a trénovať sa dá samozrejme aj bez neho a dokonca na veľmi vysokej úrovni.

Vôbec nie je podmienkou, aby ste si jazdenie užili, prípadne sa v ňom zlepšili, v čom vie stále veľmi dobre pomôcť aj klasický „tepák“, alebo len obyčajná chuť vyraziť na bike. Výkon celý tento obraz krásne dopĺňa a dokáže vašu snahu skutočne zefektívniť a odhaliť prípadné slabé stránky. Práve z toho dôvodu nemá zmysel len pre „profíkov“, ale aj pre bežnú populáciu, ktorá nemá čas denne stráviť na bicykli 5 hodín a všetko konzultovať s trénerom. A dokáže vás zrýchliť oveľa viac ako spomínané karbónové kolesá či iné komponenty, ktoré sú podstatne drahšie .
 

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo ~ Wattmetre)

Komentáre

obor 29.04.2018 (22:02)

4


Super clanok, polopate vysvetleny princip. Velmi pomohlo. Diky..

 
Imroman obor 30.04.2018 (11:13)

0


ahoj, vdaka

 
infinitipp 29.04.2018 (21:20)

3


no myslim ze pre 99% ludi co tu chodia tento clanok moc neda nakolko nemaju take znalosti ohladom pretekoveho jazdenia ako ty a informacii ktore si nabrali na baze pokus omyl lebo aby si sa v tom vyznal a vedel pracovat s W musim mat co to odjazsene na nejakej urovni a poznatkami. Jedine co som z tohto clanku nejak vstrebal je to ze si iba potvrdil co kazdy hovori. Vediet si svoju silu rozdelit na cely pretek a nesplasit sa na zaciatku a nevibuchat vsetko co mas v nohach pre nas amaterov je to skor o poznani svojho tela na zaklade treningu bez pouzitia takych ficuriek a jazdenia na pocit.
Bez tak tesim sa na reporty z pretekov v com si top a cakam kedy uz urobis/te nejake video z preteku bola by to pecka

 
Imroman infinitipp 30.04.2018 (07:33)

1


Myslim, ze to je vec pohladu...nie kazdym clankom sa da trafit do chuti vacsiny, preto sa snazime to kombinovat. Ohladom jazdenia na pocit a pod, tiez som si myslel ze mam uz prehlad lebo jazdim dlho. Ale uz par jazd s meracom mi ukazalo novy pohlad na "vec". Ved jasne, ze to neznamena aby si ho teraz sli vsetci kupit a este je ta veta aj hrubym na konci Ale ak cloveka trening bavi a ma zaujem jazdit efektivne, myslim ze sa jedna o vybornu investiciu - hlavne s ohadom na klesajuce ceny.
Reporty sa budem snazit robit dobre aj nadalej S tym videom este neviem lebo rad sa sutredim hlavne na jazdu a nie na obsluhovanie kamery a este ked idem pomaly na max Uvidime...

 
petersa Imroman 30.04.2018 (11:08)

0


Este ma jedna vec zaujala. Dal si do suvislosti wattmeter a lepšie výsledky na pretekoch. To ozaj? Či je to len domnienka? Nemohlo byt zlepšenie sposobené iba tým, že proste makáš ako dábel, niekolko rokov po sebe, či lepšími podmienkami na trati? Pozrel som výsledok z Jura a si v prvej desiatke, kde sa obvykle pohybuješ. Ak máš watak len krátku dobu, tak efekt z wattaku asi nebude moc velký zatial.

 
Imroman petersa 30.04.2018 (11:15)

0


no to ani nie...makam v podstate kazdy jeden rok ale posledne roky to nezodpovedalo tomu kolko casu som tomu venoval. Tento rok uz v uvode vidim obrovsky rozdiel a tie prve 3 akcie na ktorych som bol to potvrdili...Lebo co sa tyka celkoveho casu, jazdim v podstate rovnako, mozno o nieco menej.

