Kliknutím prejdeš na
www.cannondalebikes.sk
Reklama
Test: Tufo Comtura 3TR – bezdušový cestný plášť do rôznych podmienok

Test: Tufo Comtura 3TR – bezdušový cestný plášť do rôznych podmienok

5 komentárov

kimlo 21.05.2018 15 fotografií   Cyklistika Bezdusove Test Cestna Cyklistika Plaste

Jazdiť bez duše nemusí automaticky znamenať jazdiť bez citu. Bezdušové plášte na cestných bicykloch dnes už nie sú ničím nezvyčajným a čím ďalej, tým viac výrobcov ich zahŕňa do svojej produkcie.

 

Výnimkou nie je ani česká značka Tufo, ktorá pre túto sezónu prišla na trh so svojimi prvými bezdušovými cestnými plášťami. Ako sa osvedčili v praxi sa dozviete v našom teste.



Na úvod si pripomeňme značku Tufo. Základnou filozofiou firmy je špecializácia na vývoj a výrobu galusiek, čo je momentálne najlepšie obutie pre cestnú cyklistiku. Firma vznikla v roku 1991 a od začiatku svojej existencie úzko spolupracuje s radou majstrov sveta a elitných pretekárov vo všetkých odvetviach cyklistiky. To firme uľahčuje prenesenie teoretických poznatkov z vývoja a výskumu do praxe, kedy je možné ich pretaviť do reálnych výrobkov. V dnešnej dobe tieto výrobky dosahujú potrebné parametre spĺňajúce tie najprísnejšie kritéria pre nasadenie vo vrcholovej cyklistike.



Čím vás má plášť Tufo Comtura 3TR zaujať?


Tento bezdušák je novinkou pre rok 2018 a ako skratka TR napovedá, ide o Tubeless Ready plášť, ktorý je možné v kombinácii s vhodnými ráfikmi použiť bez duše. Pri výrobe bol navyše použitý materiál zvaný Vectran, ktorý sa stará o zvýšenú odolnosť voči defektom a je aplikovaný priamo pod behúňom plášťa. Materiál Vectran je novinkou pre rok 2018 a je použitý aj v niektorých MTB plášťoch. V katalógu je pri tomto cestnom plášti uvedený výraz “all purpose road tyre”, čo znamená, že je vhodný pre akýkoľvek účel v cestnej cyklistike.

Ideálne pre tých, ktorí sa nechcú trápiť nielen s dušami, ale ani s prezúvaním pre rôzne poveternostné podmienky či traťový profil. Vďaka unikátnej konštrukcii a niekoľkým ochranným vrstvám je možné tieto plášte voziť na nižších tlakoch, čo poskytuje lepší komfort a trakciu. Plášť Comtura 3 TR je dostupný v šírke 25 alebo 28 milimetrov, kde pre 25 milimetrov sa odporúčajú tlaky v rozmedzí 5-8 bar a 4-7 bar pre 28 mm verziu. Čo sa týka váhy, tak vzhľadom na to, že ide o bezdušové prevedenie, navyše s niekoľkými ochrannými vrstvami voči prerazeniu, tak pre 25 mm rozmer je to 270 g a pre 28 mm je to 300 g pre jeden plášť. Samozrejme, treba brať do úvahy bezdušové prevedenie s niekoľkými ochrannými vrstvami voči prerazeniu.



Nahodíme plášte a vyrážame na švih


Plášť je dodávaný v celkom netradičnom, no dobre vyzerajúcom balení, kde okrem neho a návodu na použitie nájdete aj tmel pre tubeless ready plášte. Tento tmel má za úlohu zaceliť menšie defekty spôsobené hlavne prepichnutím plášťa menšími predmetmi. Tmel je tiež značky Tufo a je to rozhodne plusom, ak ho dostanete už pribalený k novému plášťu.



Na prvý dotyk hneď po vybalení máte pocit, že v ruke držíte riadny kus gumy. Tu to nie je myslené negatívne a nevravím ani tak o hmotnosti, ale o tom, že nemáte z plášťa pocit nedôvery voči defektom, ako to občas býva pri iných cestných plášťoch. Nielen behúň, ale aj jeho boky pôsobia solídnym dojmom.



V návode pre montáž je uvedené, že pri nahadzovaní na ráfik je potrebné natrieť pätky plášťa napr. mydlovou vodou pre čo najjednoduchšiu a najrýchlejšiu montáž. Keď som najprv skúšal obutie v kombinácii s dušami, tak som tento návod, slušne povedané odignoroval, čoho následkom bola jedna zlomená montpáka . Po pár švihoch s dušami sa mi však dostali do rúk bezdušové kolesá Shimano WH-RS500, na ktoré som plášte hneď nahodil.



Tentokrát som dodržal odporúčaný postup výrobcom a pätky natrel mydlovou vodou. Obúvanie tak bolo citeľne jednoduchšie, no stále nie tak jednoduché ako pri klasických dušových plášťoch. Po nahodení plášťa na ráfik som cez ventil dolial pribalený tmel a kolesá nafúkal dielenskou pumpu na požadovaný tlak.



