HT preferujem kvôli hmotnosti, s FS nemám ani žiadne skúsenosti, pričom cez 4000 by som nechcel ísť. Okrem iných komponentov by som tam chcel mať aj teleskopickú sedlovku, preto to všade hneď aj píšem.Vyberám medzi týmito možnosťami:
Kellys Hacker 90 (4089 eur) - https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail/kellys-hacker-90-29-cierny.html
Trek Procaliber 9.8 2021 (cenníková cena 3699, možno zľava, keďže už je nový model - tu by som doplnil teleskopku, čiže asi 300-400 eur by šlo k tomu - https://trekbikes.sk/bicykle-horske29-hardtail/5142-21889-trek-procaliber-98-2021-factory-orange-lithium-grey.html#/34-velkost_ramu-s
Canyon Exceed CF SLX 8 - (3699 eur, direct sale) - https://www.canyon.com/en-sk/mountain-bikes/cross-country-bikes/exceed/cf-slx/exceed-cf-slx-8/2641.html
Cube Elite C:62 Pro (3099 eur + TS 300-400) - https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mountainbike/hardtail/elite/cube-elite-c62-pro-flashwhitenred/
Keď to vidím takto, najlepšie vychádza Cube, len tu s dostupnosťou to bude asi biedne, a podľa fotiek to nevyzerá, že by tam bola predpríprava na TS. Kvôli tomu som vylúčil aj Mondraker, ktorí mali modely Chrono Carbon či Podium Carbon. Potom je cenovo Canyon, kde to je tiež teraz zastavené (nepíšu ani termín, kedy sa bude dať objednať - vypredané). Tam ma tiež trochu odrádza riešenie prípadných problémov, keď je potrebné všetko posielať do Nemecka či objednávať diely. Pri Treku môže hrať trochu v prospech kvázi odpruženie zadnej stavby, neviem však, nakoľko to reálne pomáha. Veľmi mi kúpa neponáhľa, chcem to až na budúcu sezónu, len teraz sa možno budú dať kúpiť tohtoročné modely s nejakou zľavou - keď sa ešte zoženú. O problémoch s dostupnosťou viem, to mi nemusíte písať, že mám kúpiť to, čo je dostupné
Vďaka za všetky rady
pravdaze, aktualna situacia asi meni dost veci a nemam prehlad o cenach, preto toto ber troska s rezervou, ale, pri tomto rozpocte a zamyslanom vyuziti, by som sa asi/iste obzeral aj po xc full susp ktore by v danej cenovej relacii nemal byt problem zohnat v dost slusnej vybave. Je to dost aj o tom, ze HT v tejto cenovej kategorii je vpodstate high-end (pripadne "snob-end") --> napr. o kolko sa zlepsis s predstavecom za ~100e na tom kellyse oproti nejakemu za ~50e?
Vaha iste nieje vsetko a vyhody full susp mozu "nedostatok" v hmotnosti dohnat na inych veciach, vid napr. https://www.youtube.com/watch?v=iTwduUEzwnw
a teda aj ked budes mat o nieco vyssiu vahu kvoli lacnejsim komponentom a extra pruzeniu, vysledok moze byt ze si v casoch a/aj inych ohladoch polepsis.
Pravdaze, zalezi situacia od situacie - ina trat, iny clovek, ine preferencie, nemusis verit tomu co tvrdi na videu etc... Ale za "lepsie zvazenie" to imo stoji.
fs moze byt vyrazne rychlejsie aj hore kopcom ak su na trati prekazky kde na ht musis "ist zo sedla" - cim jednak stracas energiu ale aj mozes prestat/horsie slapat. Pravdaze, veci ako siroke rafky, isospeed, dobra technika na ht pomahaju. HT ale bude primarne rychlejsi do hora na rovnej "hladkej" ceste. Vyhoda ht bude jednak v o nieco nizsej hmotnosti - toto ale imo dost precenujes - skus si na tej istej ceste prilozit na ram 1l vody; a potom v lepsej efektivite vdaka chybajucemu zadnemu tlmeniu - kvalitne fs + lockout nebude "az o tolko" horsie. Vo vysledku - "naskok" ht bude zavisiet od typu a mnozstva prekazok na ceste do hora a s ich rastucim poctom bude klesat/zacne zaostavat.