 
Imroman petersa 30.04.2018 (11:21)

0


no a tu mas este lepsi dokaz
Jur 2017 - https://www.sportsofttiming.sk/sk/zavod/results/2192?rid=2417&eventid=1
Jur 2016 - http://www.sportsofttiming.sk/en/race/results/1772?rid=2060&eventid=1&genderid=1

Ver mi, ze Jur bol pre mna doteraz vzdy riadne sklamanie...

 
LukiK Imroman 02.05.2018 (08:35)

0


Zlepsenie o 18 minut! Pekny progres

 
Imroman LukiK 04.05.2018 (14:22)

0


ahoj...vdaka...samozrejme nie le to len wattmetrom, ale hlavne planom a trochu zmenou v tom ako som jazdil..

 
SuperMarioCannondale Imroman 08.05.2018 (11:34)

0


*** Jurský
maratón mal tento rok veľmi rýchlu trať. Mesiac pred pretekmi pršalo možno 3-4x. ***

 
maros.hrobar infinitipp 30.04.2018 (13:13)

1


no 90% ludi trenuje podla toho ako moc sa pozna a vie kedy ma pritlacit alebo zvolnit. ale pokial chces ist naplno tak dost balancujes na hrane a ak nepoznas trat, tak byt na tej hrane je dost narocne. prave wattmeter spolu s tepom ti vie dopomoct sa udrzat na tej hrane. pre vacsinu ludi to bude aj tak hracka a frajerinka, no pre jazdcov ako autor to vie par minut ubrat na trati (a im o par minut ide)

 
Robsas 29.04.2018 (21:43)

2


Imroman, ja dakujem a pokracuj dalej, pises neuveritelne zrozumitelne a poucne clanky, na vrtakov a mudrlantov sa vykasli 😉

 
Imroman Robsas 30.04.2018 (07:17)

0


ahoj, diky...tak beriem, ze nie kazdemu to moze sadnut ale sak to je normalne. Hlavne pri takychto temach...

 
Tomas11 01.05.2018 (17:14)

2


Vyzerá to byť strašne cool vecička, no trebárs v tej časovke, nepríde vám to už ako príliš veľké zvýhodnenie oproti tým, čo taký merač nemajú? To potom ozaj častokrát nevyhrá ten, kto má najviac natrénované, je najlepšie odpočinutý, vyspaný a pod., ale ten, kto má zároveň aj najlepšie “hračky.”

Na tréning je to určite strašne super vec, no celkovo mám posledné roky pocit, že už aj v amatérskom MTB sa to strašne posúva k takýmto technologickým vychytávkam a vytráca sa z toho tá nejaká voľnosť, sloboda, radosť z pohybu a podobne.
Ľudia sa naháňajú za číslami a na internetoch potom machrujú, kto dal akú wattáž. Asi je to holt prirodzený vývoj, no mňa veľmi neteší a v budúcnosti sa budem asi musieť tiež pridať, ak nechcem ostať pozadu :-/

 
Imroman Tomas11 01.05.2018 (18:06)

1


Tak ono ci mas merac alebo nie, stale musis makat Rovnako bez urcitych znalosti je to len hracka...To ze si vies trafit tempo mi nepride o nic vacsie zvyhodnenie ako ked sa niekto narodi s VoMax na urovni 85

 
Tomas11 Imroman 01.05.2018 (18:22)

1


Čakal som podobnú odpoveď
Takže ono je to vlastne celé ako sa hovorí "o nohách" a ľudia za všetky tie "hračky" dávajú toľko peňazí vlastne zbytočne Nechajme to radšej tak

 
Imroman Tomas11 01.05.2018 (18:25)

0


myslim ze sa na to divas trochu inak...pre niekoho hracka , pre niekoho pomocnik ale samo to nejazdi...

 
petersa Imroman 02.05.2018 (09:41)

