Wyoming ma vypocul... :lol: ved vravim koňa
24.01.2023 - 07:13:53
00
https://fontech.startitup.sk/ludia-zuria-zinscenovane-video-tesly-s-autopilotom-dal-vypracovat-musk-auto-pocas-nakrucania-naburalo
24.01.2023 - 09:12:51
00
Marabu ma ban (ak by vam nahodou chybali tie siahodlhe vylevy...nech viete, preco ich nevidno)
24.01.2023 - 18:57:11
00
Vyborne, jednoduche zhrnutie. Skoda ze kazdy druhy slovak aj tak nepochopi

https://dennikn.sk/3206438/elektromobilne-sny/
Iba vycuc:

Podľa Útvaru hodnoty za peniaze musí byť nízky nárast počtu elektromobilov úplná ekonomická záhada. V ich štúdii Dekarbonizácia slovenskej ekonomiky tvrdia, že vlastníctvo elektroauta sa oplatí už po štyroch rokoch prevádzky. Keďže nemáme dôvod predpokladať, že ľudia a firmy by si nechali ujsť na zemi ležiaci zisk, zjavne v ich analýze chýbajú náklady a dôvody, ktoré spotrebitelia považujú za podstatné. Môžeme ich rozdeliť do dvoch skupín.

Tá prvá je menej významná. Je ňou kombinácia neochoty zmeniť správanie, strach z nových technológií a nízka vyspelosť trhu s nabíjaním. Áno, päťminútová zastávka na benzín, ktorá nevyžaduje žiadne plánovanie a hľadanie neobsadenej pumpy, je komfort, ktorého sa ľudia neradi vzdávajú. Rovnako ako pocitu (!), že do Chorvátska sa dá dôjsť na jednu nádrž aj z Dolného Kubína. Nehovoriac o veľkej časti populácie, ktorej sa nechce ešte aj na auto používať telefón a maturovať pred neznámou nabíjačkou, ktorú apku ešte doinštalovať, koľko bude vlastne nabíjanie stáť a trvať.

Kombinácia panelákového bytu a elektroauta je komplikácia, ktorá niekedy nemá riešenie. Toto sú pôrodné bolesti elektromobility, ktoré, prirodzene, vyrieši trh a čas. Predbiehanie tohto prirodzeného, učiaceho procesu je veľmi drahé a daňovo nespravodlivé – prípadné dotácie na elektroautá skončia v peňaženkách ľudí s vysoko nadpriemernými príjmami. Keď už chce štátny úradník dotovať, mal by sa sústrediť práve na infraštruktúru, z ktorej nakoniec budú profitovať všetci.

Druhým dôvodom je cena. Elektromobily môžu byť dnes finančne výhodné pre tých, ktorí si môžu dovoliť kúpiť auto za viac ako 40-tisíc eur a najazdia veľa kilometrov. Pod výhodnosťou pritom myslím dlhodobý rozpočet celkových nákladov, ktorý zahrňuje aj náklady na spotrebu a údržbu. Takúto kalkuláciu si bežná domácnosť ani zďaleka nemôže dovoliť. Vysoká obstarávacia cena je jednoducho pre mnohých neprekonateľnou prekážkou. Aj keď sa človek oprostí od istých špecifík dizajnu a obmedzení najlacnejších elektroáut vyrábaných v Rumunsku, ich cena je dvakrát vyššia ako cena nízkonákladového etalónu z Mladej Boleslavi, resp. trikrát vyššia ako cena obstojného auta z bazáru, s ktorým sa dá krásne jazdiť ešte desať rokov.

Kúpna sila mediánového príjmu vyspelých krajín západnej Európy je dva- až trikrát vyššia ako na Slovensku. Nedáva zmysel, aby nízkopríjmové krajiny financovali začínajúce technológie. Pre slovenské domácnosti je v priemere potrebnejšie investovať do zateplenia či alternatívneho kúrenia ako do elektroáut.
Neefektivita dotácií

K ekonomickej neefektivite dotácií elektromobilov ešte jedno prirovnanie. Miliardová podpora elektrifikácie výroby železa v Košiciach by v podstate z roka na rok znížila slovenské emisie skoro o pätinu. Rovnaká suma by pri dotácii päťtisíc eur na elektromobil znížila emisie krajiny zhruba dvadsaťkrát menej.