Pri vybere by som sa ja riadil nasledovne: ram -> vidla -> kolesa -> sada prevody/pohon+brzy -> ine/spotrebak (tam itak mozno kopu budes menit, vid sirka/sklon riaditok, dlzka predstavca). Pri cene nad 3k by som sa ja osobne asi riesil skladanie kvalitnych kolies (taky nastrel do kalkulacky: dtsiwss 240 naboje, newmen 30mm carbon rafky --> ~1.5kg@1200€ + robota vs tie xr 1700 su ~1650g@600€ na hlinikovych rafkoch a 350 nabojoch).
kellys - neviem aky (velky) je rozdiel v tom side oproti inym vidlam z vyberu, ale mne by za to to osadenie nestalo. "Lacne" kolesa, "draha" sada, drahe "doplnky" a najdrahsi z vyberu
trek - pride mi hodne vyvazenejsi. Carbon kolesa (aj ked zamrzi ze postavene na zda sa ze tazkych e-bike dt swiss 350 nabojoch ale aspon 54z rohatka) s 30mm vnut. sirkou (aj ked neviem ci realne ram pojme sirsie plaste ako zvysne biky). Cekol by som kluky - tusim aj tuna na fore boli na nejake e13 nie dobre ohlasy. Teleskopka by sa mala dat tahat aj vnutrom (ak nepotiahnes predny prehadzovac) a s fajn rozmerom 30.9mm
canyon - tazko ci lepsi abo horsi ako trek - ma teleskop ale kolesa ako kellys + trek ma isospeed. Brzdy je casto lepsi ohlas na shimano oproti sram, ale... - ja osobne by som volil radsej asi trek
cube - sympaticke mi pride pouzitie newmen kolies a inych komp., aj ked opat, ide o "na dnesne pomery nemoderne" 25mm hlinikove rafky. Opat, ceknut tie e13 kluky. Sedlovka je len 27.2mm --> obmedzeny vyber + mozno potencialne nizsia odolnost tenkej teleskopky? --> toto by ma odradzalo ak chces teleskop.
A s tou sumou, nech tu nevyzeram ako nejaky zbohatlik - chodim uz skoro 2 roky na tom Cannondale, kazdy tyzden aspon 3x, bavia ma treningy i jazda do kopca s intervalmi, nasiel som v tom nejaky system, dom uz postaveny, deti chodia do skoly, tak si chcem spravit radost pred 40-tkou
Výpredaj -16% GHOST LECTOR FS LC Essential 29 bicykel, petrol blue/ocean blue
od 3 099 € -16%
MOC 4 549 €Jožo je to na tebe rozhodni sa podľa terénu čo jazdis. Ak ti stačí karbónové HT a pohras sa s tlakom v kolesách je to celkom fajn. Pohodliu sa nevyrovnas Fullu to je pravda ale keď dotrenujes techniku vieš byť hore kopcom stále veľmi rýchly aj na HT. Sám mám full XC a ked ideme partia kamarátov tak prvý na kopci vždy býva kamarát na htcku a to aj po rozbitom teréne s voľnými šutrami. Takže technika/nohy sú základ. Tak či tak keď slapes do prudkého kopca s otvoreným tlmičom a väčšia časť váhy sa prenáša na zadné koleso tak veľa energie zožerie tlmič takže si ho zamknes tak či tak.
Mas slabu predstavivost alebo 10 rokov stary tlmic, ktory treba zamykat ¯\_(ツ)_/¯. Mam XC s remote lockout, mam FS trail bike bez remote lockout a v podstate remote lockout povazujem za jednu z najvacsich zbytocnosti.
Tento tyzden skusim ten Kellys a Trek tohtoročné modely pohľadať a zjednať cenu, keď sa nepodarí, počkám, niečo sa objaví. Trek ma láka práve kvôli tomu isospeed, na mojom súčasnom Cannondale to vraj je tiez trochu riešené ich systémom zadnej stavby SAVE, čo by malo umožňovať mierne ohýbanie zadného trojuholníka pri nerovnostiach. Bojím sa, že ak to na iných bikoch bude len klasická zadná HT stavba bez nejakej vychytávky (ako má napr. Ghost Lector), bude to vzadu horšie ako na mojom súčasnom tanku.
Praveze na clenitom terene vobec nechces zamykat tlmic, pretoze koleso nebude dobre kopirovat teren, bude horsi zaber, viac to bude hadzat ... Asi jeden z mala pripadov kedy chces zamknut tlmic je ked ides hore kopcom netechnickym terenom, ked je teren technicky, tak tlmic sa nezamyka.
Tu je kratky clanok k tomu: https://shredtrail.com/when-to-lock-out-shock-while-mountain-biking/
To co kondvi pisal je samozrejme hlupost.
Ako ozaj si trochu nieco o tom nastuduj namiesto atakovania druhych.
tu si mozes napriklad pozriet, ako to funguje pri scotte, viacero znaciek pouziva podobny system, niektore vsak maju len lock alebo uplne vsetko otvorene. v linku najdes aj napr. ako to pouziva Nino Schurter na pretekoch a ten uplny lock vyuzival fakt len v asfaltovych alebo hladkych vyjazdoch, kde isiel bobmy
https://www.scott-sports.com/in/en/page/twinloc
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-jealous-10.0-1029786
hmotnosť len od 9,2 kg, ale nemajú 20" veľkosť rámu len 18" a 22" na výšku 182 cm by asi najlepšie pasovala 20" veľkosť rámu