1


Presne. Ked sa tak zamyslím, aj mne by watak pomohol. Co si pamatam, tak som pár krát pekne zvadol ku koncu horskej časovky (myslím že Jarný šprint2014 a na Sprintpolome pravidelne , kedy som začal moc optimisticky. Na maratonoch (cesta/mtb) obvykle idem na pocit, lebo neni čas sledovat čokolvek, ak to teda není nejaký dlhý maraton (ako si siel Sellu a pod), kedy to vlastne ides ako "dlhu časovku" a vies manažovat výkon. Tam v podstate superiš "s časom" a nie s ostatnými závodními, len na konci vidíš, na aké miesto to stačilo. (viz aj cestné preteky, kedy Froome nenasleduje, ale ide si kopec/ce ako časovku). Nie,.že by sa mi také pretekanie páčilo, ale asi je to prirodzený vývoj, ako píše aj Tomáš.
Určite by mi watak aj pomohol v treningu, nakolko jazdím dost krátkých intervalov (do 3min). Zase na druhu stranu, ked to prepáliš, ako sa mi občas aj mne stane, tak proste "tlačit" aj ked už total nevládzeš, má tiež svoje pozitiva, hlavne čo sa týka pevnej vole a tak .

 
dellax Tomas11 01.05.2018 (19:45)

1


Cudoval by si sa, ale niekoho bavia aj tie cisla ktore im tie pristroje vypluju a to je hlavne...

 
chrenkopeter 01.05.2018 (11:53)

1


Super článok, uvedie do obrazu aj laikov a amatérov ako ja. Jazdím len pre radosť (sezónne cca od 5000 do 6000 km) a preto, že ma to baví už od malička. Vždy som jazdil len na pocit - kedysi ťažké prevody. V súčasnosti jazdím vyššiu frekvenciu a ľahšie prevody. Frekvenciu udržím aj pri dlhších výjazdoch a čuduj sa svete, jazdí sa mi omnoho lepšie a dosahujem rýchlejšie časy, pričom nebývam rozbitý a zničený. Rád čítam Tvoje články , majú hlavu aj patu.

 
Imroman chrenkopeter 01.05.2018 (18:02)

0


vdaka

 
Ledavi 06.05.2018 (21:37)

1


Koment od jedneho českeho trenera: Wattmetr není žádný zázrak ani nic extraultra převratného - je to prostě další fyzikální kanál, jako je rychlost nebo kadence. Takže ho vždycky musíte vnímat v kontextu všech ostatních kanálů informací. Sám o sobě má jen omezenou informační hodnotu. To jen marketing z toho dělá něco převratného, aby odůvodnil. proč je to furt tak příšerně drahé . Co je na wattmetru nejhorší je to, že nestačí na něj koukat jen při tréninku, ale že musíte aspoň nějaký čas po tréninku koukat i do grafů, aby vám to dávalo smysl a věděl, jak podle toho správně jezdit. Nicméně to není nic, co by se nedalo praxí docela dobře naučit

 
tulenik 29.04.2018 (18:09)

0


"Ak pokračujete a váš výkon už je hlboko pod úrovňou rozvoja danej „zóny“, kopete si len jamu a učíte telo v podstate spomaľovať." - zdroj s dizertabilným experimentálnym overením?
Toto je IMO ďalší tradicionál z rubriky "posvätné kravy a iné podobné zvieratká".
Jediné, čo je na takto prepálenom tréningu pravda, že zrejme nebude spĺňať "pôvodné zadanie". Ale žeby nemal efekt, o tom sa dá silne pochybovať.
(Nie je potom ZDV učenie sa jazdiť pomaly ako slimák?

 
Imroman tulenik 29.04.2018 (18:15)

0


Ak to opakujes pravidelne tak to moze mat taky efekt...Plus sa len unavis a neposunies nikam dalej.

 
Urbi Imroman 29.04.2018 (18:22)

0


Len veľa záleží od konkrétnej zóny, z ktorej vypadneš a ideš hlboko pod úroveň rozvoja danej "zóny"

 
Imroman Urbi 29.04.2018 (18:26)

3


Jasne, ale to uz su vacsie podrobnosti do ktorych som sa nechcel pustat...skor mi slo o celkovy pohlad a za seba mozem povedat, ze sa mozes dostat do zacarovaneho kruhu unavy a nuloveho progresu.

 
Urbi Imroman 29.04.2018 (21:28)

0


Samozrejme, ale skvelý článok pre širokú verejnosť na objasnenie, prečo vlastne používať wattmetre.