Tak ako pri plazmových obrazovkách, chytrých mobiloch, tak aj v prípade elektromobilov by mali vyššiu úvodnú cenu zaplatiť spotrebitelia najbohatších ekonomík. Až keď vznikne aký-taký trh s ojazdenými elektroautami, až potom sa na rad dostanú domácnosti z krajín, ako je Slovensko. Pevne verím, že rastúci dopyt a trh časom vyriešia súčasný nedostatok surovín na ich výrobu a technologické zlepšenia prinesú zaujímavé ponuky aj v segmente malých lacných áut. Urýchliť tento proces sa však slovenskými dotáciami nedá, boli by to len drahé politické gestá.
25.01.2023 - 11:42:13
15
ja neverím, takýto článok naozaj vyšiel v N-ku... čo sa to sakra deje...

ale zaujala ma táto úvodná veta:

Podľa Útvaru hodnoty za peniaze musí byť nízky nárast počtu elektromobilov úplná ekonomická záhada.
V ich štúdii Dekarbonizácia slovenskej ekonomiky tvrdia, že vlastníctvo elektroauta sa oplatí už po štyroch rokoch prevádzky.

zaujímalo by ma ako dospeli k tomuto výsledku...

nech som optimista vezmem napr. Corollu kombík 2 liter hybrid spotreba cca 4,5 litra: 30 000 nákup + 6000 € za benzín na 4 roky pri nájazde 20 000 km ročne... spolu za 4 roky 36 000 € (v prípade nákupu nehybridu, je to ešte menej)

hocijaký porovnatelný elektromobil povedzme Kia EV6 základná je 50 000 a Renault Megane 45 000 (či možno do toho zarátali tú nemeckú dotáciu 14 000 €) aj keď by som odpočítal DPHčku pre podnikateľov, stále to nie je ono...

(náklady na servis zanedbávam, tie sú rovnaké...)
25.01.2023 - 20:05:32
02
https://www.topky.sk/cl/10/2456213/AKTUALNE-V-Bratislave-zasahuju-hasici--Doslo-k-vybuchu-nabijacky-elektrickej-kolobezky
25.01.2023 - 21:38:51
00
Nejaká výhodná lacná čina...
25.01.2023 - 21:45:44
00
Počkal by som na nejake lepsie info... Nabijacka moze skratovat, zacat horiet okolie, bateria moze vybuchnut.
Vybuch nabijacky je myslim (ne)logická skomolenina
25.01.2023 - 22:39:21
02
v Toyote po 14r končí na poste riaditela (vnuk zakladatela automobilky) Akio Toyoda
https://www.cnbc.com/2023/01/26/toyota-ceo-and-president-akio-toyoda-to-step-down-.html

dalšie puzzle do príbehu Tesla vs Toyota o ktorom som pisal par strán dozadu. Tesla včera zverejnila kvartálny report za Q4 ktorý je opäť rekordný vo všetkom, na tweetri si v tomto kontexte robia srandu :D

Prílohy:

327747959_725941922271958_4817896555816349214_n.jpg
327747959_725941922271958_4817896555816349214_n.jpg 72.03 KiB thumb_up0thumb_down

26.01.2023 - 15:36:27
00
trosku triezvejsi pohlad :) ale lutujem, ze som pri cene pod 115 nemal viac volnych penazi

thumb_up0thumb_down
26.01.2023 - 20:49:24
00
Global Best Selling Cars in 2022
1. Toyota Corolla: 1.12m (-2%)
2. Toyota RAV4: 870k (-14%)
3. Ford F-Series: 787k (-9%)
4. Tesla Model Y: 759k (+88%)
5. Toyota Camry: 675k (-3%)
6. Honda CR-V: 601k (-18%)
7. Tesla Model 3: 596k (+4%)

https://www.focus2move.com/world-car-market/

hádajte čo bude top za rok 2023 :D
27.01.2023 - 20:03:00
02
Nasiel som pekny graf, tak ho davam sem. V teme politika by sa to stratilo, sem chodia ludia, ktorych to moze zaujat.
Hladal som informacie k tomu, o kolko energie z fosilnych paliv musime znizit ich spotrebu, aby sme boli v 2050 CO2 neutralna krajina. Lebo podla mna tento ciel je v horizonte 25 rokov nerealny. Ale nie toto som chcel.