Počas testovania som síce nezaznamenal ani jeden defekt, no neviem si predstaviť napr. nahadzovanie duše bez použitia montpáky. Takže na švih treba montpáky určite pribaliť do dresu alebo sa spoliehať na tmel. Kolesá som fúkal na tlak 7 bar vpredu aj vzadu. Takto fúkam aj iné plášte alebo galusky, ak to výrobca dovoľuje. Čo sa týka valivého odporu, tak nemôžem povedať, že by bol nejako výrazne pozorovateľný alebo citeľný. Jediné, čoho si možno všimnete, je zvuk, ktorý ide od plášťov. Neviem presne zhodnotiť, či je to dané plášťom alebo to v danú chvíľu bolo spôsobené ne/kvalitou betónu. No treba sa na to naozaj sústrediť, ináč si toho ani nevšimnete. Plášte som v rámci švihu išiel vyskúšať aj na Jankov Vŕšok pri Uhrovci, kde rád chodím skúšať nielen bicykle, ale aj ich obutie. Je to stúpanie, respektíve klesanie, na ktorom nájdete niekoľko pekných serpentín, ostrých „vracačiek“, alebo tiahlejších zákrut.



To všetko na relatívne dobrom povrchu. V zjazdoch to zvyknem celkom púšťať a tentokrát tomu nebolo ináč. Ak by som mal popísať pocity z plášťov v zjazde, tak je to maximálna istota. Či už pri brzdení alebo držaní stopy v zákrutách.



Video zo zjazdu z Ostrého Vrchu (pod Janovým Vŕškom), si môžete pozrieť nižšie. Na ceste bolo po zime ešte dosť prachu a štrku. Navyše, vonkajšia teplota bola len 2 °C, preto ani priľnavosť plášťov nemusela byť zabezpečená na 100%. Klesanie v tomto úseku je celkom šliapavé a nie je jednoduché prekročiť rýchlosť 65 km/h.



O novinkách z dielne českej značky Tufo sme vás informovali minulý rok po výstave EUROBIKE v Nemecku.



Pri bezdušovom použití plášte veľmi dobre držia tlak. Nepozoroval som žiadny jeho výraznejší pokles v porovnaní napr. s plášťami v kombinácii s dušou. Dosť to závisí aj od použitých kolies. Mnou použité boli bez otvorov pre niple v stredovej drážke, a preto ani nebolo treba použiť tesniacu pásku.



Pre koho sú plášte určené?


Nakoľko ide o bezdušovú verziu cestných plášťov, asi nemá veľmi význam ich použitie v kombinácii s dušami, i keď možné to samozrejme je a sám som si to vyskúšal. Preto zaujmú hlavne majiteľov bicyklov s bezdušovými kolesami, ktorí nechcú počas sezóny riešiť rôzne druhy obutia v závislosti na poveternostných podmienkach. Výhodou je aj ich mechanická odolnosť voči defektom a výborná priľnavosť v zákrutách a istota pri brzdení.



Cena plášťov je približne 49.90 € a nájdete ich na tomto odkaze.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Poznámka redakcie: Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Podobné články

Komentáre

masto 03.07.2019 (22:16)

Na základe tejto recenzie som kúpil tieto plášte s víziou že ich náhodim po zodratí starých ... stalo sa. Dnes prvý výjazd a je to hruza .... plášte nič nedržia, pri zjazde som si užil 15 m rodeo pri brzdení do zákruty. Pri prudkejšom zavrzdeni som často citil stratu adhezie, po dojazde som kontroloval či som plášť neprebrzdil ( na povrchu ani známka poškodenia ) asi to vyrábajú z gumy na puky .... čo je dobre na životnosť no nie na vlastnosti plášťa. Čakal som že po 15 m v totálnom šmyku bude zodrany na kord.... jazdecká chyba. Tu to vyzerá na príliš tvrdú zmes..... vhodne tak pre trenažér

 
kimlo masto 04.07.2019 (06:39)

asi si jazdil uplne ine plaste ako ja, alebo chyba nebude v plastoch...

 
masto kimlo 04.07.2019 (13:20)

Asi som jazdil tie čo som u vás kúpil a už ste ich stiahli z predaja 😂😂😂. To že netrafim zákrutu sa mi stáva aj driftujem obcas a zvyčajne je to moja chyba. No po 15 m na flekoch som pri normálnom plášti na kordoch.... tieto “puky” sa však odtrhli ešte pri dobrzdovaní pred zákrutou a na povrchu plášťa ani známka po brzdení. Zbytok zjazdu z Hodruše som citil v každej zákrute že to poriadne nedrží .... teplota podľa garminu 23 a asfaltku tam robili novú cca pred mesiacom a pol ....

 
kimlo masto 04.07.2019 (15:00)

to ako jazdis nebude vinou plastov a to ze su v eshope nedostupne, nemanic spolocne s ich jazdnymi vlastnostami.

 
masto kimlo 04.07.2019 (16:00)

Myslím že sa nerozumieme, skúsim jednoduchšie - môj názor na tieto plášte je že majú príliš tvrdú zmes a horšiu adhéziu s povrchom pri brzdení a tak isto náklone .... Svoje tvrdenie odôvodňujem tým že pri koliznom brzdení sa plášťrychlo odtrhol od vozovky a ani po dlhšom šmyku nevidiet prebrzdenu plochu ( čo poukazuje na tvrdú zmes ) .... myslím že každému kto jazdi cestu sa obcas stane že ide do kolízneho brzdenia a zvyčajne to konči prebrzdeným plášťom. Je to mojej subjektívny názor na daný produkt - možno odlišný od tvojho testu no ten je tiež len o subjektívnych pocitoch. Je to nový produkt ktorý sa zatiaľ veľmi nepredáva - počkajme si na testy renomovaných časopisov a stránok v ratane reakcii jazdcov a uvidíme ....HOWGH dohovoril som

 
Pridaj komentár