 
Ledavi Imroman 30.04.2018 (13:49)

0


Presne tak.

 
petersa 29.04.2018 (18:34)

0


Beriem článok ako osobný názor autora. Zeefektivnit trenink isto dokáže, ale sučasne musí majitel wattmetru chápat aj principy treningu. Je sice pekné, že vie, že ide tolko a tolko wattow, ale este musí vediet, prečo ich ide tolko a tolko, kedy ich má ist tolko a tolko, ako často a tak. Lebo watak ti napríklad nepovie, že si unavený narozdiel od tepaku, takže lahšie možes ist do "pretrenovanosti" apod. riziká.

 
Imroman petersa 29.04.2018 (18:38)

3


Ale musis sa pozriet na nadpis clanku...su to skor zaujimavosti ktore ti to vie prezradit a ktore ti udru to oci uz po par jazdach. Ved sam vies, ze to ma zmysel iba s tepakom a pisat ze vsetko chce cas a system tiez hadam netreba. Ved to este aj pisem v texte

 
petersa Imroman 29.04.2018 (19:04)

-1


Ja niesom proti wattmetru, to vobec. Ale nemožeš porovnávat seba, ktorý chápe princípy tréningu (a vtedy je mát watt či tepák super vec, ale nie nezbytná viz moj prípad) so širokou verejnostou, ktorá tieto znalosti mat nemusí. Iste má wattmeter či iný pomocka nejaký efekt na výkonnost, bohužial pozitívny len vtedy, ak jedinec najskor pochopí zákonnosti tréningu či rozvoja výkonnosti obecne.

 
Imroman petersa 29.04.2018 (19:20)

1


Ale ved ja len hovorim, ze cielom clanku bolo ukazat na niektore zaujimavosti jazdy s wattmetrom. To, ze treba mat nejake zaklady je uplne jasne, ale nebudem to x krat zdoraznovat...Ty hovoris o wattmetri z dlhodobeho hladiska a ja som sa zameral na rozdiely ktore mi prisli ako prinosne.

 
Urbi petersa 29.04.2018 (21:35)

0


S wattmetrom sa ľahšie dostaneš do pretrénovanosti???? Wattmeter ti práve pomáha, aby si sa tam nedostal.
Poznáš niekoho kto používa wattmeter bez merača srdcovej frekvencie?
Keby mal Imroman rozpisovať detaily zákonitostí tréningu či rozvoja výkonnosti obecne, tak to je nie článok, ale displomová práca, to si musí každý jedinec naštudovať sám, až potom začať používať wattmeter. Tento článok bol zameraný všeobecne pre pochopenie na čo používať wattmeter a tvojimi pripomienkami odbočuješ od obsahu daného článku.

 
mihallko petersa 29.04.2018 (22:07)

0


Ako sa dá trénovať ak človek nechápe aspoň základné princípy tréningu?

 
tulenik petersa 29.04.2018 (18:41)

7


Bez pulzáku wattmeter nepoužíva asi nikto.
A únavu spoznáš, stačí naložiť vhodný prevod a začať dávať +/- FTP. To už je trochu bolestivé, a ak máš "nakúpené a nevyriešené", tak to je bolestivé "nie trochu".
A to vieš zistiť v priebehu rozjazdenia.
Moreover, tie isté hlášky platia aj o pulzáku, kde je navyše obrovský problém s krátkymi intervalmi. Musíš ich začať jedine na pocit a potom končíš ... nuž, ako Imromanova časovka v dobre predwattmetrovej
Inak pekná a vlastne pravdivá hláška je, že pacing časovky wattmetrom je už viacmenej doping

 
mihallko tulenik 29.04.2018 (22:11)

0


No z môjho pohľadu je wattmeter na preteku (nie časovke) trocha prínos, pulzmeter ani moc nie.. Vidno tiež pretekať kopu profíkov bez hrudných pásov.. Takže tu je jeden user case pre watty bez pulzov

 
tulenik mihallko 30.04.2018 (12:29)

