Lokalizácia
Formulár sa odosiela
Nuž ja som jazdil dva roky Fox f 32 rlc a po mesiaci dvoch som to začal vnímať zmeny tlakov a nastavení. Hlavne pri prechodoch z ciest do terénu a naopak. No a v zime podstatne viac. Všetko som používal v mrazoch otvorené naplno. Lebo bola krátko po výjazde z teplého domova po pár minútach oveľa tuhšia. Za zbytočné na tej vidle považujem uzamykanie. Keď som si na ňu zvykol, tak som to vôbec nepoužíval. Pri dobrom vyladení som nejaké húpanie necítil. Aj keď určite nejaké vždy je. :P
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 18:52:00
00
Kubad: lubo ma predbehol. Modrym koleckom na korunke menis kompresiu az po uplny lock. Odtrh zo zatvoreneho staviu do aktivneho nastavujes Gateom (zlato elox. kolecko).


Dik .. zabudol som na ten gate zlata kolecko :y:
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:02:18
00
Celkom zbytočné nie je. Proti pohupovaniu práveže zaberá (tá na 32ojke).

High speed nenastavíš nijak. Je vnútorne nastavená a zrovna tu funguej trochu odlišne ako na iných vidliciach.

Zhrnul by som to takto: chceš niekedy skrotiť vidlicu pri húpaní sa za šlapania? Pritiahni kompresiu a pred zjazdom ju zas povol.


Všechny 32mm Foxky mají pouze jedinou kompresi, tedy žádné pevné interní nastavení druhé komprese se nekoná. Je tam jediný kompresní okruh s planžetou, kde vždy musí dojít k otevření záklopky.
Dva kompresní okruhy mají Foxky až od 160mm zdvihu.
Napevno je tam high speed expanze a tady se skutečně nastavuje uživatelem low speed expanze a jsou tu dva okruhy.

A zpět k otázace tazatele, k čemu je tedy ta komprese na Foxkách do 150mm zdvihu? To je jednoduché, k ničemu, je to pouze kurvítko :-)
A nejhorší na tom kurvítku je to, že i když se na RLC dá na minimum, tak to pořád ještě je znát a odtrh a tedy citlivost to zhoršuje.
Nemám změřeno, jestli je hodnota přidaná k otrhu u 2010 modelu jiná (hlavně u FIT patrony to může být úplně jinak), pro předchozí modely 07-09 platí, že je to 5-15kg.
U upraveného Talasu RLC 2008 to mám předělané na 0-5kg (ta nula nemusí být přesná, může to být třeba 300g, nějaká minimální síla potřebná k otevření záklopky bude potřeba pořád, ale je to už nezměřitelné) a trvale dané na nulu.

Jediné trošku smysluplné použití je k omezení pohupování při jízdě v sedle (mně se ale nepohupuje v sedle ani upravená s téměř vyřazenou kompresí). Při jízdě ze sedla to stejně vidlici neudrží, jen to nepatrně omezí.
Pro všechna ostatní zde uvedená použití to moc smysl nemá, protože tam je to stejně znát příliš málo.
A na ta ostatní použití lze stejně snáze využít lock, stačí ho nastavit na minimální sílu (tohle je opět pouze u RLC verze), to pak je třeba cca 20kg k otevření (aspoň u Talasu RLC 08 to tak je), což není moc a je to tedy o malinko výraznější než ta komprese na max. A má to tu výhodu, že páčka locku je snažší na ovládání než točení kolečkem komprese.

A to co tu bylo uvedené ke stabilitě pro vyšší rychlosti, což je to co uvádí Fox proč to dělá, tak s tím naprosto nesouhlasím, přínos je pro zdvihy do 150mm i ve vyšší rychlosti pouze negativní, protože nižší citlivost je znát vždy.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:35:39
00
Kubad: lubo ma predbehol. Modrym koleckom na korunke menis kompresiu az po uplny lock. Odtrh zo zatvoreneho staviu do aktivneho nastavujes Gateom (zlato elox. kolecko).


