Kliknutím prejdeš na
www.giant-bicycles.com
Reklama
Predstavenie: Tipy na jednoduché čistenie a údržbu od značky Cyclon

Predstavenie: Tipy na jednoduché čistenie a údržbu od značky Cyclon

1 komentár

Imroman 05.05.2018 15 fotografií   Test Cyclon Horska Cyklistika Mazanie Ocista Cistenie

Čistenie nepatrí medzi najobľúbenejšie činnosti, no ak máte systém a základné vybavenie, je to otázkou pár minút.

 

Veľmi často sa zabúda, že práve pravidelné čistenie dôležitých častí, má na celkový chod a životnosť výrazný vplyv – ďaleko väčší ako výmena prehadzovačky za tú z vyššieho radu . Nejde ani tak o dokonale vyleštený rám, ktorý oslňuje okoloidúcich, ale jedná sa najmä o časti pohonu a odpruženia. Práve na tie sa treba sústrediť a venovať sa im pravidelne, pričom sa zvezie aj zvyšok. Áno, nie vždy je čas a chuť, no v prípade „systému“ sa skutočne jedná o záležitosť na pár minút. Predsa len, nie vždy prídete z výjazdu kompletne obalení od blata...

Správne mazanie ako základ ľahkej údržby


Opakovanie je doslova matkou múdrosti a platí to najmä pri správnom mazaní. Výber a správna aplikácia je totiž základný predpoklad následnej rýchlej a efektívnej údržby – inak by sme tam mohli rovno dávať motorový olej. Je obrovský rozdiel čistiť reťaz a kompletné prevodové ústrojenstvo, ak sa na ňom nedrží poriadne hustá brúsna pasta vytvorená z prebytku maziva. Ľudia veľmi často zabúdajú, že platí staré známe – menej je niekedy viac. Ak vaše výjazdy nie sú extra dlhé a nie sú v mokrých podmienkach, siahnite po mazive „na sucho“, prípadne vosku (pri vosku pozor na dostatočný odstup od aplikácie). Výrobca ako Cyclon ponúka viaceré možnosti a určite môžem odporučiť mať doma aspoň 2 pre rozdielne podmienky.



Osobne využívam mazivo "na sucho" oveľa častejšie a po tom hustejšom siahnem, len ak mám v pláne niečo skutočne dlhšie – napr. 3 hod. a viac. Rovnako ani 2 hod. jazda vo vlhku, či po daždi nie je hneď dôvod, aby ste reťaz extrémne mazali. To všetko s prehľadom zvládne „suchý“ variant. Druhou dôležitou zásadou je mazať trochu s predstihom a tesne pred jazdou reťaz prebehnúť handrou a zotrieť zvyšky. Ak mažete na poslednú chvíľu, uprednostnite radšej redšie mazivo, ktoré rýchlejšie prenikne medzi články, prípadne sprej. Možno to znie ako zbytočná veda, no v prípade, že bike umývate v „panelákových“ podmienkach, ušetríte si následne pomerne výrazne robotu. Hlavne sa vyhnite kolobehu, kedy nové mazivo len nanášate na stále špinavú a mastnú reťaz...



Žiadne blato na dohľad


Ak je totiž sucho a po jazde nemáte zbytočne špinavý rám a ostatné časti, stačí sa povenovať len pohonu a odpruženiu. Na tieto vždy myslite a snažte sa ich udržovať – je to také zlaté pravidlo starostlivosti. V prípade dobre zvoleného maziva, stačí len chytiť handru a prebehnúť reťaz. Následne očistiť kladky, prevodníky, trochu kazetu a máte hotovo. Ak je mastnoty viac, môžete na handru nastriekať odmasťovač ako Brake Cleaner a pomôcť si tak.



Druhou dôležitou súčasťou je odpruženie. Zamerajte sa na špinu okolo tesnení pri vidlici, tlmiči a samozrejme aj teleskopke, ak ju máte. Následne aplikujte silikónový sprej (Cylicon Spray), nechajte trochu zatiecť, prepružte a máte hotovo. Nezabudnite pred jazdou potom zotrieť zvyšky, nech sa vám tam zbytočne nelepí prach.



Ak ste reťaz odmasťovali, dajte tomu trochu času a následne aplikujte mazivo – ak neviete kedy a v akých podmienkach bude ďalší výjazd, dajte opäť niečo riedke a „ na sucho“. Celý tento proces nezaberie ani 5 minút a často stačí na to, aby váš pohon a odpruženie chodilo hladko a hlavne efektívne po dlhú dobu.

Kefy a vedro – priateľ bikera


Samozrejme, po čase sa mastnota nazbiera, rovnako ako špina na ráme a komponentoch a treba o niečo viac úsilia. Opäť si ale viete robotu veľmi dobre uľahčiť, ak máte určitý postup a zopár vhodných doplnkov. Tým základom je univerzálny čistič a z vlastnej skúsenosti môžem odporučiť aj špeciálne kefky a nesmrteľnú klasiku - "kýbeľ". Kefy nestoja veľa a prácu vedia výrazne uľahčiť. Napustiť vodu a môžete ísť na to.

Prvé, čo spravím je, že nastriekam univerzálny prostriedok Bike Care Bionet na kazetu, prevodníky a následne na rám a ďalšie komponenty. Nechám chvíľu pôsobiť a postupujem od vrchu nadol. Hlavne nečistím ako prvý pohon, pretože nechcem tou špinavou vodou zase pucovať rám a zvyšok - pohon teda príde na rad až ako posledný.