0


Nosenie hrudného pásu má svoje zádrhele. Keď iné nie, tak časom jeho vyťahanie, padanie na pupek a výmena. Ale aj to je informácia, ktorej sa netreba vzdávať. Napr. ak v týždenných/mesačných súhrnoch ideš tie isté výkony pri nižších pulzoch (a neklesá ti HRmax), tak by si na tom mal byť lepšie. To síce vieš zistiť pretestovaním power profilu a FTP, ale obzvlášť FTP test je odpálenie sa na týždeň, takže je blbosť sa testovať častejšie ako v niekoľkomesačných intervaloch.

 
robertrepka 29.04.2018 (20:15)

0


Nasledne nejaky text/video na temu ponuky/delenia wattmetrov nechystate?

 
Imroman robertrepka 30.04.2018 (21:18)

0


Ahoj, tolko ich zatial nemame aby sa dali robit take porovnavacky

 
ivanv 30.04.2018 (11:05)

0


Imro otazočka. Wattmeter na jednom pedáli môže skresľovať, v závislosti či je na dominanntnej alebo nedominantnej nohe? Nie je presnejšie meranie v náboji, alebo v kľukách? Aká je asi odchýlka?

 
Imroman ivanv 30.04.2018 (11:23)

0


Ahoj, samozrejme nemam presne porovnanie ale co som pozeral recenzie a pod aj na zahranicnych weboch, nie je tam tento problem (myslim s pedalmi) Akurat si nemozes pozriet napr. ci ti nohy "zaberaju" rovnako. Vzdy sa najde nejaka odchylka ale vsetko je v norme a pouzitelne.

 
Robsas ivanv 30.04.2018 (11:36)

0


Moje sdliacke rozmislanie:
1. wattmeter v kluke byva iba v jednej kluke, takze rozdiel medzi nohami nezistis.
2. ak mas wattmeter iba v jednom pedali je to rovnake ako v pripade 1.
3. wattmeter v naboji by teoreticky mohol rozlisivat nohy, ale prakticky si neviem predstavi ako by zistil ktora je ktora, mozno nejakym dodatocnym senzorom na kluke a rame.
4. su aj wattmetre v oboch pedaloch a to si myslim, ze je riesenie na tvoje starosti 😉

 
Imroman Robsas 30.04.2018 (11:49)

1


No aj ten co mam ja sa da casom "upgradovat". Teda mozes zvolit na jeden pedal a po case kupit druhy. Mne pride aj jedna noha pre vacsinu potrieb dostatocna

 
ivanv Robsas 01.05.2018 (21:51)

0


wattmeter v klukach je aj taky, ktory meria vykon oboch noh. meria vykon medzi osou kluk a prevodnikom. ten som mal na mysli. quarq.

 
tulenik ivanv 30.04.2018 (12:33)

2


V podstate to je aj tak jedno, lebo pre osobné použitie nie je dôležité číslo, ale aby bolo reprodukovateľné a následný trend.
"Dôležité" je to až pri porovnávaní si pipíkov navzájom. A tam sú napr. rozdiely medzi kusmi toho istého typu aj cez 5 %. Dá sa to práve riešiť vytasením pipíka namiesto wattov

 
Imroman tulenik 30.04.2018 (12:38)

0


presne tak...si ma predbehol lebo som nieco podobne siel doplnit aj ked nie presne v tomto style

 
Robsas tulenik 30.04.2018 (12:45)

0


😂😂😂

 
vlastoch 30.04.2018 (12:00)

0


mozno najlepsie by bolo spojit tento clanok s tymto
https://www.mtbiker.sk/clanky/9747/jazdite-efektivnejsie-so-sporttesterom-zakladne-zony-a-ich-vyuzitie.html
a vytvorit jeden prehladny komplexne vysvetlujuci ...
lebo moje amaterske chapanie je take, ze watty bez TF su len nic nehovoriace cisla ...
- to ci som na zaciatku prestrelil viem ihned z TF, nie z W
- to ze v nejakom useku idem dole s W viem predsa podla toho ze klesa TF
- ano, moze nastat pripad ze TF je konstantne a idem dole s W (po nejakom case, unava a pod.) ale ak by som sa v tej chvili snazil udrzat W, tak ide TF hore a mozem sa dostat do pasma ktore ma o chvilu polozi
ci sa v niecom mylim ?