vim jak to funguje Pika sem měl teď mam Talase jen pisu ze je ti na Foxu trochu jinak 8)

k citlivosti Talase 2009 neni to nic extra a je to presne jak popisujes cim nizsi tim citlivejsi, tohle je nastesti reseno u 2010 kde je to naopak a po uprave u Milana je i citlivost na slusne urovni
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:43:33
00
Lapierre: preco ? asi som nieco nepochopil :tmi: ... ked mas citlivu vidlicu, kde normalne vyuzivas skoro cely zdvih a chces skocit z metra, tak ti pojde na doraz, to je normlka. A proste zvysis kompresiu pri zatlaceni a je to poriesene. Ano, jasne .. kebyze ma vidlica system, ktory tu kompresiu chyti pri brutalnom naskoku .. teda asi high speed, tak ano .. mas pravdu, dokonca taku vidlu mam, tusim Ronin .. ale ak to vidla nema, len cistu kompresiu, tak to postaci .. sak nemusime mat vsetko tip-top :D


Jediná koprese, která by dobře fungovala pro dopady z větších skoků je pozičně závislá. Tedy v první polovině zdvihu by neměla žádný vliv a vidlice by byla pořád skvěle citlivá. A komprese by se zapojila až v druhé polovině zdvihu. Zrovna polovina samozřejmě není žádné dogma, to byl jen příklad.
U vyšších zdvihů má komprese ale i další význam (který se ale vidlic do cca 140-150mm netýká, na minulém testování vidlic na Kokořínsku s Milanem se ukázala ta hranice právě někde kolem 150mm) než jen pomoci třeba při těch dopadech z většího skoku.
Uvedu ten význam na konkrétním případu. Budeme mít vidlici s 200mm zdvihu a budeme ve větší rychlosti přejíždět překážku o výšce 60mm. Díky větší rychlosti bude impuls síly od překážky poměrně velký a protože má vidlice velký zdvih, tak ještě někde kolem 120mm zdvihu nepotřebuje nijak extra velkou sílu, aby se tam dostala.
Ten větší impuls síly způsobí, že vidlice nepůjde do zdvihu jen tolik, kolik je velikost překážky, ale přední kolo pouze setrvačností bude pokračovat do zdvihu ještě o něco více.
A tím dojde k tomu, že přední kolo nadskočí nad překážku, což je nežádoucí, cílem je aby kopírovalo terén. A tomuto jevu může správně použitá komprese zabránit (ta komprese co je na 32mm Foxkách tomu ale nijak nepomůže, musí být buď oba kompresní okruhy nebo ideálně ta pozičně závislá).
A do těch 140-150mm zdvihu k tomuto jevu ještě téměř nedochází, takže aní není potřeba, aby tohle vidlice nějak moc řešila.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:47:46
00
@Mlok
Milan uz mou 2010 delal a ma veskere informace jak to vevnitr vypada a co se s ni da udelat.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:49:33
00
k citlivosti Talase 2009 neni to nic extra a je to presne jak popisujes cim nizsi tim citlivejsi, tohle je nastesti reseno u 2010 kde je to naopak a po uprave u Milana je i citlivost na slusne urovni

Jen doplním, že tohle bylo úplně nejhorší u Talase 2007, tam byla negativka pro max. zdvih nejmenší a tedy ta horší citlivost pro max. zdvih byla oproti nižšímu znát o to více. U 2008 už to bylo lepší.

A kurňa, už aby mi ten nový Talas 2010 s kolem taky dorazil :-)
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:50:51
00
Milan uz mou 2010 delal a ma veskere informace jak to vevnitr vypada a co se s ni da udelat.

To už jsem zaregistroval a jsem rád kvůli tomu, že ta moje dorazí bůhví kdy a díky tomu už nebude potřebovat na úpravu tolik času (když ji už má vyzkoušenou).
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 19:53:02
00
Mlok: naco Ti je vidlica, ktora pri skoku z 2 metrov je napol zdvihu citliva :rofl: .. je to imho uplne irelevantne ...
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:05:32
00
Ty snad s vidlicí pouze skáčeš ze dvou metrů? Snad s ní taky někdy i jedeš, aniž bys skákal. A citlivost je důležitá na počátku zdvih, v druhé polovině zdvihu už je to fuk a proto tam ta poziční komprese nevadí a využiješ pouze její výhody. A počáteční citlivost při dopadu ze skoku nepotřebuješ, ale taky ničemu nevadí.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:07:14
00
Copresia zabija citlivost a je len pre silnych chrtov. Na zjazd tlmit vidlu je max blbost, radsej si vymen pruzinu, alebo dofukni. Ja som pomalu alebo celkovu nikdy nepouzival. Teraz som sa zamiloval do 66 RCv z vysokorychlostnou kop. kde nema vobec vplyv na citlivost, ale ked pride bomba (velky drop, kamen a tak) tak nejde na doraz. Ajked ju silno plesknem o zem a pritom je nadherne citliva a odtrh je neskutocne maly. U niektorych vidlach moze byt aj neviem aka kompresia, ale ked je naprd charakteristika tak to nepomoze. Nizkorychlostna komp je proste narit u technickejsich jazdnych styloch.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:10:49
00
Ty snad s vidlicí pouze skáčeš ze dvou metrů? Snad s ní taky někdy i jedeš, aniž bys skákal. A citlivost je důležitá na počátku zdvih, v druhé polovině zdvihu už je to fuk a proto tam ta poziční komprese nevadí a využiješ pouze její výhody. A počáteční citlivost při dopadu ze skoku nepotřebuješ, ale taky ničemu nevadí.