Kefa na rám (Bike Care Soft Washing Brush)


Výhodou tejto veľkej kefy sú mäkké a dlhé štetiny, takže ľahko prenikne do záhybov a rovnako si ňou nepoškodíte rám alebo nebodaj klzné plochy odpruženia. Navyše má gumou chránené boky, takže ani pri horlivej snahe mať robotu čo najskôr z krku, nehrozí poškodenie laku . Ak môžem odporučiť, snažte sa ju používať na základné umytie mimo prevodníky, reťaz alebo kazetu. Nechajte si ju výhradne na rám a ostatné základné časti ako sú kokpit, odpruženie a pod.



Kefa na ráfky a kolesá (Bike Care Wheel & Component Brush)


Následne sa pustite do kolies, kde sa výborne hodí kefa s trochu tvrdšími štetinami, ktorá vďaka tvaru ľahko prenikne k nábojom a veľmi dobre ňou očistíte aj špice a ráfiky. Taktiež sa hodí na menej dostupné miesta rámu. Znovu je dobré si túto kefu nechať na veci mimo pohon, pretože si nebudete zbytočne nanášať mastnotu na kotúče či brzdné plochy ráfikov.



Dvojitá kefa na komponenty (Bike Care Two Prong Brush)


Ideálny nástroj na prehadzovačky, kľuky, pedále a všetko, čo už dostáva zabrať, či prichádza do kontaktu s reťazou. Tvrdšie štetiny vám uľahčia robotu a špina pôjde pomerne ľahko dolu.



Kefa s tvrdými štetinami (Bike Care Detailing Brush)


Následne sa môžete pustiť do samotného pohonu, na čo sa hodí ideálne kefa s tvrdými štetinami – hlavne ju nepoužívajte na vidlicu alebo rám, inak si ich môžete poškriabať! Osobne to robím tak, že reťaz čistím postupne na kazete ako otáčam kľukami. Prípadne kefku ešte priložím z jednej a druhej strany reťaze a točím. Alebo môžete reťaz čistiť aj na prevodíkoch – vďaka tomu sa nebude hýbať a môžete sa do toho pekne oprieť . Kefka má naozaj tvrdé štetiny, ktoré vám pomôžu zbaviť nečistôt a môžete si pomôcť aj dodatočným aplikovaním čističa.



„Dolaďovačky“ (Smart Parts Brush a Cassette Claw)


Drobná kefka s tvrdšími štetinami sa ideálne hodí na čistenie kladiek prehadzovačky, ktoré vedia byť niekedy poriadne obalené mastnotou a jej tenký rozmer umožní ľahký prístup. Každopádne, pri nových 1x systémoch je prístup naozaj hračka a tie obrovské kladky sa aj dobre čistia. Ak často mažete v zhone reťaz sprejom na kazete, odporúčam aj nástroj, ktorým sa ľahko dostanete medzi jej jednotlivé časti a odstránite nánosy mastnoty – tam sa vie držať naozaj poriadna zmes. Cyclon tieto 2 kefky dodáva ako set.



Silný odmasťovač a jeho využitie


V prípade, že univerzálny čistič, voda a kefky nestačia a namazali ste naozaj poriadne, využite silu silnejšieho odmasťovača ako Brake Cleaner – ten rovnako dobre slúži aj na odmastenie kotúčov, z čoho pramení aj názov. Využitie nájde aj pri pohone, ak potrebujete pomôcť a použite ho na kazetu a reťaz. Zbytočne nestriekajte na stredy a kladky, aby ste neničili ložiská. Osobne ho používam menej často a je skôr ako pomocné riešenie.

Ak ste prišli naozaj celí obalení od blata, treba samozrejme vody o niečo viac na prvotné odstránenie hrubého nánosu - najmä, ak nemáte možnosť záhradnej hadice. Pomôcť môžu rôzne wap centrá v meste, ale pamätajte na jednu vec. S tlakom opatrne! Nemierte priamo na tesnenia, stredy či náboje – keď už radšej pod miernym tlakom alebo z väčšej diaľky. Wapka slúži najmä na hrubú špinu, ale nie na to, aby ste bicykel kompletne vyleštili. Že to tak robia v ProTour nie je ideálny vzor, pretože partička mechanikov mení stredy a ložiská ako na bežiacom páse, keď jazdci majú vyložené nohy a regenerujú...



Takým rituálom po vyschnutí je opäť ošetrenie tesnení silikónom a namazanie reťaze. Ostatné časti ako prehadzovačka, alebo prešmykač mazať netreba a ani na ne nič špeciálne striekať. Ak chcete zvýšiť ochranu rámu pred vplyvmi prostredia môžete následne aplikovať Instant Polish Wax - teda niečo podobné ako vosk pri autách. Celkovo čistenie bicykla nemusí vôbec trvať dlho a ak si nájdete postup, bude to robota na pár minút aj v menej „priaznivých“ podmienkach. Tým, že si v udržíte určitý systém a zaobstaráte zopár doplnkov, viete si uľahčiť a zefektíniť celý tento proces, a tým pádom sa mu aj pravidelne venovať .

Dovozcom značky Cyclon na Slovensko je SK Profi Bike.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

ths92 07.10.2018 (15:39)

Pekny clanok. Ja by som sa vsak rad opytal ci ste neuvazovali o nejakom porovnavacom teste znaciek. Nieco ako vytvorenie takeho all-stars starostlivosti pre bicykel. Ako napr. Najefektivnejsi cistic, naj mokre ci suche mazivo a tak?

 
Pridaj komentár