 
Imroman vlastoch 30.04.2018 (12:17)

2


Take mega komplexne clanky nie su dobre...o tom som sa uz neraz presvedcil. Skor sa venovat veciam postupne a nasledne vytvarat urcite prepojenia.

1. to ci si zaciatok prestrelil ti prezradi aj tepovka ale tej to hodnu chvilu trva
2. ak uvod prestrelis tak tep ti uz zostane hore a vykon klesne, co si ale nevsimnes lebo si myslis, ze uz ides doraz
3. ano mas pravdu - ale postupom casu sa to zlepsi pretoze sa telo prisposobi. Samozrejme podmienkou je ist na to postupne ako u vsetkeho.

 
tulenik Imroman 30.04.2018 (13:33)

5


Si ma predbehol
Je to presne tak. Tepovka sa oneskoruje za W o cca. minútu, u netrénovaných menej, u top borcov viac. Takže môžeš ísť už hodnú chvíľu podlahu a nevedieť o tom. Napr. som si všimol, že "také nič", hrb na Chuckovi Norrisovi, ktorý trvá možno 10 s (zo 40 čo ten most ideš), je prvá vec, čo mi na výjazde do Avarskej marky zrazí hrebienok, teda W"bal, o viditeľný kus. Lebo ma to vždy tak nejak "samopresvedčí" nabombovať to nejakými 400 W. Pričom pulz sa s tým hravo tých 10 s vyrovná a ani potom príliš neposkočí (nasleduje zjazd).
No a ak sa samoneodhadneš a samopresvedčíš samobombovať, čo hlavne na začiatku a po 2-3 taper days ani necítiš, tak si W"bal (nazvime to anaeróbna nádrž) vyprázdniš a kým sa ti jakžtakž obnoví, budeš sa trápiť s pulzom vyleteným do oblakov (a sú v hre aj farbistejšie scenáre, obnášajúce šabľový tanec alebo kompletný blackout v spojení s papulnákom).
Na wattmetri vidíš hneď, že zdechýňaš, pulzák ti to môže ukázať už po smrti. Výkon totiž pokrýva bez problému oblasti, do ktorých meranie pulzu nevidí (práve kvôli tej oneskorenej a bufferovanej reakcii). Napr. s krátkymi intervalmi, tak do 2-3 min, bol s TF problém, lebo sa dali jazdiť len podľa pocitu. Prípadne - nesprávne - tak, že si sa najprv dostal do danej TF ( = už si možno išiel aj vyšší výkon, ako treba) a až potom začali odrátavať interval (to si už vlastne vydochýňal z toho maxima). A ako ilustrácia vyššie spomenutej smrti rýchlejšej od pulzmetra - 30 s full out interval sa u mňa rovná vybáchaniu tak 80 % W"bal, a to som ho samozrejme nešiel na 1 kW (čo sa zadarí, len ak bohovia nie sú doma, a to samozrejme len na sekundu-dve), ale niekde okolo polky zóny (ktorá začína, ak máš FTP 200 W, na 300 W, čo nie je nejako veľa) - to znamená, že ešte asi 8-10 s a zhasol by som ako fakľa a niekoľko min by som si mohol dovoliť len Z2/3, v praxi na cestných pretekoch pokojný slipstreaming, v praxi na XM by som asi nechcel byť v takomto stave na inom mieste, ako v prechode do niekoľkominútového zjazdu. Pričom na konci toho prvého 30 s Z7 intervalu nebudem mať pulz možno ešte ani v anaeróbnej oblasti, povedzme TZ4, tam bude až takých 30-40 s po ukončení intervalu...
Klame to strašne. Ak máš W" okolo 20 kJ, tak to vybombuješ do prázdna po cca. 20000/(Pavg - FTP) = 100 s pri priemernom výkone 400 W a FTP 200 W. Pri tom minútovom oneskorení budeš v tom okamihu asi 40 s vedieť, že "asi prepaľuješ", s wattmetrom sa to ani nestane.

 
mihallko 30.04.2018 (19:57)

0


Imroman nepouvažuješ nad recenziou Favero Assioma keď s nimi viac pojazdíš? Bol to kvôli cene jeden z kandidátov keď som vyberal PM, no nemal tu s tým nikto skúsenosti, tak som šiel do Nemcov.. Mohlo by to niekomu pomôcť..