Neee .. ja len proste beriem kompromis v kompresii u starsich vidlic ... pripadne tych lacnejsich, na to je tam to tocitko. Ale z 2 metroch som este neskakal, ale raz to urcite skusim. Ale predtym si spravim poistku :lol:
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:13:01
00
Mlok: to riesi spravna char a slabsia vysokorychlostna. Skocim 2m drop a vidla mi za polkou stlacania odtrhne ruky :D . V jazde to zase bude kmitat bez brzdenia vsokorychlostnej a v mekom zaciatku char.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:15:14
00
Caucau nema RCV progresiu riesenu cez zbytkovu komoru nad olejom? hi/lo speed comp by som tam vazne nehladal.

Mlok to nahore pekne napisal. U vysokozdvihovych vidiel kde sa pocita pre optimalne vyuzitie zdvihu s pouzitim pruzin z mensou springrate je vhodne mat dva odelene kompresne okruhy hlavne na udrzanie kolesa na povrchu a zabranit aby slo do zdvihu viac ako je potrebne pre danu prekazku. Dalsia vec ktora je na 180+ dolezita viac ako kdekolvek inde je schopnost neist zbytocne do zdvihu pri prenosoch vahy na technickych tratiach pri manipulacii s taziskom atd. kde vidla bez kompresie zlikviduje zdvih ktory sa moze vyuzit na pohltenie narazu a zaroven vyrazne zmeni geometriu bajku uplne tak ako to nepotrebujeme.
Jasne ze akekolvek kompresne omezenie znizi citlivost vidlice ale niekedy je prinos v tom kontakte kolesa s povrchom vyssi ako uplne zehlenie. Samozrejme pri nastaveni sa da toho dost pokaslat a skoncit s tym ze na danu trat nebude bicykel ani stabilny lebo low speed ho neudrzi ale nebude ani citlivy.
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:25:56
00
Správná charakteristika je základ, to je jasné. S kompresí to ale můžeš externě ovlivňovat. Tedy jedeš něco bez skoků, povolíš kompresi a lépe využiješ celý zdvih, budeš více skákat, tak si pomůžeš kompresí.

Já nejsem žádný skokan a jezdím vidlice do 150mm zdvihu a mám charakteristiku poladěnou úpravou naprosto přesně dle mojich požadavků, takže to funguje perfektně bez jakékoliv komprese.

A k té poziční kompresi, dobrý příklad je Boost valve u Fox tlumičů. To je přesně poziční komprese. Jen se velmi liší, jakým způsobem byla použita u kterého tlumiče.
U DHX řeší právě především konec zdvihu a lze regulovat uživatelem, takže tím lze do určité míry ladit progresivitu tlumiče.
U RP23 regulovat externě nelze. RP23 s Boost valve jsem ještě v praxi nezkusil, přijde pořádné testování snad už brzy (budu mít snad už brzy k dispozici doma dvě dvojice kol, kde vždy bude stejná zadní stavba a na jednom tlumič RP23 s Boost valve a na druhém bez, v jednom případě ten bez je upravený v TF tuned, v druhém originál s compression tune střed).
U RP23 dle toho co tvrdí u Foxe a co jsem kde zjistil, tak Boost valve má ovlivňovat bohužel i významně počátek zdvihu, takže to bude asi dost slušné kurvítko citlivosti (když bude, tak půjde tlumič hned na úpravu do TF tuned). Uvidím až otestuju, jak moc velké (ono hodně záleží jak je to také interně nastavené a to si každý výrobce kol nechal jinak).
Zobraziť komentár 24.02.2010 - 20:29:57
00
keyboard_arrow_up