Vsimnite si ze na 1 obyvatela sa na SK spotrebuje 35 MWh primarnej energie (to je vsetka energia z roznych zdrojov). Z toho cosi cez 28% (10 MWh) je z jadra, alebo z obnovitelnych zdrojov. Vacsina - 72% (25 MWh) je z fosilnych zdrojov a tychto sa budeme musiet z velkej casti vzdat. Nie, ze ich nahradime, lebo tolko energie z obnovitelnych zdrojov nevyrobime a ani z jadra tolko nedame. Budeme musiet znizit svoju spotrebu mozno o 50%. Kazdy jeden z nas. A vo vsetkom. Nielen, ze budem menej kurit, ale aj menej kupovat, cestovat, stavat a (inak) jest. A pritom si bude kazdy chciet aspon zachovat ak nie zvysit svoju zivotnu uroven.

A to si pozrite, ze Slovensko je na tom este celkom dobre. Take Cesko a Nemecko budu musiet znizit spotrebu este vyraznejsie.

Len som chcel priblizit radove cisla toho, ake velke zmeny nas cakaju. Lebo si nie som isty, ze si ludia uvedomuju, co uhlikova neutralita znamena pre spolocnost.

Zdrojovy graf je tu:
https://ourworldindata.org/grapher/per-capita-energy-stacked?country=USA~GBR~OWID_WRL~CHN~IND~FRA~DEU~SWE~ZAF~JPN~BRA~SVK~CZE

Prílohy:

per-capita-energy-stacked.png
per-capita-energy-stacked.png 169.99 KiB thumb_up0thumb_down

31.01.2023 - 22:52:18
01
A este jeden graf. Realna trajektoria svetovej spotreby energie. Pozrite si podiel fosilu a obnovitelnych zdrojov vo svete ale aj v roznych krajinach - vyberte si krajinu.
https://ourworldindata.org/grapher/primary-sub-energy-source
31.01.2023 - 23:09:20
01
Will trochu to pleties... za prve, co je v tej celkovej energii zaratane? Predpokladam, ze aj vykurovanie. Prejdi sa po sk a uvidis, ci a ako je zateplena vacsina budov a ake okna na nich su. Zaplaces a pochopis, o com je to "znizovanie spotreby".
A co taky us steel kosice, ten je tam tiez zaratany? Iba tato jedina fabrika produkuje 1/5 !!! emisii slovenska.

A teraz si skus skrtnut uss, novaky aj vojany a hned ti vyjdu diametralne odlisne cisla...

www.energie-portal.sk

Podrobne cisla
https://www.aktuality.sk/clanok/a6EbDP2/top-20-najvacsi-priemyselni-znecistovatelia-na-slovensku-podla-shmu/

Ale pokojne stras znizovanim spotreby, uskromnovanim a poklesom zivotnej urovne.
01.02.2023 - 10:57:01
00
will napísal:
A este jeden graf. Realna trajektoria svetovej spotreby energie. Pozrite si podiel fosilu a obnovitelnych zdrojov vo svete ale aj v roznych krajinach - vyberte si krajinu.
https://ourworldindata.org/grapher/primary-sub-energy-source


náhodou, tento graf je priam "nádherný"... je to smutné... ale tak vzdajme sa blahobytu, odstavme najväčšie firmy... to je ako s tým Slovalcom (odhliadnime od politizácie témy), hliník odtiaľ je zlý, tak bude lepší ten hliník z číny, ktorého výroba je 4x energeticky náročnejšia + doprava... ale to už je za hranicami EU, odfajknuté, ušetrené...

ropa uhlie plyn 135 TWh = 83% a stále rastú

všetko ostatné 28 TWh (z toho hydro a atóm 18 TWh, a 10 TWh obnoviteľné zdroje...) = 17% z toho EKO 6% (rast zanedbateľný...)

takže platí to Pepove: "výfuky elektrických aut, jsou v elektrárnách..." nič viac, nič menej... konštatovanie...

PS 1: trošku ma zarazil ten podiel atómu, som si myslel, že je to väčší producent... ale je to logické, plynovú uholnú elektráreň vieme postaviť za 2 roky a aj s tou bezpečnosťou oproti atomovke to nebude také horúce... nehovoriac o tom, že by rôzne režimi dostali prístup k "vyhoretému" palivu...ň

PS 2: celkom pekný graf to ukazuje pre slovensko... oproti 90 rokom v porovnaní s dneškom sme spotrebu uhlia znížili o 70% a plyn a ropa o 20%...

teda ak sa tomu dá veriť, aj keď to asi budú hrušky jablká aj marhule dohromady...
01.02.2023 - 11:12:58
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up