 
Imroman mihallko 30.04.2018 (21:18)

1


Ano, myslim ze nieco take spravime ale bude to z dlhodobejsieho hladiska...tym chcem povedat, ze to nebude hned

 
tulenik Imroman 30.04.2018 (21:36)

1


V stredu budeme mať významný firmware update

 
tulenik Imroman 02.05.2018 (17:09)

0


 
Ledavi 01.05.2018 (06:48)

0


Ja som kúpil watak nedávno.. A presne ako pises, je to iný spôsob zatazovania na treningu. Teda odlišný od hr.pásu. Podla mna je pás pre väčšinu ľudí vyhovujúci, pokiaľ sa vedia "pocuvat" , trénovať v medziach kde majú napr .od trénera zóny atď. Jednoducho si vedení. Wattmeter nedá šancu telu trénovať inak ako presne. Je pre ľudí čo buď majú vysoke ambície alebo potrebujú absolútnu kontrolu nad tréningom. Keď budeme mať všetci wattmeter a trénovať podľa planu tak sa nejaké sito vytvorí ale princíp je poctivý tréning a zdravý prístup k sebe.

 
Imroman Ledavi 01.05.2018 (07:40)

1


Ano, pekne si to napisal. Clanok nema za ulohu prehovit alebo presvedcit ludi, ze bez toho sa neda jazdit, alebo trenovat. Stale treba makat akurat si mozes lepsie pozriet ci to ma nejaky zmysel....Vsetko ide velmi dobre aj s tepovkou a niekto sa dokonca vyrazne zlepsuje iba jazdenim na pocit. Ale je super, ze dnes mame moznosti a staci sa len rozhodnut ktorym smerom sa pustit....

 
N/A Ledavi 02.05.2018 (23:20)

0


"Wattmeter nedá šancu telu trénovať inak ako presne." toto je prave ta nebezpecna uvaha na ktoru poukazoval petersa ak mas nejaky problem - a kludne zacnime tym najjednoduchsie pochopitelnym - das si bravcovy cernohor 10minut pred vyjazdom ti garantujem ze ked budes chciet dosiahnut 105% FTP na 20 minut dopadnes zasadne horsie ako 105% ftp ked si "fit". a teda ze su ovela horsie moznosti ako si wattmetrom "ublizit" bez "sekundarnej" kontroly ked od seba chces len presne watty v nespravny cas...

 
Ledavi N/A 08.05.2018 (19:29)

0


Niekedy 2-3x za rok sa to stane,ze nesthiham jest a zrazu pred treningom sa musim najest. A potom grgam fuj a je to v keli

 
N/A Ledavi 02.05.2018 (23:28)

0


len doplnim nech to nevyznie ze s tebou nesuhlasim
je privela ludi ktorych najlepsi trener je youtube a najlepsi treningovy plan ten ktory si nahodne stiahnu zadarmo z internetu a idu podla neho po 5 rokoch sedenia v kancelarii. v lepsom pripade si kupia friela v obsahu najdu ako si spravit plan bez potreby precitat "omacky" okolo - ved "Wattmeter nedá šancu telu trénovať inak ako presne."

 
mjanega89 06.05.2020 (10:25)

0


možno blbá otázka, ale podľa čoho vypočítava wattmeter hodnoty?

 
ivanv mjanega89 09.05.2020 (08:51)

0


je v ňom zabudovaný tenzometer. teda meria tlak ktorý vyvinieš. vzorcom cez dĺžku kľuky (rameno sily) vypočítava silu a cez otáčky (dráha) vypočítava prácu. po delením časom vyjde výkon.

 
Pridaj komentár